Gotické výtvarné umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

GOTIKA století.
Gotika.
Umění vrcholného středověku
Umění raného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Gotické sochařství Gotické sochařství se vyvíjelo po boku architektury. Sochy sloužily především jako doplněk chrámů, a tak sochy většinou zobrazovaly.
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Základní charakteristika gotiky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotické malířství a sochařství
Románské sochařství a malířství
Základní charakteristika slohu
Gotická kultura.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Mgr. Jitka Nováková A3V
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Gotická kultura.
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Gotické sochařství Gotické sochařství se vyvíjelo po boku arcgitektury. Sochy sloužily především jako doplněk chrámů, a tak sochy většinou zobrazovaly.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
České země, sochařství, malířství
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
Gotika 12 st. – 16 st..
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Česká gotika.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
PRAHA – hl. město ČR Mgr. Ivana Antonová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
České země ve středověku
PETR PARLÉŘ Mgr. Michaela Psíková.
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotika Kateřina Kuncová.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
NEJČASTĚJI POUŽÍVANÉ MATERIÁLY DRUHY STAVEB
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Kultura vrcholného a pozdního středověku
GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ. Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru,
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – gotika, druhy umění,
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
VY_ 32_ INOVACE _04_10_gotická architektura
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Gotika Bolfíková Nikola.
Krásný sloh /gotika/.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
GOTIKA název gotika je podle Gótů
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Gotika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Gotické výtvarné umění Sochařství Evropa Čechy a Morava

Gotické sochařství: druhy a funkce Funkce náboženská Druhy Monumentální skulptura Komorní sochařství Kamenictví a řezbářství Sochařská výzdoba katedrál Funkce je stejná jako u sochařství románského; rozdíly: neodvrací se od pozemského života a přírody, ale postupně jim přiznává stále větší platnost; také se snaží zlidštit náboženské náměty a působit na cit a fantazii diváka; nástup laických umělců Druhy: Monumentální sochařství: spjato s architekturou, výzdoba chrámů Komorní: přenosné volné sochy (dřevo – řezbářské výtvory)

Sochařská výzdoba gotických katedrál Průčelí „Bible chudých“ Obraz středověkého myšlení Vnější výzdoba stavby „galerie“ nad portály Štíty, věže, boční lodě Opěrný systém - chrliče Interiéry Hlavice, konzoly, svorníky Průčelí katedrály jako odraz středověkého myšlení: Biblické výjevy: „Bible chudých“ ; zrcadlo přírody: svět rostlin a zvířat; věda: postava scholastiky; morálka: alegorie Ctností a Neřestí; historie: Starý a Nový zákon V řezbářství: Náměty Krista (Ukřižování, Ecce homo); Panny marie (madona s Ježíškem); Pieta ( Panna Marie s mrtvám Ježíšem na klíně) Realistická tendence, snaha vcítit se, polidštit postavu Krista. Rostoucí záliba v zobrazování legend a apokryfů, patronů měst a řemeslnických cechů.

Gotické sochařství ve Francii Saint Denis, Chartres Notre-Dame „Zlatá panna“ (Panna Marie s Ježíškem) Amiens Krásný Bůh Remeš Mistr Navštívení: Panna Marie , svatá Alžběta Mistr Zvěstování: Saint Denis: sochařská výzdoba západního portálu Chartres: západní portál Notre Dame: Zlatá panna- pilíř severního portálu; královna nebes je zde pojata jako krásná mladá matka; zdůrazněný kontrapost, osa těla prohnuta do charakteristického tvaru písmene S. Krásný Bůh v Amiensu: na středním pilíři hlavního portálu Mistr Navštívení v Remeši: klasické ztvárnění, vliv antiky Mistr Zvěstování: ryze gotické umění Ve 14. Století začala monumentální skulptura stagnovat a rozkvetlo interiérové sochařství. Vyhovovalo to dobové potřebě osobního prožívání utrpení i radostí božských osob. Také drobné madony řezané do slonoviny.

