Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

INDICKÁ NÁBOŽENSTVÍ - HINDUISMUS

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "INDICKÁ NÁBOŽENSTVÍ - HINDUISMUS"— Transkript prezentace:

1 INDICKÁ NÁBOŽENSTVÍ - HINDUISMUS
PŘÍCHOD ÁRJŮ A VÉDY ve 2. tisíciletí př. n. l. přišla na území Indie nová skupina obyvatel - Árjové, tj. Urození nebo Vznešení. Tito noví vládci si podmanili Indii, stali se novou vládnoucí skupinou. Vytvořili KASTOVNÍ SYSTÉM a nové náboženství – hinduismus. Nejvýznamnější varnu (kastu) ve starověké Indii tvořili bráhmani = kněží; znalci posvátných textů, obětníci a královští poradci. Lid věřil, že zdar úrody, a tedy i blaho anebo bída obyvatel, závisí na boží vůli. Bráhmani nikdy neusilovali o světskou vládu, nikdy jim ani nepřipadala a nikdy nevytvořili uzavřenou církevní organizaci s duchovní hlavou v čele. VÉDY (1500–500 př. n. l.) – byly nejstarším a základním pramenem pro poznání náboženského myšlení Indie. Védy jsou psány v sansktru – jedním z nejstarších (posvátných) jazyků. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Dušek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 ŠIVŮV TANEC NABITÝ SYMBOLISMEM ve stručnosti představuje 5 činností: stvoření – udržování – ničení – vykoupení – otáčení věčného kola života a smrti Rosemania: Wikipedia.org: File:India_statue_of_nataraja.jpg [online]. 30 December 2005 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

3 VÉDY tvoří rozsáhlý soubor literárních památek, hlavně s náboženským tématem a charakterem.
Jsou šestkrát rozsáhlejší než Bible. Véd znamená náboženské, teologické vědění, což v nejstarších dobách znamenalo totéž co soubor všeho vědění, které je hodno zapsání. Vycházejí z nich indická náboženství a filosofie. Dělení véd: RGVÉD – modlitební hymny k oslavě božstev; např. hymnus o Agnim, bohu ohně, o Indrovi, pánu nad bleskem a hromem, o slunečním bohu Višnuovi. Bohové a bohyně = personifikované přírodní síly a jevy. Lidé mohou ve védských verších – mantrách – uctívat své bohy a zajistit si tak úrodu, bohatství, dlouhověkost a úspěch.

4 Badri Seshadri: Wikipedia. org: File:Temple_Ther. jpg [online]
Badri Seshadri: Wikipedia.org: File:Temple_Ther.jpg [online]. 31 March 2007 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

5 SÁMAVÉD – melodické uctívání sómové šťávy.
JADŽURVÉD – návody správného rituálního obětování. ATHARVAVÉD – obětní a zaklínací formule hlavně na léčení nejrůznějších chorob.

6 Každý véd je rozdělen na čtyři části:
MANTRY – hymny, modlitební formule; ÓM je uznáváno jako symbol nejvyššího božství a zároveň zvuk, který stvořil svět. BRÁHMANY – návody ke správnému používání těchto formulí při modlitbě, zaklínání a obětování. ÁRANJAKY – „LESNÍ TEXTY“, tj. texty určené poustevníkům žijícím v lesích. UPANIŠADY = tajné nauky (750–500 pnl) završují védy – z jejich učení vychází všechna tři velká náboženství, která vznikla na indické půdě – hinduismus, buddhismus, džinismus. K významným spisům v hinduismu patří též BHAGAVADGÍTA = zpěv vznešeného, nazývaná někdy též „bible východu“ (zapsána 6.–4. stol. př. n. l.).

7 JJ Harrsion: Wikipedia. org: File:Shiva Statue. JPG [online]
JJ Harrsion: Wikipedia.org: File:Shiva Statue.JPG [online]. 4 December 2005 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

8 Základní ladění upanišad je veskrze pesimistické, a tak v příkrém kontrastu k náladě hymnů starovédské doby, které se zcela obracely k tomuto světu. Objevují se příznačné otázky. Jak můžeme v tomto těle, obtíženém vášní, hněvem, žádostí, šílenstvím, strachem, odloučením milujících, připoutáním k tomu, co nemilujeme, hladem, žízní, stářím, smrtí, nemocí a podobně, prožívat nějakou radost? Rovněž je zřejmé, že celý tento svět je pomíjivý. Pochopení života jako strasti, jež slyšíme z těchto výroků, je základním motivem indického myšlení, který od této chvíle již nikdy neustoupí do pozadí. Upanišady mají esoterický ráz, tj. jsou určeny jen úzkému kruhu zasvěcených; těch nejpokročilejších adeptů duchovního poznání.

