Javascript
DDynamická stránka je stránka, jejíž zdrojový kód obsahuje skript, schopný bezprostředně obsloužit událost vyvolanou činností návštěvníka stránky. JJe to stránka se skriptem, který se spouští z příkazu uživatele. T
1994 – LiveScript – syntax jazyka byla inspirována C++ a Javou 1995 – Brendan Eich, inženýr firmy Netscape, představil JavaScript – změna názvu byla schválena firmou Sun 1996 – Microsoft představil Jscript Započat vývoj ECMAScript standardu – snaha o sjednocení JavaScriptu a Jscriptu Představen VBScript
1997 –European Computer Manufacturers Association (ECMA) vydala první verzi ECMAScriptu (ECMA-262, ISO-16262) 1998 – Document Object Model (HTML) Level 1 1999 – ECMAScript 3. vydání Microsoft ECMAScript standart implementuje ve verzi 5.0 2000 – JavaScript 1.5 2004 – XMLHttpRequest standartizován W3C 2005 – JavaScript 1.6 2006 – JavaScript 1.7
VerzePopis JavaScript 1.0 P ůvodní verze jazyka. Bylo v ní mnoho chyb a nyní je již zastaralá. Implementována v Netscape 2. JavaScript 1.1 Uvedla skute čný objekt Array; nejvážnější chyby byly odstraněny. Implementována v Netscape 3. JavaScript 1.2 Zavedla p říkaz switch, regulární výrazy a řadu dalších prvků. Téměř odpovídá standardu ECMA 1. Implementována v Netscape 4. JavaScript 1.3 Opraveny nekompatibility z JavaScriptu 1.2. Kompatibiln í s ECMA verze 1. Implemento v ána v Netscape 4.5. JavaScript 1.4 Implementov ána pouze v serverových produktech společnosti Netscape. JavaScript 1.5 Zav ádí zpracování výjimek. Odpovídá standardu ECMA verze 3. Implementována v pro hl ížečích Mozilla a Netscape 6.
VerzePopis ECMA 1 Standardizuje základní prvky JavaScriptu 1.1 a přidává nov é prvky. Kompatibilními implementacemi jsou JavaScript 1.3 a JScript 3.0. ECMA 2Organiza ční verze obsahující vyjasnění, nikoli však nové prvky. ECMA 3Standardizuje příkaz switch, regulární výrazy a zpracování výjimek. Kompatibilními implementacemi jsou JavaScript 1.5 a JScript 5.5. JavaScript 1.6 Přídány nové funkce pro práci s polem JavaScript 1.7 Přídány nové funkce – např. generování Fibonacciho čísel
Version of JScriptDateIntroduced withApprox. JavaScript 1.0Aug 1996IE Jan 1997IIS Oct 1997IE VS Mar 1999IE IE Jul 2000IE Oct 2001IE NET Microsoft.NET Framework 1.0 ?
Skripty se spouštějí na straně klienta, proto jazyk neobsahuje funkce pro práci se soubory Existuje i serverová verze – spuštění v shell Objektově založený jazyk Umí obsloužit události přidružené HTML prvkům Syntax inspirována C++
1. … kód … Vkládá se do hlavičky HTML dokumentu Prohlížeč nepodporuje či má zakázané spouštění JavaScriptu
ParametrPopis Charset Tento atribut udává, která sada znaků se má pro skript použít. Standardní nastavení je ISO Defer Tento atribut stojí samostatně a nepotřebuje tedy přiřazovat žádnou hodnotu. Jestliže je použit, sdělujeme prohlížeči, že skript nemá výstup na obrazovku. Event Označuje událost, pro kterou byl skript napsán. For Určuje, který prvek je na tento skript navázán. Language Jak jsme si již řekli, popisuje tento atribut, který jazyk bude pro skript použit. Src Sem se zapíše název externího zdroje dat. To má smysl zvláště tehdy, je-li pro mnoho souborů HTML používán stejný skript. Type Tento parametr udává typ MIME zdrojového textu skriptu.
Vložení textu v html dokumentu Toto je normální text stránky. document.write("A toto napsal JavaScript"); Příklad
Komentáře Abyste se vyznali ve skriptu, můžete využít komentáře. Komentáře se v prohlížeči nezobrazí, slouží jen pro vaši orientaci. Znaky // uvozují krátký komentář, znaky /* */ vytvářejí víceřádkový komentář
Počítání s proměnými var x = "Obsah proměnné"; document.write(x);
Pro zjednodušení práce se dají použít i aritmetické operátory a++přičte 1 a--odečte 1 a+=ypřičte y a-=yodečte y a*=yvynásobí y a/=yvydělí y
Příklad s proměnými: var y, text; y = 13; y = y * 2 * 7 * 11; text = "Hezké číslo je " + y; document.write(text); Příklad
Hlášky Další, mnou oblíbenou kapitolou jsou hlášky, díky jednoduchému scriptu vyskočí okno s hláškou, například To ses ale lekl! Příklad
Hlášky – prompt Vyhodí okno které vyžaduje zadání jména x = prompt("Zadej svoje jméno", ""); document.write("Tvoje jméno tedy je "); document.write(x); Příklad
Hlášky - confrim Potvrzujete otázku ve vyskakovacím okně pokracovat = confirm("chcete pokračovat?"); // nyní mám v proměnné pokracovat uloženo true nebo false if(pokracovat) document.write("tak tedy pokračujeme"); Příklad
Když je potřeba zalomit řádek, tak se to provádí pomocí alert("první řádek \n druhý řádek"); Příklad
onAbort – když uživatel přeruší akci onBlur – když prvek ztratí focus onChange – když ztratí fokus objekt Select, Text nebo Textarea a když byla změněna jeho data onClick – když bylo klepnuto na prvek onDblClick – když bylo poklepáno na prvek onFocus – když některý prvek dostal fokus
onDragDrop – když uživatel přetáhne objekt do okna prohlížeče onKeyDown – když byla stlačena klávesa dolů onKeyPress – když uživatel klávesu stiskne nebo drží stisknutou onKeyUP – když je klávesa opět uvolněna onMouseDown – když uživatel stiskne tlačítko myši onMouseMove – když uživatel pohne myší onMouseOut – když myš opustí oblast (obrázek nebo odkaz) onMouseOver – když kurzor myši je nad objektem onMouseUp – když uživatel opět uvolní tlačítko myši
onMove – když uživatel nebo skript pohne objektem (oknem) onReset – když uživatel resetuje formulář onResize – když uživatel nebo skript změní velikost okna (rámce) onSelect – když uživatel označí text (např. v textarea) onSubmit – když uživatel odešle formulář onLoad – když bylo dokončeno natahování dokumentu onUload – když uživatel opustí dokument onError – když natažení dokumentu nebo obrázku způsobí chybu
Děkuji za pozornost Michal Vajdl, 2IT