Pravěk II. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o době kamenné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
6. ročník Pravěk.
Opakování – dějepis 6.třída Milan Šimek
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Pravěk - DOBA KAMENNÁ Michaela Vašíčková
Pravěk Mladší doba kamenná
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
Vznik státních útvarů I.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
PRAVĚK.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pravěk.
Mladší doba kamenná - neolit
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Co všechno lidé potřebují k přežití?
VY_32_INOVACE_3D.6.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Doba bronzová v Čechách
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
Paleolit ve světě VY_32_INOVACE_1D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná.
Život člověka v době kamenné
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Eneolit - úvod Název školy
6. ročník Pravěk.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
6. ročník Pravěk.
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
VY_32_INOVACE_1D.6.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
Dějepis Doba kamenná 1.
Neolit - úvod Název školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Pravěk.
Zemědělci v době kamenné
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6-13_ eneolit Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Doba kamenná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Transkript prezentace:

Pravěk II. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o době kamenné.

Základní pojmy paleolit mezolit neolit eneolit přisvojovací hospodářství výrobní hospodářství neolitická revoluce řemesla náboženství matriarchát patriarchát rod harpuna Úrodný půlměsíc kolonizace archeologická kultura zdomácňování oradlo pohřebiště žárový hrob mohyla

Starší doba kamenná - paleolit (řecky palailos = starý; lithos = kámen) dělíme ho na čtyři období: 1) nejstarší paleolit (2,5 mil. - 600 tis. př. n. l.) - první kamenné nástroje uzpůsobené štípáním nebo otloukáním 2) starý paleolit (600 - 250 tis. let př. n. l.) - již štípané kamenné nástroje a pěstní klín 3) střední paleolit (250 - 40 tis. let př. n. l.) - nože nebo škrabadla, zpracovávání kůže, kostí a dřeva; doba lovců mamutů 4) mladý nebo pozdní paleolit (40 - 10 tis. let př. n. l.) - kostěné čepele, lov koní, bizonů i mamutů, jeskynní malby a vyrábění ozdobných předmětů, první obydlí ze dřeva a kůže video – lovci mamutů obr. 1

Zápis do sešitu Starší doba kamenná – paleolit vývoj předchůdců člověka a nejstarší lidé kamenné nástroje, sběr a lov

Střední doba kamenná - mezolit 10 - 7 tis. př. n. l. (řecky mesos = střední) doba poledová, z Evropy ustupují ledovce, dochází ke změně klimatu, vymizení velkých zvířat, lov drobné zvěře lukem a šípy rybolov za pomocí harpun a udic období tzv. přisvojovacího (kořistnického) hospodářství = člověk je plně závislý na přírodě, sbírá divoce rostoucí plodiny a loví zvířata, zemědělství neexistuje první zdomácňování (pes) obr. 2 obr. 3

Zápis do sešitu Střední doba kamenná – mezolit 8 000 př. n. l. – 6 000 př. n. l. klimatické změny harpuna, luk a šípy období tzv. přisvojovacího (kořistnického) hospodářství první zdomácňování (pes)

Mladší doba kamenná - neolit 7 - 3,5 tis. let př. n. l. (řecky neos = mladý) začátek změn ve způsobu získávání potravy přechod od přisvojovacího hospodářství k hospodářství produktivnímu (výrobnímu) 1. přisvojovací způsob opatřování potravy sběr tvoří 70 % lov tvoří 30 % k obživě jim stačí pracovat 2,5 hod. denně 2. výrobní způsob opatřování potravy z pouhých sběračů a lovců se stávají zemědělci setí obilí, drcení ho na mouku, chování prvních zvířat (psi, ovce, kozy, skot, prasata) žďáření lesů (měnění lesů v pole), kypření půdy rýčem a motykou stěhování do míst s úrodnou půdou – kolonizace v zemědělství první společenská dělba práce (mezi mužem a ženou, mladými a starými) => neolitická revoluce

Mladší doba kamenná - neolit zemědělství se do světa šířilo z Blízkého východu – Úrodný půlměsíc (Írán, Irák, Sýrie, Libanon, Jordánsko, Izrael, Turecko, Egypt) první města (Jericho, Çatal Hüyük) do našich zemí zemědělství přichází až v 6. tisíciletí př. n. l. kromě Úrodného půlměsíce vznikli první zemědělci odděleně na více místech světa další oblastí byla dnešní Čína a také Střední Amerika a sever Jižní Ameriky obr. 4

