Výrobce tkaných PET geomříží a geotextilií Tkané geotextilie při zakládání silničního tělesa na mokřadech a rašelinách Ing. Dalibor Grepl
Obchvat historického města Gniezna – R 15
V okolí města jsou mokřady a velmi málo únosné rašelinové půdy (2-8 MPa) Zakládání konvenčními metodami téměř není možné
Část dokumentace – geologický profil
Část dokumentace – geologický profil
Autor projektu: Dr.Inž. Jerzy Rzeźniczak Dodavatel: Energopol Szcecin Řešení zakládání: štěrkopískové piloty vyztužené po obvodu geosyntetikem princip Kordárna pro tuto stavbu vyvinula a dodala výrobek Geo-tube Kortex – pevnostní PET geotextilii tkanou na kruhovém stavu, pevnostní řady 100/200 kN
Dr.Inž.Jerzy Rzezniczak (Geotechnika Poznaň)
Priečny rez; projekt uvažuje s 3060 razenými pilotami – typ displacement; rýchlosť razenia cca 180 pilot/týždeň
Je to vlastně velmi jednoduché…. …a technicky elegantní:
Vibračně–razicí stroj ICE
Pracovní ocelová výpažnice 80cm; Klapky jsou během zatlačování uzavřené a zajistí vytlačení zeminy
Zavibrování výpažnice až na únosnou vrstvu; krácení GEO-TUBE KORTEX 100/200 na požadovanou délku
Geo-tube Kortex se připevní k násypce, spodní otvor “hadice“ se zaváže, násypka se nasadí na výpažnici a Geo-tube se vloží do výpažnice
Naplnění Geo-tube nedrceným štěrkopískem; frakce 2-40>50%, φ=38°
Vytažení pažnice při současném vibrování způsobuje zhutnění štěrkopísku a napnutí geotextilie – vznikají vodorovná napětí, díky nimž je ŠP pilota, obalená geotextilií, pevnější než okolní zemina
Celkový pohled na podloží budoucího tělesa násypu
Pohledy na hotové piloty; rozteč 3m
Dr.Inž. Jerzy Rzeźniczak provedl na stavbě několik zkoušek, které potvrdily, že varianta zakládání ŠP pilotami, zpevněnými geotextilií, je v těchto geologických podmínkách nejvhodnější …
Statická zatěžovací zkouška (35t); konsolidace se ustálila po 21 dnech na 34cm (předpoklad byl 40-60cm!!) Zkoušky zhutnění ŠP pilot ukázaly, že index zhutnění je 0,66
Po dokončení ražení pilot bude vybudována geodeska (KortexGT 200/50, KortexGTPP 40/40-výztuha + separace, 40cm netříd.ŠP 0-32). Nad geodeskou konsolidační násyp (3-4 týdny), poté úprava na požadovanou niveletu
Stále přítomný přísný stavební dozor z EU …
Shrnutí - hlavní benefity: kombinace štěrkových pilot s geotextilií je ideální pro rašeliny, jíly či zeminy se smykovým napětím τ< 15 kPa (pro τ = 15-20 kPa jsou geotextilie doporučovány a pro vyšší τ již nejsou nutné) díky tomuto způsobu zakládání se dosahuje rovnoměrného sedání po zhotovení piloty je poměrně rychle dosaženo bezpečné hodnoty smykové pevnosti a pilotu je možno již po krátkém čase zatížit není potřeba mít tak hustou síť pilot, jako např. u zakládání betonovými pilotami výhodou GEO-TUBE KORTEX® je jejich bezešvé provedení (švy totiž bývají častou příčinou neúspěchu aplikace tohoto způsobu zakládání) HPV (hladina podzemní vody) nemá žádný vliv na pilotáž (dostane-li se do roury voda, geo-tube se štěrkem ji „vytlačí“ po obvodě ven)
… a to ještě není všechno: piloty lze razit i v zimě (cca do -10°C), díky tomu dochází k významnému zrychlení výstavby. V zimních měsících probíhá pilotáž a na jaře následné geotechnické práce. vhodné pro tzv. pudinkové zeminy vliv sufoze je zde zanedbatelný, dochází zde k žádoucímu laminárnímu proudění (sufoze se projevuje u turbulentního proudění; geotextilie by jí zabránila) tato metoda zakládání není doporučována pro zeminy s ojedinělými většími kameny, mohly by zastavit rouru a tak by se nedostala až do únosného podloží pilota musí být vetknuta min 0,5 m do únosného podloží štěrkopískové piloty zlepšují základové poměry: odvodňují drény, zvyšují modul pružnosti základu, urychlují konsolidaci
Část dokumentace – jeden z příčných řezů Děkuji za Vaši pozornost Část dokumentace – jeden z příčných řezů