České knihovny a bezpečnost dětí na internetu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

PKML.
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera Iuridicum Remedium, o. s.
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Gastouderopvang Holandský boom hlídání dětí a jeho dopady na pečovatele Tijne Berg- le Clercq 30. listopadu 2010.
Sociální sítě.
Název: VY_32_INOVACE_VZK689_ Autor: Mgr. Lucie Fajfrová
Kampaň Nahá celebrita Martin Kožíšek, Manažer pro internetovou bezpečnost.
BOJUJ SE ŠIKANOU! Tento materiál vznikl za finanční podpory EU prostřednictvím programu Daphne. Za obsah je zodpovědný příjemce podpory The BB Group a.
Ochrana soukromí na internetu
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Název: Co nám hrozí na internetu
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Online prodeje jako součást multikanálového přístupu v praxi
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Občané Velkého Meziříčí se ve městě cítí bezpečně Velké Meziříčí – Téměř všichni občané našeho města ví o tom, že některá místa jsou monitorována kamerami.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU Nemáte problém? Možná o něm jen nevíte! L ENKA E CKERTOVÁ.
Problematika informační kriminality
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Nástrahy internetu.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
P ROJEKT E S AFETY L ABEL 9. Národní konference eTwinning, , Olomouc Zpracoval: Bc. Roman Máca Národní centrum bezpečnějšího internetu Prvního.
Cesta tam a zase zpátky Konference „Má Česko strategickou vizi EU?“, Praha dne 19. září 2012.
 knihovny se výrazně podílejí na snížení dopadu digitální propasti (digital divide), který existuje mezi těmi, kteří mají, a těmi, kteří nemají přístup.
KDO JE ZA MONITOREM A MNOHOLIČNÝ LEKTVAR
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Bezpečí a počítače Počítače škodlivé programy - malware Internet komunikační praktiky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE,
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní role knihoven. Komunití role knihoven je důležitá součást systému knihoven Koncepce rozvoje knihoven Priorita C -9, 10.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EIZ – KVALITNÍ INFORMACE = ZÁKLAD INFORMAČNÍ BEZPEČNOST KISK FF MU.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Digital Confidence Prague, 7 th June, 2011 Jakub Chytil, Member of the Board of Directors.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
SETKÁNÍ S RODIČI Gymnázium v Bystřici nad Pernštejnem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-09
Transkript prezentace:

České knihovny a bezpečnost dětí na internetu Výsledky pilotního výzkumu Pavla Kovářová KISK FF MU, ÚISK FF UK

Jak to cítíte Vy? Kdo z Vás si myslí, že knihovny mají své uživatele vzdělávat? Kdo z Vás si myslí, že knihovny mají své uživatele z řad dětí a dospívajících vzdělávat? Proč jsou počítače v knihovnách? Kdo z Vás si myslí, že by k počítačům měli mít přístup všichni uživatelé (i děti a dospívající)? Kdo z Vás si myslí, že informační gramotnost = knihovní gramotnost?

Moje pocity z "deckařů" Na základě semináře v MZK 2.11. 2011: "Musíme řadit knížky, nemáme čas věnovat se uživatelům" "Děti toho o technologiích a službách ví víc než my, tak co bychom jim mohli dát, spíš jim můžeme předat něco o knihách" Z konference Andersen: Myslíte si, že pro děti je přínosnější beseda o Máchovi než o kyberšikaně? Opačné názory výjimečné a nejisté následností – např. seminář Literatura pro děti a mládež ve filmu => krok odbourat strach knihovníků z nepapírových médií

Co chci říct? Work-in-progress Potenciál českých (veřejných) knihoven pro zvýšení bezpečnosti dětí na internetu a jeho využití Výsledky pilotního mapování v oblastech knihovna-děti-vzdělávání(-bezpečnost na internetu)

Jak to cítím já? Knihovny pro uživatele => vhodný respekt i k tomu, co chtějí, nejen co by měli Knihovny buď chtějí být sklad knih, nebo nabízet potřebné služby – nelze být na půl cesty Knihovny mají obrovský potenciál pomoci – není to nejlepší upotřebení?

