Javascript. DDynamická stránka je stránka, jejíž zdrojový kód obsahuje skript, schopný bezprostředně obsloužit událost vyvolanou činností návštěvníka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentační manažer Kapitola 2.0 (První prezentace)
Advertisements

Web Michal Žůrek Jak se na něj dívám já..
Způsob zápisu JavaScriptu do dokumentu  JavaScript se do webové stránky dá zapsat třemi způsoby:  Pomocí značek do proudu dokumentu  Pomocí značek s.
ŘÍDÍCÍ STRUKTURY - PODMÍNKY
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Základy programování v JavaScriptu
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Štěpán Šípal Gymnázium Čakovice. Dnešní témata  Vznik XHTML a předchůdci  Základní prvky XHTML dokumentu  Tagy a atributy  Elementy a jejich druhy.
IKT PHP PHP Tvorba formuláře - 10 Mgr. Josef Nožička
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tabulky v MS ACCESS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Novák.
Tvorba WWW stránek ÚVOD
Vstupy a výstupy v JavaScriptu Vstup: použitím metody prompt objektu window čtením hodnot z položek formuláře Výstup : použitím metody alert objektu window.
HTML Formuláře.
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy I přednáška 5, 6.
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy I přednáška 5, 6.
Formuláře Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Použití formulářů: Použití formulářů: Blog Blog Uživatelské.
HTML HyperText Markup Language 4. část Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky FAST VUT v Brně 0U2 - Základy informatiky a výpočetní techniky.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. Jazyk PHP (Hypertext PreProcessor) je intepretovaný jazyk určený pro web. Je celkem jednoduchý, snadno přenositelný.
Textový procesor Open Office, Writer STAVOVÝ ŘÁDEK
Tabulkový precoser Open Office Calc ZÁKLADY PRÁCE
PHP Zpracování formuláře v PHP - 11 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Vzhled prezentace - šablony
POČÍTAČOVÁ MYŠ Společně s klávesnicí slouží jako spojovací prostředek mezi PC a uživatelem. Toto polohovací zařízení převádí informace o svém pohybu po.
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Prezentační nástroj Open Office, Impress ZÁKLADY PRÁCE Předmět: Informatika Ročník: 6.ročník Klíčová slova: Nová prezentace, snímek, průvodce prezentací,
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Hromadná korespondence, makro
Seminář C cvičení STL, Trolltech Ing. Jan Mikulka.
Lukáš Masopust Dynamická stránka je stránka, jejíž zdrojový kód obsahuje skript, schopný bezprostředně obsloužit událost vyvolanou činností návštěvníka.
PHP – Základy programování
Datové typy a práce s nimi
ActionScript Moderní počítačové aplikace. Charakteristika Je odvozen od JavaScriptu Integruje do Flashe interaktivní ovládání Umožňuje vytvořit přehledné.
Word – Struktura dokumentu
Maturitní okruh 22: Úvod do HTML. Značkovací a klasické jazyky Klasické: převládá strukturovaný text (programovací kód), skripty jsou prováděny na straně.
Návrh a tvorba WWW Cvičení 4
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
KASKÁDOVÉ STYLY 1. 2 PRVNÍ STANDARD (CSS1) BYL PŘEDSTAVEN V ROCE 1996, PROTO STARŠÍ PROHLÍŽEČE ("ČTYŘKOVÉ" VERZE) IE A NN KASKÁDOVÉ STYLY NEPODPORUJÍ.
DHTML Jan Felger. Kapitola 0: Základní tagy Základy HTML © Jan Felger 2005 Úvod Tato prezentace zobrazuje pouze zcela základní minimum znalostí, které.
Práce se šablonami v MS Word 2007
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
Web 2.0 Štěpán Bechynský Microsoft. Web 2.0 aplikace.
WWW – hypertextový informační systém
Hlášky Hlášky v JavaScriptu jsou trojího typu: Hlášky v JavaScriptu jsou trojího typu: Alert Alert Prompt Prompt Confirm Confirm Alert – zobrazí upozorňovací.
AJAX nejmodernější webová technologie… seminář pro učitele ZŠ a SŠ Mgr. Marek Osuchowski Ostravská univerzita © 2011.
Úvod do JavaScriptu JavaScript je p JavaScript je programovací jazyk, který se používá na webových stránkách. JavaScript je typu KLIENT - KLIENT To znamená,
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Martina Braunerová.  nejdůležitější program v počítači  umožňuje všem ostatním programům fungovat  prostředník mezi počítačem a uživatelem.
2 UDÁLOSTI ONMOUSEOVER, ONMOUSEOUT Odkaz Událost je část kódu vyvolana za určité (uživatelem vyvolané) situace (kliknutí myší, přejetím kurzorem myši,
TNPW1 Technologie pro publikování na webu Cvičení č. 2 Překlad URL na fyzickou adresu stránky Editor Macromedia Homesite „Hello world“ v XHTML (úvod do.
Pro vytvoření textového pole je k dispozici speciální nástroj, který najdeme na kartě Vložit - Textové pole. Je to tlačítko Textové pole : když je stiskneme,
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Základy syntaxe jazyka PHP PHP JE TECHNOLOGIE BĚŽÍCÍ NA SERVERU. PHP JE TECHNOLOGIE BĚŽÍCÍ NA SERVERU. Typický PHP skript obsahuje: Typický PHP skript.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Ověření Možnosti Využití Jazyka XML a Formátu SVG Pro Potřeby Metainformačního Systému CAGI Zpracovatel:tomáš duchoslav Vedoucí: ing. Jan růžička.
Internetové publikování Doc. Ing. Petr Zámostný, Ph.D. místnost: A-72a tel.: 4222, 4167 (sekretariát ústavu 111)
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. VYUŽITÍ JAZYKA Programování dynamických internetových stránek a webových aplikací vytvoření šablony webu kniha návštěv.
Inf Webová stránka, princip HTML a CSS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu: Střední zdravotnická škola ÚO – šablony Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona: III/2.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Programovací jazyk JavaScript
Prezentační nástroj Open Office, Impress ZÁKLADY PRÁCE
Programovací jazyk JavaScript
Internetové publikování Dynamické HTML
TNPW1 JavaScript Ing. Jiří Štěpánek.
VYUŽITÍ ARCGIS API FOR JAVASCRIPT PRO PUBLIKACI MAPOVÝCH SLUŽEB ÚRM
Přednáška 9 Triggery.
Transkript prezentace:

