PLASTICKÁ MAZIVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Farmakologie v produkci potravin
Advertisements

Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
STRUKTUROVANÉ KABELÁŽNÍ SYSTÉMY pro komunikační sítě část 5.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Radiální ložiska s bodovým stykem
SUPERACRYL PLUS DURACRYL PLUS
Zkoušení asfaltových směsí
Organický Rankinův cyklus
Mazání valivých ložisek
Tato prezentace byla vytvořena
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
SKLO Skelný stav.
Jan Poslušný Adam Šustek Penetrační zkouška.
EM radiální pneu + Jeřábové pneu Product Story
Polymerní materiály užívané pro totální náhrady kolenního a kyčelního kloubu Jan Vocílka.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Návod k použití Zesilovač NEOM NDK & NDK
Malý velikostí – velký funkčním vybavením
Úspora energií v domácnostech - Tomáš Bílý -
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Optimální katodové ovládání - Zásadní řešení -. Jeden bod na katodě ( ) se zahřívá, protože proud prochází jen tímto bodem. –Vyšší tepelná zátěž na katodě.
Úpravy krmiv.
Chemické složení slitin železa
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Zkoušení asfaltových pojiv
PROPORCIONÁLNÍ TECHNIKA V HYDRAULICE Seminář 4. června 2014
Potenciál radiální technologie pro lesní aplikace Zlepšení trakce a mobility v terénu Vyšší jízdní komfort Nižší valivý odpor pneumatik.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ložiska ve strojích Ložiska jsou Ložiska kluzná se dělí na
Určeno pro 2. ročník oboru mechanik strojů a zařízení
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Běžecké lyže Běžecké lyže se od sebe navzájem liší vzhledem, tvarem, hmotností, a jízdními vlastnostmi Jízdní vlastnosti lyží vyplývají z jejich vlastností.
Produktová prezentace
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství
Diagnostika provozních médií
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Příprava lepících směsí
Mazání zapouzdřených převodovek
Vysoké učení technické v Brně
Mazání vzduchových kompresorů
Mazání mobilních pracovních strojů (traktorů)
Části a mechanismy strojů 1
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Confidential Modernizace 1 › Řada ROBUST › Nízký vývin tepla › Vysoké rychlosti › Materiály › Použití speciálních ocelí (SHX, EP) a keramických materiálů.
SE ZVLÁŠTNÍMI VLASTNOSTMI
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Zapalovací svíčky Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti PLASTICKÁ MAZIVA strana Teoretická východiska Zkoušení plastických maziv
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Motorové oleje OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Motorové oleje Význam Rozdělení Normy motorových olejů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Motorové oleje.
Ropa.
Strojní součásti Části strojů.
Autor: Mgr. M. Vejražková
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

PLASTICKÁ MAZIVA

PLASTICKÁ MAZIVA

Vyspělá technologie Stamina U2 nahrazuje konkurenční nejlepší plně syntetická maziva ve formulích Indy  33% delší životnost ložisek Ferrari F1 používají Shell maziva v ložiscích nábojů kol i v dalších místech Shell maziva používá i Ducati v MS biků Vysoko rychlostní vlaky – Shell je jediný dodavatel do TGV a japonských “Bullet Train”

Obsah presentace Základy plastických maziv Složení Klasifikace Mísitelnost Produkty Shell Aplikace Závěr

Plastické mazivo je směs oleje, zpevňovadla (zahušťovadla) a přísad není tuk (triglyceridy vyšších mastných kyselin) není vazelína (parafinicko-olejové gače z odparafinování těžších ropných frakcí) zůstává na mazaných místech i při odstavení stroje; dobře těsní; dobrá manipulace špatně chladí a vynáší nečistoty; omezené pracovní teploty a rychlosti; hůř maže

Hlavní funkce plastických maziv Zachovat si své vlastnosti po celou dobu přemazání Chránit ložiska od efektůokolního prostředí Mazat dlouhý časový interval Snižovat tření a opotřebení

Další důležité funkce plastických maziv Mechanická stabilita Ochrana proti korozi Těsnící schopnosti Kompatibilita s jinými mazivy Odolnost proti vodě Přilnavost Potravinářství Čerpatelnost Schopnost snášet / redukovat vibrace Ochrana proti opotřebení Extrémní teploty (nízké/vysoké) Biologická odbouratelnost Víceúčelovost

