Elektrolýza (interaktivní prezentace s animací a testem) 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Advertisements

Elektrický proud v kapalinách a plynech
Elektrický proud v kapalinách
Jak souvisí hmotnost s nábojem
Vodivost látek Jak se zapojuje ampérmetr do elektrického obvodu
Co je elektrický proud? (Učebnice strana 122 – 124)
VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V KAPALINÁCH
Technické využití elektrolýzy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vedení elektrického proudu v kapalinách
REDOXNÍ DĚJ RZ
Vedení elektrického proudu v látkách II
Tato prezentace byla vytvořena
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FRANCAISE DE BELGIQUE Formateur CAF : P. COLLETTE Inspecteurs : Ph. ARNOULD - J. FURNEMONT 2001 překlad do českého jazyka.
Elektrochemické metody - elektrolýza SŠZePř Rožnov p. R PaedDr
Jak se kapalina stává elektricky vodivou
CZ.1.07/1.1.10/
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ59 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Elektrický proud v látkách
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8. Téma.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Elektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_10.
Elektrolýza VY_32_INOVACE_01 - OCH - ELEKTROLÝZA.
Elektrolýza
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Mgr. Andrea Cahelová Elektrické jevy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_02 Tematická.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Elektrolýza chloridu sodného
pokračování Elektrolýza, články a akumulátory
Anotace Prezentace, která se zabývá vedením el. proudu v kapalinách. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají čím je způsobeno.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Ondra Kutílek , Štěpán Pém
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_07  Název materiálu: Elektrický proud v kapalinách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ELEKTROLÝZA.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ELEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH I.
Elektrolýza a její využití
Oxidačně redukční reakce
Elektrolýza Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Václav Opatrný. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ ELEKTROCHEMIE
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Ch_022_Elektolýza Ch_022_Chemické reakce_Elektolýza Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE.
Vedení elektrického proudu v látkách. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 8. Elektrický proud v kapalinách - elektrolyt, elektrolýza Název.
ELEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_07_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu Základní škola.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrický proud v kapalinách
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vodivost kapalin. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb volných částic s elektrickým nábojem. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb.
Vodiče: -látky vedoucí el. proud : kovy tuha vodné roztoky některých látek plyny za určitých podmínek Elektrické izolanty: -látky nevedoucí el. proud suchý.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
FARADAYOVY ZÁKONY ELEKTROLÝZY.
Elektrolýza chloridu měďnatého
Elektrolýza.
Fyzika 2.D 13.hodina 01:22:33.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Elektrolýza (interaktivní prezentace s animací a testem) 1

MENU – elektrický proud v kapalinách (0) Úvod (1) Opakování předchozího učiva (2) Vysvětlení nových pojmů (3) Elektrolýza (4) Zápis učiva (5) Využití elektrolýzy (6) Procvičení učiva (7) Odkazy na doplnění učiva (8) Seznam použité literatury a zdrojů

(0) Úvod - Elektrický proud v kapalinách Elektrický proud v kapalinách je možný jen tehdy, vyskytují-li se v kapalině volné částice s elektrickým nábojem. Samotná existence volných nosičů náboje (iontů) však pro vznik elektrického proudu nestačí. V elektrolytu je třeba vytvořit elektrické pole, které působí elektrickými silami na ionty a uvádí je do uspořádaného pohybu.  MENU

(1) Opakování předchozího učiva Odpověz si postupně na otázky: 1.) Které částice tvoří elektrický proud v kovovém vodiči? volné elektrony 2.) Která známá kapalina vede elektrický proud? voda 3.) Která kapalina nevede elektrický proud? destilovaná voda 4.) Co musí obsahovat kapalina, aby jí mohl procházet elektrický proud? volné částice s elektrickým nábojem 5.) Jak vznikne z atomu kladný iont? atom odevzdá 1 nebo více elektronů 6.) Jak vznikne z atomu záporný iont? atom přijme 1 nebo více elektronů MENU

(2) Vysvětlení nových pojmů Elektrolyty rozumíme roztoky kyselin, zásad a solí (nebo jejich taveniny), které vedou elektrický proud (VIDEO1). + – Na+ Cl– C Do vaničky s destilovanou vodou ponoříme dvě uhlíkové elektrody Destilovaná voda nevede elektrický proud. Rozpuštěním chloridu sodného NaCl v destilované vodě vznikne elektrolyt, kterým elektrický proud prochází. Žárovka se rozsvítí. Vodivost elektrolytu je způsobena kladnými ionty (kationty např. Na+) a zápornými ionty (anionty např. Cl–). MENU

(2) Vysvětlení nových pojmů Elektrolytická disociace je rozpad látky na ionty. Příklad disociace kyseliny: Kationt H+ nese jeden elemen-tární náboj, v roztoku ale nemůže samostatně existovat a vytváří s molekulou vody oxoniový ion H3O+. Aniont SO42– nese dva elemen-tární náboje H+ SO42– Příklad disociace zásady: Draslíkový kationt K+ i hydroxidový aniont OH– nesou jeden elementární náboj. Příklad disociace soli (VIDEO 2): MENU Sodíkový kationt Na+ i chloridový aniont Cl– nesou jeden elementární náboj.

