Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Jazyk, komunikace a sloh pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Věta Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0215 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia, 7. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Student dokáže objasnit a správně používá termín věta, v daném textu rozliší větu a její druhy podle členitosti, větný ekvivalent a fragment, rozlišuje druhy vět podle komunikačního záměru. Metodické poznámky:Materiál lze využít při frontální výuce k opakování látky probírané už v nižších ročnících, jeho součástí jsou krátká praktická cvičení, která rovněž pomáhají upevnění již osvojeného učiva, případně je možné poskytnout materiál studentům k samostatnému domácímu opakování a následně se společně věnovat jen praktickým cvičením.
Věta - základní pojem skladby
= základní skladební jednotka, celek, který má stránku významovou, mluvnickou, zvukovou, grafickou
- základní stavební prvek věty = sloveso v určitém tvaru (verbum finitum) ve funkci přísudku
věty podle členitosti dvojčlenné -mají základní skladební dvojici – podmět a přísudek - také věty s přísudkem jmenným beze spony, citoslovcem ve funkci přísudku jednočlenné - mají přísudek (v 3. os., č. j., r. stř.) -slovesný děj / stav je přisuzován skutečnosti, kterou nelze vyjádřit jazykovými prostředky
větný ekvivalent = nevětný útvar funkčně rovnocenný větě - základem jméno: Nesmysl! Dokonalé! Jindřichu! (vokativ) infinitiv: Nemluvit! Být tak mladší! citoslovce: Au! částice: Jistě. Ne.
větný fragment = nevětný útvar, který má jen člen / členy rozvíjející - Hodně štěstí! Vpravo! Vodu!
Rozliš věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty a fragmenty: 1.Odpověď stále nepřicházela. 2.Je tu příliš těžký vzduch. 3.Je mi velmi trapně. 4.Tři mušketýři. 5.Stále se ohlížel. 6.Chtělo se jí plakat. 7.Poběž! 8.Pes – přítel člověka. 9.Kávu s mlékem! 10. Do boje!
věty podle postoje mluvčího ke skutečnosti / podle komunikačního záměru 1. oznamovací 2. tázací a) otázky doplňovací b) otázky zjišťovací = ano /ne otázky c) otázky vylučovací 3. žádací a) rozkazovací b) přací zvolací
Rozliš věty podle komunikačního záměru: 1.Vlak přijel načas. 2.Pomoz mi! 3.Vlak přijede už za chvíli. 4.Kéž bychom už skončili! 5.Kam to jdeme? 6.Pomůžeš mi? 7.Nepomohl bys mi? 8.Ach, to je krása! 9.Těch krásných výtvorů tady! 10. Vyřídíš to ráno, nebo to necháš až na odpoledne?
Zdroj: archiv autorky