Potenciál knihoven v ČR Zajištění přístupu veřejnosti k internetu (de iure) Považovány za důvěryhodné instituce Hustá celostátní síť Aktivní instituce neformálního vzdělávání k IG X celostátní projekty: centralizované, omezený dlouhodobý vliv a vztah s místní komunitou Spolupráce s místními školami Možnost oslovit různé skupiny lidí

Empirická data z mapování Přes potenciál něco nefunguje Neexistuje výzkum knihovny + bezpečnost na internetu => nejdříve nutné zmapování: Kvantitativní pilotní výzkum On-line dotazník Otevřený 8.-19. srpna 2011 Knihovníci osloveni přes 7 e-konferencí 261 odpovědí, 62 z institucí nabízejících vzdělávání dětem (Q5)

Obsah vzdělávání dětí (Q6) "Jiné" nejčastěji spolupráce se školami Vzdělávání se školami (Nejezchlebová, 2010): téměř všechny organizují pro školy vzdělávání spojené s činností knihovny

Vzdělávání s bezpečností na internetu (Q7) Q4 (pro všechny) – žádné „nemá smysl", 38 "ano, …" Q7 (děti) – 1x "nemá smysl", méně než Q4 „ano…" Obojí nejčastěji hodina 1-2x ročně

Postoje ke vzdělávání dětí o bezpečnosti na internetu Q8 Myslíte si, že by se knihovny měly v rámci svých vzdělávacích aktivit věnovat bezpečnosti dětí na internetu? Pozitivní 58 zaměstnanců institucí nabízejících vzdělávání dětí Negativní odpovědi: 7 ze všech 180, žádný neznal žádný online vzdělávací projekt 4 zaměstnanci institucí nabízejících vzdělávání 1 zaměstnanec instituce nabízející vzdělávání dětí

Povědomí o vzdělávacích projektech

Komentáře respondentů "Jsem si vědom, coby ředitel knihovny, zcela neuspokojivého stavu poskytování příslušného vzdělávání v oblasti, které se týká dotazník, naší institucí - není to aktuálně v našich personálních možnostech a prioritách. U vzdělávání dětí v této oblasti předpokládám, že se tomu věnují ZŠ na 2. stupni v rámci standardní výuky, pokud nikoliv, je problém v osnovách... To ovšem nevylučuje, že i knihovny mohou být vhodnými vzdělavateli veřejnosti stran 'internetové bezpečnosti'." "upozorňovat v rámci každé akce opraqvdu nelze - mělo by to dnes patřit k základním sociálním návykům jako třeba způsob chování na ulici, je to už běžná součást života" "nepochybně je to oblast pro naše další vzdělávání - nemáme dostatečný přehled a neumíme dosud téma zpracovat, systematicky jsme se příliš tématem nezabývali. Uvítáme podněty, školení, informace"

Co dotazník nepokrýval… Potenciál využit plně není => další výzkum Možné důvody: Primárně nutné věnovat se jiným oblastem než ICT Analogie s českými učiteli (Zounek, 2009): Obava ze ztráty statusu autority (děti ví o ICT víc) Problematické oblasti: přesvědčení knihovníků, postavení dětí (služby X ochrana) Knihovníci by měli pomoct, kde mohou – vzděláváním

Prvotní závěry Možný začátek problému – knihovníci jsou otevření, ale nutná pomoc Základ problému bezpečnosti na internetu v důvěryhodnosti šířených informací – téma pro knihovníky „Důvěřuj, ale prověřuj!"

DĚKUJI ZA POZORNOST. Dotazy?

Literatura ČESKÁ REPUBLIKA. Knihovní zákon 257/2001 Sb. a návazné prováděcí přepisy. Informace pro knihovny - portál Knihovnického institutu Národní knihovny ČR. Praha: 30.12.2004 [cit. 2011-11-15]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=03_Leg/01_LegPod/Zakon257.htm IFLA. Služby veřejných knihoven: Pokyny pro budoucí vývoj. SKIP: Archiv. 1999 [cit. 2011-11-15]. Dostupné z: www.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/skip/Guidelines.rtf LA RUE, F. Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, Frank La Rue. United Nations Human Rights. 16.5.2011 [cit. 2011-11-15]. Dostupné z: http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/docs/17session/A.HRC.17.27_en.pdf NEJEZCHLEBOVÁ, J. Dotazník k informačnímu vzdělávání uživatelů v knihovnách ČR. Duha. [online]. 2010, roč. 2 [cit. 2011-11-15]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/dotaznik-k-informacnimu-vzdelavani-uzivatelu-v-knihovnach-cr SINGH, S. Kniha kódů a šifer : tajná komunikace od starého Egypta po kvantovou kryptografii. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-7363-268-7. ZOUNEK, J. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.

