Totalitní ideologie 20.století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ Dějepis 18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Mgr. Lenka Zedníková.
Advertisements

Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Významné osobnosti 20. a 30. let 20. století
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
MNICHOV NÁZEV: REPUBLIKA ČESKOSLOVENSKÁ –
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Nacismus.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Ohrožené Československo
příprava na 2. světovou válku
Nacistické Německo II. Petr Machala.
Německý nacistický politik, později kancléř Způsobil holocaust židů a jiných skupin obyvatel 1938 – bez boje ovládl Rakousko a ČSR 1939 – napadnul Polsko.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Nástup nacismu v NĚMECKU
Totalitní režimy.
Meziválečný svět 30. léta.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl13 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Číslo v digitálním archivu školy
Světová hospodářská krize
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Totalita nedemokratická, autoritativní forma vlády ( masivní ideologická propaganda, teror a brutalita) usiluje o „totální“, naprostou moc (zasahuje do.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Totalitní ideologie Test. Totalitní ideologie Test.
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_755_MNICHOVSKÁ_DOHODA TÉMA: Mnichovská.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
FAŠISMUS.
Česká literatura mezi válkami
Šárka Nová a Lenka Petráková
Počátky fašismu v ČSR.
Fašismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.9.06
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Nacismus Michal Kolář.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FAŠISMUS.
NSDAP Hitlerova nacistická strana (nacionalismus + socialismus)
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Nástup nacismu v Německu Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2814_Nástup_nacismu_v_Německu Autor: Mgr. Kočíř.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Fašismus - opakování Název sady: Moderní dějiny 1914.
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
Druhá republika Od Mnichova k nacistické okupaci.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Nacismus NACISMUS V NĚMECKU árijec = příslušník „vyšší rasy“ (Němci)
NACISMUS V NĚMECKU.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Základní škola Čelákovice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
20. století 20. léta.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 6. Totalitní režimy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Totalitní ideologie 20.století Nástroj k ovládnutí mas - 2.část – fašismus a nacismus

V užším slova smyslu politická ideologie vzniklá v Itálii po 1 V užším slova smyslu politická ideologie vzniklá v Itálii po 1.světové válce – vzniklé okolnosti v Itálii fašismu přímo nahrávají (neohodnocení role Itálie v 1.světové válce ostatními evropskými státy). U jeho zrodu osobnosti B.Mussolini, F.T.Marinetti, G.d´Anunzio. Základní postuláty fašismu – kolektivismus, podřízenost vůdci, korporativismus (korporace = silná národohospodářská uskupení pod kontrolou státu), kult síly a mládí, modernismu, boření tradic. Jako politická ideologie se však vymezuje spíše jako pravicová. Na fašismus v Německu 20.a 30.let navazuje nacionalismus = národní socialismus (viz.dále). Fašismus

Ideologie vznikající během 20. let 20 Ideologie vznikající během 20.let 20.století v Německu a naplno dovršená během 30. a 40.let. Spojuje fašistické pojetí státu –vůdcovský princip – a rasové ideologie, zejména v otázce nadřazenosti germánského etnika nad všemi ostatními. Ideologie stojící na ultrapravicové straně politických ideologií. Vymezuje se jako rasová – ideál germánského nadčlověka (Überrasse), čisté árijské rasy, zároveň je silně antisemitská a antislovanská. Silný německý patriotismus. V ekonomické oblasti oslava dělníka – tvůrce, silný kolektivismus nadřazující zájmy společnosti nad zájmy jednotlivce, centrální plánování (zejména 2.pol.30.l.v Německu). V duchovní oblasti vazba na darwinismus – specifické interpretace, okultní a esoterické vědy, zájem o východní filosofie, staré germánské mýty a legendy. Důraz na mililtarismus. Nacismus

Nacismus - pokračování Historické pozadí – 20.léta v Německu – neutěšená situace po 1.světové válce. Založení NSDAP – Nazionalsozialistische Deutsche Arbeitpartei – leden 1919. 20.léta – aktivity Adolfa Hitlera – 1923 Mnichovský pivní puč – neúspěšný Hitlerův pokus o uchvácení moci – Hitler následně zatčen a vězněn. Během pobytu ve vězení vzniká jeho kniha „Mein Kampf“ (Můj boj) – klíčová publikace pro nacisty a celou jejich ideologii. 1929 – 1933 – svět – včetně Německa – zasažen hospodářskou krizi – šance pro Hitlera a NSDAP – první výrazný úspěch ve volbách 1930. 1933 – Hitler se stává říšským kancléřem a prakticky neomezeným vládcem – vůdcem – Führerem. Hitler a NSDAP vyhlašují nesmiřitelný boj proti levičákům – komunistům a proti židům. 1935 – vydány antisemitské Norimberské zákony, legalizace procesů tzv.holokaustu (více v jiné prezentaci). Nacismus - pokračování

Nacismus - pokračování 2.pol.30.let, rok 1938 – nárůst aktivity Němců mimo Německo – hlavně v československém pohraničí, agitace Sudeten deutsche Partei za připojení většinově německy mluvících území k Říši. Důsledkem uzavření Mnichovské dohody 30.9.1938 a odtržení českosl.pohraničí. 19./10.11.1938 – Křišťálová noc – antisemitský pogrom v Německu, Rakousku i odtržených Sudetech. 5.3.1939 – okupace Československa (2.republiky) a vytvoření Protektorátu Čechy a Morava. 1.9.1939 – anexe Polska a rozpoutání 2.světové války. V průběhu války pokus o likvidaci židovského obyvatelstva – koncentrační tábory, 6 mil.mrtvých židů = 2/3 evropských židů. Po válce násilné narovnání vztahu vůči Němcům ze strany Polska a Československa – odsun německého obyvatelstva na základě ujednání Postupimské konference a Benešových dekretů. Nacismus - pokračování

Novodobá (současná) ideologie vycházející z nacismu, má internacionální podobu, popírá holokaust a svérázným způsobem interpretuje historická fakta, hlavně z období hitlerovského Německa. Příslušníci neonacistických hnutí proklamují ochranu evropsko- amerického prostoru před přistěhovalci a nepůvodními obyvateli (viz.Romové v ČR). Dále je zde víra ve všeobecné židovské spiknutí s cílem uchvátit vládu nad světem. Silné rasistické a antisemitské kořeny. Vyhraněná demagogická rétorika. Skinheads – všeobecně nelze ztotožňovat s neonacisty, jiná kulturní a společenská východiska. Neonacismus

Obrazová část

Benito Mussolini

Adolf Hitler

Reinhard Heydrich

Hákový kříž - svastika

Říšská orlice

Neonacista

KÖRNERBRÖTCHEN. wikipedia [online]. [cit. 30. 9. 2013] KÖRNERBRÖTCHEN. wikipedia [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_102-08300,_Benito_Mussolini_bei_einer_Ansprache.jpg?uselang=cs DOMINIKMATUS. wikipedia [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hitler,_recoloured.jpg NOTWIST. wikipedia [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_146-1969-054-16,_Reinhard_Heydrich.jpg NILFANION. wikipedia [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nazi_Swastika.svg MAGGOTMASTER. wikipedia [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reichsadler_der_Deutsches_Reich_(1933%E2%80%931945).svg THIVIERR. wikipedia [online]. [cit. 30.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AryanGuardinKensington.jpg Použité obrázky

Vlastní práce autora. Použité zdroje