PROBLEMATIKA STANOVENÍ MINIMÁLNÍ CENY DOPRAVNÍHO VÝKONU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ROZPOČTOVÁNÍ.
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Elektronický podpis.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Martin Rejzl XIX. seminář Integrované dopravní systémy
Financování stavební zakázky
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
Projekty EOC v ČR v období
Integrovaný dopravní systém
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
MINIMÁLNÍ CENA DOPRAVNÍHO VÝKONU
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Integrované dopravní systémy
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Praktická ukázka použití v podmínkách ZK Krajský rok informatiky Zlín, Pavel Novotný & Pavel Kopecký, Zlínský kraj.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
SOUPIS STAVEBNÍCH PRACÍ, DODÁVEK A SLUŽEB
Z ADÁVACÍ ŘÍZENÍ NA VÝBĚR AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCŮ V L IBERECKÉM KRAJI S EMINÁŘ I NTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY, Ž ĎÁR NAD S ÁZAVOU 2013 Jiří Hruboň KORID LK,
Kalkulace – základní pojmy, metoda kalkulace
Interoperabilita IDS v rámci ČR.  Spuštěn k  Koordinátor: KORID LK, spol. s r.o.  Zapojení dopravci: ČD, a.s. (regionální doprava) ČSAD.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Efektivní vzdělávání pro efektivní úřad Bohumil Havel.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Realizační tým ICZ duben 2005
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Krajský úřad Libereckého kraje
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících z pohledu aplikace informačních technologií RNDr. Jan Kotík, obchodní ředitel Mgr. Bohumír Bartušek,
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Společné projekty PID a SID
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Technické řešení PostSignum QCA
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Zadávací dokumentace Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Kalkulace - učitel.
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
NÁKLADY VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK a MOŽNOSTI JEJICH KONTROLY IODA, z.s. ČVUT Fakulta dopravní.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Seminář k soutěži Parádní web 21. leden 2014 Ing. Kamil Válek tajemník Městského úřadu Uherský Brod.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Osnova Úvod do certifikace Procesní model – zúčastněné strany
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Rozpočetnictví a kalkulace
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

PROBLEMATIKA STANOVENÍ MINIMÁLNÍ CENY DOPRAVNÍHO VÝKONU Ing. Jan TICHÝ, Ph.D. ČVUT Fakulta dopravní jan.tich@seznam.cz

SDRUŽENÍ AUTODOPRAVCŮ ČECH A MORAVY (SAČM) Reprezentuje převážně: a) malé a střední podnikatele, zabývající se: silniční nákladní a osobní dopravou taxislužbou zasilatelstvím b) podnikatele, kteří používají silniční motorová vozidla pro své podnikání Reprezentuje tedy: cca 300 členů (firem), kteří provozují převážně nedotovanou dopravu a kteří vlastní přes 3 500 vozidel V lednu 2012 nás toto sdružení oslovilo s prosbou o vytvoření metodiky kalkulace nákladů silniční nákladní dopravy a autobusů Důvody: domněnka, že jsou na trhu neúměrně nízké ceny osvěta v oblasti kalkulace nákladů mezi vlastními členy Cíl: stanovit (pravděpodobné) SKUTEČNÉ náklady dopravce

VÝCHODISKA: 1. ačkoliv rostou vstupní náklady a zpřísňují se podmínky provozu, ceny za dopravní výkony stagnují či dokonce klesají 2. rostoucí síla velkých dopravců, kteří nutí své subdodavatele tlačit náklady na hranu zákona a bezpečnosti provozu 3. domněnka, že jsou zvýhodněni dopravci provozující současně nedotovanou a dotovanou dopravu ASPEKTY ZNEHODNOCUJÍCÍ VOLNOU SOUTĚŽ (rok 2012): dlouhodobé až trvalé neřešení daňových úniků z pohonných hmot domněnka nerovných podmínek mezi dopravci provozujícími dotovanou a nedotovanou dopravu dumpingové ceny některých velkých dopravců (zneužívání tržního postavení) dopravní výkony mimo živnostenská oprávnění NEREGULOVANÉ MINIMÁLNÍ CENY a kvalita dopravy, poměrně liberální podmínky v přístupu k podnikání (licencování) aj.

textová část, detailní popis jednotlivých nákladových druhů POSTUP PRACÍ: 1. definice kalkulačního vzorce, tj. tabulka s podrobnou strukturou nákladů 2. definice kalkulační jednice (ujetý km, km dle JŘ, hodina stání) 3. definice variant rozpočítání režijních nákladů dopravce Základem metodiky byl tarif silniční dopravy (TR4) z 1.1.1990. Normativní přesnost sice dávno vzala za své, nicméně menší dopravci, zejména ti začínající, ho stále používají jako pomůcku pro výpočet vlastních nákladů. VÝSLEDEK PRÁCE: textová část, detailní popis jednotlivých nákladových druhů excelová tabulka, do které dopravce zadá vstupní hodnoty a sama mu spočítá ve strukturované podobě náklady na kalkulační jednici komentář, ve kterém je popisováno, jaké důvody vedly SAČM k tomu, aby tuto metodiku řešil

metodika – tabelární část VÝSLEDEK: metodika – tabelární část metodika - textový popis