(2) Vysvětlení nových pojmů Při vložení dvou kovových elektrod do elektrolytu, připojených ke svorkám stejnosměrného zdroje napětí, vzniká v elektrolytu mezi elektrodami elektrické pole. To vyvolá usměrněný pohyb iontů. Kladné ionty (kationty) se začnou pohybovat ke katodě (elektroda připojená k záporné svorce zdroje), záporné ionty (anionty) se pohybují k anodě (elektroda připojená ke kladné svorce zdroje) (VIDEO3). katoda – anoda + + kationt aniont + – MENU

(3) Elektrolýza Ionty, které dorazí v elektrolytu k elektrodě jí odevzdají svůj náboj a mění se v neutrální atomy (molekuly) které se na povrchu elektrody vyloučí nebo jinak chemicky reagují s elektrolytem či elektrodou. Elektrolýzou rozumíme látkové změny vyvolané při průchodu proudu elektrolytem na elektrodách. Tím se elektrický proud v kapalinách liší od elektrického proudu v kovech, neboť tam k přenosu látky vodičem nedochází. MENU

(3) Elektrolýza síranu měďnatého CuSO4 Do nádoby s roztokem síranu měďnatého (CuSO4 modrá skalice) pono- říme uhlíkovou katodu a měděnou anodu. Síran měďnatý se rozloží na kationty Cu2+ a anionty SO42-. V elektrickém poli mezi elektrodami jsou kationty Cu2+ přitahovány ke katodě (záporné elektrodě) a anionty SO42– k anodě. Kationty Cu2+  přijmou na katodě 2 elektrony, čímž se z nich stane neutrální atom Cu.  Na katodě se vylučuje měď. Na anodě reaguje SO42- s materiálem anody a zároveň odevzdá anodě 2 elektrony. Reakcí vzniká síran měďnatý. Při této elektrolýze se koncen- trace roztoku nemění(VIDEO4). – + e– Cu SO42- Cu2+ C CuSO4 MENU

(3) Elektrolýza vody Elektrolýza vody probíhá v Hofmannově přístroji. Obě elektrody jsou z platiny a elektrolytem je zředěná kyselina sírová H2SO4 (VIDEO5). Disociací molekul kyseliny sírové vznikají v roztoku kladné ionty vodíku H+ a záporné ionty SO42−. Vodíkové kationty se pohybují k záporné elektrodě (katodě), od které přijímají elektron a vylučují se jako plynný vodík H2. Anionty SO42− se pohybují ke kladné elektrodě (anodě), které odevzdají své elektrony a elektricky neutrální molekula SO4 reaguje s vodou na H2SO4 a vzniká O2. Počet molekul vodíku vyloučeného na katodě je 2x větší než počet molekul kyslíku vyloučeného na anodě. (VIDEO6) + – anoda katoda H2 O2 H2SO4 MENU

(3) Elektrolýza chloridu sodného Při elektrolýze chloridu sodného vzniká hydroxid sodný, vodík a chlor: 2 NaCl + 2 H2O 2NaOH + H2 + Cl2 NaCl disociuje na kationty Na+ a anionty Cl–. Na katodě přijmou kationty sodíku jeden elektron. Reagují s vodou za vzniku hydroxidu sodného a vodíku: 2Na++ 2H2O + 2e-  2NaOH + H2 Na anodě odevzdají anionty chloru elektron. Vzniklé molekuly chlóru unikají z elektrolytu ve formě drobných bublinek. 2Cl- – 2e-  Cl2 Na katodě je vylučován vodík H2 a na anodě chlór Cl2. – + e– H2 Cl2 Cl– Na+ H2O NaOH C MENU

Elektrolýza chloridu měďnatého (3) Elektrolýza - animace MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FRANCAISE DE BELGIQUE Elektrolýza chloridu měďnatého Formateur CAF : P. COLLETTE Inspecteurs : Ph. ARNOULD - J. FURNEMONT 2001 překlad do českého jazyka MENU