Hlavní aplikace plastických maziv – valivá ložiska Kuličková jednořadá Kuličková dvouřadá Válečková Kuželíková Jehlová

Složení PM 80 - 85% 10-15% 5-10% Základový olej Zpevňovadlo Aditiva

Rozdíly ve složení olejů a plastických maziv Base oil (80 - 85%) Additives (5 - 10%) Thickener (10 - 15%) Grease Base oil (85 - 95%) Additives (5 - 15%) Oil Formulace plastických maziv Formulace olejů

Výroba PM Zmýdelnění Dehydratace Chlazení Aditivace Voda Zásada PM Zpevňovadlo + základový olej Základový olej Aditiva

Lithium grease structure

Typy základových olejů používaných při výrobě plastických maziv Minerální oleje Parafinické – pro široký rozsah pracovních teplot, Naftenické– pro nízko teplotní aplikace Syntetické oleje XHVI PAO PAG - Esters Biologicky odbouratelné Řepkové Syntetické estery

Základové oleje Použití naftenických olejů zlepšuje kvalitu plastických maziv (lepší slučitelnost s aditivy a zpevňovadlem). Použití XHVI nebo PAO přináší zlepšenou mechanickou stabilitu

Viskozita základového oleje Vlastnosti plastického maziva jsou velmi ovlivněny viskozitou základového oleje: Nízká viskozita : - má sklon k tečení při vyšších tlacích - doporučeno pro vysokootáčkové ložiska - snadněji čerpatelné v centrálních systémech na delší vzdálenosti - lepší nízkoteplotní chování Vysoká viskozita : - pro vysoké zatížení - dobrá přilnavost a odolnost proti vymývání - Lepší výkonost při vyšších teplotách - doporučeno pro nízko otáčkové aplikace Vysoký viskozitní index: - široké rozmezí teplot

Viskozita základového oleje a konzistentní třídy NLGI - Měla by být dostatečně vysoká pro zaručení minimální tloušťky filmu při provozní teplotě ložiska (průměrně 40-60°C uvnitř) - Neměla by být příliš vysoká aby nezpůsobovala nadměrné ztráty tepla – vyšší teploty – rychlejší degradace maziva - Pro nižší otáčky použít měkčí mazivo (NLGI 1-2) např: ALBIDA GC1 ložiska drtiče kamene (high load, low speed) - Pro vysoké otáčky tvrdší mazivo (NLGI 2-3) ex: ALVANIA RL3 pro vysokotáčkové ložiska elektromotorů - Čím vyšší zatížení, tím vyšší viskozita zákl. oleje

Typy plastických maziv Obvykle dle typu zpevňovadla Konvenční mýdla Lithium Calcium Lithium / calcium Sodium Aluminium Komplexní mýdla Nemýdelné Anorganické bentonite silica Organické polymočovina

Typy zpevňovadel - mýdelné Lithium Dobrá odolnost proti vymývání Střední pracovní teploty – do 130°C Výborná mechanická stabilita Calcium Dobrá odolnost proti vymývání Výborná mechanická stabilita Sodium Široký rozsah pracovních teplot (-20°C to 130°C) Špatná mechanická stabilita Voou ředitelné Nekompatibilní s Li, Li/Ca Lithium/Calcium Podobné jako lithné se zlepšenou odolností proti vodě

Typy zpevňovadel – komplexní mýdla Lithium complex: větší rozsah pracovních teplot než lithium (do 150°C). Vynikající mechanická stabilita a odolnost proti vodě Calcium complex: do 150°C. většinou nekompatibilní Aluminium complex: výborná tepelná stabilita (do 150°C). Vynikající odolnost proti vodě, střední mechanická stabilita Horší protioděrové vlastnosti než jiné komplexní mýdla Autorizované pro kontakt s potravinami

Typy zpevňovadel – nemýdelné Anorganické : Slabé protikorozní vlastnosti Velmi vysoké provozní teploty – až 200°C Střední mazací schopnosti Organické : Velmi vysoké provozní teploty – až 200°C Velmi dobrá oxidační stabilita - životnost Vynikající mazací schopnosti - životnost Nízké opotřebení Velmi dobrá odolnost proti vodě

