PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 1 Zavádění nových technologií ve veřejné osobní dopravě Ing. Antonín Macháček Sdružení dopravních podniků ČR
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 2
3
4
5
6 Nové technologie: Rozumí se v odbavování cestujících a výběru jízdného, v našem případě zejména s použitím čipových karet, tzn. hovoříme o komerčním rozhraní mezi dopravcem a uživatelem dopravy. Zanedbáme právní problémy – od loňského semináře nedošlo k posunu.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 7 Některé aspekty odbavovacích systémů z hlediska tří subjektů, účastnících se procesu veřejné dopravy: Objednavatel veřejné dopravy Dopravce Cestující veřejnost
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 8 Objednavatel očekává: maximální výběr jízdného. dokonalou evidenci o počtech, struktuře a dopravním chování cestujících, používaných jízdenkách, využití spojů apod. sjednocení technologií u všech dopravců v regionu. nástroj ke snížení nákladů na veřejnou službu, resp. minimalizaci dotace.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 9 Dopravce očekává: maximální výběr jízdného – potlačení černých pasažérů. dokonalou evidenci o počtech, struktuře a dopravním chování cestujících, používaných jízdenkách, využití spojů apod. nástroj ke snížení nákladů na dopravu, ale zároveň maximalizaci dotace.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 10 Cestující očekává: jednoduché používání, srozumitelnost nezvýšení ceny použitelnost u různých dopravců v systému
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 11 „Staré“ technologie: Usměrněný nástup kolem průvodčího nebo řidiče se 100 % kontrolou a odbavením cestujících. Nástup všemi dveřmi s namátkovou kontrolou dopravce. Papírové, tištěné jízdenky jak časové, tak pro jednotlivou jízdu. Znehodnocení jízdenky pro jednotlivou jízdu mechanicky nebo potiskem.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 12 Zavedení nástupu všemi dveřmi znamenalo, že se dopravci vzdali 100 % kontroly a odbavení před započetím jízdy. Vytvořil se prostor pro černé pasažéry a podvodníky. Odstranit tento negativní je může pouze návrat ke 100 % kontrole a odbavení před započetím jízdy.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 13 Kolik je vlastně černých pasažérů ? odhady pesimistů : 20 a více % odhady optimistů : 3 – 5 % Není k dispozici žádné věrohodné měření nebo alespoň studie.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 14 Potřeba odstranění černých pasažérů vedla některé malé dopravní podniky (Teplice, Chomutov-Jirkov, Opava) k návratu ke 100 % kontrole a nástupu předními dveřmi, a zároveň úspěšnému zavedení čipové karty v režimu jak časové jízdenky, tak elektronické peněženky.
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 15 Vedle pravděpodobného zlikvidování černých pasažérů jsou i nevýhody: - zpomalení odbavování a tím i oběhu vozidel - nové významné povinnosti pro řidiče, který má ale hlavně jiný úkol. - zřízení pokladny s hotovými penězi ve vozidle, protože ani výhledově nebude plná vybavenost cestujících kartami (nebezpečí kriminality, přepadení apod.) Nevýhody nemusí být u malých dopravců příliš významné
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 16 Bylo dosaženo: - z hlediska objednavatele dopravy vše mimo snížení nákladů na veřejnou službu - z hlediska dopravce vše mimo snížení nákladů na dopravu - z hlediska cestujícího v podstatě nic, navíc snížení cestovní rychlosti a povinné úkony při odbavení. Někde získává cestující za používání čipové karty bonus ve formě slevy z tarifu (nebo jsou cestující bez čipové karty trestáni dražším jízdným ?)
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 17 Co není problém u malých DP, stává se zásadní problém u větších provozovatelů MHD. Pro ně je důležité: - zachovat nástup všemi dveřmi. - nezatěžovat řidiče povinnostmi při odbavování cestujících (s výjimkou doplňkového prodeje jízdenek). - pokud možno nezatěžovat cestující novými povinnými úkony při odbavení – „měkký“ přístup
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 18 To znamená: nové odbavovací zařízení u všech nástupních dveří pro cestující, platící elektronickou peněženkou resp vyžadující tisk jízdenky v papírové formě staré odbavovací zařízení zachovat pro cestující bez čipových karet – cca % uživatelů není 100 % kontrola, tzn. výběr jízdného se významně nezvýší zato náklady ano přepravní kontrola komplikovanější technicky i právně
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 19 Pro cestujícího: opět žádné významné zlepšení manipulace s kartou při placení nebo předplacení jízdného podobné jako u papírových jízdenek je potřeba nabídnout alespoň platby abonentů pomocí trvalého příkazu nebo internetu
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 20 Horší varianta – „tvrdý“ přístup: check-in, check-out sleduje správný cíl – 100 % kontrolu a umožňuje spravedlivý výkonový tarif ale oproti současnému stavu komplikuje život cestujícím může působit jako prvek odrazující cestujícího od použití veřejné dopravy a zahnat ho do jednoduchého a srozumitelného auta hranice rozhodování mezi použitím veřejné a individuální dopravy je velmi pohyblivá !
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 21 Důsledky a shrnutí: „velcí“ dopravci se do zavádění nových technologií s využitím čipových karet příliš nehrnou ani v zahraničí, ani u nás impulsem musí být využití v celém systému regionální dopravy (za hranicemi města je to vždy jednodušší), důležitý bude přístup ČD nové technologie se rychle vyvíjejí, co se před rokem zdálo obtížně řešitelné, dnes už existuje vznikají a zkoušejí se technologie „bezkartové“ – elektronický ticketing pomocí mobilních telefonů (TELEPAY apod.)
PVT Moderní veřejná doprava a mobilita společnosti 22 A to je konec. Děkuji za pozornost.