Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Matematika Třída : 6.,7. ročník Vyučující : Mgr. Lenka Golová Datum : 2005-11-15 Téma vyučovací hodiny : „ Hříčky se zápalkami „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací LOUKOTA, J. Veselá matematika aneb kouzla, hříčky,hádanky, rébusy, hlavolamy. Olomouc: Votobia,1998. ISBN 80-7198-318-7. http://www.chaloupka.info/testy/rc/test2.php?nazev=%d8%edmsk%e9%20%e8%edslice&tabulka=rc http://sweb.cz/cckben/stranky/cislice.htm
Hříčky se zápalkami
Pracuj samostatně Vytvořte ze šesti zápalek jeden čtverec (můžete lámat) Z osmi zápalek bez lámání vytvořte obrazec, který se skládá z jednoho osmiúhelníku, dvou čtverců a osmi trojúhelníků.
Pracujte ve dvojicích Z dvanácti zápalek jsou složeny čtyři čtverce podle obrázku. Přemístěte 3 zápalky tak, aby vznikly tři stejné čtverce a ani jedna zápalka nepřebývala. Výsledek
Pracujte ve dvojicích Vytvořte ze dvou zápalek čtverec, aniž byste je lámali nebo řezali. Obdobně vytvořte z jedné zápalky trojúhelník. Moje rada : využij k tomuto úkolu něco ze svého okolí. Nic ale nesmíš přemístit.
Pracuj samostatně Zápalka je dlouhá 5 cm, jak ze 14 zápalek složíte metr? … to přece nejde…?
Pracuj samostatně Přemístěte jen dvě zápalky tak, aby se prasátko dívalo na opačnou stranu. Výsledek
Pracuj samostatně Sestavte ze zápalek podle obrázku lopatku se smetím. Přesuňte dvě zápalky tak, aby se smetí dostalo mimo lopatku. Výsledek
Pracujte ve dvojicích Z 24 zápalek je sestaveno devět malých čtverců podle obrázku. Vezměte 6 zápalek tak, aby vznikly tři čtverce. Výsledek
Společně si zopakujeme arabská a římská čísla 1 5 10 50 100 500 1000 I V X L C D M
Vytvoř z arabského čísla římské číslo Př.: 5 2 4 Odkaz IV D XX 5 2 4 = DXXIV
Vytvoř z římského čísla arabské číslo X V I I Odkaz 1 10 1 5 X V I I = 17
Pracujte ve dvojicích Ze tří zápalek na stole, aniž byste lámali, vytvořte čtyři.
Pracujte ve dvojicích Výsledek Z osmi zápalek vytvořte číslo 1414. Změňte polohu dvou zápalek a vytvořte číslo 2000.
Pracuj samostatně Z nesprávných rovností přemístěním jedné zápalky vytvořte správný výraz.
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Názornost. Atraktivnost pro žáky. Urychlení práce (odpadají nákresy na tabuli).
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Postupné zobrazování textu a výsledných obrázků. Každý žák musí dostat minimálně 15 zápalek pro splnění jednotlivých úkolů.