Hrají kontexty roli při výkonu sociální práce?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnotová orientace svobodné generace
Advertisements

Ústav pedagogických věd FF MU
Vymezení a pojetí sociální práce
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Komunitní sociální práce
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Subjekty a objekty veřejných politik
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Teoretické přístupy k posouzení
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Základní filozofické otázky
Benediktbeuern Hochschule
Transkript prezentace:

Hrají kontexty roli při výkonu sociální práce? TSP I - Úvod

Mnohost teoretických i praktických kontextů, v nichž se sociální práce uskutečňuje, vytváří mnohdy zmatečný a nepřehledný prostor, který studentům, praktikům i akademikům znesnadňuje orientaci v poli sociální práce. Díky této situace někdy vzniká dojem, že sociální práce jako profese je slabá, neúčinná, nemá identitu, asi neexistuje… Sociální pracovníci si jsou velmi dobře vědomi významu kontextů v životech klientů (person in environment), v pohledu na výkon své profese je tento rozměr obvykle nedoceněn. V pozadí zájmu pak zůstávají zvláště filozofie a ideje, které jsou pilířem institucionálního kontextu a jsou neoddělitelnou součástí sociální práce.   Problém

Porozuměním, chápáním myšlenek a idejí, které podpírají náš (sociální práce) institucionální kontext a formální teoretickou základnu, se uschopňujeme k tomu, abychom je (kontexty) kriticky používali a tam, kde je to potřeba s ohledem na hodnoty a cíle profese, je také ovlivňovali či měnili! Cílem kursu je proto analyticky se zabývat pokročilými otázkami kontextualizace teorie sociální práce na základě vybrané (vyhledané) odborné literatury, empirických dat a jiných přiměřených zdrojů. Cíl kursu

Osvojené znalosti a dovednosti Hlubší porozumění diskurzům (a dalším kontextům) sociální práce Analytické čtení textu Psaní odborného textu (publikace) Prezentace odborného textu Osvojené znalosti a dovednosti

Zpracujte stať, v níž se budete zabývat vlivem soudobých společenských kontextů na sociální práci jako specifickou společenskou instituci/ praxi. Zadání

Struktura stati: Stať obsáhne nejméně tři dimenze problému: (1) představí specifickou oblast sociální práce (např. sociální práce v sociálně právní ochraně dětí), (2) objasní současné společenské kontexty, které vybranou oblast významně (a jak) ovlivňují a (3) diskuzi / vlastní pohled na situaci, důsledky, které tyto kontexty do sociální práce vnášejí. Struktura stati:

Stať může být teoretickým či empirickým pohledem do diskurzivního utváření praxe sociální práce. Povaha výzkumu

Formální parametry stati Rozsah textu: 4-5 tis. slov   Forma textu: stať pro odborný časopis (viz podmínky časopisu Sociální práce/Sociáľna práca). Formální parametry stati

Odevzdání textů (viz zadání), jejich prezentace, uznání učitelem, případně publikace v recenzovaném časopise. Podmínka zápočtu

Mcdonald, Catherine. Challenging social work: the context of practice Mcdonald, Catherine. Challenging social work: the context of practice. Palgrave, McMillan, London, New York, 2006. Diskusní východisko

Význam kontextuality sociální práce se opírá o tezi, že sociální práce je sociálně konstruovanou aktivitou, která se plně mění dle společensko-kulturních rámců, ale také dle praktických kontextů, v nichž se realizuje (cílová populace, organizační podmínky). Sociální práce je tedy profese, která je proměnlivá podle historických, geografických a institucionálních (a dalších) kontextů. Sociální pracovník ovšem rovněž vyjednává povahu své práce/intervence s druhými, včetně klientů, zaměstnavatelem a společností. Kontext tak musí být chápán jako neoddělitelná část způsobu výkonu sociální práce. Jednou z klíčových otázek tedy může být , které elementy vstupují do tohoto vyjednávání role, účelu či výkonu sociální práce. Východisko

Specifický význam kontextuality v sociální práci V čem se liší sociální práce od jiných lidských/pomáhajících aktivit? Všechny lidské aktivity jsou závislé na kontextu! Specifický význam kontextuality v sociální práci

Argument 1 Chybí společná poznatková základna i způsob její tvorby To je základní rozdíl od dobře etablovaných profesí jako je medicína, právo, či technické obory. Každá z těchto disciplín je založena (převážně) na pozitivistickém, vědeckém způsobu poznávání. Tím je zajištěno, že kontext, nehraje v těchto profesích takovou roli. V sociální práci takovou jednotu nemáme, debata o povaze a utváření poznatků je plná kontroverzí. Současně ale také platí, že poznatky jsou institucionálně spefické. Poznatky, ale i dovednosti v oblasti sociálně právní ochrany dětí jsou zcela odlišné od poznatků a dovedností v oblasti komunitní práce (například). Tato kontextuálnost poznatků ovšem platí také o hodnotách a pojmech – jako je například sociální spravedlnost – v kontextu soc. právní ochrany dětí znamená něco jiného než například v kontextu zajitění rovného přístupu k práci. Argument 1 Chybí společná poznatková základna i způsob její tvorby