Gotické sochařství ve Francii Portrét Zobrazení podoby na náhrobcích zemřelých francouzských králů Claus Sluter Výzdoba kartuziánského kostela v Dijonu Podobizny donátorů Filipa Smělého a Markéty Flanderské „Mojžíšova studna“ Pozdní gotika Společnou základnou: vlámsko.burgundská skulptura Posun k naturalismu Saint Denis: náhrobky francouzských králů v příčné lodi v Saint Denis Kostel celestinů v Paříži: král Ludvík V. a jeho manželka Jana Na konci 14. Století pronikli do Francie nizozemští sochaři, kteří přinesli realismus. Působili na dvoře francouzského krále, vévodů burgundských v Dijonu a u vévodů z Berry (Bourges). Claus Sluter: génius; provedl výše uvedenou výzdobu. Co se týče Mojžíšovy studny, šlo o jeden její pilíř s postavami Mojžíše, Davida, Jeremiáše a Zachariáše. V jeho díle vyvrcholil realismus. Vlámsko burgundská skupina pak dospěla k naturalismu: individualizace postav spojena s patetickým pohybem a malebnou drapérií. Různé formy záhybového systému. Dokonce expresibní naturalismus zpodobňující lidské tělo v posmrtném rozkladu.

Gotické sochařství v Itálii Odlišné od ostatní Evropy Škola z Pisy Niccolo Pissano 1220-1284 Syntéza antiky s francouzskou gotikou Giovanni Pissano 1245-1320 Kazatelna dómu v Pise, Madona piského baptistéria; Sibyly a proroci na průčelí sienského dómu Andrea da Pontendera, zvaný Pisano 1295-1348 Jižní dveře florentského baptistéria Sochy a reliéfy pro florentskou kampanilu Proč je italské sochařství odlišné od ostatní Evropy: Kvůli tradici antického umění, také vliv byzantského umění. Italové se vymykají. Pisanové: Nicola: kazatelna baptistéria v Pise, dómu v Sieně, kašna v Perugii Giovanni: dúraz na duchovní a citový obsah námětu, zájem o duševní život a lidské afekty Kazatekna dómu v Pise 1310 Na něho navázali umělci italské renesance Andrea Pisano : spolupráce s Giottem při séchách a reliéfech pro florentskou kampanillu. Jeho škola jeho škola pak i nadále usměrňovala vývoj toskánského umění až do konce 14. Století, kdy začal pracovat Nicolo Pisano (umřel před 1368): architekt, malíř a zlatník Nástup renesance

Gotické sochařství ve Španělsku Osobitý národní sloh Pozdní gotika: 15. Století Platereskní sloh Portály Oltáře Chórové lavice Náhrobky Platereskní sloh: směsice prvků maurských, gotických a antických

Gotické sochařství v Anglii Slepé galerie a niky Široká průčelí katedrál Portály Sochařská výzdoba zde jen výjimečně Vliv francouzské skulptury Řezbářství V rámci perpendikulárního dekorativního slohu Kostelní zařízení: dřevo Oltáře: alabastr

Gotické sochařství v Německu Bamberg Adamův portál, Bamberský jezdec, skupina Navštívení Štrasburk Andělský sloup portály Mistr naumburský 12 postav zakladatelů dómu; studie lidských povah a duševních stavů Pozdní gotika Naturalismus, vliv nizozemského sochařství Pozdní gotika: Mikuláš Gerhaert Leydenský Hans Multscher v Ulmu Michal Wolgemut Veit Stoss v Norimberku: oltář Smrti P. Marie v Krakově; 1477.89; 13m vysoký Michael Pacher v Tyrolsku: oltář v St. Wolfgangu Tilman Riemenschmieder ve Wurzburgu: expresívní realismus