(4) Zápis učiva – doplň chybějící slova ……………rozumíme roztoky kyselin, zásad a solí (nebo jejich taveniny), které vedou elektrický proud. Elektrolyty Vodivost elektrolytu je způsobena………………………….. - rozpadem látky na kladné (….….......) a záporné ionty (………...). elektrolytickou disociací kationty anionty Při vložení ……….. do elektrolytu, připojených ke svorkám stejnosměrného zdroje napětí, vzniká v elektrolytu mezi elektrodami ……….….……, které vyvolá usměrněný pohyb iontů k elektrodám. elektrod elektrické pole Kladné ionty (kationty) se pohybují ke ……….. (záporná), záporné ionty (anionty) se pohybují k …….…(kladná). katodě anodě Látkové změny vyvolané při průchodu proudu elektrolytem na elektrodách nazýváme …………….. MENU elektrolýza

(5) Využití elektrolýzy Elektrolýza má široké technické využití: Výroba chlóru Rozklad různých chemických látek (elektrolýza vody) Elektrometalurgie - výroba čistých kovů (hliník z Al2O3, Na z NaOH ) Elektrolytické čištění kovů - rafinace (zinek, nikl) Galvanické pokovování pokrývání předmětů vrstvou kovu (chromování, niklování, zlacení) Galvanoplastika - kovové obtisky předmětů, např. pro výrobu odlévacích forem Polarografie - určování chemického složení látky pomocí změn elektrického proudu procházejícího roztokem zkoumané látky Akumulátory - nabíjení chemického zdroje elektrického napětí průchodem elektrického proudu Elektrolytický kondenzátor – katoda je tvořena elektrolytem, má velkou kapacitu, náchylný je na zapojení s opačnou polaritou MENU

(6) Procvičení učiva 1.) Roztok cukru v destilované vodě a) je elektrický izolant b) není elektrický izolant c) vede elektrický proud d) je elektrický vodič MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva 2.) Roztok kuchyňské soli v destilované vodě a) je elektrický izolant b) není elektrický izolant c) nevede elektrický proud MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva 3.) Elektrický proud v roztoku modré skalice je tvořen usměrněným pohybem a) volných elektronů b) pouze volných kationtů pouze volných aniontů d) volných iontů MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva 4.) Elektroda připojená ke kladnému pólu zdroje se nazývá: a) dioda b) anoda c) katoda d) elektrolýza MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva 5.) Destilovaná voda je a) vodič b) polovodič c) izolant MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva 6.) Vylučování látek na elektrodách nazýváme a) elektrolytická disociace b) elektrolýza c) elektrické pole d) elektrolyt MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva 7.) Elektrolytem je roztok síranu měďnatého, elektrody jsou z mědi a uhlíku. Pokud zapojíme uhlíkovou elektrodu jako katodu, tak se: a) uhlíková elektroda pokryje mědí b) měď vylučuje na měděné elektrodě c) obě elektrody pokryjí mědí d) měď vylučuje v elektrolytu MENU

SPRÁVNĚ !!!

(6) Procvičení učiva KONEC TESTU MENU

(7) Odkazy na doplnění učiva Animace a aplety: http://cc.uni-paderborn.de/lehrveranstaltungen/_aac/vorles/skript/kap_11/kap11_3/elyse.html http://phet.colorado.edu/simulations/soluble-salts/soluble-salts.jnlp Prezentace: http://chemickeprezentace.ic.cz/Elektrolyza.pdf Texty: http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrol%C3%BDzacs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%BD_proud_v_kapalin%C3%A1ch http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%BD_proud_v_kapalin%C3%A1ch http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=280 http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=278 Hry na procvičení: MENU http://www.spszl.cz/~vascak/modules/testy/milionar/milionar.php?tema=400

(8) Seznam použité literatury a zdrojů LEPIL, O. Fyzika pro gymnázia, Elektřina a magnetismus. 5. přepracované vydání Praha: Prometheus 2000. ISBN 80-7196-202-3. LEPIL, O. Fyzika. Sbírka úloh pro střední školy. 1. vydání Praha: Prometheus 1995 ISBN 80-7196-048-9 Animace elektrolýzy: Formateur CAF : P. COLLETTE Inspecteurs : Ph. ARNOULD - J. FURNEMONT 2001 Odkazy na videa: http://www.youtube.com/watch?v=Nb1wncj5L6s&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=EBfGcTAJF4o http://groups.uni-paderborn.de/cc/lehrveranstaltungen/_aac/vorles/skript/kap_11/kap11_3/elyse.html http://www.youtube.com/watch?v=Q62UfP-ZADY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=IxANIkNjUv0&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=OTEX38bQ-2w&feature=related Obrázky: http://arab-training.com/vb/t10359.html http://www.cksinfo.com/signssymbols/pointing/index.html Fotografie: Mgr. Čestmír Krejčí MENU

KONEC MENU

ŠPATNĚ !!! Vraťte se kliknutím na šipku. MENU