ŘASY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Podříše: Mnohobuněční živočichové
3.1 Jednobuněčné organismy
Nižší rostliny - Řasy Výukový materiál. Sestavila: Jana Sítařová, Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše.
Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem
OSTNOKOŽCI.
Systém rostlin a řasy Autor: Mgr. Ivana Frýdová Projekt „EUROgymnázia“
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK.
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Chaluhy, čili hnědé řasy
Vývojově nižší rostliny
5.1 Řasy a lišejníky lišejníky řasy
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
Kmen: PRVOCI.
SACHARIDY. SACHARIDY - CUKRY jsou přírodní látky většinou rostlinného původu v molekulách jsou obsaženy atomy C, H, O obsahují jednu karbonylovou skupinu.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Mnohobuněční živočichové.
ASIE Státy Střední Asie IV. III2-Z7-II-08. ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo zeměpisu v 7. ročníku,
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Digitalizace výuky Příjemce
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování lišejníky, řasy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
Nižší rostliny (Thallobionta)
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
AZ KVÍZ Houby, lišejníky, řasy
VY_52_INOVACE_53_Řasy – učební text
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

ŘASY

Základní informace patří mezi nižší rostliny tělo tvoří jedna buňka nebo mnohobuněčná stélka žijí ve sladké i slané vodě, na souši ve vlhku početná skupina nenápadné, ale důležité jak v přírodě, tak pro člověka

Postavení v přírodě všechny mají schopnost fotosyntézy, patří mezi důležité producenty  v minulosti díky nim vznikla atmosféra s dostatkem kyslíku udržují rovnováhu plynů ve vodě, ve vzduchu jsou potravou jiných organismů, např. řasy -> býložravé ryby -> dravé ryby -> tuleň -> lední medvěd -> člověk

Systém zelené řasy hnědé řasy červené řasy Všechny obsahují chlorofyl, u některých jsou i další barviva  rozdělení na tři skupiny zelené řasy hnědé řasy červené řasy

Zelené řasy jen chlorofyl  zelená barva většinou ve vodě výskyt i na vlhkých kmenech, kamenech, zdech, …

Zelené řasy - jednobuněčné Zelenivka – ve vodě Zrněnka – povlaky na různých předmětech Pláštěnka – vesnické rybníčky Krásnoočko – rostlina nebo živočich ?, rybníky, pohyb pomocí bičíku

Zelené řasy- mnohobuněčné Váleč koulivý – kolonie buněk, přechod mezi jednobuněčným a mezibuněčným organismem Žabí vlas – tenounká vlákna Šroubatka – zvl. tvar chloroplastu „Mořský salát“ - potravina

Hnědé řasy hnědožlutá barviva + chlorofyl  hnědá barva moře chaluhy – až 60 m dlouhé stélky, potrava živočichů, sušení na topení, zisk různých látek pro lékařství (jód) řasa Sargassum – velká hustota, uvíznutí lodí rozsivky – dvě schránky, usazování na dně moří

Červené řasy červená barviva + chlorofyl  výsledná červená barva jiný název ruduchy moře různé látky pro lékařství (mikrobiologie) a potravinářství (výroba zmrzliny, potrava pro kosmonauty, …), krmivo, hnojivo, …

Doplňující otázky a úkoly Vysvětli pojem stélka? Jak vznikl název krásnoočko? Zjisti název látky získávané z červených řas, která se používá podobně jako želatina? Zeptej se nějakého chovatele rybiček, jak souvisí řasy s akváriem.

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.nishikigoi.cz/deploy/img/fck/Image/Alena/%C4%8Cl%C3%A1nky/Vl%C3%A1knit%C3%A1%20%C5%99asa%20detail.jpg&sa=X&ei=dL01UbXnDMmytAaHhoGIDQ&ved=0CAwQ8wc4Yw&usg=AFQjCNElu0NvWf2OCRS80wZX8YYe9UhRLw http://www.google.cz/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.collectio-jav.estranky.cz/img/picture/1280/2008_0710plodymo%C5%99sk%C3%A90033.JPG&sa=X&ei=8701UaOdC4PZswbpx4BA&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNEjtC-2Ldr2dkA5xxblZr0ha7hDyw http://www.natur.cuni.cz/fakulta/aktuality/KAT2_Petrusek_Chaluha.JPG http://www.google.cz/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.seaweed.ie/_images/M0012187.png&sa=X&ei=Cr81Ue6ACdHMsgbL2oGYBA&ved=0CAwQ8wc4Ng&usg=AFQjCNFmcLkBX-bpqH4IlAyoA57rSobe0A http://www.google.cz/url?source=imglanding&ct=img&q=http://i.lidovky.cz/11/042/lnc460/MEV3a5f68_ese_wakame_salad_recipe_ingredients1.jpg&sa=X&ei=Wb81Ud-sK874sga57YCABg&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNEA81LrvFX7TG6IiIeIlX0ctWIwRg http://nd04.jxs.cz/009/318/1b1a8e3dc0_76016644_o2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Chlorococcales_composite.jpg http://img5.rajce.idnes.cz/d0507/4/4108/4108034_2d34c7b3b735859b5453927c7b6bdfe5/images/Zabi_vlas.jpg http://www.fismeister.eu/img/volvoxglobator.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/73/Haeckel_Florideae.jpg/250px-Haeckel_Florideae.jpg http://www.usm.edu/gcrl/sargassum/images/Pelagic%20Sargassum%20weedline.1200.jpg http://www.lucasinka.cz/wp-content/uploads/2010/08/red.jpg vesiculosus.jpeg/300px-Fucus_vesiculosus.jpeg&sa=X&ei=BdQ2UfWJJIjTPJCTgIgF&ved=0CAsQ8wc&usg=AFQjCNEjqbMBJfhcpptaYAMcBVQWzWo4Fw