Kultura a věda arabské říše

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Johanka z Arcu Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vpád Tatarů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vpád Arabů do Evropy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Věda v 19. století II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rokoko v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Babylonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rudolf II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výtvarné umění v 19. století II.
Neklid ve východní a jihovýchodní Evropě
Česká secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Struktura středověké společnosti
Věda v 19. století I. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
České stavovské povstání
Počátky polského státu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Neolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Středověká vzdělanost
VY_32_INOVACE_3D.6.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Rokoko ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Okupace Československa
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Česká gotika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Počátky českého státu Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Vyhnání Arabů z Pyrenejského poloostrova
VY_32_INOVACE_3D.6.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Státy jižních Slovanů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Příchod Slovanů do Evropy
VY_32_INOVACE_1D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Etruskové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zikmund Lucemburský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Instituce zpracovávající historické prameny
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Počátky britského impéria
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Doba bronzová v Čechách
VY_32_INOVACE_3D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.05 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Kultura doby bronzové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Stěhování národů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Česká románská kultura
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Heraldika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Svatý Václav Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Křížové výpravy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Transkript prezentace:

Kultura a věda arabské říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.04 Kultura a věda arabské říše Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost

Arabská kultura je spojena především s vírou v Alláha, proto ji můžeme označit i jako kulturu islámskou. S ohledem na šíření islámu po světě se stejně rychle šířila i kultura. Arabové se rozpínali po Evropě, a proto se poměrně hodně z jejich umění dochovalo především na Pyrenejském poloostrově a jisté zvyklosti se staly součástí křesťanské kultury.

Dvě základní stavby Mešita Slouží muslimům k boho-službám. Zároveň se stává společenským centrem celé oblasti. http://www.muslimblog.co.in/wp-content/uploads/2011/04/Waqif-Mosque-in-Spain.jpg

Minaret součást mešity. Věžovitá stavba, nejčastěji štíhlého „tužkovitého“ tvaru. Průměrná výška je 15 metrů (maximum i přes 200 metrů). Sloužil k svolávání k modlitbě. Nahoře je ochoz kde stával muezzin a svolával k modlitbám. http://iknews.de/wp-content/uploads/2010/09/minarett.png http://static1.kleinezeitung.at/system/galleries_520x335/upload/5/6/3/2453875/minarett2208reuters726.jpg

Arabská města Př. Cordóba – dlážděné ulice, pouliční osvětlení, 300 lázní, 50 nemocnic, 20 veřejných knihoven, 80 veřejných škol – nemajetní se učili zdarma. Na jihu Pyrenejského poloostrova roku 1000 bylo 17 vysokých škol.

Arabská mozaika Mešita v Cordóbě – Palmový háj

Arabské písmo Je založeno na fénickém typu písma. Nemá velká a malá písmena. Má čtyři podoby – záleží na umístění ve slově. Píše se zprava do leva. Šíří se společně s islámem. http://www.bahrain-stamps.com/images/arabic.gif

Slova z arabštiny Admirál, alkohol, atlas, benzin, cukr, gáza, halapartna, chemie, káva, nafta, šachy

Věda Je velice rozvinutá. V matematice používají arabské číslice (původ v Indii, 0 – 9, rozšířily se po celém světě). Mají rozsáhlé znalosti astronomické.

Filozofie Vychází z antických filozofů. Souhrnné označení falsafa. Hlavní snaha – soulad racionálního poznání s učením Koránu.

Lékařství Vychází z poznatků antických lékařů. Avicena (Ibn Síná) – ( 980 – 1037) Perský učenec, filozof, politik, básník, přírodovědec a lékař. Je autorem děl o fyzice, matematice, metafyzice a astronomii. Nejvíce píše o medicíně a filozofii. Zdravotnictví bylo na velice dobré úrovni, opíralo se o hygienické příkazy z Koránu – př. lázně. Rovnost všech před Alláhem zajišťovala lékařskou péči všem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/IbnSina-Dushanbe.jpg/210px-IbnSina-Dushanbe.jpg

Ibrahím Ibn Jákub Židovský arabsky mluvící kupec z Andalusie v 10. století. V letech 965–966 procestoval střední Evropu a navštívil i Prahu. Podal o ní podrobné zprávy.

Zápis Arabská kultura Dvě základní stavby – mešita a minaret. Rozvoj vědy – astronomie, matematika (arabské číslice), lékařství (Avicena). Arabská města v Evropě – Cordóba. Arabská filozofie vychází z antických filozofů. Vzdělání je pro nemajetné bezplatné.

Doplňte křížovku, vysvětlete tajenku: 1 2 3 4 5 6 7 Arabská štíhlá věž Jaké číslo poprvé používají Arabové Arabská svatyně Jeden ze způsobů zdobení pomocí malých částeček Místo očisty Arabské náboženství Arabský lékař Tajenka: ………………… =

Metodické pokyny k prezentaci: Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, říjen Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: sedmý ročník, středověk, Arabové, mešita, minaret, islám, arabské číslice, Cordóba, lékařství Tato prezentace seznamuje se základními znaky arabské kultury s ohledem na působení Arabů v Evropě. Obrázky, u kterých nejsou uvedeny adresy, jsou z vlastních zdrojů. Pod „smajlíky“ jsou skryté hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k případnému samostudiu. Tajenka je součástí a je ji možné i vytisknout. Použitá literatura: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis pro 7. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. 136 s. ISBN 80-7235-022-1. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2002. 180s. ISBN 80-86218-82-1. kol. autorů: Dějepis 7: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, 2009. 159 s. ISBN 978-80-7238-558-4.