Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Genetika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
VAZBA VLOH Bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF, ZSF
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Vazba vloh.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady VY_32_INOVACE_04-12 Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady

Morganovo číslo p = rekombinované gamety / celkový počet gamet p = 0,49 = 49% → více crossing-overů, alely na chromozomu více vzdálené p = 2 / 100 p = 0,02 = 2% → málo crossing-overů, alely na chromozomu blízko u sebe

Morganovo číslo p = 50 / 100 Sestavují se chromozomové mapy p = 0,50 = 50% → volná kombinovatelnost (platí Mendelovy zákony) p = „0“ / 100 p = 0% → bez crossing-overů → úplná vazba Sestavují se chromozomové mapy

Chromozomová mapa Autor:Mysid, Název:Chromosome Y.svg Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Chromosome_Y.svg Autor:Mysid, Název:Chromosome X.svg Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Chromosome_X.svg

Příklad U rajčat je kulatý tvar plodu dominantní nad podlouhlým. Přítomnost lesklé slupky je dominantní nad matnou. Alelické páry řídící dědičnost těchto znaků leží ve stejném páru homologních chromozomů. Jaká je relativní vzdálenost mezi danými geny, jestliže ve zpětném křížení dihybrida s homozygotně recesivní rostlinou vzniklo potomstvo o fenotypovém složení: 108 rostlin kulaté plody a lesklá slupka, 13 kulaté plody a matná slupka, 12 podlouhlé plody a lesklá slupka, 117 podlouhlé plody a matná slupka?

Řešení kulatý tvar……...A lesklá slupka….B podlouhlý tvar….a matná slupka…b P: AABB x aabb fáze CIS B: AaBb x aabb 108…AB 12…..aB 13.….Ab 117…ab p = 12 + 13 / 108 + 117 + 13 + 12 p = 0,1 = 10% Relativní vzdálenost mezi geny je 10 rekombinačních jednotek.

Příklad Vysoký vzrůst rostlin rajčete je dominantní nad zakrslostí. Alelický pár řídící dědičnost tohoto znaku je ve vazbě s genem, jehož dominantní alela odpovídá za standardní obsah chlorofylu v buňkách. Při homozygotné recesivním genotypu je obsah chlorofylu v buňkách podstatně snížen. Jaké je uspořádání alel na chromozomech hybridní rostliny, jestliže ve zpětném křížení s rajčetem homozygotně recesivním v obou genech vzniklo potomstvo s fenotypem: 21 rostlin vysokých tmavě zelených, 329 vysokých světle zelených, 322 zakrslých tmavě zelených, 28 zakrslých světle zelených? Jaká je relativní vzdálenost mezi danými geny na příslušném chromozomu?

Řešení Vysoký vzrůst……...A zelená…………...B Zakrslost ……….….a málo chlorofylu…b P: aaBB x AAbb fáze TRANS B: AaBb x aabb 21..…..AB 322…..aB 329.….Ab 28……ab p = 21 + 28 / 329 + 322 + 21 + 28 p = 0,07 = 7% Relativní vzdálenost mezi geny je 7 rekombinačních jednotek.

Vazba vloh Sledovali jsme tvorbu gamet u dihybrida (např. AaBb), kde byly alelické páry ve vzájemné vazbě Zjistili jsme, že možné genotypové kombinace nevznikají se stejnou četností V souboru gamet budou častěji zastoupeny ty genové kombinace, které odpovídají původnímu uspořádání alel na příslušném páru homologických chromozómů dihybrida

Shrnutí Dihybrid AaBb, který má geny A a B uloženy v různých párech chromozómů, tvoří gamety: AB, Ab, aB, ab v poměru 1 : 1 : 1 : 1 Dihybrid AaBb, který má geny A a B uloženy v jednom páru chromozómů, tvoří gamety: AB, Ab, aB, ab, ale v jiném poměru (příčinou je crossing-over)

Otázky Co mi popisuje Morganovo číslo a jak ho vyjádříme? Pokud Morganovo číslo bude 50%, co to znamená? Co najdeme na chromozómové mapě?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová