Rámy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) .
Rám je základní nosnou částí automobilu V současné době se u osobních automobilů rámy již nepoužívají, protože z hlediska bezpečnosti, hmotnosti a výroby jejich funkci nahradily samonosné karoserie. Rámy se v současnosti používají u nákladních automobilů, popř. autobusů a motocyklů.
Obdélníkový, popř, lichoběžníkový rám a) žebřinový – tvoří jej 2 podélníky spojené příčkami Rám NA AVIA
1. Obdélníkový rám b) S křížovou výztuhou – tvoří jej 2 podélníky spojené příčkami a uprostřed je vyztužen úhlopříčnými nosníky, které zvyšují tuhost proti kroucení při jízdě v terénu Autor obrázku CZmarlin http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chassis_with_suspension_and_exhaust_system.jpg?uselang=cs
2. Páteřový rám a) nástavný – tvoří jej páteřová roura s přišroubovanými skříněmi převodovky a rozvodovky (typické pro NA Tatra) rozvodovky ─► ─► http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ChassisT11.JPG ─► Páteřová roura s hřídelem rozvodovka ─► Autor obrázku Kornatka at pl.wikipedia ─► Páteřová roura s hřídelem http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tatra_truck_chassis.jpg Autor obrázku KapitanT
2. Páteřový rám a) rozvidlený, resp 2. Páteřový rám a) rozvidlený, resp. kombinovaný – tvoří jej páteřová roura (kterou prochází hnací hřídel), a ta je na jednom nebo obou koncích rozvidlena Použití např. Škoda 1203, Škoda Octavia (ta stará) Autor obrázku Norbert Schnitzler http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_Rahmen_r.jpg?uselang=cs
3. Příhradový rám - je tvořen příhradovou prostorovou konstrukcí z trubek nebo výlisků Použití např. u autobusů či sportovních vozů Autor obrázku Ngchikit http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Formula_Geely_chassis.jpg?uselang=cs
4. Křížový rám - je tvořen dvěma podélnými nosníky, které jsou uprostřed spojeny Použití např. u starších osobních vozů Mercedes Autor obrázku SCIENCE MUSEUM http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lotus_Elan_car_chassis.jpg?uselang=cs
5. Obvodový rám - je tvořen podélnými nosníky, které kopírují obvod karoserie a jsou spojeny příčkami Použití např. u osobních automobilů Wartburg (viz. obr.) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:353wrahmen.jpg?uselang=cs Autor obrázku Carsten Luetkebohle
6. Plošinový (podlahový) rám - je tvořen podélnými nosníky, příčkami a profilovanými plechy, které tvoří celou podlahovou část karoserie Použití např. u starších vozů Renault 6, 16 ne Citroen DS http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VW_kaefer_1300_1966_unterboden.jpg?uselang=cs Autor obrázku Günther Pöpperl BICYCLE Autor obrázku Snoopy 1974 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Châssis_restauré.jpg?uselang=cs
7. Skříňový rám - je tvořen přímo sešroubovanými skříněmi motoru a převodů Použití u traktorů
Rámy motocyklů 1. Otevřený rám Má podélný nosník procházející nad motorem, který je na něj zavěšen Autor obrázku Filip Brus nosník ─► ─► motor http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Babetta_207.300.jpg?uselang=cs
Rámy motocyklů 2. Uzavřený rám Má podélný nosník procházející nad i pod motorem ( v horní i dolní části). Autor obrázku Marek Koudelka http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jawa_350_OHV_%28Krivonoska_2008%29.JPG?uselang=cs
Rámy motocyklů 3. Prostorový (příhradový) rám Autor obrázku Huibert Raemakers http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Motorcycle_crash_pad.jpg?uselang=cs