Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada: VY_32_INOVACE_EK.4.07 Obchodní a prodejní činnost Vytvořeno: Ověřeno: Třída: 4.OA
Obchodní a prodejní činnost Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět: Ekonomika Ročník:4. Autor:Ing.Jarmila Muzikářová Časový rozsah:2 vyučovací hodiny Pomůcky: notebook, projektor Klíčová slova:marketing, prodej, segmentace trhu, strategické plánování Anotace: Materiál je určen k výuce obchodní a prodejní činnosti v rámci podnikové ekonomiky.
Marketing,prodej Marketing - nauka o trhu - podnikatelská koncepce Marketing je proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování, které vede k naplnění potřeb zákazníka tak, aby současně byly efektivně dosaženy podnikatelské cíle.
Rozlišení pojmů marketing a prodej Marketing je souhrn mnoha činností od průzkumu trhu až po prodej zákazníkovi. Je součástí dalších podnikových činností ( zásobování, vývoj, výroba, personalistika, ekonomika). Prodej je jedna z činností marketingu.
Informační systém marketingu Členění zdrojů informací: ● Vnitřní zdroje – podnikové informace ● Vnější zdroje – podnik je získává z vnějších zdrojů, nebo z marketingového výzkumu - pozorováním - experimentem - průzkumem trhu
Informační systém marketingu Další členění marketingových informací: – primární, např. získané marketingovým výzkumem – sekundární, které slouží i jiným účelům, např.účetnictví Důležitou informační základnou jsou psychologie, sociologie a demografie.
Segmentace trhu nabídka (prodávající) poptávka (kupující) agregátní trh = trh spotřební + trh organizací Trh spotřební: podnik→zákazník Trh organizací: podnik↔podnik
Základní marketingová strategie 1.hromadný marketing jeden výrobek → zákazníci 2.diferencovaný marketing výrobek v obměnách→ zákazníci 3.cílený marketing specializované výrobky →segmentovaní zákazníci
Výhody segmentace trhů Úspěch na trhu naplněním potřeb zákazníka Efektivnější ovlivnění a distribuce výrobku nebo služby Konkurenční převaha ve vybraném segmentu trhu (určitá skupina zákazníků)
Strategické plánování v marketingu Strategické plánování je rozhodování, které obchodní jednotky mají být budovány a rozvíjeny, které udržovány a které ukončovány.
Úrovně strategického plánování 1. úroveň podniku - strategické plánování 2. úroveň jednotlivých divizí (části podniku) - vychází se z plánu podniku a tvoří se plán pro divizi 3. úroveň každého výrobku - marketingové plány pro jednotlivé výrobky
Opakování 1.Co je to marketing? 2.Kde získává marketing informace? 3.Co to je segmentace trhu? 4.Co to je strategické plánování v marketingu?
Odpovědi na otázky 1. Nauka o trhu, podnikatelská koncepce. 2. Vnější zdroje, vnitřní zdroje. 3. Sleduje cílený marketing, člení trh na specifické segmenty zákazníků. 4. Rozhodování, které obchodní jednotky mají být budovány a rozvíjeny, které udržovány a které ukončovány.
Použité zdroje Švarcová,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2012/2013, Zlín, CEED ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.