Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
VY_12_INOVACE_ČJL1.41 VY_12_INOVACE_ČJL1.41
Oddělování složek směsí
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.4.15 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Frakce získané destilací ropy
VY_52_INOVACE_ZE.8.70 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Zdroje uhlovodíků Ropa
Opakování ionty Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.66 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Sacharidy Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková. Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_CH_9.55 Název školy: Základní škola a Mateřská škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
ROPA.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková Úprava ropy Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková

VY_52_inovace_CH_9.57 Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_52_inovace_CH_9.57 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1994 Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 - Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět): Chemie Tematický okruh - téma: Úprava ropy Autor vzdělávacího materiálu/DUM: Ing. Martina Hrabáková Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: 12.9. 2013 Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 9. Datum: 27. 11. 2013 Metodický list/anotace: Prezentace poskytuje žákům informace o frakční a vakuové destilaci ropy. Popisuje využití jednotlivých frakcí, vliv ropy na životní prostředí. Vede k zamyšlení nad významem, vlastnostmi a udržitelností těžby.

Frakční destilace ropy Oddělení jednotlivých složek ropy na základě odlišného bodu varu

Frakce Přibližná teplota varu (°C) Přibližný obsah frakce v ropě (hmot. %) Přibližná hustota (kg · m-3) Počet uhlíků v řetězcích uhlovodíku Benzin 70–180 20–30 700 6–12 lehký benzin – rozpouštědla do 90 střední benzin – motorový benzin 90–150 těžký benzin – motorový benzin 140–180 Petrolej 170–250 5–15 800 9–12 Motorová nafta, topný (plynový) olej 240–300 15–25 900 12–20 Parafin >300 >20 Mazut destilační zbytek 40–50 950–1000 25–35

Benzínová frakce Automobilový benzín - střední a těžký benzin Oktanové číslo- je mírou antidetonačních vlastností motorových benzínů Složení z n-heptanu (oktanové číslo 0) a isooktanu /2,2,4-trimethylpentanu/ (oktanové číslo 100) Jehož objemový procentuální obsah udává oktanové číslo Čím je jeho hodnota vyšší (max. 100), tím je benzín kvalitnější a dochází k jeho dokonalejšímu spalování a tím i omezení tzv. detonací (klepání) motoru.

Petrolejová frakce Petrolej - svícení v lampách (bod vzplanutí nejméně 25°C, nízká viskozita palivo nízkoobrátkových výbušných motorů Bod vzplanutí je nejnižší teplota t (°C) při normálním tlaku 101,325 kPa, při které kapalina uvolňuje páry v takovém množství, že se z nich při smíchání se vzduchem vytvoří výbušná směs.

Motorová nafta Vyrábí se z petrolejové frakce a plynového oleje Musí mít schopnost samovznícení při teplotě dosažené kompresí vzduchu v motorovém válci Kvalitu nafty určuje cetanové číslo Motorová nafta se nejčastěji vyrábí s hodnotou cetanového čísla v rozmezí 45–60.

Mazut, uhlovodíkové plyny Destilací se ještě oddělí uhlovodíkové plyny a mazut Mazut se dále podrobuje vakuové destilaci Vakuová destilace- destilace za sníženého tlaku vzduchu

Mazut Mazut je destilačním zbytkem z destilační kolony, ve které probíhá destilace ropy za normálního tlaku. Využívá se k další destilaci za sníženého tlaku. Produktem této destilace je asfalt.

Oleje Mazadla Ochrana kovů před korozí Parafín- svíčky, leštidla, krémy na obuv Vazelína- masti, mazadla, kosmetika

Parafin Parafin je vedlejším produktem výroby mazacích olejů. Používá se na výrobu svíček a jako impregnační materiál (krémy na obuv).

Asfalt Asfalt se využívá ve stavebnictví (IPA- izolační materiál) a v dopravě při stavbách silnic.

Použité zdroje http://is.muni.cz/do/ped/kat/fyzika/autem/pages/zpracovani-ropy.html https://www.google.cz/search?q=auto&client=firefox-a&hs=PJP&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=WM6IUsfSOpDy7Aa6w4DIAQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 https://www.google.cz/search?q=mazut&client=firefox-a&hs=HLP&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=zM6IUrfvH8LE7Aafr4GwBg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 https://www.google.cz/search?q=propan+butan&client=firefox-a&hs=a1j&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Cs-IUvO6O7Le7Ab1poCoBg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 https://www.google.cz/search?q=asfalt&client=firefox-a&hs=IOP&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=h8-IUvqnK5Kg7AbTqYGIDA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 https://www.google.cz/search?q=parafin&client=firefox-a&hs=Sk4&rls=org.mozilla:cs:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=58-IUoPiHc_07Aaa64CoDg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=911&bih=443