Zpevňovadla - vlastnosti

Zpevňovadla a bod skápnutí

Přísady v plastických mazivech Detergenty Zajíšťují stabilní formu směsi základového oleje a zpevňovadla tzn. Stejnou strukturu a konzistenci skrz naskrz Anti-oxidanty Zpomalují rychlost oxidace Korozníí inhibitory Zajišťují antikorozní vlastnosti plastických maziv AW a EP Zmenšují opotřebení a zvyšují schopnost snášet zatížení Pevné mazivostní částice – grafit, molyka Umožnují provoz za vysokých teplot a extrémních zatíženích

Pevné mazivostní částice grafit versus molyka: Grafit MoS2 Levnější Drahá Pouze uhlík Obsahuje těžké kovy Drsnější Kachličková struktura Abrazivní sklony po čase Velmi jemná, neabrasivní Normální tlaky Pro vysoké zatížení Stále méně používán Preferováno Shell Černý Šedá

Přísady

NLGI klasifikace NLGI třída Penetrace (10 mm) Zpracovatelnost 000 -1 mm) Zpracovatelnost 000 445 - 475 řídkotekuté 00 400 - 430 tekuté 355 - 385 polotekuté 1 310 - 340 velmi měkké 2 265 - 295 měkké 3 220 - 250 vláčné 4 175 - 205 skoro tuhé 5 130 - 160 tuhé 6 85 - 115 velmi tuhé

Klasifikace plastických maziv dle DIN 51825

Klasifikace plastických maziv dle DIN 51825

Klasifikace plastických maziv dle ISO 6743-9 Příklad: ISO-L-XDBHA2 X – grease D – min. temperature –40oC B – max. temperature 90oC H – resistant on see water A – without EP properties 2 – concistency 2 according to NLGI

Provozní teploty dle typů zpevňovadel

Provozní teploty dle typů zpevňovadel Normal Range Extended Range Depending on Base Fluid and Additives

Vliv teplot na přemazávací interval 100 85 70 55 40 Přemazávací interval

Zpevňovadla - kompatibilita Al kompl. Ba Ca Ca 12 hydrox Bentonit Li Li/Ca Li 12 Polymočovina Hliník X -- Hlinitý komplex Barium Vápník Vápník 12-hydroxy Vápenatý komplex Lithium Lithium/vápník Lithium 12-hydroxy Lithný komplex X = mísitelné, 0 = omezeně mísitelné, -- = nemísitelné Bentonit = bentonit, mikrogel

Plastická maziva Shell

SHELL portfolio plastických maziv Multipurpose Specialty Albida Alvania Stamina Nerita GREASE LIFE T E M P E R A T U R E navíc... Retinax ....pro automobily Malleus ...pro otevřené převody Cassida ...pro potravinářství Průmyslové The brand family system is based on temperature of operation or application.

Systém značení plastických maziv Shell Jméno typu maziv Index 1 Index 2 NLGI Příklad: ALVANIA HDX 2 ALVANIA = Průmyslové – střední teploty HD = Heavy Duty X = Pevné mazivostní částice (MoS2) 2 = NLGI 2 Grade

Index 1 Indexy CD = Chassis WB = Wheel bearing CS = Centralized System EP = Extreme Pressure EV = Extreme velocity GL = Gear Lube HD = Heavy Duty HV = High Velocity JB = Journal Bearing LA = Low speed Axle LX = Lithium Complex RL = Regular load (non EP) STC = Storage & Thread Compound TC = Thread Compound WB = Wheel bearing WP = Water pump WR = Water Resistant EMS = Electro Motors EVS = Extreme Velocity Index 2 S = Synthetic Q = Quiet B = Biodegradable X = Solid lubricant (eg MoS2)

HLAVNÍ PORTFOLIO - Retinax LX 2 - Albida EP 2 Automotive / Transport Průmysl - Retinax LX 2 - Albida EP 2 - Retinax HD 2 - Alvania EP(LF) 2 - Retinax EP 2 - Alvania EP(LF) 1 Retinax HDX 2 - Alvania EP(LF) 0 Retinax CSZ - Alvania RL 3 - Alvania RL 2 - Alvania GL 00 - Malleus GL 205 - Malleus GL 95

Průmyslové portfolio - speciality Hlavní portfolio Speciality - Stamina EP2 - Stamina RL2 Albida RL2 - Albida HD2 - Albida EP1 Alvania WR 2 - Alvania EPB2 Nerita HV Darina R2 Tivela GL00 Ossagol V Malleus ET2