Argument 2 Sociální práce nemá primární institucionální základnu Významným prvkem profesí je existence primárního kontextu služeb – (medicína) nemocnice a (pedagogika) školy. Sociální práce nemá primární oblast či instituci, která by ji trvale a v celé šíři reprezentovala. Velmi často sociální pracovníci působí ve sférách jiných profesí: zdravotnictví, školství … Sociální pracovníci pracují v rozmanitých typech organizacích a institucích. Někdy jako dobrovolníci, jindy jako placení. S různými účely 1) naplňují zákon, naplňují náboženskou misi, 3) naplňují potřeby klientů … Působí v organizacích s různou strukturou – od těch, které řídí klienti po ty, které jsou součástí státní správy. Pokud existují nějaké primární instituce sociální práce, rozhodně jsou velmi odlišné i v postindustriálních zemích. Argument 2 Sociální práce nemá primární institucionální základnu

Argument 3 Primární úkol sociální práce se liší dle kontextu praxe Mohou mezi něj patřit: Řízení/ kontrola rizika Provádění zákonem daných povinností Podpora, advokacie Terapeutická intervence Komunitní vzdělávání Komunitní rozvoj Výzkum Tvorba politik, jejich provádění a hodnocení Administrace sociálních služeb Zajímavé je, že tyto role se mohou doplňovat i vylučovat. Realizace zákonných opatření, může být v rozporu s komunitním rozvojem … Sociální pracovníci mají (někdy) vliv na způsob provádění, často však nemohou ovlivnit úkol! Ten je často dán institucionálním kontextem, respektive například „popisem práce“, očekáváním zaměstnavatele a klientů. Argument 3 Primární úkol sociální práce se liší dle kontextu praxe

Konstrukce účelu sociální práce Podobně jako jiní profesionálové, vykonávají sociální pracovníci aktivity orientované na určité cíle. Nicméně ale, na rozdíl od jiných profesí, kontextuální charakter sociální práce znamená, že každá činnost sociálního pracovníka, do níž je zapojen , spočívá v konstruování a vyjednávání tohoto úkolu a role mezi řadou kontextů. Konstrukce účelu sociální práce

Dimenze kontextuality sociální práce Mnoho faktorů ovlivňuje to, co považujeme za praktický cíl výkonu sociálního pracovníka, patří mezi ně: 1/ filozofie a myšlenky utvářející náš institucionální kontext, 2/ formální poznatková základna profese, 3/ zaměstnavatel, očekávání klientů a 4/ individuální rámce praxe Dimenze kontextuality sociální práce

Konstrukce výkonu sociální práce: interakční model Účel/ výkon sociální práce + Formální role + Charakteristiky klienta + Charakteristiky pracovníka Formální základna profese + Diskursy humanitních věd + Teorie sociální práce + Velké teorie + Teorie středního dosahu + Hodnoty +Formální dovednosti Institucionální kontext Dominantní diskursy + Veřejné politiky + Zákony + Organizační parametry + Zaužívané postupy Diskursy služeb Rámce výkonu praxe + Indiktivně utvořené teorie + Praktická moudrost + Praxí utvořené dovednosti + Získané znalosti Konstrukce výkonu sociální práce: interakční model

Někdy se tyto různé faktory synergicky vážou a sociální pracovník zažívá konzistenci mezi kontextem, formální bází profese a individuálním rámcem. Asi častěji ale dochází k tomu, že sociální pracovník musí vyjednávat konflikt mezi formální bází profese a mezi různými a očekáváními klientů a zaměstnavatelů. Synergie/konflikt

1/ Institucionální kontext praxe Je formován diskurzy! Obsahuje zákony, veřejné ale také organizační politiky, zaužívané modely praxe, které jsou užívány v daném organizačním kontextu. Institucionální rámec poskytuje sociálnímu pracovníkovy vymezení pro úkol sociální práce (co se očekává, že bude soc. pracovník vykonávat). Zákony, veřejné politiky vytváří základní závazky sociálních pracovníků Sociální pracovníci jsou také zdrojem změn v této oblasti 1/ Institucionální kontext praxe

