Proč jsme takoví aneb rodina je naše i

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Základy sportovního tréninku mládeže
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Sexuální výchova.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše aneb jak muž a žena mohou žít spolu
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Proč je důležité studovat Principy
Obecná a vývojová psychologie dne
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Tváře lásky aneb proč si přitahujeme stejné partnery.
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
Collegiate Association Research for Principle
Rodina.
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
 1 Janův 2:12 Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.13 Píšu vám, otcové, že jste poznali toho, který je od počátku. Píšu vám, mládenci,
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Psychologie štíhlé postavy
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
PhDr.L.Trapková MUDr.V.Chvála
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
DOSPĚLOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Rodinné potřeby a ekonomika
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Vymezení pojmů funkce rodiny
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_184_Determinanty lidského vývoje Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Práva a povinnosti mezi manželi
Rodina, příbuzenství.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše aneb jak muž a žena mohou žít spolu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy a pravidla soužití - rodina
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Socializace Kejřová.
Prohlédni si obrázky a zamysli se, co vyjadřují:
Psychologie dospělých
Temperament, charakter, motivace
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Proč jsme takoví aneb rodina je naše i Collegiate Association Research for Principle

Otázky? Je nám schopnost milovat vrozená, nebo se to musíme naučit? Kde je nejlepší místo, kde se naučíme milovat? Na čem nejvíc záleží, aby rodina byla dobrá a harmonická? Je možné abych mel/a dobrou rodinu, když moji rodiče se rozvedli? Collegiate Association Research for Principle

Vliv rodiny na náš život Rodina je velmi důležitá pro rozvoj našeho charakteru. Je místem, kde máme jako děti své první zážitky lásky, což se stává měřítkem pro naše chování k druhým . To, co rozhoduje o tom, zda je rodina dobrá či špatná, je vztah manželů. Když se manželé nesobecky milují, vytvářejí tím příznivé prostředí pro výchovu svých dětí. Collegiate Association Research for Principle

Psycholog E. Fromm ve své knize „Umění milovat“ napsal : „Láska je umění, které je potřeba se učit a cvičit se v něm stejně tak jako v ostatním umění. Je to umění nejtěžší a přesto v něm všichni toužíme vynikat.“ Jak a kde se máme tomuto umění naučit? Nejlepší školou je rodina. Pokud chceme mít dobrý charakter, dobrou rodinu a dobré vztahy musíme ve svém životě projít čtyřmi oblastmi lásky. Collegiate Association Research for Principle

Dětská láska Dítě již v prenatálním období vnímá, je li chtěno a očekáváno. Potřebuje přijímat bezpodmínečnou lásku od obou rodičů. Jak otcovská, tak mateřská láska má specifické aspekty, které jsou pro správný vývoj osobnosti dítěte nezbytné. Pokud děti nemají možnost zažít harmonickou kombinaci lásky obou rodičů, budou pak vždy ať vědomě, či nevědomě vyhledávat lidi, které nám tuto lásku nahradí. Otcovská láska a způsob výchovy předává dítěti: zodpovědnost disciplínu sebekontrolu schopnost přijímat následky za své činy. Collegiate Association Research for Principle

Mateřská láska a způsob výchovy předává dítěti pocit bezpečí klidu objetí odpuštění Učí dítě být citlivé a vnímavé vůči druhým. Pokud převládá dominance mužského aspektu výchovy: Může se natolik potlačit vnitřní rozvoj dítěte, že se začne bát ukázat své slabosti. Stane se pak příliš arogantním a nebo naopak bojácným a uzavřeným. Pokud převládá dominance ženského aspektu výchovy: Chybí disciplína, děti jsou potom zmatené, chybí jim rozhodnost, cílevědomost a vůle. Ke správnému rozvoji potřebujeme oba druhy lásky - otcovskou i mateřskou.

Sourozenecká láska Dítě se učí, že není samo. Postupně se učí sdílet vše co má s druhými. Nejprve je to pouze mezi sourozenci a teprve postupně si dítě vyhledává i další „sourozence“ mimo rodinu – své přátele. Zažívá vztah mezi mladším a starším. Setkává se s novými charaktery. Učí se přizpůsobovat se a reagovat na názory a přání druhých. Collegiate Association Research for Principle

Manželská láska Manželství je nejintenzivnějším lidským vztahem. Objevuje se zde postupně mnohem větší stupeň poznání jeden druhého, intimity a oddanosti. Příprava na manželství je velmi důležitá. Manželská sféra lásky má mnoho úrovní: vztah přátelství - vážíme a obdivujeme jeden druhého, také respektujeme rozdílnost našich názorů. role rodiče a dítěte Manželství by mělo být naším opěrným bodem. Mělo by být založeno především na vzájemné oddanosti, důvěře a věrnosti.

Rodičovská dimenze lásky Pokud je vztah mezi manželi naplněný, vzniká dostatek energie pro péči o dítě. Všechno co se do té doby naučíme, můžeme uplatnit jako rodiče. Naše děti budou potřebovat naši bezpodmínečnou lásku, péči a pozornost. Budou na nás úplně závislí. To jací z nich budou lidé bude záležet z velké části na nás. Rozvod je pro děti velkou pohromou. Je dokonce prokázáno, že děti, zejména v nižším věku, se snáze smíří se smrtí svého rodiče, než s jeho odchodem. Pro dítě jsou rodiče a jejich láska symbolem bezpečí a jistoty. Pokud dítě ztratí toto zázemí, jeho duševní a citový rozvoj se naruší. Dítě může úplně ztratit svojí identitu a důvěru v sebe sama i v druhé.

