PVT 22.6.2004 Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 1 Zavádění nových technologií ve veřejné osobní dopravě Ing. Antonín Macháček Sdružení dopravních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Advertisements

MHD Žďár nad Sázavou nezávislé internetové stránky
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Miroslava Nebuželská, BVM Audit
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
 Městská hromadná doprava ve Žďáru nad Sázavou zabezpečuje přepravní potřeby na území města čtrnácti autobusovými linkami (1A-1D, 2A, 2B, 3A-3C, 4A-4C,
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
softwarová řešení pro osobní dopravu
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Projekty EOC v ČR v období
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
JEDNOTNÝ ODBAVOVACÍ SYSTÉM V ODIS
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
Integrovaná doprava Plzeňska a veřejná doprava v Plzeňském kraji
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Integrace technických parametrů EOC v IDS
Řešení elektronického docházkového systému Vema
Dopravní charakteristiky
Služby letecké dopravy
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Plzeňská kartastrana 1 eTown s Plzeňskou kartou.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Předávání dat od provozovatelů LDS - shrnutí
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.
Interoperabilita IDS v rámci ČR.  Spuštěn k  Koordinátor: KORID LK, spol. s r.o.  Zapojení dopravci: ČD, a.s. (regionální doprava) ČSAD.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Společné projekty PID a SID
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Ohlédnutí za konferencí. 3. ročník konference – základní informace více než 18 měsíců příprav náklady cca 2,5 mil. Kč více než 300 účastníků ( z toho.
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Dopravní obslužnost 2008 aneb po celém Ústeckém kraji bez auta Pondělí
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
ODBAVOVACÍ SYSTÉM V MHD JIHLAVA Martin Zachariáš.
Projekt KORIS Luhačovice Ing. František Brachtl.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Neveklov v Pražské integrované dopravě
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Doprava a dopravní služby
Bukovany v Pražské integrované dopravě
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
4D přístup k integraci ve veřejné dopravě
Transkript prezentace:

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 1 Zavádění nových technologií ve veřejné osobní dopravě Ing. Antonín Macháček Sdružení dopravních podniků ČR

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 2

3

4

5

6 Nové technologie: Rozumí se v odbavování cestujících a výběru jízdného, v našem případě zejména s použitím čipových karet, tzn. hovoříme o komerčním rozhraní mezi dopravcem a uživatelem dopravy. Zanedbáme právní problémy – od loňského semináře nedošlo k posunu.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 7 Některé aspekty odbavovacích systémů z hlediska tří subjektů, účastnících se procesu veřejné dopravy: Objednavatel veřejné dopravy Dopravce Cestující veřejnost

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 8 Objednavatel očekává: maximální výběr jízdného. dokonalou evidenci o počtech, struktuře a dopravním chování cestujících, používaných jízdenkách, využití spojů apod. sjednocení technologií u všech dopravců v regionu. nástroj ke snížení nákladů na veřejnou službu, resp. minimalizaci dotace.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 9 Dopravce očekává: maximální výběr jízdného – potlačení černých pasažérů. dokonalou evidenci o počtech, struktuře a dopravním chování cestujících, používaných jízdenkách, využití spojů apod. nástroj ke snížení nákladů na dopravu, ale zároveň maximalizaci dotace.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 10 Cestující očekává: jednoduché používání, srozumitelnost nezvýšení ceny použitelnost u různých dopravců v systému

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 11 „Staré“ technologie: Usměrněný nástup kolem průvodčího nebo řidiče se 100 % kontrolou a odbavením cestujících. Nástup všemi dveřmi s namátkovou kontrolou dopravce. Papírové, tištěné jízdenky jak časové, tak pro jednotlivou jízdu. Znehodnocení jízdenky pro jednotlivou jízdu mechanicky nebo potiskem.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 12 Zavedení nástupu všemi dveřmi znamenalo, že se dopravci vzdali 100 % kontroly a odbavení před započetím jízdy. Vytvořil se prostor pro černé pasažéry a podvodníky. Odstranit tento negativní je může pouze návrat ke 100 % kontrole a odbavení před započetím jízdy.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 13 Kolik je vlastně černých pasažérů ? odhady pesimistů : 20 a více % odhady optimistů : 3 – 5 % Není k dispozici žádné věrohodné měření nebo alespoň studie.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 14 Potřeba odstranění černých pasažérů vedla některé malé dopravní podniky (Teplice, Chomutov-Jirkov, Opava) k návratu ke 100 % kontrole a nástupu předními dveřmi, a zároveň úspěšnému zavedení čipové karty v režimu jak časové jízdenky, tak elektronické peněženky.

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 15 Vedle pravděpodobného zlikvidování černých pasažérů jsou i nevýhody: - zpomalení odbavování a tím i oběhu vozidel - nové významné povinnosti pro řidiče, který má ale hlavně jiný úkol. - zřízení pokladny s hotovými penězi ve vozidle, protože ani výhledově nebude plná vybavenost cestujících kartami (nebezpečí kriminality, přepadení apod.) Nevýhody nemusí být u malých dopravců příliš významné

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 16 Bylo dosaženo: - z hlediska objednavatele dopravy vše mimo snížení nákladů na veřejnou službu - z hlediska dopravce vše mimo snížení nákladů na dopravu - z hlediska cestujícího v podstatě nic, navíc snížení cestovní rychlosti a povinné úkony při odbavení. Někde získává cestující za používání čipové karty bonus ve formě slevy z tarifu (nebo jsou cestující bez čipové karty trestáni dražším jízdným ?)

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 17 Co není problém u malých DP, stává se zásadní problém u větších provozovatelů MHD. Pro ně je důležité: - zachovat nástup všemi dveřmi. - nezatěžovat řidiče povinnostmi při odbavování cestujících (s výjimkou doplňkového prodeje jízdenek). - pokud možno nezatěžovat cestující novými povinnými úkony při odbavení – „měkký“ přístup

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 18 To znamená: nové odbavovací zařízení u všech nástupních dveří pro cestující, platící elektronickou peněženkou resp vyžadující tisk jízdenky v papírové formě staré odbavovací zařízení zachovat pro cestující bez čipových karet – cca % uživatelů není 100 % kontrola, tzn. výběr jízdného se významně nezvýší zato náklady ano přepravní kontrola komplikovanější technicky i právně

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 19 Pro cestujícího: opět žádné významné zlepšení manipulace s kartou při placení nebo předplacení jízdného podobné jako u papírových jízdenek je potřeba nabídnout alespoň platby abonentů pomocí trvalého příkazu nebo internetu

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 20 Horší varianta – „tvrdý“ přístup: check-in, check-out sleduje správný cíl – 100 % kontrolu a umožňuje spravedlivý výkonový tarif ale oproti současnému stavu komplikuje život cestujícím může působit jako prvek odrazující cestujícího od použití veřejné dopravy a zahnat ho do jednoduchého a srozumitelného auta hranice rozhodování mezi použitím veřejné a individuální dopravy je velmi pohyblivá !

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 21 Důsledky a shrnutí: „velcí“ dopravci se do zavádění nových technologií s využitím čipových karet příliš nehrnou ani v zahraničí, ani u nás impulsem musí být využití v celém systému regionální dopravy (za hranicemi města je to vždy jednodušší), důležitý bude přístup ČD nové technologie se rychle vyvíjejí, co se před rokem zdálo obtížně řešitelné, dnes už existuje vznikají a zkoušejí se technologie „bezkartové“ – elektronický ticketing pomocí mobilních telefonů (TELEPAY apod.)

PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 22 A to je konec. Děkuji za pozornost.