Mladší doba kamenná - neolit stavba tzv. dlouhých domů (délka 15-25 m, šířka 4-5 m) obydlí pro 2-3 rodiny, dílna, sklad, stáj 6-10 domů tvořilo vesnice obyvatelé byli příbuzní, tvořili rod tkaní látek (z ovčí vlny, ze lnu nebo z konopí) výroba keramických nádob velká úcta k ženám, matriarchát = žena, dárkyně života, rozhoduje (zanechali venuše) archeologické nálezy nejčastěji obsahují keramické nádoby a kamenné nebo kostěné nástroje a nářadí

Zápis do sešitu Mladší doba kamenná – neolit změny ve způsobu získávání potravy: 1. přisvojovací způsob: sběr 70 %, lov 30 % 2. výrobní způsob: ze sběračů a lovců se postupně stávali zemědělci: žďáření lesů, rozrývání půdy a setí obilí, drcení obilí na mouku, chování prvních zvířat – psů, koz, ovcí, skotu, prasat kolonizace – přesuny za úrodnou půdou první společenská dělba práce (mezi mužem a ženou, mladými a starými) => neolitická revoluce

Zápis do sešitu první společenská dělba práce (mezi mužem a ženou, mladými a starými) => neolitická revoluce matriarchát – žena = dárkyně života (venuše) šíření zemědělství z tzv. Úrodného půlměsíce (u nás až v 6. tisíciletí př. n. l.) první města (Jericho, Çatal Hüyük)

Mladší doba kamenná - neolit Důsledky neolitické revoluce: usedlý způsob života stavba trvalých obydlí, zakládání vesnic (domy asi 5 m široké a 40 m dlouhé) řemeslná výroba – hrnčířství, tkalcovství dokonalejší nástroje (motyky, srpy, mlýnky na obilí) vysvětlování přírodních jevů působením nadpřirozených sil => vznik náboženství video – první zemědělci

Mladší doba kamenná - neolit archeologické kultury rozeznáváme podle: místa nálezu (bylanská, knovízská kultura) způsobu pohřbívání (mohylová, popelnicových polí) tvaru a zdobení keramických nádob (šňůrová, vypichovaná keramika)

Zápis do sešitu Důsledky neolitické revoluce: usedlý způsob života stavba trvalých obydlí, zakládání vesnic, rody řemeslná výroba – hrnčířství, tkalcovství dokonalejší nástroje (motyky, srpy, mlýnky na obilí) vysvětlování přírodních jevů působením nadpřirozených sil => vznik náboženství archeologické kultury rozeznáváme podle: místa nálezu (bylanská, knovízská kultura) způsobu pohřbívání (mohylová, popelnicových polí) tvaru a zdobení keramických nádob (šňůrová, vypichovaná keramika)

Pozdní doba kamenná - eneolit 3,5 - 2 tis. let př. n. l.; v Orientu dříve také se jí někdy říká doba měděná (z řečtiny aeneus – měděný) dřevěné oradlo tažené dobytkem rozvoj obchodu (směnný charakter) s jantarem, mědí, solí, kožešinami, obilím a dobytkem lidé objevili v přírodě kovy: zlato, stříbro a také měď – tu se naučili zpracovávat zpracování mědi: tepáním, kováním, odléváním lidé se specializují (mají více volného času)

Pozdní doba kamenná - eneolit mění se společenské role: muž – práce na poli, výroba nástrojů, zpracování kovů; žena – péče o děti, tkaní látek, výroba keramických nádob (konec matriarchátu) zavedení patriarchátu vznik samostatných rodin podle nádob rozeznáváme kulturu: 1) nálevkovitých pohárů 2) šňůrové keramiky 3) zvoncových pohárů obr. 5

Pozdní doba kamenná - eneolit převratné vynálezy: oradlo tažené dobytkem (usnadnilo práci na poli), kolo (Přední Východ), výšinné osady na kopci odděluje se místo, kde se bydlí a místo, kde se pohřbívá – pohřebiště objevují se nově žárové hroby (spálením) a mohylové hroby (navršení materiálu – mohyly – nad hrob) obr. 6