9 Kalyan Kumar: Wikipedia. org: File:Shiva_Bangalore_. jpg [online]
Kalyan Kumar: Wikipedia.org: File:Shiva_Bangalore_.jpg [online]. 2 September 2006 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

10 ZÁKLADNÍ POJMY A KONCEPCE VYSVOBOZENÍ Z KOLOBĚHU ŽIVOTŮ
BRAHMA = nejvyšší bůh, univerzální podstata vesmíru, základní, neomezená, nestvořená, všezahrnující realita, tvůrčí princip světa, velká duše světa, která spočívá v sobě samé, z níž vše vyšlo a v níž vše spočívá. DHARMA = je univerzální řád světa („jak se věci mají“), princip, který udržuje odvěký spravedlivý řád (vnitřní zákon, který musí být následován, jestliže individuální život má být v souladu s přírodními zákony a univerzální podstatou bytí). MÁJÁ = iluze, trik, přelud, který zmate člověka tak, že si myslí, že štěstí lze najít uspokojením tužeb hmotného světa, který je ve skutečnosti pomíjivý a plný utrpení.

11 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
<

12 INDIČTÍ SVATÍ MUŽI (SÁDHU)
PICQ: Wikipedia.org: File:Sadou_Kathmandu_04_04.jpg [online]. April 2004 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Deana Zabaldo: Wikipedia.org: File:Sadhus.jpg [online]. 29 November [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

13 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

14 KARMA = zákon příčiny a následku činů; energie činů; souhrn všech následků činů v minulosti, které musejí být vyřešeny; následky činů v minulosti, které působí v tomto životě, činy v současnosti, které dávají vznik následkům v budoucnosti. Víra v REINKARNACI = převtělování. Podstatné je poznání: ať člověk koná dobro či zlo – dokud lpí na iluzi materiálního světa – touha po vlastní individuální existenci a lpění na výsledcích svých činů – povede k růstu karmy – a k dalším zrozením. MÓKŠA = vysvobození ze samsáry: Podmínkou vysvobození je, aby člověk zanechal jednání, vzdal se sebe sama, překonal vůli k životu – ASKEZE. Vědění, pochopení: k spasení dospěje pouze ten, kdo zná to, co je nepomíjející A vědění není nic jiného než sjednocení s átmanem.

15 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
ZOBRAZENÍ BOHA VIŠNUA Nyo: Wikipedia.org: File:Ayyavali_Vishnu.PNG [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

16 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
<

17 C. G. P. Grey: Wikipedia.org: File:Neasden_Temple_-_Shree_Swaminarayan_Hindu_Mandir_-_Gate.jpg [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

18 Steve: Wikipedia. org: File:Neasden_Hindu_Temple_-_geograph. org
Steve: Wikipedia.org: File:Neasden_Hindu_Temple_-_geograph.org.uk_-_16040.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

19 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
<

20 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

21 [cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
Gane Kumaraswamy: Wikipedia.org: File:Munneswaram_Sivan_temple_inner_sanctorum.jpg [online]. 28 September 2008 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

22 G.-U. Tolkiehn: Wikipedia.org: File:Lingaraj_temple_Bhubaneswar_11007.jpg [online]. 15 July 2007 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

23 Allie Caulfield: Wikipedia. org: File:Angkor_Thommanon_2009c
Allie Caulfield: Wikipedia.org: File:Angkor_Thommanon_2009c.jpg [online]. 4 September [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

24 Bjørn Christian Tørrissen: Wikipedia. org: File:Angkor_Wat
Bjørn Christian Tørrissen: Wikipedia.org: File:Angkor_Wat.jpg [online]. 25 November 2005 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

25 KAJURAHO – CHRÁM S VÝJEVY Z KÁMASŮTRY
[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Sankara Subramanian: Wikipedia.org: File:Kamasutra_106.jpg [online]. 6 January [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