2/ Formální profesní základna sociální práce Tato základna se vyvinula ze širokého spektra filozofických perspektiv, teorií sociální práce, židovsko- křesťanských hodnot a předpokladů, formálních dovedností sociální práce. Je předávána v rámci vzdělávání sociálních pracovníků, díky ni jsou studenti socializováni do profese. Zdroj primární identity sociálních pracovníků (zvláště v úrovni hodnot) Banks (2001) zdůrazňuje čtyři základní principy: 1/ právo na sebeterminaci, 2/ podpora prospěchu klienta 3/ rovnost, 4/ distributivní spravedlnost Sociální pracovníci ovšem formální základnu také transformují 2/ Formální profesní základna sociální práce

Formální účel činnosti sociálních pracovníků je utvářen interakcí mezi institucionálním kontextem a profesní základnou. Sociální pracovník může být například zaměstnán jako osobní asistent, nicméně formální základy jeho profese (hodnoty, osvojené teorie a dovednosti) budou spolukonstruovat vnímání účelu práce. Navíc je ale vnímání účelu sociální práce zpřesňováno interakcí mezi specifickými úkoly, aktivitami, které musí sociální pracovník vykonat v rámci svého týmu, charakteristikami klienta a jeho potřebami … Tato oblast je často zdrojem podstatných konfliktů 3/ Chápání účelu praxe

4/ Rámec výkonu sociální práce (praxe) Je to oblast praktického výkonu! Ten odkazuje k amalgámu formálních dovedností a znalostí a neformálních znalostí a dovedností, které sociální pracovník získal v praxi. Tato fůze zahrnuje formálně teoretickou znalost, i tzv. tacit knowlede (skrytá) – někdy také těžce artikulovatelná znalost, která se utváří opakovanou zkušeností a praxí. Sociální pracovník v sociálně právní ochraně dětí letitou praxí může získat schopnost odhadu na rizikové situace, ačkoliv formální nástroje na riziko neupozorňují… Je konstruován ze všech tří zmíněných elementů kontextu, ale není na ně odkázán. Tento rozměr praxe, který souvisí se zkušeností, umožňuje pracovníkům zvládat vysoce komplexní situace. 4/ Rámec výkonu sociální práce (praxe)

Diskurz jako klíčový kontext V kurzu uplatňujeme diskurzivní přístup, abychom identifikovali klíčové filozofie a ideje, které utvářejí praxi sociální pracovníků. Parton (1994, str. 13) definuje diskursy následovně: „struktury poznatků, tvrzení a praktik, skrze které rozumíme, vysvětlujeme, posuzujeme věci … jsou rámci nebo mřížkami sociálních organizací, které umožňují určité činnosti, zatímco jiné znemožňují.“ Diskurz jako klíčový kontext

Které diskurzy? A/ Diskursy jiných profesí 1/ biomedicínský diskurs 2/ ekonomický diskurs 3/ právnický diskurs   B/ Diskursy sociálních služeb 1/ Psychologický 2/ Sociologický C/ Alternativní diskursy 1/ Diskurs práv zákazníků 2/ Náboženské a spirituální diskursy Vycházím z postrukturální perspektivy podle níž jazyková praxe užívaná v rámci zdravotnických institucí a institucí sociálních služeb aktivně konstruují klíčové prvky, které utváří práci těchto institucí, včetně účelu a činností sociální práce. Diskurzy rozhodují o tom, kdo je považován za klienta, experta … jaké typy intervencí jsou přiměřené. Které diskurzy?

Kontextualita sociální práce a teorie sociální práce Obvykle se teorie sociální práce a její institucionální kontext diskutuje, zkoumá a vyučuje odděleně, také díky tomu vzniká distance mezi teorií a praxí. Mnozí sociální pracovníci se pak shodují v tom, že po vystudování univerzity je třeba se teoretického základu zbavit. Diskrepance mezi univerzitou a sociálními pracovníky v praxi je zcela zásadní a vzájemně se obviňují s akademismu, s prakticismu. Jednou z cest, jak můžeme podpořit dialog mezi těmito dvěma světy je uznat hluboký vliv kontextu na užívání a tvorbu teorií pro praxi. Jeden z předpokladů mého východiska je teze, že každý sociální pracovník je teoretikem sociální práce, protože každý z nich konstruuje porozumění klientově životní situaci a vede úvahy a kroky, kdo případně co má být předmětem jeho pozornosti, jak se má postupovat atd. Kontextualita sociální práce a teorie sociální práce

Které teorie případně ideje tvoří, vstupují do praxe sociálních pracovníků? Vycházím z toho, že každá z teorií má svoji vlastní výhodu i limity, které se projevují dle daného kontextu. Ačkoliv řada akademiků, praktiků preferuje jednu teorii sociální práce, považuji za výhodnější uvažovat o každé teorii a metodách jako možném a vhodném řešení pro klienta? Které teorie považujete za užitečné v daném kontextu? Další otázky do eseje?