Gotické sochařství v Čechách a na Moravě Portály Předklášteří u Tišnova Vyšší Brod, Zlatá koruna, Zvíkov, Český Šternberk Hlavy královen Kostel Sv. Salvátora – Anežský klášter Madony Madona strakonická Mistr madony michelské Porta Coeli: nejranější gotický portál; ě. čtvrtina 13. Století;donátoři královna Konstancie a markrabě Přemysl v tympanonu; saská huť. Další portály: na turalistická rostlinná ornamentika; 3. Štvrtina 13. Století. Hlavy královen: 3. Čtvrtina 13. Století; ještě ve Znojmě. Madona strakonická je dřevěná, z konce 13. Století. Madona rouchovanská. Mistr michelské madony byl pravděpodobně vyškolen ve francii a působil v Brně a je mu připisováno ještě 5 soch:světec z veverské Bitýšky, madona prostějovská a z velkého Meziříčí, madona znojemská a sv Florián ze stejnojmenného kláštera v Rakousku. Ve 14. Století posun k naturalismu: přemyslovský kříž ny „stromu života“ v kostele sv. Ignáce v Jihlavě. Ve 2. polovině 14. století tzv. sedící madony: Bečov (1370), Konopiště

Parléřovská huť Ikonografický program pražské katedrály Přizemí Vyhrazeno pro přemyslovskou minulost Triforia Vyhrazeno pro lucemburskou současnost Nebeští ochráncové království a dynastie Staroměstská mostecká věž Karel IV., Václav IV., svatý Vít, Vojtěch a Zikmund Ostatní Týnský kostel, nároží Staroměstské radnice, sv. Tomáš v Brně Katedrála svatého Víta v Praze: Na programu se podílel dokonce i Karel IV; Přízemí: socha Václava v jeho kapli – kameník Jindřich; 6 přemyslovských náhrobků v ochozovách kaplích; náhrobek Přemysla I. Vytesal Petr Parléř Triforium: 21 portrétních bust císařovy rodiny, pražských arcibiskupů, ředitelů stavby a obou architektů Horní triforium „nebeských ochránců“ : 10 bust Krista, Panny Marie a českých patronů Poprsí obou triforiií: vrcholná díla parléřovské huti, jde o portrétní galerii představující významné osobnosti královského dvora, koncepcí i rozsahem je v Evropě výjimečná. Realismus. Staroměstská mostecká věž Týnský kostel: Ukřižování a Poslední soud; Madona na nároří Staroměstské radnice; Pieta v kostele Sv. Tomáše v Brně Význam parléřovské huti přesáhl hranice Čech a projevil se i v okolních zemích: Polsko, Slezsko, Uhry, Slovensko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Německo.

Krásný sloh a pozdní gotika v Čechách Doba Václava IV. Mistr krumlovské madony Znaky Protáhlé, esovitě prohnuté postavy Nezájem o prostorové vztahy Zjemnění výrazu Snížení duchovního obsahu Dokonalost zpracování Definice pojmu krásný sloh: Projev feudální kultury v době jejího úpadku; nejvyšší vrstvy se uzavírají do izolace, obklopují se přepychem, vyžívajíse v zakládaných řídových společnostech, snaží se uniknout z nepříjemné reality do ideálního světa Kolébkou krásného slohu je Praha za vlády Václava IV. Dva hlavní představitele v sochařství: Mistr krumlovské madony, také Plzeňskou madonu, a sv. Kateřinu z Jihlavy Mistr toruňské madony: Vratislavská madona, šternberská madona Spíše manýrismus Krásný sloh vzbudil odpor náboženských reformátorů; Mistr týnského ukřižování: hlavní sochař před husitstvím; monumentalita, realismus. K pozdní gotice v sochařství: Husitské války přerušily vývoj krásného slohu, ale jeho prvky jsou patrné v sochařských dílech až do druhé polviny 15. Století (jihočeské madony); v 60. Letech bylo české sochařství ovlivněno Nizozemci (Mikuláš Gerhaert Leydenský) a ještě to souviselo s vývojem v sousedních zemích (západní Čechy – Sasko; Plzeňsko-Norimberk, jižní Čechy – Švábsko, Morava – Rakousko a Slezsko.) V pozdní gotice se hodně rozvinulo řezbářství, vytvářelo velká výpravná oltářní sousočí, jichž se zacovalo celkem málo. Křivoklátská archa. Pozdní gotika také dospěla k expresionismu.