Kultura a věda arabské říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.04 Kultura a věda arabské říše Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 7. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Arabská kultura je spojena především s vírou v Alláha, proto ji můžeme označit i jako kulturu islámskou. S ohledem na šíření islámu po světě se stejně rychle šířila i kultura. Arabové se rozpínali po Evropě, a proto se poměrně hodně z jejich umění dochovalo především na Pyrenejském poloostrově a jisté zvyklosti se staly součástí křesťanské kultury.
Dvě základní stavby Mešita Slouží muslimům k boho-službám. Zároveň se stává společenským centrem celé oblasti. http://www.muslimblog.co.in/wp-content/uploads/2011/04/Waqif-Mosque-in-Spain.jpg
Minaret součást mešity. Věžovitá stavba, nejčastěji štíhlého „tužkovitého“ tvaru. Průměrná výška je 15 metrů (maximum i přes 200 metrů). Sloužil k svolávání k modlitbě. Nahoře je ochoz kde stával muezzin a svolával k modlitbám. http://iknews.de/wp-content/uploads/2010/09/minarett.png http://static1.kleinezeitung.at/system/galleries_520x335/upload/5/6/3/2453875/minarett2208reuters726.jpg
Arabská města Př. Cordóba – dlážděné ulice, pouliční osvětlení, 300 lázní, 50 nemocnic, 20 veřejných knihoven, 80 veřejných škol – nemajetní se učili zdarma. Na jihu Pyrenejského poloostrova roku 1000 bylo 17 vysokých škol.
Arabská mozaika Mešita v Cordóbě – Palmový háj
Arabské písmo Je založeno na fénickém typu písma. Nemá velká a malá písmena. Má čtyři podoby – záleží na umístění ve slově. Píše se zprava do leva. Šíří se společně s islámem. http://www.bahrain-stamps.com/images/arabic.gif
Slova z arabštiny Admirál, alkohol, atlas, benzin, cukr, gáza, halapartna, chemie, káva, nafta, šachy
Věda Je velice rozvinutá. V matematice používají arabské číslice (původ v Indii, 0 – 9, rozšířily se po celém světě). Mají rozsáhlé znalosti astronomické.
Filozofie Vychází z antických filozofů. Souhrnné označení falsafa. Hlavní snaha – soulad racionálního poznání s učením Koránu.
Lékařství Vychází z poznatků antických lékařů. Avicena (Ibn Síná) – ( 980 – 1037) Perský učenec, filozof, politik, básník, přírodovědec a lékař. Je autorem děl o fyzice, matematice, metafyzice a astronomii. Nejvíce píše o medicíně a filozofii. Zdravotnictví bylo na velice dobré úrovni, opíralo se o hygienické příkazy z Koránu – př. lázně. Rovnost všech před Alláhem zajišťovala lékařskou péči všem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/IbnSina-Dushanbe.jpg/210px-IbnSina-Dushanbe.jpg
Ibrahím Ibn Jákub Židovský arabsky mluvící kupec z Andalusie v 10. století. V letech 965–966 procestoval střední Evropu a navštívil i Prahu. Podal o ní podrobné zprávy.
Zápis Arabská kultura Dvě základní stavby – mešita a minaret. Rozvoj vědy – astronomie, matematika (arabské číslice), lékařství (Avicena). Arabská města v Evropě – Cordóba. Arabská filozofie vychází z antických filozofů. Vzdělání je pro nemajetné bezplatné.
Doplňte křížovku, vysvětlete tajenku: 1 2 3 4 5 6 7 Arabská štíhlá věž Jaké číslo poprvé používají Arabové Arabská svatyně Jeden ze způsobů zdobení pomocí malých částeček Místo očisty Arabské náboženství Arabský lékař Tajenka: ………………… =
Metodické pokyny k prezentaci: Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, říjen Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: sedmý ročník, středověk, Arabové, mešita, minaret, islám, arabské číslice, Cordóba, lékařství Tato prezentace seznamuje se základními znaky arabské kultury s ohledem na působení Arabů v Evropě. Obrázky, u kterých nejsou uvedeny adresy, jsou z vlastních zdrojů. Pod „smajlíky“ jsou skryté hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k případnému samostudiu. Tajenka je součástí a je ji možné i vytisknout. Použitá literatura: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis pro 7. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. 136 s. ISBN 80-7235-022-1. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny středověku a počátků novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2002. 180s. ISBN 80-86218-82-1. kol. autorů: Dějepis 7: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň, 2009. 159 s. ISBN 978-80-7238-558-4.