22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
Advertisements

START.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
20.1 Malá násobilka - násobení
Já vím, že je něco horké, ale proč?
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
36.1 Obsahy složitějších obrazců
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice – II
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Teplo a chemické reakce
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
60.1 Základy mikroskopování
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Co jsou nahosemenné rostliny?
21.1 Malá násobilka - dělení
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
23.1 Mechanická energie a její přeměny
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - II
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Elektronická učebnice - I
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Elektronická učebnice – II
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
Fosilní paliva – Zemní plyn
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku. Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku. Něco málo pro zahřátí  Zkus vyluštit křížovku  Značka prvku s protonovým číslem 15 ovlivňuje rychlost chemické reakce prvek s protonovým číslem 6 zvětšování oxidačního čísla nejlehčí prvek děj, při kterém se uvolňuje teplo Autor: Mgr. Petra Křivánková

Fotosyntéza je velmi složitý děj. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 22.2 Co již víme? Co je to fotosyntéza? CO2 C6H12O6 Fosilní paliva jsou suroviny, které vznikaly po miliony let v hlubinách zemské kůry za nepřístupu kyslíku z pradávných organismů – přesličky, plavuně – jsou pozůstatky tehdejší fotosyntézy. O2 H2O Fotosyntéza je velmi složitý děj.

22.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 22.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? PALIVA látky, které se používají k vytápění, k pohonu dopravních prostředků, k vaření, jako zdroj energie různých průmyslových oborech a laboratořích látky obsahující uhlík pevná - dřevo, koks, uhlí kapalná - benzin, motorová nafta plynná - zemní plyn, propanbutanová směs Reakce těchto látek s kyslíkem je exotermická, Qr ˂ 0.

22.4 Co si řekneme nového? FOSILNÍ suroviny Výhřevnost (kJ/kg) dřevo Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.4 Co si řekneme nového? FOSILNÍ suroviny přírodní suroviny vzniklé v dávných dobách přeměnou odumřelých těl rostlin za nepřístupu vzduchu ropa, zemní plyn, uhlí Výhřevnost (kJ/kg) dřevo ethanol koks BIOPALIVA doplňková paliva rostlinné produkty – obilná a řepková sláma, lněný odpad, odpad živočišný → bioplyn, bionafta benzin butan methan

ATP – adenosintrifosfát, ADP – adenosindifosfát Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.5 Procvičení a příklady Fotosyntéza je velmi složitý oxidačně redukční děj, katalyzovaný enzymy. 1.fáze – závislá na světle, chlorofyl zachytí sluneční energii, energie slouží k rozkladu vody – vzniká aktivní vodík a kyslík, kyslík jde do ovzduší ATP – adenosintrifosfát, ADP – adenosindifosfát - forma energie 2. fáze – nezávislá na světle, vodík redukuje oxid uhličitý, postupně vzniká sacharid – glukosa 6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2

22.6 Něco navíc pro šikovné BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ respirace Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 22.6 Něco navíc pro šikovné BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ respirace probíhá v několika fázích kyslík je oxidačním činidlem, glukosa zdroj energie exoergický děj – uvolňuje se energie enzymy CO2 H2O C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O C6H12O6 O2

22.7 CLIL Fuel CARBON COMPOUNDS Biofuels Fossil fuels Nuclear fuels Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 22.7 CLIL CARBON COMPOUNDS Fuel Biofuels - biomass, as a renewable energy source, is biological material from living organisms Wood was one of the first fuels used by people Fossil fuels -  hydrocarbons, primarily coal and petroleum Nuclear fuels - any material that is consumed to derive nuclear energy

22.8 Test znalostí 1. Paliva jsou suroviny, které: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.8 Test znalostí 1. Paliva jsou suroviny, které: a/ se používají k vytápění, vaření b/ se používají k izolaci c/ se používají k ochlazování d/ se používají k dýchání 3. Jako doplňková paliva jsou označována: a/ biopaliva b/ geopaliva c/ zoopaliva d/ fotopaliva 2. Co je respirace? a/ fotosyntéza b/ buněčné dýchání c/ oživování d/ resuscitace Která rovnice vyjadřuje buněčné dýchání? a/ C6H12O6 + 6CO2 → 6O2 + 6H2O b/ 6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2 c/ C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O d/ 6O2 + 6H2O → C6H12O6 + 6CO2 Správné odpovědi: a b c Test na známku

22.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 22.9 Použité zdroje a citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%ADk (slide 1) Chemie pro 9. ročník základní školy, SNP, str. 23 (slide 3,4) http://www.galopin-fr.net/circul/mitochondrie.jpg (slide 6) Obrázky z databáze klipart

22.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 22.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2012 Ročník 9. ročník Klíčová slova Fosilní paliva, biopaliva, buněčné dýchání, fotosyntéza Anotace Prezentace popisující, co jsou sloučeniny uhlíku a jaký mají význam.