Vztah lásky mezi mužem a ženou žena Společné hodnoty děti

Vzájemný vliv matky, otce a dítěte 1+1+… = 1 Collegiate Association Research for Principle

Mužský a ženský jazyk Mužský Ženský- odstředivý Mužský-odstředivý Atraktivní Akceptující Podporující Aktivně-pasivní Vyčkávající Vcítivý Vytvářející prostor Pečuje o síť vztahů Mužský-odstředivý Imponující Vyžadující Vymezující Aktivní Vymáhající Nevcítivý Omezující prostor Vytváří hierarchii

3 fáze vývoje dítěte Rodiče se vyvíjejí společně s dětmi. 1. fáze 0 – 6 let 2. fáze 6 – 12 let 3. fáze 12 – 18 let Paralela děloha – tzv. sociální děloha = rodina Collegiate Association Research for Principle

První trimestr versus 0-6 let Početí, produkce buněk, obrana těla, placenta… Vznik embrya Vývoj základních tělesných orgánů Seznámení, rozhovory, obrana rodiny a nakonec přijetí či odmítnutí Narození dítěte a nové uspořádání vztahů kolem Vývoj základních „psycho sociálních orgánů“ Vliv poškození v první třetině vývoje života má nejzávažnější důsledky pro celý život.

Druhý trimestr versus 6-12 let Zvětšení prostoru v děloze Trénink funkcí jednotlivých orgánů a jejich harmonický vývoj Trvá plná závislost na funkci placenty Zvětšení sociálního prostoru s nástupem do školy Samostatné experimentování se světem mimo rodinu, trénink dovednosti tvořit sociální vztahy a rozumět jim Trvá závislost na rodičích

Třetí trimestr versus 12-18 let Příprava na samostatnou existenci mimo tělo matky Zaplnění daného prostoru možností, rostoucí krize mezi potřebami a možnostmi Dozrání vitálních funkcí Kontaminace infekcí z vnějšího světa Zvýšená dráždivost děložní stěny Příprava na samostatný život mimo rodinu Vyčerpání prostoru interakcí, rostoucí krize mezi potřebami dítěte a možnostmi rodičů Sebeuvědomování a tvorba vlastní identity Kontaminace vnášením zkušeností nabytými mimo rodinu Narůstání konfliktů, zvýšenou citlivostí se zvyšuje jejich význam

Rozdíl ve vývoji dívky a chlapce Collegiate Association Research for Principle

Kolem 12. roku je klíčová role matky Kolem 6. roku otec je velmi důležitý pro obě pohlaví, aby se omezila přílišná závislost na matce Kolem 12. roku je klíčová role matky Pro chlapce – seznamuje je s dospělým přemýšlením ženy Pro dívky – vítá je do ženského světa dospělých Kolem 18. let – nutné, aby se děti postupně oddělovali od svých rodičů Collegiate Association Research for Principle

Láska prarodičů Láska prarodičů má pro nás velký význam. Dává nám pocit, že jsme milováni absolutně a bez podmínek. Učí nás úctě. Jako děti vnímáme a napodobujeme, jak se naši rodiče chovají ke svým rodičům. Rodina je jediným místem, kde můžeme přirozeně projít všemi oblasti lásky. Na tomto základě se můžeme plně rozvinout a stát se osobností zralého charakteru. Z těchto 4 sfér lásky se odvíjejí všechny naše ostatní vztahy. Např. : vztah ke zvířatům, vztah učitele a žáka,… Collegiate Association Research for Principle

Kruh lásky děti rodiče sourozenci manželé Collegiate Association Research for Principle

Naše realita Nikdo z nás nedostal od rodičů bezpodmínečnou lásku střípky dětských emocí Chybí nám láska snažíme se ji doplnit Vzniká nekonečná smyčka negativních energií V okamžiku dospělosti přebíráme plnou zodpovědnost za svůj další život záruka vypršela Collegiate Association Research for Principle

Přiklad: Gabriela: Narodila se jako nechtěné dítě, matka jí neměla ráda, nikdy jí nepochválila, neobjala, odstrkovala ji. Vyrovnala se s tím tak, že se snažila vše si kompenzovat. Stala se extravertem. Vyhledávala příležitosti, kde mohla být obdivována, chválena, objímána. Zdeněk: Maminka dlouho nemohla mít děti, proto když se narodil, všemožně ho zahrnula až přehnanou péčí. Stále ho objímala a mazlila se s ním, přehnaně ho chránila a kontrolovala. Vyrovnal se s tím tak, že se stal introvertem, uzavíral se před ostatními, byl tichý a nenápadný. Gabriela potkala Zdeňka a zamilovali se. Zamilovanost přešla a Gabriela touží po objetí, ale Zdeněk to nesnáší.

Collegiate Association Research for Principle Princip obnovy – vše co člověk udělá v rozporu s univerzálními principy a vše co není v harmonii musí být napraveno. Princip růstu - vše živé směřuje ke zralosti. Gabriela a Zdeněk se potřebují něco naučit, proto jsou spolu. Jediná cesta - oba se musí naučit zapřít sami sebe a dát tomu druhému, co potřebuje. Jediná cesta pro ně oba, jak se stát vyrovnanými a šťastnými lidmi. Collegiate Association Research for Principle

Na závěr Nejsme pouhým produktem našich genů ani výchovy ani prostředí ze kterého pocházíme Mezi podnětem a naší odezvou existuje prostor. V tomto prostoru leží naše svoboda a schopnost zvolit si odezvu. Já jsem zodpovědná/ý za svůj osud. Každý z nás může mít báječné manželství a skvělou rodinu. Collegiate Association Research for Principle