Javascript

DDynamická stránka je stránka, jejíž zdrojový kód obsahuje skript, schopný bezprostředně obsloužit událost vyvolanou činností návštěvníka stránky. JJe to stránka se skriptem, který se spouští z příkazu uživatele. T

 1994 – LiveScript – syntax jazyka byla inspirována C++ a Javou  1995 – Brendan Eich, inženýr firmy Netscape, představil JavaScript – změna názvu byla schválena firmou Sun  1996 – Microsoft představil Jscript  Započat vývoj ECMAScript standardu – snaha o sjednocení JavaScriptu a Jscriptu  Představen VBScript

 1997 –European Computer Manufacturers Association (ECMA) vydala první verzi ECMAScriptu (ECMA-262, ISO-16262)  1998 – Document Object Model (HTML) Level 1  1999 – ECMAScript 3. vydání  Microsoft ECMAScript standart implementuje ve verzi 5.0  2000 – JavaScript 1.5  2004 – XMLHttpRequest standartizován W3C  2005 – JavaScript 1.6  2006 – JavaScript 1.7

VerzePopis JavaScript 1.0 P ůvodní verze jazyka. Bylo v ní mnoho chyb a nyní je již zastaralá. Implementována v Netscape 2. JavaScript 1.1 Uvedla skute čný objekt Array; nejvážnější chyby byly odstraněny. Implementována v Netscape 3. JavaScript 1.2 Zavedla p říkaz switch, regulární výrazy a řadu dalších prvků. Téměř odpovídá standardu ECMA 1. Implementována v Netscape 4. JavaScript 1.3 Opraveny nekompatibility z JavaScriptu 1.2. Kompatibiln í s ECMA verze 1. Implemento v ána v Netscape 4.5. JavaScript 1.4 Implementov ána pouze v serverových produktech společnosti Netscape. JavaScript 1.5 Zav ádí zpracování výjimek. Odpovídá standardu ECMA verze 3. Implementována v pro hl ížečích Mozilla a Netscape 6.

VerzePopis ECMA 1 Standardizuje základní prvky JavaScriptu 1.1 a přidává nov é prvky. Kompatibilními implementacemi jsou JavaScript 1.3 a JScript 3.0. ECMA 2Organiza ční verze obsahující vyjasnění, nikoli však nové prvky. ECMA 3Standardizuje příkaz switch, regulární výrazy a zpracování výjimek. Kompatibilními implementacemi jsou JavaScript 1.5 a JScript 5.5. JavaScript 1.6 Přídány nové funkce pro práci s polem JavaScript 1.7 Přídány nové funkce – např. generování Fibonacciho čísel

Version of JScriptDateIntroduced withApprox. JavaScript 1.0Aug 1996IE Jan 1997IIS Oct 1997IE VS Mar 1999IE IE Jul 2000IE Oct 2001IE NET Microsoft.NET Framework 1.0 ?

 Skripty se spouštějí na straně klienta, proto jazyk neobsahuje funkce pro práci se soubory  Existuje i serverová verze – spuštění v shell  Objektově založený jazyk  Umí obsloužit události přidružené HTML prvkům  Syntax inspirována C++

1. … kód … Vkládá se do hlavičky HTML dokumentu Prohlížeč nepodporuje či má zakázané spouštění JavaScriptu

ParametrPopis Charset Tento atribut udává, která sada znaků se má pro skript použít. Standardní nastavení je ISO Defer Tento atribut stojí samostatně a nepotřebuje tedy přiřazovat žádnou hodnotu. Jestliže je použit, sdělujeme prohlížeči, že skript nemá výstup na obrazovku. Event Označuje událost, pro kterou byl skript napsán. For Určuje, který prvek je na tento skript navázán. Language Jak jsme si již řekli, popisuje tento atribut, který jazyk bude pro skript použit. Src Sem se zapíše název externího zdroje dat. To má smysl zvláště tehdy, je-li pro mnoho souborů HTML používán stejný skript. Type Tento parametr udává typ MIME zdrojového textu skriptu.

Vložení textu v html dokumentu Toto je normální text stránky. document.write("A toto napsal JavaScript"); Příklad

Komentáře Abyste se vyznali ve skriptu, můžete využít komentáře. Komentáře se v prohlížeči nezobrazí, slouží jen pro vaši orientaci. Znaky // uvozují krátký komentář, znaky /* */ vytvářejí víceřádkový komentář

Počítání s proměnými var x = "Obsah proměnné"; document.write(x);

Pro zjednodušení práce se dají použít i aritmetické operátory a++přičte 1 a--odečte 1 a+=ypřičte y a-=yodečte y a*=yvynásobí y a/=yvydělí y

Příklad s proměnými: var y, text; y = 13; y = y * 2 * 7 * 11; text = "Hezké číslo je " + y; document.write(text); Příklad

Hlášky Další, mnou oblíbenou kapitolou jsou hlášky, díky jednoduchému scriptu vyskočí okno s hláškou, například To ses ale lekl! Příklad

Hlášky – prompt Vyhodí okno které vyžaduje zadání jména x = prompt("Zadej svoje jméno", ""); document.write("Tvoje jméno tedy je "); document.write(x); Příklad

Hlášky - confrim Potvrzujete otázku ve vyskakovacím okně pokracovat = confirm("chcete pokračovat?"); // nyní mám v proměnné pokracovat uloženo true nebo false if(pokracovat) document.write("tak tedy pokračujeme"); Příklad

Když je potřeba zalomit řádek, tak se to provádí pomocí alert("první řádek \n druhý řádek"); Příklad

 onAbort – když uživatel přeruší akci  onBlur – když prvek ztratí focus  onChange – když ztratí fokus objekt Select, Text nebo Textarea a když byla změněna jeho data  onClick – když bylo klepnuto na prvek  onDblClick – když bylo poklepáno na prvek  onFocus – když některý prvek dostal fokus

 onDragDrop – když uživatel přetáhne objekt do okna prohlížeče  onKeyDown – když byla stlačena klávesa dolů  onKeyPress – když uživatel klávesu stiskne nebo drží stisknutou  onKeyUP – když je klávesa opět uvolněna  onMouseDown – když uživatel stiskne tlačítko myši  onMouseMove – když uživatel pohne myší  onMouseOut – když myš opustí oblast (obrázek nebo odkaz)  onMouseOver – když kurzor myši je nad objektem  onMouseUp – když uživatel opět uvolní tlačítko myši

 onMove – když uživatel nebo skript pohne objektem (oknem)  onReset – když uživatel resetuje formulář  onResize – když uživatel nebo skript změní velikost okna (rámce)  onSelect – když uživatel označí text (např. v textarea)  onSubmit – když uživatel odešle formulář  onLoad – když bylo dokončeno natahování dokumentu  onUload – když uživatel opustí dokument  onError – když natažení dokumentu nebo obrázku způsobí chybu

Děkuji za pozornost Michal Vajdl, 2IT