Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Rozdělení hudebních nástrojů
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Rostliny a živočichové
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Numerace v oboru ČÍSEL 1 - 5
ORIENTACE V ŘADĚ ČÍSEL 1 – 3, POROVNÁVÁNÍ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY__INOVACE_163_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola.
Procvičování sčítání a odčítání v oboru 0-6
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_165_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku do 12
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_285_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku do 11
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_284_2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_174_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_ 242 _2TR_M Autor: Mgr. Iveta Ondruchová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Lidský organismus - Trávicí ústrojí
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_04_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_08_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Rozmanitost podmínek života na zemi
NEŽIVÁ PŘÍRODA – VZDUCH
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_833_5TR_VL Autor: Mgr. Jana Stolá 1.
NEŽIVÁ PŘÍRODA – LÁTKY A VLASTNOSTI
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Geometrická tělesa – Krychle a kvádr
Stavba rostlinného těla
Listy, květy a plody rostlin
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_05_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_169_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_806_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Rostliny na jaře 4. ročník
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_164_1TR_M Autor: Mgr. Marie Reichlová Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
sčítání do 100 bez přechodu přes desítku
odčítání do 100 bez přechodu přes desítku
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.4 Rostliny - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Rostliny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Společné znaky rostlin.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
Rostliny.
ROSTLINY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
Rostliny - význam a jejich dělení.
Živá příroda.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Rostliny I. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383

METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Rostliny I. Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Číslo šablony III/2 Autor Jana Stolá, Mgr. Ročník 4. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Přírodověda Téma Živé organismy Očekávaný výstup Žák rozeznává rostliny – byliny, dřeviny, keře, rostliny jednoleté, vytrvalé, kulturní atd. Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s vlastnostmi a tříděním rostlin Datum vytvoření Září 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova List, květ. plod Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Viz poslední snímek

Vlastnosti rostlin Jsou to živé organismy. Obsahují chlorofyl – zeleň listovou. Společné znaky rostlin: Vyživují se – v zelených částech rostliny (listech) si fotosyntézou vytvářejí „potravu“ Dýchají a vylučují – přijímají kyslík, vylučují oxid uhličitý všemi částmi těla. Reagují na změny v přírodě – na změnu teploty vzduchu, množství vody (usychají nebo hnijí), na světlo (otáčejí se za světlem). Pohybují se – pouze částmi rostlin (za světlem), přenos semen Rostou, vyvíjejí se, rozmnožují se – mění velikost i vzhled. Jakými třemi základními způsoby se rozmnožují kvetoucí rostliny? - Semena (pampeliška lékařská), cibule (narcis žlutý), hlíza (lilek brambor)

fotosyntéza Sluneční záření Oxid uhličitý Kyslík Voda a živiny Při fotosyntéze si rostliny z vody a oxidu uhličitého za pomoci sluneční energie vyrábějí živiny potřebné ke svému životu – cukry. Přitom se do ovzduší uvolňuje kyslík.

Dělení rostlin Rostliny dělíme podle způsobu rozmnožování na: Výtrusné – rozmnožují se pomocí výtrusů Semenné – rozmnožují se semeny Krytosemenné – semena uvnitř plodu – např. jablko Nahosemenné – semena volně uložena v šiškách

1. Výtrusné rostliny MECHY – na vlhkých stinných místech, zadržují vodu (př. Bělomech sivý) PLAVUNĚ – ve vlhkých lesích, vznik uhlí v pravěku (př. Plavuň vidlačka) PŘESLIČKY – článkovitý stonek (př. Přeslička rolní) KAPRADINY – velmi časté a rozšířené (př. Kapraď samec)

2. Semenné rostliny A) Květ Pestík Tyčinky Květní obal Květní lůžko B) Stonek List C) Kořen

Stavba těla semenných rostlin: KOŘEN – podzemní část, upevňuje rostlinu v půdě, přijímá vodu a živiny STONEK – nadzemní část, vyrůstají z něho listy, květ a plod, vede vodu a živiny, umožňuje růst rostliny, podle stonku dělíme rostliny na: LIST – nadzemní část, vyrůstá ze stonku, obsahují chlorofyl, probíhá zde fotosyntéza, plochá část listu se nazývá čepel, úzká část směrem k listu je řapík. Ukaž čepel a řapík.

