Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Smyslová soustava člověka
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Název:VY_32_INOVACE_PR7_04 – Strunatci - rozdělení
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Podnebné pásy – Polární pás
Předmět a očekávaný výstup
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Předmět a očekávaný výstup
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Předmět a očekávaný výstup
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Medvědovité šelmy Mgr. Vlastimil Homolka Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Řád: PLOUTVONOŽCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kytovci (Cetacea).
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Savci – řád: ploutvonožci
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Savci – řád: ploutvonožci Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
„PLOUTVONOŽCI“(PINNIPEDIA)
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PLOUTVONOŽCI CHOBOTNATCI
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Mgr. Jiří Olexa, 21. listopadu 2012, 8
Ploutvonožci a sirény Lucie Machovská 3.C.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Přírodopis – 8.ročník Savci – vodní šelmy VY_32_INOVACE_
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 12 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 20. 3. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – ploutvonožci Očekávaný výstup: Charakterizuje ploutvonožce. Urči vybrané zástupce ploutvonožců a zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců ploutvonožců. Odvodí základní projevy chování ploutvonožců v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam ploutvonožců v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o ploutvonožcích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce ploutvonožců. Klíčová slova: Ploutvonožci, lachtan, tuleň, mrož, rypouš

PLOUTVONOŽCI Obr. 1

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Ploutvonožci

CHARAKTERISTIKA Ploutvonožci jsou příbuzní šelmám Jsou dokonale přizpůsobeni životu ve vodě – vydrží pod vodou až 70 minut a ponoří se do hloubky 900 metrů Tělo má torpédovitý tvar, pětiprsté končetiny mají tvar ploutví, srst je krátká a hustá, také mají silnou vrstvu podkožního tuku a uzavíratelné ušní a nosní otvory V době rozmnožování se sdružují do kolonií, mláďata rodí a kojí na souši Jsou to masožravci – živí se hlavně rybami Vyskytují se nejčastěji v polárním a mírném pásu Mezi ploutvonožce patří – lachtani, tuleni, mrož lední, rypouš sloní K ploutvonožcům se také řadí kapustňáci –jsou býložraví

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Tuleň obecný, kroužkovaný – jsou nejvíce přizpůsobeni životu ve vodě - zadní končetiny mají za tělem (plazí se), nemají ušní boltce Lachtan jižní, kalifornský – zadní končetiny mají pod tělem (chodí po čtyřech), mají krátké ušní boltce Mrož lední Rypouš sloní Kapustňák širokonosý

TULEŇ OBECNÝ Obr. 2 Obr. 3

LACHTAN JIŽNÍ Obr. 4 Obr. 5

MROŽ LEDNÍ Obr. 6 Obr. 7

RYPOUŠ SLONÍ Obr. 8 Obr.9

KAPUSTŇÁK ŠIROKONOSÝ Obr. 10

Potrava - lovec Obr. 11

Potrava - kořist Obr. 12

Největší nepřítel = člověk Obr. 13 Obr. 14

ZÁPIS Řád – PLOUTVONOŽCI Jsou dokonale přizpůsobeni životu ve vodě - tělo má torpédovitý tvar, pětiprsté končetiny mají tvar ploutví, srst je krátká a hustá, mají silnou vrstvu podkožního tuku a uzavíratelné ušní a nosní otvory Jsou příbuzní šelmám - jsou to masožravci (hlavně ryby) V době rozmnožování se sdružují do kolonií, mláďata rodí na souši Vyskytují se nejčastěji v polárním a mírném pásu Mezi ploutvonožce patří – lachtani, tuleni, mrož lední, rypouš sloní K ploutvonožcům se také řadí kapustňáci – jsou býložraví

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Ploutvonožci jsou dokonale přizpůsobeni životu ve …….…., jejich tělo má torpédovitý tvar. Pětiprsté končetiny mají tvar ………..., srst je krátká a hustá, také mají silnou vrstvu podkožního ………. a ………. ušní a nosní otvory. Jsou příbuzní ……….., proto jsou ……….., jejich potravu tvoří hlavně ………. . V době rozmnožování se sdružují do ………., mláďata rodí na …….. . Vyskytují se nejčastěji v ………. pásu. Zadní končetiny za tělem má ……….., proto se pohybuje ……….. . Zadní končetiny pod tělem a ……….. ušní boltce má ……….. . Horní špičáky přeměněné v kly má ………. ………. . Protáhlý čenich v krátký chobot je u …….…. ………... . Býložravým ploutvonožcem je ………… .

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Ploutvonožci jsou dokonale přizpůsobeni životu ve vodě, jejich tělo má torpédovitý tvar. Pětiprsté končetiny mají tvar ploutví, srst je krátká a hustá, také mají silnou vrstvu podkožního tuku a uzavíratelné ušní a nosní otvory. Jsou příbuzní šelmám, proto jsou masožravci, jejich potravu tvoří hlavně ryby. V době rozmnožování se sdružují do kolonií, mláďata rodí na souši. Vyskytují se nejčastěji v polárním pásu. Zadní končetiny za tělem má tuleň, proto se pohybuje plazením. Zadní končetiny pod tělem a malé ušní boltce má lachtan. Horní špičáky přeměněné v kly má mrož lední. Protáhlý čenich v krátký chobot je u rypouše sloního. Býložravým ploutvonožcem je kapustňák.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: < http://images.nationalgeographic.com/wpf/media-live/photos/000/263/cache/juvenile-harp-seal_26399_600x450.jpg >[cit. 2012-03-12] Obr. 2 Použitý zdroj: < http://www.marinebio.net/marinescience/04benthon/AAimg/085crabeater02.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 3 Použitý zdroj: < http://img.poptower.com/pic-20581/life-discovery-channel-series.jpg?d=600 > [cit. 2012-03-12] Obr. 4 Použitý zdroj: < http://www.tier-fotos.eu/1024/kalifornischer-seeloewe--8933.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://www.tier-fotos.eu/bilder/junger-kalifornischer-seeloewe--653.jpg> [cit. 2012-03-12] Obr. 6 Použitý zdroj: < http://www.allaboutwildlife.com/wp-content/uploads/2010/09/walruses.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 7 Použitý zdroj: < http://www.walrus.org.uk/walrus.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 8 Použitý zdroj: < http://static.panoramio.com/photos/original/7357883.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 9 Použitý zdroj: < http://www.factzoo.com/sites/all/img/mammals/seals/male-elephant-seal.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 10 Použitý zdroj: < http://www.abbysipress.com/manatee1.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 11 Použitý zdroj: < http://www.haz.de/var/storage/images/haz/nachrichten/panorama/uebersicht/seeloewe-spornt-ruderer-zu-hoechtsleistungen-an/9397832-1-ger-DE/Seeloewe-spornt-Ruderer-zu-Hoechtsleistungen-an_ArtikelQuerKlein.jpg > [cit. 2012-03-12] Obr. 12 Použitý zdroj: <http://3.bp.blogspot.com/_qEyew0gVMFA/TSxoc_VKzLI/AAAAAAAAAa4/cAq9XO9CjcY/s1600/1018019_f496.jpg > Obr. 13 Použitý zdroj: < http://www.mypointis.net/images/untitled%2011.bmp > [cit. 2012-03-12] Obr. 14 Použitý zdroj: < http://www.animalinterrupted.com/wp-content/uploads/2010/08/seal-hunt.family1.jpg > [cit. 2012-03-12]