Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Psychologie jako věda Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: chování, prožívání, disciplíny psychologie, asocianismus, reflexologie , behaviorismus, gestalt psychologie, kognitivní, hlubinná, transpersonální, humanistická psychologie Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje uvedení do psychologie jako vědní disciplíny a nastínění směrů vývoje zkoumání v psychologii, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;
věda o chování a prožívání (vnější a vnitřní psychika) věda o vědomí a nevědomí
osamostatnění od filosofie r.1879 W.M.Wundt (1832 – 1920) založil v Lipsku první experimentální psychologickou laboratoř; r. 1889 se konal první mezinárodní sjezd psychologů v Paříži;
kritéria vědy: koncepce pojmový aparát teorie systém metod
Základní disciplíny obecná ψ Ψ osobnosti vývojová, ontogenetická ψ sociální ψ psychopatologie Aplikované pedagogická ψ poradenská ψ klinická ψ Ψ vytváření a řízení lidských zdrojů Ψ práce Ψ reklamy forenzní Ψ Ψ umění
Základní disciplíny obecná ψ Ψ osobnosti vývojová, ontogenetická ψ sociální ψ psychopatologie zabývá se obecně psychickými jevy popisem osobnosti jedince vývojem jedince sociálními jevy z pohledu lidské psychiky narušenou lidskou psychikou
Aplikované disciplíny pedagogická ψ poradenská ψ klinická ψ Ψ vytváření a řízení lidských zdrojů Ψ práce Ψ reklamy forenzní Ψ Ψ umění zabývá se psychikou v oblasti výchovného procesu poradenství klinické praxe managementu pracovních procesů reklamy kriminalistiky umění
I. Směry zaměřené na chování a) asocianismus b) reflexologie c) behaviorismus II. Směry zaměřené na vnímání a kognitivní funkce d) gestalt psychologie, tvarová psychologie e) kognitivní psychologie
III. Směry zaměřené na nevědomí – vnitřní projevy psychiky f) hlubinná psychologie g) transpersonální psychologie IV. Humanisticky zaměřené směry – zdůraznění svobody a sebeurčení h) humanistická psychologie
asocianismus duševno tvořeno ps. elementy, které jsou spojeny asociacemi, vznikají díky asociačním zákonům, vjemy se spojují v prostoru a čase, je-li mezi nimi příčinná souvislost, zástupci: J. F. Herbart;
reflexologie navazuje na asocianismus, snaží se analyzovat psychologické zákony a zákonitosti utváření nových asociačních zákonů na základě již vrozených spojů, nepodmíněných reflexů, nová reakce se nazývá podmíněně reflexivní, učí se posilováním, zástupci : I. P. Pavlov;
behaviorismus důraz na efektivní chování, reakce, které jsou vhodné a užitečné, vnější materiální a další podmínky buď chování podporují nebo utlačují, navazuje na reflexologii, S-R psychology (stimul-reakce); chování – soubor naučených reakcí, nezkoumá podněty ve vědomí, ale vnější projevy, provádí analýzu chování a podmínek, kdy je efektivní;
behaviorismus rozlišuje 1) instrumentální podmiňování – primitivnější styl učení, pokus-omyl; 2) operativní podmiňování – lze rozdělit na sekvenci, větší efektivnost pokud jsou žádoucí posilovány a nežádoucí zatlačovány, zástupci: J. B. Watson, F. Burrhurs, A.Bandura, C. L. Hull a B. F. Skinner;
gestalt (tvarová) psychologie zdůrazňuje vlastnosti celku a schopnost vědomí vnímat věci jako celek, dokazuje zákon: 1) symetrie; 2) transpozice – převoz; 3) pregnance – doplňování; člověk chápe vjem vcelku, má schopnost dotvářet si celek z částí, zástupci: Max Wertheimer, Ch. Ehrenfels, Kofka;
kognitivní psychologie navazuje na tvarovou, obohacuje ji o vytváření vnitřního obrazu modelu, zabývá se zpracováním informací u člověka, myšlení a poznání je základní podstatou, zástupci: G. A. Kelly;
hlubinná psychologie chceme-li porozumět chování člověka, nemůžeme hledat začátek ve vědomí, chování je ovlivněno hlubšími strukturami osobnosti, hlubinná orientována na nevědomí jako podstatnou část psychiky, zástupci: Freud, Jung, Adler, Fromm;
transpersonální psychologie navazuje na hlubinnou, zaměřuje se na rozšíření vědomí, na nevědomí, které ovlivňují bazální motivace, stavy a stresy, které poprvé zažíváme v prenatálním období a při porodu, mystické zkušenosti, prožitky, alternativa k normální psychologii;
humanistická psychologie hlavní potřebou člověka je seberealizace a sebeaktualizace, člověk musí vytvářet svoji vlastní identitu, zaměřenost psychologie na člověka, zástupci: A. Maslow;
otázky – směr psychologie ??? psychologie orientovaná na nevědomí orientovaná na efektivní chování zdůrazňující schopnost vědomí vnímat věci jako celek zdůrazňující seberealizaci a sebeurčení člověka hlubinná psychologie behaviorismus gestalt (tvarová) psychologie humanistická psychologie
otázky – disciplína psychologie ??? zabývají se vývojem jedince zabývají se narušenou lidskou psychikou zabývající se psychikou v oblasti kriminalistiky zabývající se psychikou v oblasti výchovného procesu vývojová, ontogenetická psychologie psychopatologie forenzní psychologie pedagogická psychologie
Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.