MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Vzorce na umocnění.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Neuropsychologické baterie
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
„Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel fax
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Kognitivní funkce 1.kurs
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
PAMĚŤ.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Neurobehaviorální vědy I Psychiatrie Organizace výuky a podmínky zápočtu Psychiatrie: Tomáš Novák Neuroblok Lucie.
Úkoly nejen pro holky.
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a osobní finance pro každého cílová skupina 56% mužů, 44% ženy 25% ve věku let, 24%
Přednost početních operací
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KONTROLNÍ PRÁCE.
Rychlost sémantického vyhledávání Kopeček M, Preiss M, Štepánková H. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha, AMEPRA 3. lékařská.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Paměť, pozornost, zapomínání
Cvičení se zaměřením na paměť
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pozornost a paměť, představivost
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Témata kognitivní psychologie
Doc. MUDr. Aleš Bartoš, PhD
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Paměť MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha 3. lékařská fakulta UK, Praha IPVZ, AMEPRA

paměť schopnost organismu zaznamenat, uchovat a posléze nalézt určitou informaci

paměť dle analyzátorů – zraková, sluchová….. dle délky uchování – krátk., střed., dl…. dle povahy materiálu

Přehled dělení paměti z hlediska trvání

Ikonická paměť

fáze paměti vštípení – impregnace – encoding uchování – retence - storage vybavování – retrieval

zapamatování 1. fáze paměti bezděčné (neúmyslné) záměrné (úmyslné)

zapamatování a povaha materiálu obrázky předmětů 78% slova s konkrétním významem 55% slova s abstraktním významem 32%

vštípení – encoding Otázka ANO NE Je slovo napsáno kapitálkami ? TABLE table Rýmuje se slovo se slovem weight? crate market Je slovo druhem ryby? shark heaven Dá se slovo použít ve větě ? orange roof Muž loupe……. (Craig and Tulvig 1975)

vštípení – encoding p Procento správně rozpoznaných slov (Craig and Tulvig 1975)

uchování x zapomínání Ebbinghausova křivka 1.den 77% 4.den 66%

dlouhodobá paměť long term memory (LTM) Deklarativní (víme co) sémantickou – encyklopedie epizodickou Procedualní (víme jak)

Dlouhodobá paměť Pacient H.M.

(Kulišťák Neuropsychologie Portál, 2003)

(Kulišťák Neuropsychologie Portál, 2003)

implicitní vs explicitní explicitní – je zřejmé, že bude testována paměť implicitní - testování bez očekávání

implicitní paměť 1.Sezení – 96 slov - za 1h – 24 slov (target), 24 jiných slov (distractors), - 24 slov fragmentů (target) F - O - - A – L - 24 nových fragmetů 2. Sezení – za týden rozpoznání - zbylých 48 slov – 24 rozpoznání, 24 fragmetů (Tulvig 1982)

implicitní paměť

krátkodobá paměť short term memory (STM) Řada čísel – digit span 6-9-2 1-8-4-6 3-9-2-7 2-9-7-4-6 7-9-4-3-6-1 ………………………. 7±2 (Miller 1956)

řada čísel - digit span

řada čísel - digit span angličtina……………7,2 čísel španělština………..6,4 čísel arabština……………5,8 čísel hebrejština………..6,5 čísel

STM kodována foneticky X LTM kodována sémanticky STM vs LTM verbal span fonemický……..man, can, cad semantický……huge, big, large STM kodována foneticky X LTM kodována sémanticky (Baddley 1966)

Řada čísel popředu pozadu 3-2 2-3 7-2-4 4-2-7 6-9-1 1-9-6 3-2 2-3 7-2-4 4-2-7 6-9-1 1-9-6 8-4-2-5 5-2-4-8 9-1-7-3 3-7-1-9 4-9-7-2-9 9-2-7-9-4 ………… ≥3 bezprostřední paměť pracovní paměť

Řada čísel

pracovní paměť working memory (WM) visuo-prostorový náčtrník centrální exekutiva fonologická smyčka (Baddley 1983)

Paměť - psych. testy verbální vizuální např. test učení (AVLT) např. logická – příběhy vizuální např. komplexní figura N-back test (pracovní paměť)

Učení a paměť AVLT

Učení a paměť AVLT

AVLT – věkové normy dle Wiens et al, 1988 pásmo I II III IV V VI Celkem (I-V) 20 - 39 let 7,4 (1,7) 10,4 (2,2) 12,2 (1,9) 13,0 13,4 12,1 56,3 (7,4) 30 - 39 let 9,9 (2,5) 11,7 (2,0) 12,4 (1,8) 12,7 (1,8) 11,7 (2,2) 54,2 (8,3) 40 - 49 let 7,3 9,8 (2,7) 11,4 (2,6) 12,3 (1,8) 12,5 (2,5) 11,2 (3,1) 53,3 (10,3)

N-back test

Smith and Jonides 1997

Reyova figura

Paměť – orientační vyšetření bezprostřední – řada čísel, tři slova oddálené vybavení – tři slova po 3 minutách rozpoznání – výběr 6 slov dlouhodobá autobiografická – anamnéza sémantická – rozhovor

Paměť kvantitativní kvalitativní - dysmnézie – halucinace paměti hypomnézie - úbytek amnézie – retrográdní, prográdní hypermnézie - geniové, savant syndrom kvalitativní - dysmnézie – halucinace paměti

přezkoušení Co testuje řada čísel a jaký je normální výkon ? Co testuje zpětná řada čísel a jaký je normální výkon ? Jaká složka paměti bude porušena při poškození hippocampu ?

Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice