Referát z předmětu Ekologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proces rozrušování zemského povrchu ►m►m echanickým působením proudící nebo vlnící se vody,větru, ledu a sněhu i živých organismů včetně člověka ►z►z a.
Advertisements

NÁVRH CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU
ATMOSFÉRA.
Tepelná výměna prouděním
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
Činnost řek.
Základy meteorologie.
P Ř I R O Z E N É S U Š E N Í Ř E Z I V A
VODA A VODNÍ REŽIM V ZEMINÁCH PODLOŽÍ
Přednášející: Ing. Miroslav JANÍČEK
Stanislav Opluštil; Jakub Trubač; František Vacek
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Člověk a příroda.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Trénink atletických skoků
Tsunami Josef Matouš.
 denzita snímku D je závislá na intenzitě záření mAs a jeho pronikavosti kV  D = mAs. kV 3-5  V rozsahu 50 – 125 kV jde o 3. mocninu,  5. mocnina se.
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
Voda Rozdělení vody: -pevné - led a sníh -kapalné – voda
Seminární práce Ekologie Blesky
Chemické vazby Chemické vazby jsou soudržné síly, neboli silové interakce, poutající navzájem sloučené atomy v molekulách a krystalech. Podle kvantově.
Příroda a já.
Přírodní katastrofy.
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
LEDOVCE Odhaduje se, že více jak desetina zemského povrchu tj. asi km2, je neustále pokryta ledem. Led je ve skutečnosti největší světovou rezervou.
ENERGIÍ NABITÁ ATMOSFÉRA
Globální oteplování Vít Kmoch.
Přírodní katastrofy.
Př_147_Geologie_Působení zemské tíže
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Voda Co o ní víme?.
Pojmy a interpretace.
STABILITA NÁSYPOVÝCH TĚLES
Přírodní katastrofy Jitka Brabcová Miroslav Kottek.
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
POČASÍ.
Struktura a vlastnosti kapalin
Počasí.
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Problematika lavin Lavinu lze definovat jako každý náhlý a rychlý sesuv sněhové hmoty na dráze delší jak 50m. Sesuvy na kratší vzdálenosti se nazývají.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 01. Úvod Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
RADIOAKTIVITA. Radioaktivitou nazýváme vlastnost některých atomových jader samovolně se štěpit a vysílat (vyzařovat) tak záření nebo částice a tím se.
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
Typy deformace Elastická deformace – vratná deformace, kdy po zániku deformačního napětí nabývá deformovaný vzorek materiálu původních rozměrů Anelastická.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
3) Atmosférické poruchy, sesuvy půdy
Měsíc Iva Ouhelová.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Lavinové nebezpečí.
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Pro tuto přírodní raritu neexistuje žádný termín, který definuje počasí. Nastává při hustém sněžení podél břehu velkého jezera a oceánu. Sníh se.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pedosféra.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Primární a sekundární napjatost
Vliv radiace na člověka
7.ROČNÍK Tlak v kapalinách VY_32_INOVACE_
Anaerobní práh.
MECHANIKA.
Návrh metodiky výpočtu příspěvku resuspenze ke koncentracím PM10
Co je pohyb?.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Transkript prezentace:

Referát z předmětu Ekologie Laviny Stanislav Kouba 28.11.2005

Laviny Laviny jsou pravděpodobně největším objektivním rizikem v horách. Sněhová lavina je náhlý sesun sněhové pokrývky ze svahu, způsobený narušením rovnovážných sil v jednotlivých vrstvách nebo mezi sněhem a podložím. Utržená sněhová masa nabírá cestou dolů po svahu na rychlosti i na objemu a sílu ztrácí až na rovině nebo v protisvahu. Laviny vznikají nejčastěji na svazích se sklonem od 15 do 50 stupňů. V mírnějším terénu není dostatečná gravitační síla, která by uvedla sníh do pohybu, ve strmější svahu je zase tak velká, že se sníh sesouvá průběžně.

Rozdělení lavin

Laviny z prašného sněhu Nejčastější a nejnebezpečnější jsou laviny z čerstvého prašného sněhu, které se uvolňují během nebo krátce po sněžení. I když dráhu laviny určuje tvar terénu, přesnou trajektorii nelze předem odhadnout. Je-li množství sněhu velké, může prachová lavina dosáhnout rychlosti až 100 m/s! Lavina pokračuje daleko za úpatí svahu a může vyběhnout do protisvahu. Sníh proniká všude a udusí osoby, které se do ní dostanou. Stlačený vzduch vytváří před lavinou rázovou vlnu.

Laviny z prašného sněhu

Deskové laviny Nebezpečí vzniku deskové laviny je těžké odhadnout protože nestabilita závisí na podmínkách v hloubce sněhové vrstvy. Lavina pak vzniká tehdy, je-li taková pevná deska slabě přichycena na svůj podklad nebo poruší-li se vazba na okolní zpevněný sníh. Velkou roli tu hraje i tvar terénu, na němž sníh leží. Sníh má velmi malou pevnost v tahu a proto k prvním prasklinám dochází na vydutých tvarech podkladu. Laviny z těžkých sněhů a laviny deskové jsou smrtící svojí vahou a strukturou. Často jde o laviny základové, které do svého proudu strhávají i kameny z podloží. Šance na přežití při zásahu takovou lavinou je mizivá. Známe též laviny ledové a kamenné a o šancích na přežití zde vůbec hovořit nemusíme. Desková lavina se zastaví už pod svahem.

