V Č ELSTVO BEZ V Č ELA Ř E OSUD jednoho ROJE auTO Ř I: Sladkovský Jiří - foto a zpracování Mišoň Karel - text.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola materiálu aneb ČÍM a CO, JAK, KDE měříme
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Rosničky pod Marjánkou POZOROVÁNÍ A MĚŘENÍ V SOUVISLOSTECH.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podprogram pro začínající včelaře Číslo podprogramu: PF
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Slovní úlohy o společné práci
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Sčítání a odčítání úhlů
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
velikonočních perníčků
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Matematika a její využití v geografii
Zábavná matematika.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
* Poměr – příklady Matematika – 7. ročník *
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE Chřibští včelaříci schůzka
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Realizace opatření na Brněnské údolní nádrži
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Opakování Délka, hmotnost, objem.
Včelařský kroužek při ZŠ a MŠ VŠETATY
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
KONTROLNÍ PRÁCE.
Aritmetický průměr v úlohách. V rodině Novákových se spotřebovalo v lednu 15 m 3 vody, v únoru 14 m 3 vody a v březnu 19 m 3 vody. Naměřené hodnoty zapiš.
Jan Vávra Působení auxinu u Oscillatoria sp. pozorované in situ.
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením teploty Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
Digitalizace výuky Příjemce
Ž ivot v č el Zdroje: O v č eli č kách V č ely musí opoušt ě t své komfortní a bezpe č né hnízdo v dob ě rojení, mnohem č ast ě ji ale.
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Včely Jan Bureš.
Není včela jako včela. V červnu prvňáčci ze školní družiny navštívili ve Východočeském muzeu výstavu Včely za všech ú(h)lů. Dozvěděli se množství informací.
Transkript prezentace:

V Č ELSTVO BEZ V Č ELA Ř E OSUD jednoho ROJE auTO Ř I: Sladkovský Jiří - foto a zpracování Mišoň Karel - text

Při procházce přírodou jeden ledečský bystrý pozorovatel přírody objevil 14. ledna 2011 na kolně u lesa včelstvo.

15. ledna včelař Mišoň zjistil, že včelstvo žije.

31. ledna 2011 v 13 hod kdy teplota dosahovala -5°C, ráno bylo naměřeno minus 12°C, se zjišťovala velikost díla pomocí dřevěné tyče s deseticentimetrovým dělením.

Karel nainstaloval specielní podložku, aby se dal kontrolovat spad a počet kleštíků. Při této práci se včelstvo rozrušilo a dostal dvě žihadla. Potom si vzal kuklu a rukavice. Pomocníka mu dělal fotograf Jirka.

Kontrolní podložka pod včelstvem.

Včelstvo se začalo pomalu uklidňovat.

Po nainstalování podložky a odstranění žebříku jsme včely opustili. Výška včelstva nad terénem 3,5 m. Azimut osy uliček mezi plásty - měřeno od boudy 112°.

11. února 2011 dopoledne Karel za asistence včelaře Zdeňka Panského odebral spadané včely ze síta podložky a přitom zjistil, že včelstvo již nežije. Ve 13 hodin si přivezli potřebné pomůcky a plásty postupně odřezali. Fotograf Jirka plásty v dešti fotografoval.

Opatrné předávání díla.

Jeden z vnitřních plástů – levá strana byla ustěny boudy – zbytky zachlazeného plodu.

Vedlejší plást s menším zbytkem zachlazeného plodu.

Další krycí plást se zbytky pylu – nikde ani buňka se zásobami medu.

Detail jednoho z předcházejících snímků – včely jsou již opravdu mrtvé.

Jediný trubčí plást, kde jsou stopy po líhnutí trubců. Pohled z druhé strany je stejný.

12. a 13. února Karel začal počítat a vážit včely, měřit velikost plástů, provádět smyv a počítat kleštíky. Na podložce napočítal 1550 včel přirozeně spadlých po včel vážilo 50 g, po smyvu zůstalo 6 klešíků. Z uliček smetl včel, zde váha 500 ks včel byla 59 g a ze smyvů – vždy po 500 ks včel, zůstalo na sítě celkem 13 kleštíků. Tedy ze smyvů včel bylo 19 kleštíků. Změřená plástová plocha 54 dm2 dělničiny plus 8 dm2 trubčiny.Plástová plocha odpovídá 7.7 ks plástů rámkové míry 39x24 cm. Pylové buňky různě rozmístěné – celkem 1.87 dm2, zachlazeného plodu 1.5 dm2 počítáno vždy pohledem na jednu stranu. Mrtvé včely v buňkách – přepočteno na 8 dm2 x 420 buněk je včel - bez možnosti kontroly smyvem. Tedy počet včel k byl asi ks. V plodových buňkách kleštík nezjištěn. Nadměrné pokálení nebylo pozorováno. Průměrné teploty dodané z pravidelného měření paní Jany Gygalové ráno v 7 hod, odpoledne ve 14 hod byly vypočteny takto : v září oC, říjnu oC, listopadu oC, prosinci oC, lednu oC a do 11. února oC. Celková váha souší včetně pylu, plodu a mrtvolek byla 1.9 kg a bylo získáno 0.60 kg čistého vosku.