Shell Retinax HDX 2 Kvalitní víceúčelová plastická maziva pro nejnáročnější aplikace (prašné prostředí, rázové zatížení, silné vibrace, přítomnost vody atd.) Minerální olej, Li-Ca mýdlo a přísady Obsah molyky - sulfidu molybdeničitého NLGI 2 Výborná mechanická stabilita a vysokým stupněm ochrany před opotřebením a korozí Není vhodné pro vysokootáčkové aplikace Vhodné pro klouby, čepy, nevhodné pro valivá ložiska

Industrial střední teploty (<130°C) Shell Alvania Industrial střední teploty (<130°C) MAINSTREAM Alvania RL2, RL3 (Li) – universální maziva Alvania EP(LF) 0, EP(LF)1, EP(LF)2 (Li) – universální maziva pro ztížené podmínky PREMIUM Alvania WR2 (Li/Ca) – odolné proti vodě Alvania GL 00 (Li) – polotekuté pl. mazivo SPECIALITY Alvania 2760 B (Li/Ca) –pro železniční aplikace Alvania EPB2 (Li/ester biodegradable)

Shell Alvania EP (LF) Vysoce kvalitní víceúčelová plastická maziva pro mazání zatížených valivých i kluzných ložisek Li zpevňovadlo, minerální olej, s EP aditivy Konzistence NLGI 0, 1 a 2 Vhodná pro ložiska, která pracují v podmínkách rázového zatížení, silných vibrací, příp. v přítomnosti vody Alvania EP(LF) 0 jsou obzvláště vhodná pro centrální mazací systémy Pracovní teploty –30°C – 120°C

Shell Alvania RL Kvalitní víceúčelová plastická maziva pro mazání valivých i kluzných ložisek Li zpevňovadlo, minerální olej, bez EP aditiv Vhodná pro ložiska, která pracují v podmínkách mírného zatížení Pracovní teploty –25°C – 130°C NLGI 2 a 3 - Alvania RL 2 : Základní plastické mazivo pro mírně zatížené aplikace Alvania RL 3 : vhdné pro vysokootáčkové ložiska elektromotorů Shell ALVANIA RL nahrazuje a převyšuje staré typy Alvania R a Alvania G

Shell Alvania GL 00 -případně Shell Retinax CSZ Vysoce kvalitní tekuté plastické mazivo pro průmyslové aplikace Li mýdlo, minerální olej, EP přísady NLGI 00 především pro mazání menších uzavřených převodovek obzvláště vhodná pro centrální mazací systémy Pracovní teploty –30°C – 110°C

Industrial vysoké teploty (<150°C) Shell Albida Industrial vysoké teploty (<150°C) TOP TIER/SPECIALITY Albida RL2 (LiCx) - široké spektrem použití, pro ztížené podmínky (vysoké teploty, vibrace, vlhkost atd.), není pro vysoké nebo rázové zatížením Albida EP1, 2 (LiCx) - široké spektrem použití, pro ztížené podmínky (vysoké teploty, vibrace, vlhkost atd.) Albida HD2 (LiCx) - pomalu běžné, vysoce namáhané ložiska, pro vysoké teploty (180°C), při silném zatížení, za podmínek vysokých vibrací a/nebo výrazné vlhkosti

Industrial vysoké a střední teploty & prodloužená životnost Shell Stamina, Nerita, Darina Industrial vysoké a střední teploty & prodloužená životnost Maziva s dlouhou životností Stamina RL2 (Pu) - vhodné pro provozy kontinuálního odlévání oceli, válcovny, jako životnostní náplň ložisek elektromotorů, ventilátorů apod. Stamina EP2 (Pu) - vysokoteplotní, vysokotlaké určeno především pro mazání silně zatěžované aplikace Vysokootáčkové aplikace Nerita HV (Li/XHVI) - pro vysokootáčkové, dlouhá životnost a dlouhé přemazávací intervaly. Vysokoteplotní aplikace Darina R2 (Bentonit) – střední otáčky, do 200°C

Stamina RL, EP- polymočovina Velmi dlouhá životnost Přirozená odolnost proti oxidaci, výborné vysokoteplotní vlastnosti až do 180 – 200°C Přirozeně snižuje tření – kompletně organické Dobrá přilnavost ke kovům Velmi dobrá odolnost proti vymývání Snadněji čerpatelné než Li Umožňuje až 30 % redukci množství a 10 x životnost ložisek

