Renesanční malířství Itálie Raná renesance.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
OD RENESANCE PO KLASICISMUS
MALÍŘSTVÍ S KŘESŤANSKÝMI MOTIVY V ČESKÉ REPUBLICE
I T A L I E ASSISI (Umbrie).
Galérie UFFIZI Itálie.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Patří k nejvýznamnějším poutním místům Itálie. Zasloužil se o to místní rodák Giovanni Battista Bernardone syn bohatého kupce. ASSISI Itálie Neklikej.
Michelangelo Buonarotti
RENESANCE A HUMANISMUS
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RENESANCE.
Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Gotická kultura.
Sandro Boticelli
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
Česká gotika.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
italské raně renesanční umění 15. století
Toskánsko – Florencie I.
Renesance a humanismus
Mistr z Urbina „Mladík s velkým srdcem a mimořádným talentem“
Prostor v barokním umění
Malířství, sochařství GOTIKA
Benátská malířská škola
Fra Angelico (1395, Vicchio di Mugello – 18. února 1455, Řím) vlastním jménem Guido di Pietro italský mnich a malíř rané renesance. Obraz dokončen 1440.
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Vznik lineární perspektivy
Gotická malba druhy, ukázky.
Fresky v kapli Arena Giotto di Bondone
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesanční malířství Itálie Raná renesance

Renesanční malířství - charakteristika Druhy malba nástěnná, knižní, desková, na skle (převzato z gotiky) olejomalba Techniky fresky, sgrafita, enkaustika Náměty náboženství, mytologie, alegorie krajina; estetický ideál: dokonale rozvinutý člověk v harmonii s přírodou Kompozice vázání tvarů do geometrických forem; symetrie; rovnostranný trojúhelník Galerie zakládání soukromých sbírek; vznik soukromých galerií

Renesanční malířství v Itálii Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Giotto Leonardo da Vinci (1452-1519) Tizian (1488/90-1576) Masacio (1401-28) Tomaso Guidi Michelangelo Buonarotti (1475-1564) Michelangelo Fra Angelico (1387-1455) Raffael Santi )1483-1520) Rafael Paollo Ucello (1397-1475) Fra Filippo Lippi (1406-1469) Sandro Boticelli (1445-1510)

Renesanční malířství v Itálii Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Jacopo Bellini(1400-1470) Giorigione )1477/78-1510) Tintoretto (1518-1594) Jacopo Robusti Giovanni Bellini (1430-1516) Palma Vecchio )1480-1528) Paolo Veronese (1528-1588) Antonello da Messina (1430-1497) Corregio (1489-1534) Antonio Allegri Andrea Mantegna )1431-1506)

Giotto di Bondone (1266-1337) Všestranný umělec Dílo Assissi Padova architekt a malíř Dílo Assissi fresky v horním kostele sv. Františka; výjevy z jeho života (1296-99) Padova kaple Scrovegniů: výjevy ze života P. Marie a Krista alegorie Ctností a neřestí; poslední soud Florencie 2 kaple kostela s. Croce (Jan křtitel a Jan Evangelista) Krucifix Madona na trůně s anděly (1305-1310)

Giotto di Bondone (1266-1337) Význam pokrok v realistickém zobrazování postavy zezadu, z profilu, rozlišené podle věku, povahy a úlohy v obraze; rozmanité postoje, pohyby nový kompoziční princip obraz = prostorový výsek; jednota času a prostoru; dramaticky vyhrocený děj prostorová konstrukce trojrozměrný prostor; „jeviště“

Motivy ze života sv. Františka František-nejstarší syn obchodníka Pietra Bernardona Prosťáček z Assissi mu předpovídá budoucnost světce Zjevení Putování o žebrácké holi Kázání chudoby Založení řádu minoritů

Vidění trůnů; Sv. František se zříká pozemských statků Bratr Leone vidí ve snu místo, které František zaujme v ráji 2 sféry obrazu Pozemská Šikmý pohled na dům a oltář, mírná deformace Nebeská Perspektivní pohled na trůny Rozhněvaný Bernardone, když se dozvídá, že syn odmítá blahobyt a hodlá žít v chudobě Žádá syna, aby se vzdal dědického práva František stojí před davem na náměstí: „Vydám se nahý na setkání s Pánem.“ 2 kontrastující skupiny Pozemská, materialistická logika (otec) Duchovní svět, posvátnost (syn)

Sv. František vyhání ďábly z Arezza Trojrozměrný prostor Město zachyceno pouze z jediného bodu Postavy mnichů velké vzhledem k budovám Puklina v zemi: kontrast s kompaktní hmotou města 2 světy: Peklo (město) a nebe (bílý kostel)

Assissi: kostel svatého františka

Ukřižování (1309); freska; dolní kostel sv. Františka, Assissi

Madona z kostela Ognisanti; 1306-10; vodové barvy na dřevěné desce

Dóm a zvonice ve Florencii

Fra Angelico (1387-1455) významný malíř quattrocenta historie Ježíše Krista: vtělení, početí, zmrtvýchvstání dominikánský mnich; hluboká zbožnost; novátorské postupy přestavba a rekonstrukce dominikánského kláštera San Marco ve Florencii další práce v Římě a Orvietu

Poslední soud - 1431

Poslední soud - 1431 zakázka pro kostel Santa Maria degli Angeli netypický tvar – 2 kompoziční linie horizontální Ráj a Peklo vertikální scéna Posledního soudu; Kristus = soudce; spolu se zástupci nebeského království uprostřed kamenná deska – pohřebiště; otevřené hroby, odstraněné náhrobní desky. symbol zmrtvýchvstání

Korunovace Panny Marie - 1435

Korunovace Panny Marie - 1435 Olej na dřevěné desce (Louvre) Reálný prostor : interiér s architektonickou strukturou přechod k perspektivě; ale zásada jediného úhlu pohledu nerespektována; použito několik zorných úhlů levá strana: s knihou klečící postava Tomáše Akvinského

Noli Me Tangere (1440-1441)

Noli Me Tangere (1440-1441) Freska pro klášter Sv. Marka Námět Fragment evangelia. Kristus, který vstal z mrtvých, se zjevuje Máří Magdaléně „nedotýkej se mne, dokud jsem nevystoupil k Otci“. Technika jemné tahy štětce (detaily; stigmata, květiny) Pojetí Zmrtvýchvstání spojeno s jarem a každoročním návratem přírody k životu

Zostuzení Krista (1440-41

Zostuzení Krista (1440-41) Námět: Epizoda mučednictví; vypráví Matouš „Upletli mu korunu z trní a posadili mu ji na hlavu, do pravé ruky mu dali hůl, klekali před ním a posmívali se mu: „Buď zdráv, židovský králi!“ Plivali na něj, brali tu hůl a bili ho po hlavě Místo útočníků pouze ruce a tvář plivajícího vojáka dole panna Marie a Svatý Dominik

Zvěstování (1450)

Zvěstování (1450) složitá a tajemná událost, pro fra Angelica představovala výzvu Maria a archanděl Gabriel zvláštní pojetí perspektivy