26 Dineshkannambadi: Wikipedia
Dineshkannambadi: Wikipedia.org: File:Rear_View_of_Keshava_Temple_at_Somanathapura.jpg [online]. June 2006 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

27 KUMBH MELA – HINDUISTICKÝ SVÁTEK
Devinasch: Wikipedia.org: File:Kumbh_Mela_2001.jpg [online]. 14 January 2010 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

28 MRAVNOST A BEZMAJETNOST NELPĚNÍ NA OBJEKTECH SMYSLŮ
ÁTMAN = nejvnitřnější jádro našeho vlastního já. IDENTITA BOHA A DUŠE = BRAHMA A ÁTMAN JSOU JEDNO – veškerenstvo je Brahma, avšak Brahma je átman v nás. Přístup k podstatě světa je hluboko v našem vlastním nitru a lze jej otevřít pouze pohroužením do nitra. JÓGA = cesta spásy, znamená spojení, obnovení původního vztahu individuálního já (átman) s bohem (brahma). Je to duchovní cvičení a kultivace sama sebe – koncentrace duchovních sil do vlastního nitra. Člověk praktikující jógu se snaží rozvíjet např.: NENÁSILNOST NESOBECKOST MRAVNOST A BEZMAJETNOST ČISTOTU, SOUCIT, ASKEZI, STUDIUM VÉD, NELPĚNÍ NA OBJEKTECH SMYSLŮ MEDITACE

29 Ddalbiez: Wikipedia. org: File:Prasat_Sikhoraphum-pano-1. jpg [online]
Ddalbiez: Wikipedia.org: File:Prasat_Sikhoraphum-pano-1.jpg [online]. March 2009 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

30 Hinduismus je polyteistické náboženství = ovšem za mnohostí božstev se skrývá jediná pravda.
BRAHMA je stvořitel. VIŠNU je udržovatel. ŠIVA je ničitel světa. Tito bohové mají i své ženské protějšky (šakti): SARASVATÍ je Brahmova dcera a podle jedné verze i manželka. Je uctívána jako bohyně literatury a umění.

31 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

32 LAKŠMÍ - bohyně štěstí, je manželkou Višnua.
PÁRVATÍ - manželka Šivy, které má mnoho rozličných podob. Jednou z jejích nejznámějších forem je bohyně KÁLÍ. Mezi v Indii velmi uctívaná božstva patří GANÉŠA – sloní bůh a HANUMAN – opičí bůh.

33 Pierre-Emmanuel BOITON: Wikipedia. org: File:Sadhu_Vârânasî_
Pierre-Emmanuel BOITON: Wikipedia.org: File:Sadhu_Vârânasî_.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

34 PRO ZÁJEMCE: UKÁZKY Z BHAGAVADGÍTY:
CESTA POZNÁNÍ – BŮH JAKO NEJVYŠŠÍ BYTÍ PRONIKÁ VŠÍM – JE PŮVODCEM I KONEČNÝM CÍLEM. „Není nic vyššího nade Mne, Ardžuno. To největší i to nejnepatrnější je obsaženo ve Mně. Jsem zlatá šňůra, na níž jako perly jsou navlečeny všechny světy a všechny životy. Věz, že vše, co vychází ze ctnosti i to, co vzejde z vášně a temnoty, to vše je projevem Mé energie. Jsem vším, aniž bych na něčem závisel. Nejsem v těchto věcech, ale tyto věci jsou ve Mně. Tento proměnlivý svět oklamán vnějšími tvary mých věcí nezná Mne. Jsem nevyčerpatelný a stojím nade vším. Zahalen kouzlem klamu nejsem viditelný všem, tak zůstávám před ošáleným světem utajený, Já, jenž jsem nepočatý, nezrozený a nepomíjivý. Věz, že jsem obsažen ve všech tvarech, ale žádný tvar neobsahuje Mne! Avšak k jakému prospěchu ti bude, Ardžuno, porozumíš-li vší Mé rozmanitosti? Věz jen toto: Jsem a udržuji tento svět jediným zlomkem Své bytosti!

