-4 2 9 +3 0 Zpracovala Mgr. Jana Říhová pod metodickým vedením RNDr. Růženy Blažkové, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Advertisements

Sčítání celých čísel.
Téma: KLADNÁ A ZÁPORNÁ CELÁ ČÍSLA
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
9 CELÁ ČÍSLA
Matematika a její aplikace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Celá čísla Zapiš celá čísla, která jsou mezi: a) -8 a -5 d) -3 a 4
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 3
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Úpravy algebraických výrazů
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
zpracovaný v rámci projektu
Téma: POROVNÁVÁNÍ CELÝCH ČÍSEL
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 1
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Matematika a její aplikace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice – 1. část
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Matematika a její aplikace Odčítání celých čísel VY_42_INOVACE_32 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Téma: CELÁ ČÍSLA znázornění absolutní hodnota porovnávání sčítání
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Celá čísla Násobení.
Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním celých čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci sčítají celá čísla. Speciální vzdělávací.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Porovnávání.
Porovnávání desetinných čísel
Matematika a její aplikace Porovnávání celých čísel VY_42_INOVACE_30 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola.
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
13.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitalizace výuky Příjemce
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Pozor, čárka I..
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Absolutní.
AnotacePrezentace, která se zabývá úvodem do celých čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozpoznají kladná a záporná čísla.
Matematika a její aplikace
CELÁ ČÍSLA.
11.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel..
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Radka Pospíchalová
Početní výkony s celými čísly: násobení
DESETINNÁ ČÍSLA.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Úvod Porovnávání celých čísel
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_15_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
Transkript prezentace:

Zpracovala Mgr. Jana Říhová pod metodickým vedením RNDr. Růženy Blažkové, CSc.

JAK PRACOVAT S TOUTO PREZENTACÍ Prezentace obsahuje stránky s modrým a šedým pozadím: 1/ Stránky s modrým pozadím slouží k výkladu učiva - jednotlivé kroky můžeš ovládat kliknutím myší - umožňuje ti to zvolit optimální tempo práce 2/ Stránky s šedým pozadím slouží k procvičování učiva - příklady se zobrazují automaticky, správné řešení si můžeš ověřit kliknutím myši

ČÁST PRVNÍ 1) CELÁ ČÍSLA a) úvod ……………………………………………… str b) zobrazení celých čísel na číselné ose……… str. 4 c) zápis celých čísel ……………………………… str d) porovnávání celých čísel …………………….. str e) čísla opačná ……………………………………. str ) ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 1 str

CELÁ ČÍSLA - ÚVOD 0°C 10°C 5°C 15°C 20°C 25°C 5°C 10°C 15°C 20°C 30°C Teploty brzy zjara výrazně kolísají. Na teploměru vlevo máme údaj ranní teploty a na teploměru vpravo údaj odpovídající polední teplotě. Ráno byly dva stupně Celsia pod nulou. Zapíšeme: - 2 °C V poledne bylo dvanáct stupňů Celsia nad nulou. Zapíšeme: + 12 °C 2

0°C 10°C 5°C 15°C 20°C 25°C 5°C 10°C 15°C 20°C 30°C 0°C 10°C 5°C 15°C 20°C 25°C 5°C 10°C 15°C 20°C 30°C 0°C 10°C 5°C 15°C 20°C 25°C 5°C 10°C 15°C 20°C 30°C 0°C 10°C 5°C 15°C 20°C 25°C 5°C 10°C 15°C 20°C 30°C VYZKOUŠEJ SI : ZAPIŠ SPRÁVNĚ TEPLOTY NA TEPLOMĚRECH +1°C -20°C +21°C -6°C 3

ZOBRAZENÍ CELÝCH ČÍSEL NA ČÍSELNÉ OSE Teploměr představuje číselnou osu, která může být svislá nebo vodorovná. Na číselné ose jsou vyznačena celá čísla kladná celá čísla záporná celá čísla jsou čísla zobrazená nad nulou nebo vpravo od nuly jsou čísla zobrazená pod nulou nebo vlevo od nuly nula není kladné ani záporné číslo 4

ZÁPIS CELÝCH ČÍSEL například +5 nazýváme kladné celé číslo 5 a čteme „plus pět“ kladná čísla můžeme psát i bez znaménka + (+5 nebo pouze 5) ZÁPIS CELÝCH KLADNÝCH ČÍSEL: ZÁPIS CELÝCH ZÁPORNÝCH ČÍSEL: například - 5 nazýváme záporné celé číslo 5 a čteme „minus pět“ záporná čísla musíme psát vždy se znaménkem - 5

VYZKOUŠEJ SI : ZNÁZORNI NA ČÍSELNÉ OSE TATO CELÁ ČÍSLA: +1, -3, +3, +7, -6, -8, ŘEŠENÍ:

POROVNÁVÁNÍ CELÝCH ČÍSEL každé kladné celé číslo je větší než nula platí: +3 > 0 0 < 9 0 < + 4 každé záporné celé číslo je menší než nula platí: > - 5 každé kladné celé číslo je větší než kterékoli záporné každé záporné celé číslo je menší než kterékoli kladné platí: +8 > < +20 7

POROVNÁVÁNÍ CELÝCH ČÍSEL SHRNUTÍ: ze dvou čísel je menší to, které je na číselné ose zobrazeno více vlevo čísla jsou na číselné ose uspořádána vzestupně zleva doprava platí:

VYZKOUŠEJ SI : POROVNEJ POMOCÍ ZNAKŮ >, <, = TATO CELÁ ČÍSLA: a) b) c) d) -8 0 e) +3 0 f) a) c) -7 < -6 d) -8 0 f) -1 = -1 ŘEŠENÍ: 9

VYZKOUŠEJ SI : NÁSLEDUJÍCÍ CELÁ ČÍSLA SEŘAĎ PODLE VELIKOSTI OD NEJMENŠÍHO PO NEJVĚTŠÍ: 4, -2, -15, 0, 6, -20, 11 ŘEŠENÍ: -20, -15, -2, 0, 4, 6, 11 10

ČÍSLA OPAČNÁ NA ČÍSELNÉ OSE ZOBRAZ ČÍSLA: -2, +2, -5, +5, -9, VŠIMNI SI VZDÁLENOST OBRAZU TĚCHTO ČÍSEL OD NULY: DVOJICE ČÍSEL -2,+2 JSOU NA OSE ZOBRAZENY VE STEJNÝCH VZDÁLENOSTECH OD 0, A TO NA OPAČNÝCH POLOPŘÍMKÁCH S POČÁTKEM 0 11

ČÍSLA OPAČNÁ OPAČNÉ ČÍSLO K ČÍSLU - 9 JE +9, OPAČNÉ ČÍSLO K ČÍSLU - 5 JE + 5, OPAČNÉ ČÍSLO K ČÍSLU - 2 JE + 2, OPAČNÉ ČÍSLO K ČÍSLU 0 JE 0. OPAČNÉ ČÍSLO K ZÁPORNÉMU ČÍSLU JE KLADNÉ ČÍSLO. OPAČNÉ ČÍSLO KE KLADNÉMU ČÍSLU JE ZÁPORNÉ ČÍSLO. NULA JE OPAČNÁ SAMA K SOBĚ. VZDÁLENOSTI OBRAZŮ NAVZÁJEM OPAČNÝCH ČÍSEL OD POČÁTKU ČÍSELNÉ OSY SE ROVNAJÍ. 12

VYZKOUŠEJ SI : DOPLŇ VŠECHNA OPAČNÁ ČÍSLA K ČÍSLŮM UVEDENÝM V TABULCE : ŘEŠENÍ:

ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL ABSOLUTNÍ HODNOTA KLADNÉHO ČÍSLA JE ČÍSLO SAMO: I + 2 I = 2 I + 5 I = 5 I + 9 I = 9 ABSOLUTNÍ HODNOTA ZÁPORNÉHO ČÍSLA JE ČÍSLO K NĚMU OPAČNÉ: I - 2 I = 2 I - 5 I = 5 I - 9 I = 9 ABSOLUTNÍ HODNOTA NULY JE NULA: I 0 I = 0 14

ABSOLUTNÍ HODNOTU ČÍSLA SI MŮŽEME PŘEDSTAVIT JAKO VZDÁLENOST TOHOTO ČÍSLA OD POĆÁTKU ČÍSELNÉ OSY. ZAPISUJEME JI POMOCÍ SVISLÝCH ČÁREK I I VZDÁLENOST OBRAZU ČÍSLA - 5 OD POČÁTKU ČÍSELNÉ OSY JE ROVNA PĚTI JEDNOTKÁM VZDÁLENOST OBRAZU ČÍSLA + 5 OD POČÁTKU ČÍSELNÉ OSY JE ROVNA PĚTI JEDNOTKÁM VZDÁLENOSTI OBRAZŮ ČÍSEL - 5 A + 5 JSOU STEJNÉ: I - 5 I = 5 I + 5 I = 5 5 = 5 15 ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL

VYZKOUŠEJ SI : URČI ABSOLUTNÍ HODNOTY ČÍSEL: ŘEŠENÍ: I-12 I = I+ 47 I = I 90 I = I I = l15l = 15 l- 8l = 8 POSTUP: I-12 I = 12 I+ 47 I = I 90 I = I I =

KONEC PRVNÍ ČÁSTI