Ochrana soukromí na internetu Se zaměřením na dětské uživatele Pavla Kovářová KISK FF MU, ÚISK FF UK

Soukromí a hranice Hranice se liší u kultur i jednotlivců … sféra integrity … obklopuje jednotlivce… kdekoli … statky, informace … nesmí bez svolení nikdo zasahovat … (z definic soukromí) S internetem nárůst sdílení i shromažďování informací => zmenšení soukromí Zákon jen etické minimum, některé chrání, jiné omezují soukromí, občas naráží

Zneužitelnost informací Člověk = vždy nejslabší článek zabezpečení Cílenější útok úspěšnější, ale náročnější Lze zneužít VŠECHNY informace, ale některé lépe Nejohroženější identifikační údaje X ¼ vytvořena hl. pro snadné zapamatování (Noska, 2010) 19 19

Zdroje informací OBĚŤ Zveřejněné informace (Programy) za informace Spyware Nedůvěryhodný správce Použité HW úložiště Hlavičky zpráv

Zmapované aspekty V ČR neexistují specializované výzkumy Řešeno: V zahraničí, např. v USA a GB v r. 2008 – 52 % respondentů neznalo své nastavení pro ochranu soukromí (The state of computer privacy) Na dílčí témata, např. monitoring zaměstnanců v 200 českých firmách – necelé ¾ používají monitoring, víc než ½ omezuje přístup k internetu (truconneXion) Zaměřené na děti, např. EU Kids Online 2010

EU Kids Online a užití internetu dětmi 60/75 (ČR) % online denně, dalších 33/22 % min. týdně Přístup k internetu: 49/63 % ve své ložnici, 33/39 % přes mobilní zařízení => privatizace ČR „vyšší užití, vyšší risk“, resp. „nové užití, nový risk“ Oznámení problému: 60 % sexuální zprávy, 77 % šikana, 53 % sexuální obrázky; 36 % rodičům, 28 % kamarádům a 24 % učiteli

Některá narušení soukromí dle EU Kids Online 12/17 % se cítilo něčím na internetu poškozeno 15/21 % obdrželo sexuální zprávy 6/8 % kyberšikana (19/26 % šikana online i offline dohromady) 30/46 % kontakt online s cizincem, jen 9/15 % následně setkání online, 11 % z nich (1 % z všech dotázaných) se špatnou zkušeností V posledním roce také 9/14 % nových typů: 7 % krádež identity (někdo použil heslo k přístupu k informacím nebo předstírání totožnosti) 4 % zneužití osobních informací (OI použity způsobem, který se oběti nelíbil) 1 % finanční podvod (ztráta financí podvodem na internetu)

Internet a pes

Sociální sítě Spojení starších komunikačních metod Jádrem uživatelské profily a jejich spojení Mobilní + stálá dostupnost a lokace Kdo není na Facebooku neexistuje Sdílení = zveřejnění Navazují na popularitu „vystavování se“ (např. Lidé, Líbímseti, Badoo…) Neuvědomění si rizik a důsledků

Výzkum: SNS a dospívající Iniciátor Microsoft v r. 2010 v 11 evropských zemích 5 615 respondentů do 18 let a 8 566 dospělých Dospívající: Dle 43 % zveřejňování OI na internetu bezpečné Zveřejňují: skutečné jméno (85 %), fotografie sebe a přátel (71 %), školu (44 %), adresu (13 %) Většina omezuje přístup k informacím, volně nechává 17 % 63 % kontakt od neznámých, téměř 1/2 odpověděla Rodiče: 40 % nesleduje aktivitu dětí a jimi zveřejňované OI 50 % nesleduje dodržování pravidel pro ochranu soukromí

EU Kids Online a SNS 38 % 9-12 let profil na SNS, 20 % na FB; 13-16 let 77 % na SNS 17 % 9-12 let a 33 % 13-16 let víc než 100 kontaktů na SNS 29 % 9-12 let a 27 % 13-16 let veřejný profil 44 % 11-12 let, 29 % 13-14 let a 22 % 15-16 let neví, jak soukromí nastavit Uživatelé FB se statisticky významněji setkávají se sexuálními obrázky, sexuálními zprávami, šikanujícími zpráva a setkáváním offline s cizinci (rizikové faktory) V ČR vládne FB Většina spokojených uživatelů SNS

Proč to řešit? Sociální inženýrství Malware, hl. s rysy spywaru Nevyžádané zprávy: spam, scam, řetězové zprávy, hoax Phishing a následovníci Kyberšikana: Ghyslain Raza (Star Wars Kid), Ryan Patric Halligan, Anna Halman, Megan Meier Kyberstalking Kybergrooming: Pavel Hovorka Sexting: Jessica Logan Krádež identity Vydírání: cizinec vydíral 80 Češek přes internet (8/2010) Soutěž o o nejkrásnější dítě na FB?

