Ing. Ivan Sedlák, Ph.D. Ing. Hana Konečná, Ph.D. Řešení úloh pro praxi pomocí programu COSMOS/M Verze programu získána v rámci výzkumného záměru Ing. Ivan Sedlák, Ph.D. Ing. Hana Konečná, Ph.D. UO - Katedra strojírenství listopad 2006
JEDU - potrubní systém páry parogenerátoru Požadavek extrémní spolehlivosti zařízení. Potrubní systém je silně zatížená konstrukce, velké riziko vzhledem k okolí. Je nutno uvažovat i málo pravděpodobné události - gilotinový lom potrubí - např. v důsledku seismicity. Z možných řešení je nutné použít omezovač švihu (provedení Škoda Plzeň) v postulovaných místech lomu (ÚJV Řež). Úkol byl řešen ve spolupráci s firmou KDV
JEDU potrubní systém páry parogenerátoru VÝPOČTOVÝ MODEL
Detail postulovaného místa lomu Ø 324
Volný švih potrubí páry JEDU
V rámci návrhu omezovače švihu byly optimalizovány parametry omezovače Principiální schéma omezovače švihu (zamezuje nekontrolovanému pohybu konce potrubí v axiálním i radiálním směru) 1 3 6 5 7 V rámci návrhu omezovače švihu byly optimalizovány parametry omezovače změny tuhosti příčného vedení Konstrukční vůle
Švih potrubí s aplikovaným omezovačem švihu v místě lomu Ø 324 (25x zvětšení – brzdná dráha je ~ 24mm)
Isokontejner - Ferox Slouží k přepravě zkapalněných plynů, případně pohonných hmot po železnici a v lodní dopravě Pevnostní kontrola a optimalizace konstrukčního řešení Požadavek minimální hmotnosti a maximální únosnosti Předepsané zkoušky pro zrychlení ve státní zkušebně Úkol byl řešen ve spolupráci s KPSAG
Isokontejner ve zkušebně VÚKV a.s.
Výsledek zkoušky ve zkušebně
Isokontejner - výpočtový model
Ukázka výpočtu - násobek g ve vertikálním směru -podepření v předepsaných místech rámu
Isokontejner - Ferox S ohledem na předložené výpočty se zkušebna rozhodla od dalších zkoušek upustit za předpokladu, že konstrukční úpravy podložené výpočty MKP prokáží odpovídající zlepšení a vydají atest Byla s úspěchem provedena úprava konstrukce isokontejneru potřebná pro zvýšené zatížení na základě výpočtů
Semitrailer -Ferox Pevnostní kontrola a optimalizace konstrukčního řešení semitraileru Automobilový návěs pro přepravu zkapalněného plynu Požadavek minimální hmotnosti a maximální únosnosti Úkol byl řešen ve spolupráci s KPSAG
Výpočtový model semitraileru 59233 elementů 61405 uzlů
Výpočtový model semitraileru detail uchycení mezi vnější a vnitřní nádobou Kontaktní úloha - 2448 Kontaktů
Semitrailer - ukázka výpočtu Celková deformace Zatížení násobek g ve vertikálním směru vnější přetlak
Kotvení komínové konstrukce v továrně na mikroprocesory AMD v Norimberku Pevnostní kontrola konstrukce s ohledem na únavové namáhání a určení optimálního předpětí šroubového spoje Problémem - výrazně rozdílná tuhost částí konstrukce (požadavek výroby procesorů) - vibrace. Úkol byl řešen ve spolupráci s KPSAG
Výpočtový model kotvení komínové konstrukce 2375 elementů 22858 uzlů
Ukázka výpočtu: napětí při zatížení konstrukce
Analýza dynamických vlastností střelné zbraně 19486 finite elements 26711 nodal points 79035 degrees of freedom
OPTIMALIZACE KONSTRUKČNÍCH PRVKŮ ZAMEZUJÍCÍCH ZNEUŽITÍ NELETÁLNÍHO ZBRAŇOVÉHO SYSTÉMU S VYUŽITÍM MKP Systém 9 mm PA Rubber Střelivo s pryžovou střelou Možnost zneužití - náboj 9 mm Browning court
Zabránění zneužití – ochranné prvky snížený vnitřní průměr vývrtu hlavně přídavný průšlehový otvor ve stěně hlavně v místě nábojové komory zeslabení stěny nábojové komory v pravé boční části
Jeden z modelů nábojnice a části nábojové komory Prvků…..32 523 Uzlů…....37 895 Rovnic…133 735
Výběr optimální velikosti otvoru
Napětí v kritické oblasti nábojnice Otvor 2,5 mm Otvor 6,5 mm Otvor 4,5 mm
Děkuji za pozornost