Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
sociální psychologie Škola:
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Přístupy k osobnosti Škola:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Učení Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov08 Autor Mgr. et Mgr.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Základy psychologie – úvod
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Systém psychologických věd
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PSYCHOLOGICKÉ ŠKOLY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.05.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Základy psychologie.
Pedagogická psychologie
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Psychologie jako věda Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: chování, prožívání, disciplíny psychologie, asocianismus, reflexologie , behaviorismus, gestalt psychologie, kognitivní, hlubinná, transpersonální, humanistická psychologie Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje uvedení do psychologie jako vědní disciplíny a nastínění směrů vývoje zkoumání v psychologii, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

věda o chování a prožívání (vnější a vnitřní psychika) věda o vědomí a nevědomí

osamostatnění od filosofie r.1879 W.M.Wundt (1832 – 1920) založil v Lipsku první experimentální psychologickou laboratoř; r. 1889 se konal první mezinárodní sjezd psychologů v Paříži;

kritéria vědy: koncepce pojmový aparát teorie systém metod

Základní disciplíny obecná ψ Ψ osobnosti vývojová, ontogenetická ψ sociální ψ psychopatologie Aplikované pedagogická ψ poradenská ψ klinická ψ Ψ vytváření a řízení lidských zdrojů Ψ práce Ψ reklamy forenzní Ψ Ψ umění

Základní disciplíny obecná ψ Ψ osobnosti vývojová, ontogenetická ψ sociální ψ psychopatologie zabývá se obecně psychickými jevy popisem osobnosti jedince vývojem jedince sociálními jevy z pohledu lidské psychiky narušenou lidskou psychikou

Aplikované disciplíny pedagogická ψ poradenská ψ klinická ψ Ψ vytváření a řízení lidských zdrojů Ψ práce Ψ reklamy forenzní Ψ Ψ umění zabývá se psychikou v oblasti výchovného procesu poradenství klinické praxe managementu pracovních procesů reklamy kriminalistiky umění

I. Směry zaměřené na chování a) asocianismus b) reflexologie c) behaviorismus II. Směry zaměřené na vnímání a kognitivní funkce d) gestalt psychologie, tvarová psychologie e) kognitivní psychologie

III. Směry zaměřené na nevědomí – vnitřní projevy psychiky f) hlubinná psychologie g) transpersonální psychologie IV. Humanisticky zaměřené směry – zdůraznění svobody a sebeurčení h) humanistická psychologie

asocianismus duševno tvořeno ps. elementy, které jsou spojeny asociacemi, vznikají díky asociačním zákonům, vjemy se spojují v prostoru a čase, je-li mezi nimi příčinná souvislost, zástupci: J. F. Herbart;

reflexologie navazuje na asocianismus, snaží se analyzovat psychologické zákony a zákonitosti utváření nových asociačních zákonů na základě již vrozených spojů, nepodmíněných reflexů, nová reakce se nazývá podmíněně reflexivní, učí se posilováním, zástupci : I. P. Pavlov;

behaviorismus důraz na efektivní chování, reakce, které jsou vhodné a užitečné, vnější materiální a další podmínky buď chování podporují nebo utlačují, navazuje na reflexologii, S-R psychology (stimul-reakce); chování – soubor naučených reakcí, nezkoumá podněty ve vědomí, ale vnější projevy, provádí analýzu chování a podmínek, kdy je efektivní;

behaviorismus rozlišuje 1) instrumentální podmiňování – primitivnější styl učení, pokus-omyl; 2) operativní podmiňování – lze rozdělit na sekvenci, větší efektivnost pokud jsou žádoucí posilovány a nežádoucí zatlačovány, zástupci: J. B. Watson, F. Burrhurs, A.Bandura, C. L. Hull a B. F. Skinner;

gestalt (tvarová) psychologie zdůrazňuje vlastnosti celku a schopnost vědomí vnímat věci jako celek, dokazuje zákon: 1) symetrie; 2) transpozice – převoz; 3) pregnance – doplňování; člověk chápe vjem vcelku, má schopnost dotvářet si celek z částí, zástupci: Max Wertheimer, Ch. Ehrenfels, Kofka;

kognitivní psychologie navazuje na tvarovou, obohacuje ji o vytváření vnitřního obrazu modelu, zabývá se zpracováním informací u člověka, myšlení a poznání je základní podstatou, zástupci: G. A. Kelly;

hlubinná psychologie chceme-li porozumět chování člověka, nemůžeme hledat začátek ve vědomí, chování je ovlivněno hlubšími strukturami osobnosti, hlubinná orientována na nevědomí jako podstatnou část psychiky, zástupci: Freud, Jung, Adler, Fromm;

transpersonální psychologie navazuje na hlubinnou, zaměřuje se na rozšíření vědomí, na nevědomí, které ovlivňují bazální motivace, stavy a stresy, které poprvé zažíváme v prenatálním období a při porodu, mystické zkušenosti, prožitky, alternativa k normální psychologii;

humanistická psychologie hlavní potřebou člověka je seberealizace a sebeaktualizace, člověk musí vytvářet svoji vlastní identitu, zaměřenost psychologie na člověka, zástupci: A. Maslow;

otázky – směr psychologie ??? psychologie orientovaná na nevědomí orientovaná na efektivní chování zdůrazňující schopnost vědomí vnímat věci jako celek zdůrazňující seberealizaci a sebeurčení člověka hlubinná psychologie behaviorismus gestalt (tvarová) psychologie humanistická psychologie

otázky – disciplína psychologie ??? zabývají se vývojem jedince zabývají se narušenou lidskou psychikou zabývající se psychikou v oblasti kriminalistiky zabývající se psychikou v oblasti výchovného procesu vývojová, ontogenetická psychologie psychopatologie forenzní psychologie pedagogická psychologie

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.