Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 14.3.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_16_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dnes jdu k tobě Pane můj 1. Dnes jdu k tobě, Pane můj,tak jak Ty mne zveš a chválím Tě, dnes jdu k Tobě, Pane můj, tak jak Ty mne zveš a chválím Tě, dnes.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Osobnost Václava II. Králem se stal ve 12letech. Měl zájem o kulturu, pokoušel se sám tvořit básně, složil německy tři milostné popěvky. Bál se hromobití.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Karel Havlíček Borovský
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_12.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Přemyslovci Vláda přemyslovských králů.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _19_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Už zase skáču přes kaluže
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Tahle pohádka není pro děti 2
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují druhy číslovek, žáci si.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
1. Má duše, svého pána chval, | vzdej jemu děkování! | Péči svou všechnu naň uval, | v něm slož celé doufání! | On má dost cest, | plný svět jest divné.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _14_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
1. Duše moje chválu stále zpívá o veliké lásce tvé, duše moje chválu stále zpívá a o veliké té lásce tvé. Já radost mám, že zpívat smím, že jsi, Jezu,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Karel Havlíček Borovský
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_13_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
NÁDHERNÝ 1. VE TVÉM SRDCI JE SOUCIT A SLITOVÁNÍ,
Karel Havlíček Borovský
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Já Tobě nyní chválu vzdávám
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _11_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Karel Havlíček Borovský Satira v české literatuře
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Karel Havlíček Borovský
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_16_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura ve 2. polovině 19. století Téma: Karel Havlíček Borovský, Král Lávra Metodický list/anotace: Rozbor díla za pomoci ukázek s použitím interaktivní tabule

 KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ  KRÁL LÁVRA

 "Byltě jednou jeden Jenom jednu slabost  starý dobrý král, ten král dobrý měl,  ale je to dávno, že jest na holiče  taky od Čech dál, tuze zanevřel,  troje moře, devatery hory dal se holit jenom jednou v roce, dělí kraj ten od české komory, vlasy dlouhé na krku široce  kde on panoval. nosil jak roj včel.  …  Posud krále Lávru Horší ještě bylo,  chválí irský lid vždy na letnice,  nebyl ani tyran, jak očistil holič  nebyl taky žid, královské líce,  nenabíjel cizím svoji kasu, čekala jej podivná odplata,  rekrutýrkou nesužoval chasu, nic na stříbře, ale skrze kata,  nedal chudé dřít. to šibenice!“ (1)

 Co připomíná začátek básně?  Pohádku.  Jak jinak začínají pohádky?  Za devatero horami…  Bylo nebylo…  Co jsme se dozvěděli o králi Lávrovi?  Lidé ho chválili, vládl dobře, jen měl jednu slabost, jednou za rok nechal popravit holiče, který ho ostříhal a oholil.  ⇒ parodie na pohádky o hodných vladařích

 „Padl los, ach, padl: Král se na ty řeči  Letos Kukulín velmi zastyděl,  Bude holit krále, …  Staré vdovy syn, „Přistup, synku, blíže sem ke trůnu  Jak to stará vdova uslyšela, i pod baldachýn.  Omdlévala ustrašená celá: „Přísahej, že smlčíš  „Ach, můj Kukulín!“ na věčné časy,  … co jsi na mé hlavě  „Králi, pane králi, viděl pod vlasy,  syn můj jedinej, pak se tobě neublíží v ničem  Proboha tě prosím, a ty budeš mým dvorním holičem  Slitování měj! po všechny časy.“  Co si počnu, já ubohá vdova, Těšili se lidé,  Raděj sama umřít jsem hotova, že ten dobrý král  Jen mi syna dej!“ jedinkou svou chybu  vymluvit si dal.“ (2)

 Převypravujte, co se stalo.  Byl vybrán Kukulín, jediný syn vdovy, která se za něj přimlouvá u krále, nabízí svůj život. Za to, že nikomu neřekne, co viděl, se stane královským holičem.  Lidé se radovali z toho,  že král už je bez chyb.

 Kukulína tajemství tížilo, trápil  se, až mu maminka poradila,  aby zašel k poustevníkovi. Ten  mu prozradil, že u Viklova stojí  dutá vrba, do které může tajemství pošeptat.  Díky tomu se Kukulínovi ulevilo.  Po čase král pořádal bál.  Basista, který na něm měl hrát, ztratil kolíček, a tak si ho udělal z viklovské vrby, kolem které muzikanti šli.  Jaké je to, když vám někdo svěří senzační tajemství?

 „Způsobil tam s basou A po krátké době,  králi čistou věc, když utich povyk,  jak na bále pustil líbil se přec lidu  po strůnách smyčec, dobrý panovník,  tu řve basa, až všechno přehluší: zdálo se jim, že ty dlouhé uši  „Král Lávra má dlouhé oslí uši, právě dobře ke koruně sluší,  král je ušatec!“ velká věc je zvyk! –“ (3)  …  Nyní celý svět  věděl od basy,  nebylo nic platno  skrývat pod vlasy,  tak král Lávra nosil po tom bálu  svoje dlouhé uši bez futrálu  po všechny časy.

 Jak reagovali lidé, když zjistili, že král nechával nevinné popravit jen kvůli „svým uším“?  Nejdříve bylo trochu povyku, ale lidé si zvykli, dokonce se jim král s oslíma  ušima líbil, oslí uši sluší  královské koruně  ⇒ satira

 HAVLÍČEK BOROVSKÝ, Karel. Stokrát plivni do moře. Praha: Československý spisovatel, 1990, ISBN (1) (2) (3)  Zdroj klipartů: MS Office, Verze :