Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Lesní obratlovci – savci
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Stavba kostry člověka II
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Hmyzožravci - elearning
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Hlavní zdroj: Šelmy psovité Hlavní zdroj:
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Předmět a očekávaný výstup
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Označení DUM Pl - DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Medvědovité šelmy Mgr. Vlastimil Homolka Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační.
Označení DUM 13 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_492_Př8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Předmět :Přírodopis Ročník.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
36.1 ŠELMY II. Kdo by vyhrál souboj mezi lvem a tygrem?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, tříděním, zástupci a.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Třída: savci Řád: šelmy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
ČR - mírný podnebný pás (živočichové)
Označení DUM 13 _ 09 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Čeleď: šelmy kočkovité
Psovité šelmy.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Psovití RNDr. Václav Procházka.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Charakteristika řádu ŠELMY
Psovité šelmy By: Petr West.
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma:
VLK OBECNÝ Tereza Mičkova 8.A. OBSAH Zařazení Jak vypadá ? (obecné informace) Rozdíly mezi psem a vlkem Zajímavostí Obrázky Zdroje.
Přírodopis – 8.ročník Savci – psovité šelmy VY_32_INOVACE_
SAVCI ŠELMY KOČKOVITÉ.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ŠELMY PLACENTÁLOVÉ.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Autor: Mgr. Pavla Kofroňová Název: Šelmy VY_32_INOVACE_Př.5
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 09 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 21. 2. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – psovité šelmy Očekávaný výstup: Charakterizuje psovité šelmy. Urči vybrané zástupce psovitých šelem a zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců psovitých šelem. Odvodí základní projevy chování psovitých šelem v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam psovitých šelem v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o psovitých šelmách. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce psovitých šelem. Klíčová slova: Šelmy, pes, vlk, liška

PSOVITÉ ŠELMY Obr. 1

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Šelmy 10. čeleď – Psovití

CHARAKTERISTIKA Mají protáhlou hlavu, pružné a svalnaté tělo Jsou to masožravci – štvou kořist Mají NEZATAŽITELNÉ DRÁPY Chrup - mají ostré ŠPIČÁKY (usmrcení kořisti) a TRHÁKY (přeměněné stoličky a třenové zuby, slouží k porcování kořisti) Mají výborně vyvinutý čich, sluch a zrak Mezi psovité šelmy patří – pes, vlk, liška, fenek, šakal, kojot

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Pes domácí Vlk obecný Liška obecná Liška polární Fenek berberský Šakal obecný Kojot prérijní Pes hyenovitý Psík mývalovitý

PES DOMÁCÍ Obr. 2 Obr. 3

VLK OBECNÝ Obr. 4 Obr. 5

LIŠKA OBECNÁ Obr. 6 Obr. 7

LIŠKA POLÁRNÍ Obr. 8 Obr. 9

FENEK BERBERSKÝ Obr. 10 Obr. 11

ŠAKAL OBECNÝ Obr. 12

KOJOT PRÉRIJNÍ Obr. 13

PES HYENOVITÝ Obr. 14 Obr. 15

PSÍK MÝVALOVITÝ Obr. 16

ZÁPIS Řád – ŠELMY Čeleď – PSOVITÍ Jsou to MASOŽRAVCI (lovci, predátoři) Loví většinou ve smečce Mají silné tupé a NEZATAŽITELNÉ DRÁPY Chrup - mají ostré ŠPIČÁKY (usmrcení kořisti) a TRHÁKY (přeměněné stoličky a třenové zuby, které slouží k porcování kořisti) Mají výborně vyvinutý čich, sluch a zrak Mezi psovité šelmy patří – pes, vlk, liška, fenek, šakal, kojot …

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Psovité šelmy mají tupé a ………. drápy. Mají velké ……….., které slouží k usmrcení potravy a ………., které slouží k porcování kořisti. Loví většinou ve ………. . Pes vznikl domestikací ……..., kterého můžeme potkat i u nás v Beskydech. Naší nejpočetnější psovitou šelmou žijící volně v přírodě je ………. ………., ta může přenášet nemoc ………. . V chladných oblastech se můžeme setkat s ………. ………, která má ………. ušní boltce. V suchých oblastech ………. se vyskytuje ……….., který má ……….. ušní boltce. V Evropě, Asii a Africe se vyskytuje ……….., jemu je podobný ………., kterého nalezneme v Severní Americe. Skvrnitý kožich a kulaté ušní boltce má ………. ………. . V Americe žije také ……… ………. .

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Psovité šelmy mají tupé a nezatažitelné drápy. Mají velké špičáky, které slouží k usmrcení potravy a trháky, které slouží k porcování kořisti. Loví většinou ve smečce. Pes vznikl domestikací vlka, kterého můžeme potkat i u nás v Beskydech. Naší nejpočetnější psovitou šelmou žijící volně v přírodě je liška obecná, ta může přenášet nemoc vzteklinu. V chladných oblastech se můžeme setkat s liškou polární, která má krátké ušní boltce. V suchých oblastech Afriky se vyskytuje fenek, který má dlouhé ušní boltce. V Evropě, Asii a Africe se vyskytuje šakal, jemu je podobný kojot, kterého nalezneme v Severní Americe. Skvrnitý kožich a kulaté ušní boltce má pes hyenovitý. V Americe žije také psík mývalovitý.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://alhashmiahnews.com/thumbnail.php?file=file_174aabd59b_29368235201128814_960265219.jpg&size=article_medium > [cit. 2012-02-11] Obr. 2 Použitý zdroj: < http://visual.merriam-webster.com/images/animal-kingdom/carnivorous-mammals/dog-breeds_2.jpg > Obr. 3 Použitý zdroj: < http://brenda26t.files.wordpress.com/2010/11/agaga.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 4 Použitý zdroj: < http://www.billybear4kids.com/animal/whose-toes/wolf/WolfStanding.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 5 Použitý zdroj:< http://images.huffingtonpost.com/2008-02-15-wolf.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 6 Použitý zdroj: < http://view.stern.de/de/picture/1909787/Fuchs-Rotfuchs-F%FCchse-Tierportrait-Fuchs-Animal-510x510.jpg > Obr. 7 Použitý zdroj: < http://www.hrl-immendingen.de/images/fox.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 8 Použitý zdroj: < http://www.herz-fuer-tiere.de/typo3temp/pics/d73aaa14d2.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 9 Použitý zdroj: <http://www.welt.de/multimedia/archive/00417/arktis_polarfuchs_D_417451p.jpg> [cit. 2012-02-11] Obr. 10 Použitý zdroj: < http://1.bp.blogspot.com/-GU3FFGDdkeY/TWWqOg-_TzI/AAAAAAAABA0/JXaWM8kjuBM/s1600/800px-fennec_fox.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 11 Použitý zdroj: < http://fr.dreamstime.com/fennec-fox-thumb7318796.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 12 Použitý zdroj: < http://www.judysphotos.com/albums/Wildlife-of-Tanzania-East-Africa/Golden_Jackal.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 13 Použitý zdroj: <http://buckingtheodds.com/wp-content/forum-avatars/1317854121coyote-big.jpg> [cit. 2012-02-11] Obr. 14 Použitý zdroj: < http://www.animalcorner.co.uk/wildlife/graphics/afwilddog.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 15 Použitý zdroj: < http://www.biodiversityexplorer.org/mammals/carnivora/images/88338387.8lnfrsgp_327w.jpg > [cit. 2012-02-11] Obr. 16 Použitý zdroj: <http://i.pinger.pl/pgr409/ccf7850a0003f98a492507a9/jenot2.jpg > [cit. 2012-02-11]