Podmínky vzniku sněhových lavin Lavinový terén Sklon, převýšení, členitost, vertikální a horizontální vydutost resp. vypuklost, vegetace. Samotný sklon svahu neurčuje jeho lavinovitost; rozhodujícím faktorem je odtržení sněhové pokrývky v odtrhovém pásmu. Větší nebezpečí je na závětrných svazích. Počasí Intenzita a délka sněžení, směr a síla větru průběh teploty vzduchu. Silný mráz zachovává lavinové nebezpečí. Mírné a pomalé oteplování působí příznivě na zpevňování sněhové vrstvy. Silné nárazové oteplení způsobí zvrat ve fyzikálních vlastnostech sněhu a zesiluje lavinové nebezpečí. Obdobně promáčení sněhové pokrývky (deštěm nebo oblevou). Sněhové podmínky 80 % lavin se uvolní v průběhu sněžení nebo těsně po něm. Proto je správné počkat 2 - 3 dny na ustálení sněhové pokrývky po větším sněžení.

Podmínky vzniku sněhových lavin Pokud naráz připadne na starý podklad nový sníh ve vrstvě: do 15 cm - nastává zvýšené lavinové nebezpečí 15 - 30 cm - vzniká akutní lavinové nebezpečí nad 50 cm - vznikají podmínky pro lavinovou katastrofu. Teplota -5 až -10 stupňů celsia pomáhá zpevňování sněhové vrstvy a spojení starého a nového sněhu, naopak teplota nižší než -10 stupňů tento proces zpomaluje. Pokud nastane dlouhodobé oteplení, dojde k promáčení sněhu a půdy, které způsobí zvýšení lavinového nebezpečí. Při sklonu svahu: 20 - 30 stupňů - velmi malá pravděpodobnost odtrhu laviny 30 - 40 stupňů - střední až velká 40 - 50 stupňů – velká. Větší sklony svahu prakticky vylučují možnost vzniku laviny protože se na něm sníh neudrží v dostatečném množství. To ovšem neznamená že nebezpečí nehrozí.

Možnost záchrany Existuje silná vazba mezi časem zasypání a pravděpodobností přežít lavinovou nehodu: čas zasypání těch, kteří byli zasypáni úplně a přežili, je pouze 11 minut. Do 1 min - Zpravidla vlastní „jízda“ v lavině, nebo zasypání. V tomto okamžiku zahyne 7% postižených. Vinou je mechanický úraz neslučitelný se životem. Do 18 min: Fáze přežití - Pokud nedošlo k vážnému zranění přežívá do 18 min po zasypání 90% postižených. 18 – 35 min.: Fáze dušení - V tomto čase umírají všichni zasypaní bez vzduchové kapsy. 35 minuty se dožívá 30% zasypaných. 35 – 90 min: Latentní fáze - V tomto čase je možné ještě přežít při dostatečně velké vzduchové kapse. 90 – 120 min - Většina doposud přeživších umírá i se vzduchovou kapsou na udušení a podchlazení. 120 minutu přežívají pouze cca 3% postižených. 120 min a více - Pokud se postižený dožil 120 minuty je vcelku slušná pravděpodobnost, že přežije i delší časový úsek.

Lavinové nebezpečí Úroveň nebezpečí: nízká. - Sníh je dobře zpevněný a stabilní. - Nebezpečí uvolnění laviny hrozí pouze v důsledku působení dalších rizikových faktorů (např. mechanického zatížení apod.) na některých velmi strmých svazích. Jsou možné malé spontánní sesuvy sněhu. Úroveň nebezpečí: mírná. - Sníh je většinou dobře zpevněný, ale na některých strmých svazích jen mírně zpevněný. - Na strmých svazích hrozí zvláště v důsledku působení dalších rizikových faktorů (mechanického zatížení apod.) nebezpečí uvolnění laviny. Větší spontánní sesuvy sněhu nejsou očekávány. Úroveň nebezpečí: značná. - Sníh je na mnoha strmých svazích jen mírně až slabě zpevněný. - Zvláště na strmých svazích hrozí v důsledku i jen slabého působení dalších rizikových faktorů (mechanického zatížení apod.) nebezpečí uvolnění laviny. Částečně jsou možné i střední a větší spontánní sesuvy sněhu. Úroveň nebezpečí: vysoká. - Na většině strmých svahů je sněhová přikrývka slabě zpevněná. - Na většině strmých svahů hrozí v důsledku i jen slabého působení dalších rizikových faktorů (mechanického zatížení apod.) vysoké nebezpečí uvolnění laviny. Jsou očekávány střední i větší spontánní sesuvy sněhu. Úroveň nebezpečí: velmi vysoká. - Sněhová přikrývka je obecně slabě zpevněná a nestabilní. - Očekávají se spontánní laviny i na méně strmých a netradičních lavinových svazích.

Závěr Téma laviny je poměrně obsáhlé. Já jsem si nekladl za cíl napsat referát dopodrobna rozebírající toto téma, proto berte tento referát pouze jako obeznámení s hrozícím nebezpečím. Na internetu lze nalézt množství informací o lavinách, a také rad jak se lavinám vyvarovat, zda se to ovšem stane záleží pouze na chování lidí. Asi nejdůležitější je dbát varování horské služby o lavinovém nebezpečí a hlavně držet se vyznačených tras.

To je vše. Děkuji za pozornost.