Kde vzdělávat? Využití internetu v oblasti vzdělávání HR živě, , Výcvikové středisko ČSA, Praha – Ruzyně Michal Kankrlík inSITE, s.r.o. inSITE - between you and information
Část I Co vše je online v oblasti vzdělávání Část II Internetové služby v oblasti vzdělávání - Případová studie MIT na ocw.mit.edu - Případová studie EduCity na Část III Motivace ke sdílení znalostí online - Co máme v hlavě, to nám nikdo nevezme? Obsah přednášky inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání inSITE - between you and information Co máme v (na) hlavě, to nám nikdo nevezme…
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Typy informace týkající se vzdělávání – stručná kategorizace: Profesní a celoživotní (portály, produkty, firmy) Akademické (školy, univerzity, úřady, instituce) E-learning (LMS, kurzy, testy, portály) Testy (téměř vše se dá testovat online…) Sdílení dat (referáty, seminární práce, testy) Ostatní (tisk, archivy, hry, spolužáci…) inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Profesní a celoživotní (portály, firmy, produkty) příklady českých www stránek inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Profesní a celoživotní (portály, firmy, produkty) příklady českých www produkty – jazyky inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Profesní a celoživotní (portály, firmy, produkty) příklady českých www produkty – e-learning poskytovatelé systémů x poskytovatelé obsahu inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Akademické (školy, univerzity, úřady, instituce) inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Testy (téměř vše se dá testovat online…) Sdílení dat (referáty, seminární práce, testy) inSITE - between you and information
Co vše je online v oblasti vzdělávání Část I Ostatní (tisk, archivy, hry, spolužáci…) inSITE - between you and information
Část II Jak ušetřit USD a vystudovat prestižní univerzitu- případová studie MIT na ocw.mit.edu MIT - jedna z nejprestižnějších amerických univerzit v roce 2001 zdarma zveřejnila na Internetu kompletní studijní programy zhruba 2000 předmětů, přednášky, testy, osnovy, zkrátka vše… Reakce - Vysokoškolský svět byl touto myšlenkou spíše zaskočen a k projektu s názvem OpenCourseWare se stavěl skepticky. Odborníci spatřovali hlavní problém v nedostatečné podpoře online vzdělávání - přednášky s „živým“ učitelem v některých oborech údajně nic nahradí. Výsledek - obrovský úspěch a popularita projektu - tisíce internetových studentů, vznikají online diskusní fóra a znalosti se šíří dále: inSITE - between you and information Internetové služby v oblasti vzdělávání
Část II Internetové služby v oblasti vzdělávání Případová studie EduCity na inSITE - between you and information EduCity na největší zdarma dostupná nabídka profesního vzdělávání na českém Internetu – více než 11 tisíc kurzů online Spuštění projektu Webová služba „Moje EduCity“ - efektivní řešení ASP pro správu vzdělávacího procesu ve firmě či veřejné instituci
Část II Internetové služby v oblasti vzdělávání Případová studie EduCity na inSITE - between you and information Struktura registrovaných uživatelů veřejně přístupné části serveru EduCity.cz (květen 2003 až březen 2004) Z celkového počtu registrovaných firem (562) jich 58 patří do Czech Top 100.
Část II Internetové služby v oblasti vzdělávání Případová studie EduCity na inSITE - between you and information „Moje EduCity“ – úspora času a financí v procesu vzdělávání zaměstnanců firem a veřejných institucí Služba „Moje EduCity“ je rovněž efektivním nástrojem pro správu externích i interních školení zaměstnanců včetně kompletního online schvalovacího procesu a sledování statistik přístupůa registrací na vybrané akce. „Moje EduCity“ umožňuje zaměstnancům přímý přístup ke schváleným kurzům od upřednostňovaných dodavatelů a zároveň aktualizovat nabídku vnitrofiremních školení. Moje EduCity“ umožňuje nastavení různé úrovně přístupových práv pro různé skupiny zaměstnanců, manažerů a administrátorů
Část II Internetové služby v oblasti vzdělávání Případová studie EduCity na inSITE - between you and information „Moje EduCity“ – integrace webové služby do intranetu Službu „Moje EduCity“ je vhodné zapojit do podnikového intranetu, a výrazně tak ušetřit čas i náklady při plánování a vyhledávání školicích programů pro zaměstnance. Integraci lze provést od formy prostého odkazu až po kompletní propojení a nastavení přihlašování uživatelů metodou single-sign-on, včetně přizpůsobení grafiky aplikace „Moje EduCity“ stávajícímu portálu.
Část II Internetové služby v oblasti vzdělávání Případová studie EduCity na inSITE - between you and information „Moje EduCity“ – pilotní projekt pro ČEZ - Severočeská energetika, a.s. Integrace do portálu Oracle Přihlašování metodou single-sign-on 850 uživatelů v SČE Automatizovaný proces schvalování účasti na kurzech Kompletní statistiky přístupu a aktivity uživatelů Profily a upoutávky
Motivace ke sdílení znalostí online Část III Napster a ti ostatní – otevřená brána do světa globálního sdílení znalostí (a v podstatě čehokoli) inSITE - between you and information Když v roce 1999 vytvořil devatenáctiletý programátor Shawn Fanning svůj program Napster, otevřel tím pevné disky všech uživatelů světu. Lidé si mohli z kteréhokoli počítače na světě stáhnout hudbu ve formátu MP3 a na oplátku poskytnout své skladby. O 18 měsíců později tento program zcela změnil svět počítačů a sdílení dat. Později přijaté zákony další existenci Napsteru znemožnily. Napster však nepřímo ukázal, že: “čím více své znalosti sdílíme, tím cennější jsou“.
Část III Motivace ke sdílení znalostí online inSITE - between you and information Přímé systémy odměňování - např. finanční podněty, které vedou k rychlému dosahování krátkodobých výsledků, a proto je vhodné jich využít při započetí práce na projektech. Organizační faktory - např. snadný přístup k informacím – člověk, který své znalosti poskytuje jiným (případně výměnou za jejich zkušenosti), by měl mít možnost tyto informace snadno poskytovat a šířit. K tomuto účelu mohou sloužit např. intranety. Hlavní motivační faktory pro sdílení znalostí v organizaci
Část III Motivace ke sdílení znalostí online inSITE - between you and information Firmy sdílející své znalosti a podnikové procesy se svými zákazníky a obchodními partnery získávají nové klienty mnohem snáze. Efekt distribuovaného marketingu - čím více toho o sobě prozradíme, tím více toho mohou spokojení zákazníci prozradit těm potenciálním. Zákazníci se cítí dobře v komunitě, kde se mohou o své znalosti podělit se stejně smýšlejícími lidmi. Několik dobrých důvodů, proč se vyplatí znalosti sdílet
inSITE - between you and information Zdravý rozum hraje v oblasti online vzdělávání důležitou roli, jeho soustavné ignorování může skončit špatně…
Závěr přednášky Děkujeme za pozornost! inSITE - between you and information