MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Paměť MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha 3. lékařská fakulta UK, Praha IPVZ, AMEPRA
paměť schopnost organismu zaznamenat, uchovat a posléze nalézt určitou informaci
paměť dle analyzátorů – zraková, sluchová….. dle délky uchování – krátk., střed., dl…. dle povahy materiálu
Přehled dělení paměti z hlediska trvání
Ikonická paměť
fáze paměti vštípení – impregnace – encoding uchování – retence - storage vybavování – retrieval
zapamatování 1. fáze paměti bezděčné (neúmyslné) záměrné (úmyslné)
zapamatování a povaha materiálu obrázky předmětů 78% slova s konkrétním významem 55% slova s abstraktním významem 32%
vštípení – encoding Otázka ANO NE Je slovo napsáno kapitálkami ? TABLE table Rýmuje se slovo se slovem weight? crate market Je slovo druhem ryby? shark heaven Dá se slovo použít ve větě ? orange roof Muž loupe……. (Craig and Tulvig 1975)
vštípení – encoding p Procento správně rozpoznaných slov (Craig and Tulvig 1975)
uchování x zapomínání Ebbinghausova křivka 1.den 77% 4.den 66%
dlouhodobá paměť long term memory (LTM) Deklarativní (víme co) sémantickou – encyklopedie epizodickou Procedualní (víme jak)
Dlouhodobá paměť Pacient H.M.
(Kulišťák Neuropsychologie Portál, 2003)
(Kulišťák Neuropsychologie Portál, 2003)
implicitní vs explicitní explicitní – je zřejmé, že bude testována paměť implicitní - testování bez očekávání
implicitní paměť 1.Sezení – 96 slov - za 1h – 24 slov (target), 24 jiných slov (distractors), - 24 slov fragmentů (target) F - O - - A – L - 24 nových fragmetů 2. Sezení – za týden rozpoznání - zbylých 48 slov – 24 rozpoznání, 24 fragmetů (Tulvig 1982)
implicitní paměť
krátkodobá paměť short term memory (STM) Řada čísel – digit span 6-9-2 1-8-4-6 3-9-2-7 2-9-7-4-6 7-9-4-3-6-1 ………………………. 7±2 (Miller 1956)
řada čísel - digit span
řada čísel - digit span angličtina……………7,2 čísel španělština………..6,4 čísel arabština……………5,8 čísel hebrejština………..6,5 čísel
STM kodována foneticky X LTM kodována sémanticky STM vs LTM verbal span fonemický……..man, can, cad semantický……huge, big, large STM kodována foneticky X LTM kodována sémanticky (Baddley 1966)
Řada čísel popředu pozadu 3-2 2-3 7-2-4 4-2-7 6-9-1 1-9-6 3-2 2-3 7-2-4 4-2-7 6-9-1 1-9-6 8-4-2-5 5-2-4-8 9-1-7-3 3-7-1-9 4-9-7-2-9 9-2-7-9-4 ………… ≥3 bezprostřední paměť pracovní paměť
Řada čísel
pracovní paměť working memory (WM) visuo-prostorový náčtrník centrální exekutiva fonologická smyčka (Baddley 1983)
Paměť - psych. testy verbální vizuální např. test učení (AVLT) např. logická – příběhy vizuální např. komplexní figura N-back test (pracovní paměť)
Učení a paměť AVLT
Učení a paměť AVLT
AVLT – věkové normy dle Wiens et al, 1988 pásmo I II III IV V VI Celkem (I-V) 20 - 39 let 7,4 (1,7) 10,4 (2,2) 12,2 (1,9) 13,0 13,4 12,1 56,3 (7,4) 30 - 39 let 9,9 (2,5) 11,7 (2,0) 12,4 (1,8) 12,7 (1,8) 11,7 (2,2) 54,2 (8,3) 40 - 49 let 7,3 9,8 (2,7) 11,4 (2,6) 12,3 (1,8) 12,5 (2,5) 11,2 (3,1) 53,3 (10,3)
N-back test
Smith and Jonides 1997
Reyova figura
Paměť – orientační vyšetření bezprostřední – řada čísel, tři slova oddálené vybavení – tři slova po 3 minutách rozpoznání – výběr 6 slov dlouhodobá autobiografická – anamnéza sémantická – rozhovor
Paměť kvantitativní kvalitativní - dysmnézie – halucinace paměti hypomnézie - úbytek amnézie – retrográdní, prográdní hypermnézie - geniové, savant syndrom kvalitativní - dysmnézie – halucinace paměti
přezkoušení Co testuje řada čísel a jaký je normální výkon ? Co testuje zpětná řada čísel a jaký je normální výkon ? Jaká složka paměti bude porušena při poškození hippocampu ?
Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice