Malířské proudy a směry 20. století (Díl 2.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Dadaismus.
KUBISMUS a Pablo Picasso.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Abstraktní expresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Přehled nejvýznamnějších malířů
Umění první třetiny 20.století
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Bauhaus
Období mezi dvěma válkami
Abstraktní umění 20. století.
Claude Monet
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
Dadaismus I. polovina 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
‚,myšlení za absence jakékoli kontroly vykonávané rozumem a bez jakýchkoli morálních či estetických zřetelů‘‘ Tento směr patří k proudu imaginativního.
orig. =by=Beleven= corp. 2007
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ORFISMUS Jiří Salajka.
Surrealismus Název školy
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
SURREALISMUS.
Surrealismus.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Meziválečná doba Malíři.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DADAISMUS, SURREALISMUS a Marcel Duchamp. vůdčí osobnosti dadaismu– básník Tristan Tzara, Hans Arp, Kurt Schwitters, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp,
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 2.)
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Dějiny umění Poznejte díla směrů první poloviny 20. století 4.
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Ready made – umění objektu Autor: Mgr.
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

Malířské proudy a směry 20. století (Díl 2.) Umění 20. Století Malířské proudy a směry 20. století (Díl 2.)

Surrealismus Surrealisté byli inspirováni Freudovou psychoanalýzou. Usilovali proniknout k zákonitostem podprahového psychického života a jeho projevům. Vycházeli ze snů, halucinací a delirantních stavů. 1) Psychický automatismus znamená záznam psychického vlnění bez cenzury rozumu. Projevuje se hlavně v grafickém automatismu surrea­listických kreseb, črtajících bezděčně křivky a obrazce (rané kresby Miróa, Arpa, Massona).

2) Magický realismus zpodobňuje s iluzivní věrností vnitřní vize, fantaskní představy a výjevy denního a nočního snu. Používá naturalistické prvky zobrazení. Charakteristika: Surrealismus je blízký abstrakci, ale také realismu. Má velice širokou výrazovou škálu. Sahá od úplného popření jevového světa a jeho prostoru (Arp, Calder) přes imaginativní a fantastická díla, která nezapřou inspiraci přírodou a její morfologií (Miró, Gorky) až k malbám, které zrcadlí vnitřní model tak, jak realista kopíruje model světa vlij (Tanguy, Štýrský).

K surrealismu se hlásili: Hans Arp, Giorgio de Chirico, Max Ernst, Paul Klee, Man Ray, André Masson, Joan Miró, Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Francis Picabia. Pak se připojují René Magritte, Salvador Dalí, Yves Tanguy a další.

Salvador Dalí (1904-1989) Zkoušel nejrůznější malířské styly (impresionismem, futurismem, metafyzickou malbou a kubismem.) Dalího obrazy představují vrchol „antimalířskosti", která byla složkou vývoje surreralismu ja­ko opozice proti malířské tradici moderní malby od impresionismu a postimpresionismu; Dalí přejal techniku popisné naturalistické malby.

M. Ernst, Panna Maria trestá Ježíška před třemi svědky, André Bretonem, Paulem Eluardem, a malířem, 1926.

M. Ernst, Dostaveníčko přátel, 1922.

J. Miró, Harlekýnův karneval, 1924-25.

F. Picabia, Kakodylické oko, 1921.

S. Dalí, Tajemství touhy, 1929.

S. Dalí, Sen vyvolaný letem včely kolem granátového jablka vteřinu před probuzením, 1944.

S. Dalí, Měkká konstrukce s vařenými fazolemi S. Dalí, Měkká konstrukce s vařenými fazolemi. Předtucha občanské války, 1936.

Dadaismus Hnutí dadaistů bylo intelektuálním protestem proti dosavadním kulturním a uměleckým konvencím a také proti válečné realitě a její nesmyslnosti. Díla dadaistů byla v protikladu ke všem tradičním formám. Prosazovali například návrat k dětskému tvořivému stavu. V dílech se měla odrážet prázdnost smyslu světa. Umělecké produkty byly pokládány za vedlejší. Jako v podstatě destruktivní hnutí, je­hož smyslem byla ve velké míře provokace a recese, nevytvořilo dada nové výrazové formy a ani o to neusilovalo. Šlo a o anti – umění, prostředky čerpající z nesmyslu a absurdna.

Charakteristika: happening, ready mades, koláž, asambláž /textil,papír,dřevo, železo/ V galerii Dada vystavovali v roce 1917 svá díla Hans Arp, Giorgio de Chirico , Max Ernst, Vasilij Kandinskij, A. Modigliani, Oskar Kokoschka, Pablo Picasso a další Marcel Duchamp Duchampovy výtvory udivovali diváky i kolegy umělce (dílo zvané Fontána - porcelánový pisoár, Sušák na lahve - opatřený jen podpisem malíře, tzv. ready-made, prázdná ampule dobře uzavřená opatřená nápisem Pařížský vzduch, re­produkce Mony Lisy s domalovanými knírky). Nejznámějšim Duchampovým dílem je obraz na skle nazývaný Nevěsta svlékaná svými mládenci (nebo Velké sklo). ready - made. hotový průmyslový výrobek je zbaven své původní funkce a dodán do umělcova díla, (fontánka)

M. Duchamp, Tu m… (Ty mě…), 1918.

M. Duchamp, Nevěsta svlékaná svými mládenci, (Velké sklo), 1961.

K. Schwitters, Koláž. „Merzovské“ dílo.

K. Schwitters, Konstrukce pro urozené dámy, 1919.

Neoplasticismus Neoplasticismus - vzniká v letech 1913-1917, založen holandským malířem Pietem Mondrianem. Ten chtěl vyjádřit ideu kosmické harmonie a užíval k tomu pravoúhlé členění obrazové plochy horizontálními a vertikálními liniemi a několik základních barev v kombinaci s bílou, šedou a černou. Neoplasticismus se soustředil kolem amsterodamského časopisu De Stilj, k jehož okruhu patřili také umělci Theo van Doesburg a Georges Vantongerloo. Své idee se pokoušeli uplatnit v architektuře a užitém umění. Ovlivnili německý Bauhaus.

Směřování k abstrakci, jež se objevilo začátkem 20 Směřování k abstrakci, jež se objevilo začátkem 20. století, se soustředilo a racionalizovalo v roce 1913 v díle Pieta Mondriana (1872-1944), který vyšel z akademismu, divizionismu, fauvismu, expresionismu a dokonce i z kubismu. Jeho osobní iniciativa v ireálných barvách a redukci námětu se projevila v jeho sérii Stromů: Modrý strom (1908, Gemeende Museum, Haag), Červený strom (1908, tamtéž).

P. Mondrian, Šedý strom, 1911.

P. Mondrian, Kompozice čtverců v červené, žluté a modré, 1925.

T. Van Doesburg, Kontra – kompozice, 1924.

G. Rietveld, Červené a modré křeslo, 1917.

Geometrická abstrakce Nezobrazuje předměty a tvary vnějšího světa, ale pomocí výtvarných prvků - linie, plochy, geometrických obrazců, barevných skvrn atd. - vyjadřuje životní pocit a vztah ke světu. K vlastnímu vzniku došlo za války současně v USA, Paříži, Holandsku a Rusku. názvy: orfismus, rayonismus-lučismus, suprematismus, neoplasticismus, konstruktivismus.

Orfismus = tajemný Malířský směr, usilující skladbou abstraktních lineárních prvků a barevných ploch vyvolat hudební dojmy. Geometrizace vyjadřovacích forem měla pomoci k vyjádření „akordů" malířských, ale podobných akordům hudebním. Hlavními představiteli tohoto směru jsou R. De­launay (1885-1941)/kruhové formy/ a F. Kupka (1871-1957)/obrazy: Dvoubarevná fuga, Newtonovy kotouče…/

R. Delaunay, Okno k městu (obraz – okno), 1912.

F. Kupka, Newtonovy kotouče, 1911-12.

Suprematismus Směr geometrické abstrakce, který formuloval K. Malevič. Ve snaze očistit umění od všeho balastu předmětného světa došel Malevič již 1913 k základnímu tvaru černého čtverce na bílém pozadí jako projevu ryzí nepředmětnosti. Kromě čtverce se staly základními prvky suprematismu úhel, kruh, obdélník a kříž. Malevičův suprematismus dovedl moderní umění k nulovému bodu, kde umění ve starém pojetí končí a nové začíná.

K. Malevič, Dřevorubec, 1911.

K. Malevič, Suprematismus č. 50, 1917.

K. Malevič, Dynamický suprematismus, 1916.