Ochrana soukromí na internetu 100% bezpečnost neexistuje, ale lze se přiblížit Správné nastavení SW, hl. práv Použití a správné nastavení bezpečnostních aplikací Poučení uživatele a jeho bezpečné chování = základ Přemýšlet, hl. o možných důsledcích Být pozorný a zdravě nedůvěřivý Nebýt pohodlný => VZDĚLÁVÁNÍ nezbytné + EU Kids Online – silná souvislost s IG

Pomocné organizace ÚOOÚ Internet Hotline a Internet Helpline (Linka bezpečí Online) (+ Policie ČR) Pomoc online.cz, Ewa má problém (Richard má problém) Iuridicum Remedium a občanské iniciativy

Nejvýznamnější obecné preventivní programy České: Saferinternet CZ + Bezpečně online e-bezpečí Bezpečný internet.cz (kurzy) Český Microsoft Security Center (iNeBe) Zahraniční: Microsoft Security Center Internet Safety Project Virtual Global Taskforce WiredSafety Safer Internet + inSafe (EU) Internet Watch Foundation (UK) i-SAFE, On Guard (USA) KINSA, Media Awareness Network (Kanada)

Zdroje k jednotlivým problémům Kyberšikana: Proti-šikaně (pod Saferinternet CZ) Malware: Virový radar, Virus Bulletin, SecureList, Viry.cz + stránky anti-malwarů (např.: F-Secure, Kaspersky, McAfee, Norton, Lavasoft, DoShelp.com) Nevyžádané zprávy: snopes.com, HoaxSlayer, Hoax.cz Phishing: Anti-Phishing Working Group, Anti-Phishing Phil™ Training Game Hry: PEGI Nové bezpečnostní mezery: CVE (Common Vulnerabilities and Exposured), CERT, SANS Institute, CIS (Center for Internet Security), Security Focus

Dotazy? E-dotazy: kovarovap@gmail.com Děkuji za pozornost. Dotazy? E-dotazy: kovarovap@gmail.com

Použitá literatura BOTT, Ed, SIECHERT, Carl. Mistrovství v zabezpečení Microsoft Windows 2000 a XP. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2004. 696 s. ISBN 80-722-6878-3. DOSEDĚL, Tomáš. Počítačová bezpečnost a ochrana dat. Brno : Computer Press, 2004. 190 s. ISBN 80-251-0106-1. KRATOCHVIL, Petr. CHIP [online]. 17.02.2011 [cit. 2011-11-22]. Firmy sledují zneužívání pracovní doby na počítačích. Dostupné z WWW: <http://www.chip.cz/novinky/internet/2011/02/firmy-sleduji-zneuzivani-pracovni-doby-na-pocitacich>. LIVINGSTONE, Sonia, et al. LSE [online]. Sept 2011 [cit. 2011-11-22]. EU Kids Online: Final report. Dostupné z WWW: <http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20(2009-11)/EUKidsOnlineIIReports/Final%20report.pdf>. ISSN 2045-256X. LIVINGSTONE, Sonia, et al. LSE [online]. London : 2011 [cit. 2011-11-22]. Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full Findings. Dostupné z WWW: <http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20(2009-11)/EUKidsOnlineIIReports/D4FullFindings.pdf>. ISSN 2045-2551. Meme Center [online]. 2011 [cit. 2011-11-22]. Classic: On the internet, nobody knows you're a dog. Dostupné z WWW: <http://www.memecenter.com/fun/63651/classic-on-the-internet-nobody-knows-youre-a-dog>. Microsoft [online]. 9. února 2010 [cit. 2011-11-22]. Polovina dětí reaguje na internetu na zprávy od cizích lidí – ze zvědavosti. Dostupné z WWW: <http://www.microsoft.com/cze/presspass/msg/20100209_news1.mspx>. Social Signal [online]. 2011 [cit. 2011-11-22]. Your friend just sniffed you! Sniff back? (y/n). Dostupné z WWW: <http://www.socialsignal.com/cartoon/your-friend-just-sniffed-you-sniff-back-yn>. Steganos [online]. 2008 [cit. 2011-04-29]. The state of computer privacy : Steganos 2008 survey into PC security. Dostupný z WWW: <www.steganos.com/uploads/media/Steganos_Press_Release_2008-10-24_SurveyPCusersGraphicsWhitePaper.pdf>.