35 Matthias Rosenkranz: Wikipedia
Matthias Rosenkranz: Wikipedia.org: File:Sri_Veeramakaliamman_Temple_-_Hindu_goddesses.jpg [online]. 13 December 2007 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

36 Klamem radosti a bolesti, dobra a zla, klamem pramenícím z touhy a nenávisti jsou všechny bytosti vrhány do hnacího kola zrození a smrti. Ve všech světech, Ardžuno, ve světech nejvyšších i nejnižších, vládne zákon života a smrti. Nad nimi sídlím Já a kdo ke Mně dospěje, je zbaven dalších zrození. Neboť kdo Mne jednou nalezl, nerodí se, ani neumírá více. Avšak za těmito vesmírnými světy světla a temnoty dlí nezměrné bytí, jež nevzniká ani nezaniká, jehož se nedotkne zkáza a kam ani nedospějí ohlasy nových zrodů. TO, nepopsatelné, jež nemá jméno, je nejvyšším cílem, a to je Můj neměnný stav. Kdo k němu dospěl, nikdy se nevrací.“ (Bhagavadgíta : neboli zpěv vznešeného. Přel. Rudolf Janíček. 1. vyd. Králův Háj : Santal, ISBN s. 17–18.)

37 Ilya Mauter: Wikipedia. org: File:Sarangapani_Vishnu_temple_Kumbakonam
Ilya Mauter: Wikipedia.org: File:Sarangapani_Vishnu_temple_Kumbakonam.JPG [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

38 CESTA SEBEKÁZNĚ A KONCENTRACE DOCHOVNÍCH SIL DO NITRA
Myšlenka na nějakou věc rodí příchylnost k této věci. Z této příchylnosti se rodí touha a z touhy vášeň. Vášeň rodí klam a klam rodí zmatek v mysli a ze zmatku mysli pochází nakonec zánik člověka. Kdo ovládá sama sebe a ubírá se světem se smysly zkrocenými, kdo není spoután ani láskou, ani nenávistí, ten vskutku dochází nezměrného klidu. V tomto klidu je vyhlazen všechen zármutek, neboť mysl člověka, jehož srdce je klidné, brzy zakotví v bezpečí. Člověk s myslí nestálou neví, co je rozjímání. Kdo nerozjímá, nezná klid a nezná-li člověk klid, odkud může očekávat štěstí? Každým člověkem proudí věčné tvořivé síly přírody. Avšak člověk neosvícený (a zaslepený sobectvím) říká: „Jen já jsem tvůrcem.“ Mocný Ardžuno, kdo však ví, že podstata jeho duše je mimo koloběh přírodních sil, a že pouze vlastnosti těchto sil, vrozené lidské bytosti, se upínají smyslovými tykadly k předmětům touhy, ten je osvobozen svým věděním.

39 Poco a poco: Wikipedia. org: File:Amber_Fort-Jaipur-India0002
Poco a poco: Wikipedia.org: File:Amber_Fort-Jaipur-India0002.JPG [online]. 4 December 2010 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

40 Dovede-li člověk vzdorovat náporům svého hněvu a žádosti ještě v tomto těle a na tomto světě, dojde trvalého štěstí. Kdo hledá radost, klid a světlo ve svém srdci, dochází nakonec dokonalosti splynutím se Mnou, takový člověk je vpravdě svobodný. Jeho nedokonalosti zanikly, jeho pochyby se rozprchly, jeho smysly se zklidnily, každý jeho čin stává se dobrem pro všechny tvory. A tak dosáhne osvobození v Nejvyšším. Mudrc, jenž se oprostí od žádosti a hněvu, poznal sebe sama a sjednotil se s veškerenstvem, prožívá svrchovanou svobodu Nejvyššího na tomto světě i světech ostatních. (Bhagavadgíta : neboli zpěv vznešeného. Přel. Rudolf Janíček. 1. vyd. Králův Háj : Santal, ISBN s. 7–11.)

41 Sujit kumar: Wikipedia. org: File:Chattarpur_Temple. jpg [online]
Sujit kumar: Wikipedia.org: File:Chattarpur_Temple.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

42 C. G. P. Grey: Wikipedia.org: File:Neasden_Temple_-_Shree_Swaminarayan_Hindu_Mandir_-_Power_Plant.jpg [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <


Stáhnout ppt "INDICKÁ NÁBOŽENSTVÍ - HINDUISMUS"

Podobné prezentace


Reklamy Google