VŠFS Bloková výuka Letní semestr 2013 Praha
PředstaveníObsah kurzuStudijní povinnostiÚvod do fondů EU
PhDr. Jan HauserStudentiVýuka (14:00-17:15): 8. 4., , Očekávání od kurzu
PhDr. Jan Hauser Skype: janhauser.eu
Politika soudržnosti, fondy EU – historie, teorie, cíle Strukturální fondy EU – rozhodovací procesy, dnešní stav, rozpočet Cíle a nástroje politiky hospodářské a sociální soudržnosti, principy fondů EU Implementace v ČR, operační programy, jak to funguje Jiné fondy
Zemědělská politika EU Program rozvoje venkova Zemědělské dotace
Pohybliv ý terč Diskuse Konkrétní příklady Odkazy na další literaturu
Aktivní účast Odevzdání seminární práce v písemné podobě Termín: Téma: …………… Ukončení: zkouška/ 5 kreditů Test
Účinný nástroj regionálního rozvoje Zbytečný mechanismus přerozdělování, almužna pro chudé, prostor pro podvody a korupci
Jaký hlavní cíl měly původně evropské fondy?
Cíl fondů ESUO: Od 1952 Omezit sociální problémy, způsobené strukturálními změnami po 2. světové válce bytů pro dělníky (ESF) Rekvalifikace pro dělníky z uzavíraných továren v sektorech uhlí a oceli (ESF) Tvorba nových pracovních míst pro nezaměstnané dělníky (Regionální rozvojová pomoc)
Cíl: vnitřní trh, rozvoj společenství Metody: společné celní tarify, konec překážek volného pohybu, SZP ESF rozšířen i na další odvětví v rámci EHS Založení Evropské investiční banky (EIB) Již bez prostředků na bydlení 1957 – Založení EHS
Omezení sociálních problémů, vznikajících otevřením trhů Zlepšení zemědělských struktur ES
Mapa méně rozvinutých regionů, Evropské společenství, 1964
Prostředky k dosažení cílů: Evropský sociální fond (ESF) – vzdělávání pracovníků v uhelném a ocelářském průmyslu, příspěvky na jejich stěhování a bydlení FEOGA – vylepšení zemědělských struktur pomocí investic a podpory sdružování do větších organizací Evropský fond regionálního rozvoje – s cílem odstraňovat regionální rozdíly (od 1975)
VB nebyla příjemcem pomoci ze SZP Cena vstupu do ES byla hlavním problémem Regionální politika: způsob transferu peněz do VB Regionální fond se stává 1975 hlavním prostředkem regionální politiky Fondy ES - stále velmi malé peníze 80 % rozpočtu = SZP Rozšíření ESF o: Vzdělávání zdravotně postižených Vzdělávání žen Iniciativy pro boj s chudobou 1973 – vstup VB, Irska, Dánska
2 cíle Méně rozvinuté regiony (I) Průmyslové regiony se strukturálními problémy(VB) 2 investiční oblasti Infrastruktura Výroba Problém VB přesto nevyřešen: Dohoda z Fontainebleau, 1984 („Britská sleva“)
Vstup Řecka – nová dimenze chudoby v EU Odsouhlasen jednotný trh (JEA, 1986) a doprovodné politiky Včetně politiky hospodářské a sociální soudržnosti, zajišťované „strukturálními fondy“ Pojem „soudržnost“ namísto „konvergence“ „S cílem podporovat harmonický rozvoj Společenství jako celku“ Snižování rozdílů mezi regiony a podpora rozvoje méně rozvinutých regionů 80. léta
4 základní principy strukturálních fondů: 1. Koncentrace Hlavní cíle Geografické oblasti 2. Partnerství 3. Programování 4. Adicionalita
Hlavní cíl JEA: Jednotný trh (Single Market) Dokončení do 1993 Odstranění překážek pohybu Zboží Osob Služeb Kapitálu Hlavní překážky: nařízení a normy Technické Fiskální
Delorsův balík: Strukturální fondy zdvojnásobeny Strukturální fondy: Sociální (ESF) Regionální (ERDF) Zemědělský pomocný fond (EAGGF) + EIB a další existující nástroje
Navržena a schválena EMU (Maastrichtská smlouva) Navýšení strukturálních fondů (Delors II) – Otevření Fondu soudržnosti se 4 příjemci: Řecko, Španělsko, Portugalsko, Irsko Projekty dopravní infrastruktury Projekty v oblasti životního prostředí Nová instituce EU: Výbor regionů 90. léta
Německo: pomáhat chudším regionům v rámci států (např. Bavorsku na úroveň Hamburku, použití ESF pro trénink pilotů Lufthansy) Irsko: pomáhat chudším regionům k rozvoji na úroveň evropského průměru 90. Léta – sjednocení Německa, reformy fondů EU – spory o směřování
Fondy EU = více než 1/3 rozpočtu EU Kompenzace dopadů ostatních politik 3 cíle, mnoho nástrojů: Strukturální fondy Fond soudržnosti Iniciativy Evropské komise Programovací období
