Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_7 Klíčová slovadesetinná čísla, dělení, slovní úloha Pomůckydataprojektor Druh interaktivityvýklad, cvičení Stupeň a typ vzděláníII. stupeň základní školy Potřebný čas2 vyučovací hodiny Velikost 838 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 7 Dělení I. Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2012 Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592
OBSAH Početní operace s desetinnými čísly DDělení přirozených čísel (dělenec je menší než dělitel) SSlovní úlohy z praxe
DĚLENÍ ČÍSEL Co známe: a : b = c ( zbytek d ) dělenec dělitelpodíl úplnýneúplný d = 0 d > 0
DĚLENÍ PŘIROZENÝCH ČÍSEL (DĚLENEC JE MENŠÍ NEŽ DĚLITEL) Postupujeme podobně jako u přirozených čísel Výsledek je vždy menší než 1 Do výsledku napíšeme 0, a dělíme na určený počet desetinných míst Například:6 : 7 = 0, (zbytek 0,001) teď zapíšeme desetinnou čárku zbytek má stejný počet desetinných míst jako podíl ZK:0,857 5,999 · 7 0,001 5,999 6,000
CVIČENÍ Vydělte proveďte zkoušku násobením: 6 : 10 3 : 128 : 25 Dělte na dvě desetinná místa, proveďte zkoušku: 4 : 75 : 11 3 : 13 Jana měla 3 kg oříšků, které měla spravedlivě rozdělit mezi 5 kamarádů. Kolik kg oříšků dostal od Jany každý kamarád?
CVIČENÍ Doplňte tabulku a2482 b15210 a : b b : a Pozor, a : b není totéž co b : a! Pořadí čísel nemůžeme měnit podobně jako při odčítání.
CVIČENÍ a) b) c) Tyč je rozdělena na stejné části. Určete v metrech délku červené části tyče. 3 m 2 m 6 m
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. str. 4 – 5 Výklad s řešeným příkladem Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, řízený rozhovor. Slouží jako opora výkladu vyučujícího. str. 6 – 8 Příklady, cvičení, slovní úlohy Slide možno použít pro frontální výuku, samostatnou nebo skupinovou práci žáků. Výsledky příkladů a řešení slovních úloh je uvedeno v poznámce u příslušného slide. str. 9 – 10 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 8 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení. Animace prezentace je provedena jednak samostatným posunem částí, na slide Cvičení též po klepnutí myší.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, s. ISBN ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, s. ISBN PŮLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MÜLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, s. ISBN