VÝHODY METODIKY SAČM: 1. v textové části je předložen velmi podrobný popis nákladů, jaké může dopravce s provozem dopravy mít 2. na rozdíl od TR4 a současných obdobných dokumentů (finanční model apod.) lze zadat vstupní hodnoty 3. bez další práce dopravce získá strukturovaný přehled nákladů na své kalkulační jednice NEVÝHODY: omezení excelu (volba metody pro rozpočítání režijních nákladů apod.) neopírá se o žádnou datovou základnu, která by mohla tvořit normativní podklady (ve výuce problém najít vůbec nějaká orientační čísla)

Názor ÚHOS KONTROLA VÝDAJŮ Z VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ. Sdružení poskytovatelů služby nemůže vydávat doporučený kalkulační vzorec, natož veřejně udávat nějaké nákladové hladiny a údaje. Svým způsobem by šlo o kartelovou dohodu a omezování soutěže atd. Takovou metodiku a postup smí stanovit jen NEZÁVISLÝ ORGÁN či INSTITUCE. Obdobný problém se řešil i ve stavebnictví, kde na trhu působí několik firem (cca 5), které poskytují třídníky a klasifikaci stavebních prací a materiálů (strukturu nákladů) a jejich ORIENTAČNÍ výši (orientační ceny). Standardizace klasifikace nákladů i zveřejnění orientačních cen je podle mě výchozí předpoklad k úspěšné realizaci jakéhokoliv stavebního díla či dopravního výkonu , což umožní či aspoň usnadní KONTROLA VÝDAJŮ Z VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ.

Dotace do pravidelné VLD Zdroje: Ročenka Ministerstva dopravy ČR IODA.cz

Zdroje: Ročenka Ministerstva dopravy ČR, IODA.cz

KRAJSKÝ ÚŘAD LIBERECKÉHO KRAJE (KULK) Požadavek stanovit MINIMÁLNÍ CENU dopravního výkonu ve 3 oblastech: Sever, Východ, Západ DŮVOD: zamezit vítězství podnákladové nabídce a tím minimalizovat riziko komplikací během trvání zakázky KOMPLIKACE: dopravní výkony poptávané ve veřejné zakázce byly výrazně nižší než obvyklé nabídky mohly být podávány za všechny 3 oblasti samostatně i za 2-3 oblasti dohromady (pozor režijní náklady) neznalost údajů z předchozího období a možnost kontroly výsledků výpočtů neexistence dostatečně kvalitních vstupních údajů

PARAMETRY ZAKÁZKY 1. Kategorizace dopravních prostředků: M1, M2, S, V1, V2, V3 … podle počtu míst k sezení a stání 2. Počty dopravních prostředků v jednotlivých kategoriích 3. Očekávané dopravní výkony vozidel v jednotlivých kategoriích 4. Kategorie nákladů: P … průměrné náklady na pohonné hmoty O … ostatní variabilní náklady B … celkové fixní náklady na provoz vozidel R … režie (vč. předepsané fixního příspěvku na provoz IDS) Každá kategorie nákladů měla vlastní mechanismus pro přepočet v případě, že dojde ke změně vstupů. Tyto přepočtové vzorce nebyly řešeny (a v obecném kontextu nebyla posuzována metodika veřejné zakázky), neb v rámci zakázky bylo nutné spočítat náklady pouze pro 1. rok provozu.

NEZAPOČÍTÁVANÉ ČI JINAK ŘEŠENÉ NÁKLADY: mýto – v Libereckém kraj nejsou dálnice silniční daň – vozidla linkové dopravy jsou od ní osvobozena poplatky za vjezdy na nádraží – nebyly součástí nákladů, protože tyto si bude řešit s provozovateli autobusových nádraží sám kraj náklady na správu a provoz IDS - jejich výše byla stanovena fixní částkou a započtena přímo v podmínkách zadávací dokumentace

KOMPLIKACE ŘEŠENÍ: Nebyly k dispozici žádné veřejně dostupné údaje, o které by se dalo při kalkulaci nákladů opřít, proto bylo nutné o tato data prosit dopravce, kteří nebyli do soutěže přihlášení. Nešlo dostatečně použít výkaz MD Dop 2-04, neboť tento udává pouze průměrné hodnoty za celou ČR, tudíž nebylo možné čerpat ani údaje obvyklé pro Liberecký kraj, ani podle jednotlivých kategorií autobusů. Nebylo možné najít jednoznačnou ekvivalentnost mezi strukturou nákladů dle zadávací dokumentace VZ a nákladů dle MD Dop 2-04, z něhož vyplynul výsledný finanční model (problém dělení režií na provozní a správní, definice obsahu režijních nákladů, komplikace dělení veřejné zakázky vs. režie)

POSTUP PRÁCE definice informací, které bylo potřeba zjistit oslovení dopravců a výrobců autobusů s žádostí o poskytnutí údajů oslovení MDČR s prosbou o pomoc při stanovení výše některých položek využití externích kolegů na konzultantské služby validace dat definice podrobné struktury a postupu výpočtů jednotlivých položek přepočet zjištěných výsledků do tzv. Výchozího finančního modelu Obecně lze konstatovat, že absence dat se promítala nejen do složitého řešení této studie, ale má dopady i na akademické možnosti a výuku studentů a odborníků oboru.

ZÁVĚR roste objem peněz vydávaných objednateli veřejné dopravy poroste počet veřejných zakázek na dopravní obslužnost poroste potřeba najít minimální možnou cenu poptávaného dopravního výkonu stanovit minimální cenu dopravního výkonu není možné bez bohaté databáze údajů o pořizovacích cenách autobusů a provozu takovou databázi zřejmě musí provozovat nějaká nezávislá instituce základem takové databáze musí být: a) jednoznačná kategorizace dopravního parku b) jednoznačná struktura a obsah nákladových položek je žádoucí vytvořit a „uzákonit“ metodiku kalkulace nákladů na dopravní výkon

DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Jan Tichý, Ph.D. www.jantichy.net

Ing. Milan Sliacky Fakulta dopravní ČVUT v Praze Certifikační laboratoř OIS nástroj pro ověřování interoperability Ing. Milan Sliacky Fakulta dopravní ČVUT v Praze VaV projekt TA02030435 je řešen s finanční podporou TA ČR Konference IDS, Žďár n. Sázavou, 20.5.2014

Výsledky projektu - pracoviště BČK pracoviště pro práci s bezkontaktními čipovými kartami (dopravní karty na bázi MIFARE Desfire) obsahuje potřebný HW (HSM, čtečky), SW a klíče pro: vytváření aplikací na BČK vytváření datových struktur zápis dat do datových oblastí BČK vytváření SAM a další cílem pracoviště je ověřování shody s příslušnými specifi- kacemi (Standardem/y BČK) a podpora pro další pracoviště laboratoře Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Výsledky projektu - pracoviště vozidlové techniky (VT) pracoviště je vybaveno odbavovací a informační technikou městského a příměstského vozidla veřejné dopravy ve dvou variantních provedeních Součástí VT je mimo jiné: palubní počítač pokladní zařízení u řidiče čtečky BČK hlásiče zastávek vozidlový informační systém pracoviště umožňuje standardní elektronické odbavení cestujícího prostřednictvím BČK a další funkcionality Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Výsledky projektu – pracoviště systémů Backoffice je tvořeno funkčními bloky Backoffice dopravce/IDS vybrané funkce pracoviště: vyčítání transakčních dat ze strojků (pro Clearing) nahrávání provozních dat do strojků (z přípravy dat) monitoring stavu vozidlových zařízení a polohy vozidla (TMS) k dispozici speciální SW moduly pro ověřování datových formátů viz výše a pro ověřování komunikace mezi dispečinky dle normy CISReal Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Výsledky projektu - laboratoř OIS poloprovoz certifikačního pracoviště připraveného testovat a ověřovat vybrané komponenty OIS testy budou zaměřeny na posuzování shody komponent s vybranými standardy a budou využívat k tomu vyvinuté certifikační metodiky tyto metodiky budou v druhé části r. 2014 předloženy Ministerstvu dopravy ČR jakožto příslušnému orgánu státní správy ke schválení a doporučení pro využití v praxi Provozovatelem laboratoře i po skončení projektu zůstane ČVUT v Praze jakožto nezávislá instituce. Uživatelé služeb laboratoře: objednatelé veřejné dopravy, dopravci, dodavatelé odbavovací techniky a informačních systémů pro veřejnou dopravu a další. Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Schéma laboratoře OIS Pracoviště bezkontaktních čipových karet Backoffice (Clearing, TMS, Dispečink, Tvorba JŘ, Příprava dat) Pracoviště vozidlové techniky 1 Pracoviště vozidlové techniky 2 Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Schéma laboratoře OIS - komponenty Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Služby certifikačního pracoviště - příklady testování datové struktury BČK testování zařízení VT testy kompatibility zařízení VT s vybavením laboratoře uživatelské testy FW/SW vybraných zařízení VT křížové testy ověřování komunikace na vybraných rozhraních, např. komunikace palubní jednotky VT s informačními panely komunikace palubní jednotky VT s hlásičem pro nevidomé komunikace palubní jednotky VT s řadičem křižovatek ověřování datového formátu (XML) pro vybrané vazby z přípravy dat do VT (tzv. data do strojků) z VT do Clearingu z VT do DIS (tzv. on-line data z VT do dispečinku) DIS - DIS (komunikace mezi dispečinky) Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě

Laboratoř OIS - shrnutí ověřování a certifikace vybraných zařízení OIS konzultační a poradenská činnost v oblasti odbavovacích a informačních systémů ve veřejné dopravě aktivní podpora procesu standardizace EOC a IS ve veřejné dopravě Děkuji za pozornost. Ing. Milan Sliacky sliacky@fd.cvut.cz Technická podpora a metody pro ověřování interoperability OIS ve veřejné dopravě