KVĚT – pouze u kvetoucích rostlin, často na vrcholu stonku, pestře zbarven, slouží k rozmnožování – pohlavní orgány - uvnitř květu. Tyčinky – samčí pohlavní orgán, vznikají v nich pylová zrna. Pestík – samičí pohlavní orgán, v části je ukryt semeník s vajíčky. Opylení – základní podmínka rozmnožování, pylová zrna jsou přenesena z tyčinek na pestík v květech stejného druhu pomocí hmyzu a větru. Oplození – po opylení začne pylové zrno klíčit, prorůstá ze semeníku až k vajíčku v dolní části pestíku. Z oplozeného vajíčka se vyvine semeno a vyroste plod. Který hmyz nejčastěji opyluje květy?

PLOD SE SEMENY – plod vzniká po oplození ze semeníku PLOD SE SEMENY – plod vzniká po oplození ze semeníku. Obal se nazývá oplodí, uvnitř je jedno nebo více semen. Plody dužnaté – šťavnaté masité oplodí (např. rajče, jablko) peckovice (např. švestka), malvice (např. jablko), bobule (např. rajče) Plody suché - suché oplodí lusk (např. fazol), oříšek (např. líska), obilka (např. žito) Semeno – zárodek nové rostliny, za vhodných podmínek (voda, teplo a vzduch) vyklíčí – nová rostlina.

Rozhodni, zda jsou tyto plody suché nebo dužnaté Rozhodni, zda jsou tyto plody suché nebo dužnaté. Třešeň, lískový ořech, meloun, hruška, pomeranč, hrách Dužnatý plod Dužnatý plod Suchý plod Dužnatý plod Dužnatý plod Suchý plod

Zopakuj si! Jsou rostliny živé nebo neživé? Jak se jmenuje proces výroby živin u zelených rostlin? Z jakých částí se skládá tělo rostliny? Z čeho se vyvine plod? Co se děje při opylení? Jak dělíme plody? Z čeho vyroste nová rostlina stejného druhu? Živé organismy Fotosyntéza Kořen, stonek, list, květ Z oplozeného květu Vítr nebo hmyz zanese pylová zrna na pestík Na dužnaté a suché Ze semena

ZDROJE INTERNET: [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Fern_in_nature_park_Tremsin_%281%29.jpg (autor: Huhulenik)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Slune%C4%8Dnice.jpg> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Leucobryum_glaucum%28Hedw.%29-B%C4%9Blomech_siv%C3%BD3.jpg?uselang=cs (autor:Mejdlowiki)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/PlavunVidlacka.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Mala_Strana_nature_reserve_%2821%29.jpg?uselang=cs (autor: Huhulenik)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Dryopteris1598.JPG> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Simple_photosynthesis_overview_cs.png (autor: Pajast)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Grundorganer.svg (autor: Sten Porse)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Diversity_of_plants_image_version_3.png (autor: Rkitko)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Fotosynteza3.png>

ZDROJE INTERNET [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Lilium_bulbiferum_bulbiferum1LEST.jpg (autor: Leif Stridvall)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Leaf_1_web.jpg> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Primary_and_secondary_cotton_roots.jpg> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Li%C5%9Bcie_z%C5%82o%C5%BCone.svg (autor: Agnieszka Kwiecień, Nova)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Nerwacja_li%C5%9Bcia.svg (autor: Agnieszka Kwiecień (Nova))> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Mature_flower_diagram_cs.svg> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Sunflower_seedlings.jpg (licence: Creative Commons)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Slivo%C5%88_%C5%A1vestka%2C_plum.jpg?uselang=cs (autor: AxmanP2)> [cit.2012-09-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Tomato-cut_vertical.png (autor: User:FoeNyx)> Microsoft PowerPoint - klipart