Renesanční malířství Itálie Raná renesance
Renesanční malířství - charakteristika Druhy malba nástěnná, knižní, desková, na skle (převzato z gotiky) olejomalba Techniky fresky, sgrafita, enkaustika Náměty náboženství, mytologie, alegorie krajina; estetický ideál: dokonale rozvinutý člověk v harmonii s přírodou Kompozice vázání tvarů do geometrických forem; symetrie; rovnostranný trojúhelník Galerie zakládání soukromých sbírek; vznik soukromých galerií
Renesanční malířství v Itálii Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Giotto Leonardo da Vinci (1452-1519) Tizian (1488/90-1576) Masacio (1401-28) Tomaso Guidi Michelangelo Buonarotti (1475-1564) Michelangelo Fra Angelico (1387-1455) Raffael Santi )1483-1520) Rafael Paollo Ucello (1397-1475) Fra Filippo Lippi (1406-1469) Sandro Boticelli (1445-1510)
Renesanční malířství v Itálii Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Jacopo Bellini(1400-1470) Giorigione )1477/78-1510) Tintoretto (1518-1594) Jacopo Robusti Giovanni Bellini (1430-1516) Palma Vecchio )1480-1528) Paolo Veronese (1528-1588) Antonello da Messina (1430-1497) Corregio (1489-1534) Antonio Allegri Andrea Mantegna )1431-1506)
Giotto di Bondone (1266-1337) Všestranný umělec Dílo Assissi Padova architekt a malíř Dílo Assissi fresky v horním kostele sv. Františka; výjevy z jeho života (1296-99) Padova kaple Scrovegniů: výjevy ze života P. Marie a Krista alegorie Ctností a neřestí; poslední soud Florencie 2 kaple kostela s. Croce (Jan křtitel a Jan Evangelista) Krucifix Madona na trůně s anděly (1305-1310)
Giotto di Bondone (1266-1337) Význam pokrok v realistickém zobrazování postavy zezadu, z profilu, rozlišené podle věku, povahy a úlohy v obraze; rozmanité postoje, pohyby nový kompoziční princip obraz = prostorový výsek; jednota času a prostoru; dramaticky vyhrocený děj prostorová konstrukce trojrozměrný prostor; „jeviště“
Motivy ze života sv. Františka František-nejstarší syn obchodníka Pietra Bernardona Prosťáček z Assissi mu předpovídá budoucnost světce Zjevení Putování o žebrácké holi Kázání chudoby Založení řádu minoritů
Vidění trůnů; Sv. František se zříká pozemských statků Bratr Leone vidí ve snu místo, které František zaujme v ráji 2 sféry obrazu Pozemská Šikmý pohled na dům a oltář, mírná deformace Nebeská Perspektivní pohled na trůny Rozhněvaný Bernardone, když se dozvídá, že syn odmítá blahobyt a hodlá žít v chudobě Žádá syna, aby se vzdal dědického práva František stojí před davem na náměstí: „Vydám se nahý na setkání s Pánem.“ 2 kontrastující skupiny Pozemská, materialistická logika (otec) Duchovní svět, posvátnost (syn)
Sv. František vyhání ďábly z Arezza Trojrozměrný prostor Město zachyceno pouze z jediného bodu Postavy mnichů velké vzhledem k budovám Puklina v zemi: kontrast s kompaktní hmotou města 2 světy: Peklo (město) a nebe (bílý kostel)
Assissi: kostel svatého františka
Ukřižování (1309); freska; dolní kostel sv. Františka, Assissi
Madona z kostela Ognisanti; 1306-10; vodové barvy na dřevěné desce
Dóm a zvonice ve Florencii
Fra Angelico (1387-1455) významný malíř quattrocenta historie Ježíše Krista: vtělení, početí, zmrtvýchvstání dominikánský mnich; hluboká zbožnost; novátorské postupy přestavba a rekonstrukce dominikánského kláštera San Marco ve Florencii další práce v Římě a Orvietu
Poslední soud - 1431
Poslední soud - 1431 zakázka pro kostel Santa Maria degli Angeli netypický tvar – 2 kompoziční linie horizontální Ráj a Peklo vertikální scéna Posledního soudu; Kristus = soudce; spolu se zástupci nebeského království uprostřed kamenná deska – pohřebiště; otevřené hroby, odstraněné náhrobní desky. symbol zmrtvýchvstání
Korunovace Panny Marie - 1435
Korunovace Panny Marie - 1435 Olej na dřevěné desce (Louvre) Reálný prostor : interiér s architektonickou strukturou přechod k perspektivě; ale zásada jediného úhlu pohledu nerespektována; použito několik zorných úhlů levá strana: s knihou klečící postava Tomáše Akvinského
Noli Me Tangere (1440-1441)
Noli Me Tangere (1440-1441) Freska pro klášter Sv. Marka Námět Fragment evangelia. Kristus, který vstal z mrtvých, se zjevuje Máří Magdaléně „nedotýkej se mne, dokud jsem nevystoupil k Otci“. Technika jemné tahy štětce (detaily; stigmata, květiny) Pojetí Zmrtvýchvstání spojeno s jarem a každoročním návratem přírody k životu
Zostuzení Krista (1440-41
Zostuzení Krista (1440-41) Námět: Epizoda mučednictví; vypráví Matouš „Upletli mu korunu z trní a posadili mu ji na hlavu, do pravé ruky mu dali hůl, klekali před ním a posmívali se mu: „Buď zdráv, židovský králi!“ Plivali na něj, brali tu hůl a bili ho po hlavě Místo útočníků pouze ruce a tvář plivajícího vojáka dole panna Marie a Svatý Dominik
Zvěstování (1450)
Zvěstování (1450) složitá a tajemná událost, pro fra Angelica představovala výzvu Maria a archanděl Gabriel zvláštní pojetí perspektivy