Cesty jógy Pavel Hájek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj vztahu člověka k prostředí
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Přehled indických náboženství
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jóga Harmonizační cvičení.
KASTY.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Homeopatie a TAO Co spojuje homeopatii se staročínskou naukou MUDr. Zuzana Čajková 14. dubna 2012.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Seminární práce Zuzanky Lenhartovic
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
POJETÍ SPÁSY ve světových náboženstvích
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Hinduismus Daniela Roreitnerová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Etologické koncepce člověka Jaká je podstata člověka jako biologického druhu Co je základem jeho chování, jednání a prožívání Počátky existence člověka,
SHORT TRACK.
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
1. Stín kříže do daleka padá na cesty zbloudilých. Tak láska Boží vyhledává ty, které zajal hřích! Kam padá kříže stín, je ještě naděje. Tím křížem mluví.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hinduismus Lukáš Rozsypal.
Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Starověká Indie Petr Machala.
3 Indie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Kultura starověké Indie
Puruš * Prakruti -II- Atman * šarira
usazování hebrejsko – židovských
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
J ÓGA Harmonizační cvičení. Jóga – věda o životě?! Jóga bývá nazývána vědou, životním stylem, uměním, pohledem na svět, filozofií, náboženstvím, fanatismem…
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_16 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HINDUISMUS_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Krátké zamyšlení pro začátek … … o práci a vztazích
náboženství staré Číny a Japonska
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Náboženství a fanatismus
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Přehled indických náboženství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INDICKÁ NÁBOŽENSTVÍ - HINDUISMUS
Přehled indických náboženství
INDIE.
Novoplatonismus.
Transkript prezentace:

Cesty jógy Pavel Hájek

Dvě cesty člověka Pravrtti márga – cesta rozvíjení, představuje extroverzi většina lidí zavíjení do hmoty Nivrtti márga – cesta návratu, představuje introverzi cesta osvobození

Šaddaršana – šestero škol Upanišady - Sámkhja a Jóga - Vaišéšika a Njája - Mímámsa a Védánta

Sámkhja a jóga Sámkhja - sattva – jas, lehkost, harmonie - radžas – napětí, dynamika, žádostivost - tamas – tíže, temnota prvotní Příroda, materie – Prakrti Duch (oživující, oplodňující) – Puruša Jóga – Patandžali

Njája a Vaišéšika Njája – jak vést korektní filozofickou debatu, definuje jak postupovat Vaišéšika – zvláštnost, specifičnost přichází s atomismem, řeší vztahy prvků ve světě

Mímámsa a Védánta Púrva mímámsá – interpretuje védské rituály a filozoficky je vysvětluje Uttara mímámsá – završení / konec véd, Védánta nejvýznamnější, brahmasútry Šankara - advaita

Cesty jógy (márgy) - Karmajóga (karmamárga) - Džňánajóga (džňánamárga) - Bhaktijóga (bhaktimárga) Rádžajóga, Hathajóga, Kundalíníjóga, Nádajóga, Mantrajóga, Krijájóga, Tantrajóga, Svarajóga, Lajajóga, Bikramjóga, Powerjóga

Klasické jógové texty - Bhagavadgíta – Karmajóga, Džňánajóga a Bhaktijóga - Jógasútry – Rádžajóga / (Aštangajóga) - Hathajjógapradípiká, Šiva samhitá a Ghéranda samhitá – Hathajóga - (Védy – Karma v jiném významu)

Karmanový zákon, Karmajóga - sánčita karman – nahromaděný - prárabdha karman – prožívaný - agámia karman –vytvářený agámia karman sánčita karman prárabdha karman

Bhaktijóga – cesta lásky Saguna Brahman Nirguna Brahman úcta a strach – syn/dcera k otci radost – přátelé milenecký vztah splynutí

Džňánajóga – cesta poznání Propojení s advaita védantou Nedvojnost, jednota jednota individuálního vědomí - átman s absolutním vědomím - brahman

Historie – protojóga -3500 počátky harappské civilizace (písmo?) -2500 Mohendžodáro, první zobrazení jogína -2000 Mundové, Drávidové, Árijové - písemosti -1500 Bráhmanská kultura, Rgvéda -1000 Sámavéda, Jadžurvéda

Védská literatura védský jazyk Mundové Árijové Drávidové Ostatní bráhmani kšatrijové vaišové šudrové védský jazyk Mundové Árijové Drávidové Ostatní

Historie – předklasická jóga -1000 Upanišady, Atharvavéda -500 Rámajána, Mahábhárata, Lao-c’, Buddha Historie – klasická jóga -200 Bhagavadgíta (karma, džňána, bhakti) 0 Patandžali, klasické filozofické školy 500 Vjása, nejstarší tantry, Bódhidharma

Historie – postklasická jóga 500 Jóga vasištha 1000 tibetská jóga, hathajóga, Matsjendra, Górakša 1300 Hathajógapradípika 1600 Ghéranda samhitá 1800 Šiva samhitá Od roku 1850 MODERNÍ JÓGA