Zápis do sešitu Pozdní doba kamenná – eneolit doba měděná objevení kovů: zlata, stříbra, mědi zpracování mědi: tepáním, kováním, odléváním rozvoj obchodu (směnný charakter) mění se společenské role: muž – práce na poli, výroba nástrojů, zpracování kovů; žena – péče o děti, tkaní látek, výroba keramických nádob nástup patriarchátu

Zápis do sešitu kultura nálevkovitých pohárů, šňůrové keramiky, zvoncových pohárů převratné vynálezy: oradlo, kolo výšinné osady vznik pohřebišť žárové hroby (spálením) a mohylové hroby (navršení materiálu – mohyly – nad hrob)

OPAKOVÁNÍ Starší doba kamenná – paleolit vývoj předchůdců člověka a nejstarší lidé kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit 8 000 př. n. l. – 6 000 př. n. l. klimatické změny harpuna, luk a šípy období tzv. přisvojovacího (kořistnického) hospodářství první zdomácňování (pes) Mladší doba kamenná – neolit změny ve způsobu získávání potravy: 1. přisvojovací způsob: sběr 70 %, lov 30 % 2. výrobní způsob: ze sběračů a lovců se postupně stávali zemědělci: žďáření lesů, rozrývání půdy a setí obilí, drcení obilí na mouku, chování prvních zvířat – psů, koz, ovcí, skotu, prasat kolonizace – přesuny za úrodnou půdou první společenská dělba práce (mezi mužem a ženou, mladými a starými) => neolitická revoluce matriarchát – žena = dárkyně života (venuše) šíření zemědělství z tzv. Úrodného půlměsíce (u nás až v 6. tisíciletí př. n. l.) první města (Jericho, Çatal Hüyük)

OPAKOVÁNÍ Důsledky neolitické revoluce: Pozdní doba kamenná – eneolit usedlý způsob života stavba trvalých obydlí, zakládání vesnic, rody řemeslná výroba – hrnčířství, tkalcovství dokonalejší nástroje (motyky, srpy, mlýnky na obilí) vysvětlování přírodních jevů působením nadpřirozených sil => vznik náboženství archeologické kultury rozeznáváme podle: místa nálezu (bylanská, knovízská kultura) způsobu pohřbívání (mohylová, popelnicových polí) tvaru a zdobení keramických nádob (šňůrová, vypichovaná keramika) Pozdní doba kamenná – eneolit doba měděná objevení kovů: zlata, stříbra, mědi zpracování mědi: tepáním, kováním, odléváním rozvoj obchodu (směnný charakter) mění se společenské role: muž – práce na poli, výroba nástrojů, zpracování kovů; žena – péče o děti, tkaní látek, výroba keramických nádob nástup patriarchátu

Otázky a úkoly Vysvětli, jak se na způsobu života lidí projevily klimatické změny po skončení doby ledové. Jaké jsou dva způsoby získávání potravy u lidí? Vysvětli, jak se od sebe liší a jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Která zvířata byla zdomácněna mezi prvními? Ve kterých oblastech lidé poprvé přešli k zemědělství? Vysvětli proč. Popiš, jaké jsou rozdíly mezi matriarchátem a patriarchátem.

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-07-30]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7238-208-4. [2014-07-30] obr. 1 – lovci mamutů http://i.idnes.cz/11/043/cl6/OB2b1462_lov.jpg obr. 2 – pravěcí lovci http://www.phil.muni.cz/archeo/webmaster%20peppe/stara_mura/morarch/Vyzkumy/paleolit_mezolit/paleo3.jpg obr. 3 – hroty harpun http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/Harpon_2010.0.3.5._Global_simple_.JPG/558px-Harpon_2010.0.3.5._Global_simple_.JPG obr. 4 – Úrodný půlměsíc http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Fertile_Crescent_map.png/391px-Fertile_Crescent_map.png obr. 5 – kultura zvoncových pohárů http://www.prazskestezky.cz/vinor/obr/keram.gif obr. 6 – orba http://www.oskole.sk/userfiles/image/Zofia/J%C3%BAn/Dejepis/Eneolit_html_m20a0e1fe.png