Struktura Stamin - polymočovina

Shell Nerita HV vysoce výkonné, vysokotlaké mazivo syntetický základový olej XHVI, Li zpevňovadlo NLGI 2,5 umožňuje prodloužit přemazávací intervaly pro mazání vysokootáčkových průmyslových ložisek, která pracují při vysokém zatížení Pracovní teploty –30°C – 130°C Otáčkový faktor až 1 000 000

Shell Malleus Otevřené aplikace Obecně otevřené převody & ocelová lana Malleus GL95 (hlinka/semisyn/pevné částice) Malleus GL205 (hlinka/semisyn/pevné částice) - spray pro extrémní okolní teploty a provozní podmínky, ochranné vlastnosti během celé doby životnosti, nanášeno manuálně nebo pomocí automatických mazacích systémů Otevřené aplikace při extrémních teplotách Malleus ET2 (grafit/PAG) - na bázi anorganického bezpopelného zpevňovadla, syntetické základové kapaliny a grafitu, třecí uzly za extrémních teplot

Aplikace maziv Shell Malleus GL Open Gears Tivela S 1000 Malleus ET Kiln Tyres Omala or Omala HD Support roller bearings Retinax HDX2

Shell Tivella, Ossagol Polotekutá plastické maziva Tivella GL 00 (Li/PLG) - dlouhé přemazávací lhůty, příp. trvalá náplň pro materiálové dvojice ocel/bronz Ossagol V (Ca) - červeně zbarvené, s dobrou přilnavostí, pro mazání pneumatických nástrojů, centrální systémy, odolné působení vody

Shell vysokoteplotní maziva Zpevňovadlo Valivá ložiska Jiné aplikace < 120 oC Lithium Shell Alvania EP Shell Alvania EP Shell Alvania RL < 150 oC Li Complex Shell Albida EP Shell Albida EP, HD Shell Retinax LX < 120 oC Al/Complex Cassida RLS, EPS Shell Cassida RLS, EPS < 180 oC Polyurea Stamina RL, EP Shell Stamina RL, EP < 200 oC Anorganické Shell Darina R2 Shell Malleus GL >= 200 oC - Shell Malleus ET2

JE VYSOKOTEPLOTNÍ MAZIVO SKUTEČNĚ POTŘEBA? Dva možné zdroje tepla: 1) Tepla zevnitř ložiska: vysoké rychlosti nebo zatížení ložiska většinou < 100 oC i např. v ložiskách kamionů 2) Teplo z venkovních zdrojů (ocelárny, cementárny...) Při jaké teplotě mazivo skutečně pracuje? Pracovní teploty mohou být menší než se zdá  Kontaktní teploměr  Bezkontaktní teploměr

Metody aplikace plastických maziv Manuální Pistolí (riziko přemazání nebo míchání odlišných druhů) Špachtlí (vysoké riziko kontaminace) Štětcem (především pro otevřené převody, vysoké riziko kontaminace) Automatická Automatický doplňovač na jednotlivá mazací místa (TACTIC EM, zařízení které může být doplňováno) Centrální mazací systém

Shell plastická maziva Aplikace

Plastická maziva pro železniční aplikace Ložiska nápravovýc skříní (Nerita 2858, Alvania 2760B, Alvania LA) Ložiska trakčních motorů (Nerita HV, Alvania RL 3, Albida EP2) Klouby pohonů, závěsy, obecné mazání (Retinax LX2, Alvania EP(LF)2) Okraje ráfků (Calla 0-1670 H) Kolejnice (EP fluid 460 Bio) Nárazníky (Rhodina O452) Spínače (Malleus RSB) Pantografové kontakty (Malleus TC2)

TGV SNCF (France) používá maziva Shell SNCF TGV (max. rychlost 300 km/h) Shell Nerita HV A special low noise, high temp, long life grease is used on the high speed train with exceptional result. SNCF požaduje 1,000,000 km bez přemazání dosaženo > 1,700,000 km

Japanské „Bullet Trains“ používají Shell maziva Základní info : 16 vagonů Počet cestujících : 1,324 Max. rychlost : 320 Km Material karoserie : Hliník Mazání náprav : Plastickým mazivem The same grease is used in the bullet train.

DOTAZY, DISKUZE Děkuji za pozornost