společné cíle Rozšíření předvstupní pomoci (Phare, ISPA, Sapard) Zvýšení rozpočtu strukturálních fondů na 38 miliard euro/rok (ca. 33% rozpočtu EU)
1. rozšíření: 1973 – Velká Británie, Irsko, Dánsko 2. rozšíření: 1981 – Řecko 3. rozšíření: 1986 – Španělsko, Portugalsko 4. rozšíření: 1995 – Rakousko, Finsko, Švédsko 5. rozšíření: 2004 Kypr, Malta 8 zemí východní Evropy včetně ČR
RokPočet členských států Nové členské státy PopulaceHDP > 9DK, IE, UK+33,4+32, > 10GR+3,7+2, > 12ES, PT+17,7+11, > 15AT, FI, SE+6,2 2004/ zemí SVEBG, CZ, EE, HU, LT, LV, PL, RO, SK, SI +28,3+4,1
cíle Všechny regiony způsobilé Navýšení rozpočtu: cca 50 miliard euro/rok (cca 36% rozpočtu EU) Rozvoj venkova a rybolovu mimo politiku soudržnosti
VŠFS Bloková výuka Letní semestr 2013 Praha
Politika hospodářské a sociální soudržnosti v programovacím období
< 125 Rozdíly mezi regiony v EU27 HDP na obyvatele měřený paritou kupní síly v % průměru EU27 (2003)
10 % populace EU27 žije v nejlépe prosperujících regionech Vytvářejí 19 % celkového HDP EU % HDP vytvářeno 10 % obyvatel, kteří žijí nejméně bohatých regionech
Strukturální fondy (ESF, ERDF) Fond soudržnosti (CF) Zemědělství (EAFRD, součást Zemědělské politiky EU!) Evropský rybářský fond (EFF, součást Rybářské politiky EU!) Komunitární programy Předvstupní pomoc (IPA) Fond solidarity (EUSF) Iniciativy kohezní politiky (JASPERS, JEREMIE, JESSICA)
Strukturální fondy (ESF, ERDF), Fond soudržnosti Cíl Konvergence Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Cíl Územní spolupráce
Rozpočet 347 miliard € ( ) 81 % pro méně prosperující regiony a členské státy
Cíl Konvergence (81 % peněz) Regiony NUTS II, jejichž HDP na obyvatele měřený paritou kupní síly a vypočtený na základě údajů za období je nižší než 75 % průměru HDP EU 25 na obyvatele za stejné referenční období + phasing-out regiony – HDP nižší než 75 % průměru EU 15 (oběti statistického efektu) Regiony v cíli Konvergence: 12.5% celkového HDP v EU27, 35 % populace
Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost + phasing-in regiony – regiony bývalého Cíle 1, které jsou příliš bohaté na zařazení do současného Cíle Konvergence
Finanční perspektiva Evropská rada rozhoduje o rozdělení prostředků na nejvyšší úrovni Jednomyslné schválení Evropskou radou
CELKEM 151 mld. EUR = 1,13 HND EU Velmi malý oproti národním rozpočtům (40-50 %) ČR je čistým příjemcem (2009: +91,7 mld. Kč) ČR má nejvyšší příjmy z EU na obyvatele
Jak je tento rozpočet využit?
1. Programování2. Partnerství3. Koncentrace4. Adicionalita (doplňkovost)5. Monitoring a vyhodnocování (evaluace)Obecně v EU: subsidiarita
Koordinace a harmonizace Integrace Konvergence Solidarita Kompatibilita Proporcionalita Další principy (doplňkové):
Rovné příležitosti Udržitelný rozvoj Dnes 2 priority:
Při financování projektů je nutné 100% dodržovat stanovená pravidla. Podrobná kontrola a v případě nesrovnalostí nebo porušení pravidel: Platby zablokovány, případně navraceny
ESUO – eliminace neefektivních průmyslových sektorů uhlí a oceli 1. rozšíření: pragmatická potřeba zajistit finance pro VB a pro rozvoj chudého Irska
Teorie optimální měnové oblasti Volný pohyb všech faktorů ? Nezaměstnanost = migrace ? Dobrý teoretický základ pro finanční dotace Otevření Fondu soudržnosti Maastrichtská smlouva: zavedení EMU
Ve federálních státech soudržnost v rukou regionálních úřadů V unitárních státech mnohem menší role regionů EK maximálně využívá spojení s regiony Maximální využití regionů: Belgie, Německo Minimální využití regionů – Irsko (jeden region po dlouhou dobu) Výsledek: i bohaté státy dostávají „něco zpět“!
Celkový rozpočet EU = 1,13 HND Malé částky Dohody vytvářeny politicky Detaily ponechány na později – možnost rozhodující role pro EK, regiony Zároveň velmi viditelné, politicky významné Záleží na konkrétním státu Vliv regionů – realita nebo fikce?
Co se děje po schválení rozpočtu EU?Jak se určí, na co peníze půjdou u nás? Jak se vytvoří pravidla pro formální/administrativní postupy?