Základní koncepce vozidel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování materiálových zásob, způsob A
Advertisements

Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Společné stravování Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Kola, disky, pneumatiky Střední odborná škola Otrokovice
Propojení dat mezi MS-Word a MS-Excel
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Schématické znázornění logických funkcí
Použití obilovin v kuchyni
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Souvislý příklad na mzdy
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Kontrola těsnosti spalovacího motoru
Vlastnosti číslicových součástek
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Dodatečné provádění svislých izolací
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Motory zážehové dvoudobé
Excel – základní početní operace
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Obložkové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Přídavné převodovky a kloubové spoje
MS-Excel – financování školního výletu
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Zboží z dovozu Střední odborná škola Otrokovice
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
VY_32_INOVACE_AUT1_14 Základní koncepce osobních automobilů.
Transkript prezentace:

Základní koncepce vozidel Střední odborná škola Otrokovice Základní koncepce vozidel Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /3 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/2 Název DUM Základní koncepce vozidel Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s jednotlivými koncepcemi vozidel Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Klasická koncepce, přední pohon, zadní pohon, pohon všech kol Datum 21. 7. 2013

Základní koncepce vozidel Osnova: 1. Charakteristika koncepce a jejich druhy 2. Klasická koncepce 3. Přední pohon 4. Zadní pohon 5. Pohon všech kol

Základní koncepce osobních automobilů Základní koncepcí automobilů se rozumí umístění hnacího ústrojí (motoru, spojky, převodovky a rozvodovky) vzhledem k nápravám automobilu. Existují tři základní koncepce automobilů a moderní koncepce s pohonem všech kol tzv. 4x4: klasická přední pohon zadní pohon pohon všech kol

Obr. 1: Klasická koncepce Motor s převodovkou je umístěn vpředu podélně, hnací síla se přenáší spojovacím kloubovým hřídelem na zadní nápravu (obr. 1). Obr. 1: Klasická koncepce

Obr. 2: Uspořádání koncepce transaxle Určitou variantou této koncepce je transaxle (obr. 2). Převodovka může být umístěna před zadní nápravou (Alfa Romeo, Lancia) nebo za ní (Porsche). Výhody - Poměrně velký a dobře přístupný zavazadlový prostor. - Možnost vytvoření různých verzí karoserie (sedan, kombi, pick-up atd.). Nevýhody - Nutnost použít spojovacího kloubového hřídele, který je zdrojem vibrací a zmenšuje prostor pro posádku. - Za určitých podmínek nedostatečné zatížení zadní hnací nápravy. Obr. 2: Uspořádání koncepce transaxle

Přední pohon Motor s převodovkou a rozvodovkou je umístěn u přední hnací nápravy. Motor je uložen napříč (Škoda Octavia) nebo podélně (Audi) před přední hnací nápravou (obr. 3). Obr. 3. Přední pohon

V současné době je to nejrozšířenější koncepce u osobních automobilů V současné době je to nejrozšířenější koncepce u osobních automobilů. Výhody - Velký a dobře přístupný zavazadlový prostor. - Možnost vytvoření různých verzí karoserie. - Odpadá spojovací kloubový hřídel. Nevýhody - Odlehčení přední nápravy při jízdě do svahu a akceleraci. - Nutnost použití stejnoběžných (homokinetických) kloubů pro hnací hřídele kol.

Obr. 4: Pohon zadní nápravy Zadní pohon Motor s převodovkou a rozvodovkou je umístěn u zadní hnací nápravy (Škoda 120, Tatra 613) (obr. 4). Obr. 4: Pohon zadní nápravy

Motor může být uložen podélně nebo příčně Motor může být uložen podélně nebo příčně. Pokud je motor umístěn před zadní hnací nápravou, označuje se jako provedení s motorem uprostřed. Výhody - Zadní hnací náprava je dostatečně zatížena (zejména při jízdě do svahu a akceleraci). - Jednoduchá konstrukce přední nápravy. Nevýhody - Přetáčivost při rychlém projíždění zatáčkou u automobilů s motorem za zadní nápravou. - Nedostatečně velký zavazadlový prostor. - Obtížnější chlazení motoru a vytápění automobilu.

Obr. 5: Uspořádání pohonu 4x4 Pohon všech kol Má spalovací motor s převodovkou umístěn zpravidla vpředu (obr. 5). Hnací síla se přenáší na přední i zadní nápravu (Audi Quattro, Subaru). Tato konstrukce se používala pouze u nákladních, popř. terénních automobilů. Zlepšení jízdních vlastností přimělo konstruktéry využít tuto koncepci i v konstrukci osobních automobilů. Pohon jedné nápravy byl původně vypínatelný, v současnosti je s použitím mezinápravového diferenciálu trvalý. Výhody - výrazné zlepšení trakčních schopností vozu Nevýhody - tyto automobily jsou konstrukčně náročné - drahé opravy Obr. 5: Uspořádání pohonu 4x4

Kontrolní otázky 1. Vysvětli co se rozumí základní koncepcí automobilů? 2. Popiš klasickou koncepci a co je variantou této koncepce? 3. Porovnej výhody a nevýhody u předního a zadního pohonu kol.

Seznam obrázků Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Klasická koncepce , nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, str. 11, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 2: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily, Uspořádání pohonu transaxle Nakladatelství Informatorium 3.vydání Praha 1997, str. 26, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Pohon přední nápravy, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, str. 11, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Pohon zadní nápravy, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, str. 11, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 5: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily, Uspořádání pohonu 4x4, nakladatelství Informatorium 3.vydání Praha 1997, str. 26, ISBN 80-86073-02-5

Seznam použité literatury [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky. Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5 [2] PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Nakladatelství Informatorium, 3. vydání, Praha 1997, ISBN 80-86073-02-5