Mnohostěny Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Platónská tělesa od neolitu přes nanočástice po posvátnou geometrii
Advertisements

VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Platónská a archimédovská tělesa
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Jehlan povrch a objem.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Platónova tělesa.
Kepler-Poinsotova tělesa
ARCHIMÉDOVSKÁ TĚLESA.
Platónská tělesa.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pythagorova věta užití v prostoru
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Digitální učební materiál
Platónská tělesa Ó Hana Amlerová, 2010.
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
Koule a kulová plocha v KP
Rovinné útvary.
Platón, 427 – 347 př. n. l. Platónovým tělesem (pravidelným mnohostěnem, PT) nazveme konvexní mnohostěn ohraničený shodnými pravidelnými konvexními rovinnými.
síť, objem, povrch opakování
POZNÁMKY ve formátu PDF
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Vzájemná poloha dvou přímek
Autor: Mgr. Lenka Šedová
(pravidelné mnohostěny)
Honem pryč!! MNOHOSTĚNY.
VY_32_INOVACE_33-19 XIX. Konstrukce těles.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Obsahy základních obrazců
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
MNOHOSTĚNY Ohraničená část prostoru, jejíž hranici tvoří konečný počet mnohoúhelníků. Názvy: vrchol, hrana, stěna Konvexní mnohostěn Nekonvexní mnohostěn.
Barvení grafů Platónská tělesa
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Prezentace – Matematika
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Vinné sudy jako inspirace vzniku infinitezimálního počtu Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.
3D rozcvička Dokreslete na viditelné stěny krychle písmena podle zadání, dodržujte i pootočení písmen odpovídající síti.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Didaktika matematiky – KAG/MDIM7
Vzdálenosti v tělesech
Řezy v axonometrii Duben 2015.
Platónova tělesa.
REPREZENTACE 3D SCÉNY JANA ŠTANCLOVÁ Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK.
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
ŘEZ HRANOLU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
Výpočty povrchu a objemu složených těles
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Matematika Komolý jehlan
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Autor: Mgr. Veronika Dočkalová VY_32_INOVACE_10_Hranol základní pojmy
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4C_01
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_01
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
2. Centrální gravitační pole
Transkript prezentace:

Mnohostěny Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku

Rozcvička: Krychle má 9 různých rovin symetrie. Nakreslete je.

Řešení

Mnohostěn je část prostoru ohraničeného konečným počtem rovinných mnohoúhelníků.

Geometrický útvar nazveme konvexní, právě když lze libovolné dva jeho body spojit úsečkou, jejíž každý bod náleží danému geometrickému útvaru.

Eulerova charakteristika mnohostěnu Leonhard Euler 1707 - 1783 je číslo E = s + v – h kde s je počet stěn, v počet vrcholů a h počet hran daného konvexního mnohostěnu.

Eulerova věta „ V každém konvexním mnohostěnu platí Eulerův vztah s + v – h = 2 kde s je počet stěn, v počet vrcholů a h počet hran daného konvexního mnohostěnu.“

Keplerův „Kosmický pohár“ - sféra Merkuru opsán osmistěn, který je vepsán do sféry Venuše sféře Venuše opsán dvacetistěn sféra Země dvanáctistěn sféra Marsu čtyřstěn sféra Jupitera krychle sféra Saturnu Johannes Kepler 1571 - 1630

Existuje právě pět Platónových těles

Princip duality PT

Deltatopy V definici PT vynecháme požadavek na stejnou valenci vrcholů (q) a „mnohoúhelníky“ nahradíme „trojúhelníky“. Existuje právě 8 deltatopů. Název deltatopu v h s q = 3 q = 4 q = 5 1. čtyřstěn 4 6 2. dvojitý čtyřstěn 5 9 2 3 3. osmistěn 12 8 4. dvojitý pětiboký jehlan 7 15 10 5. siamský dvanáctistěn 18 6. 21 14 7. 24 16 8. dvacetistěn 30 20

Archimédova tělesa Archimédes ze Syrakus 287 – 212 př. n. l. - lze vytvořit z PT odříznutím vrcholů nebo hran tak, aby vznikly pravidelné konvexní mnohoúhelníky.

Hvězdicovité pravidelné mnohostěny V definici PT jsou vynechány požadavky konvexnosti.

Pravidelné antihranoly mají dvě protilehlé stěny (podstavy) tvořené shodnými pravidelnými n–úhelníky a ostatní stěny jsou shodné rovnoramenné trojúhelníky. pravidelný šestiúhelníkový antihranol (regular hexagonal antiprisma)

Platónova tělesa v biosféře Mřížovka červená Virus dětské obrny Radiolaria (mřížovci)

Poincarého zobecnění Eulerovy věty Pro mnohostěny platí s + v - h = 2 - 2r, kde r je (topologický) rod plochy. Zjednodušeně lze říci, že hodnota rodu plochy je rovna počtu v ní existujících „průchodů“.

11 pravidelných mnohostěnů rodu 2 druh p g v s h 1. 3 7 12 28 42 Ikosaedr +2 tunely 2. 8 6 16 24 Oktaedr + 2 tunely 3. 4 5 10 20 Krychle + 2 tunely 4. 9 18 Tetraedr + 2 tun. 5. Krychle + 1 tunel 6. Otevřené pentagonální těleso, duální samo k sobě 7. duální k 5. 8. duální k 4. 9. duální k 3. 10. duální k 2. 11. duální k 1.

Domácí úkol - rozmyslet 1. Najděte nekonvexní mnohostěn, který nesplňuje Eulerův vztah. 2.Najděte nekonvexní mnohostěn, který splňuje Eulerův vztah. 3.Je dán konvexní čtrnáctistěn s devíti vrcholy. Dokažte, že na něm existuje vrchol, ze kterého vychází aspoň 5 hran. 4.Určete počty rovin souměrnosti všech Platonových těles. 5.Na kolik částí se rozpadnou, provedeme-li všechny tyto řezy současně? 6.Kolik prvků mají grupy zákrytových pohybů Platonových těles?

Literatura Březina, F. a kol.: Stereochemie a některé fyzikálně chemické metody studia anorganických látek. UP, Olomouc 1994. Huylebrouck, D.: Regular Polyhedral Lattices of Genus 2: 11 Platonic Equivalents? In: Bridges Conference Proceedings, Pécs 2010. Molnár, J., Kobza, J.:Extremálne a kombinatorické úlohy z geometrie. SPN, Bratislava 1991. Molnár, J., Kobza, J.: Extremálne a kombinatorické úlohy z geometrie. SPN, Bratislava 1991. Vacík, J.: Obecná chemie. SPN, Praha 1986. Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha 1996. Zimák, J.: Mineralogie a petrografie. UP, Olomouc 1993