Obecná biologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Advertisements

1.E Biologie.
Život na Zemi.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
EUKARYOTA.
Systém organismů.
Základy přírodních věd
Obecná charakteristika živých soustav
Živá a neživá příroda 3. ročník
Základy přírodních věd
Ekologické aspekty liniových staveb
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Biologické vědy, slavní biologové
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Charakteristika skupiny
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Zkoumání a ochrana přírody
Základní struktura života
Rostliny.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Biologie 1.ročník.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Biologie.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Patologická anatomie jatečných zvířat
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Biologické vědy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Úvod do ekologie.
- zabývají se studiem živých soustav
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Základy biologie člověka
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Biologická technika – část Zoologická technika Historický vývoj biologických metod : (Linné, Lamarck, Darwin, Wallace, van Leeuwenhoek – s.m., v 2.pol.17.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Řízení živočišného organismu.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Třídění přírodnin.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Rozdělení biologických věd
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Ekologie.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Řízení živočišného organismu
4. Buňky.
Botanika.
Transkript prezentace:

Obecná biologie

biologie = věda o všem živém příroda živá a neživá živá příroda: vnitřní složitost funkční uspořádání všechny organismy → jednota živého světa biomakromolekula → komplex bmm → organela → buňka → tkáň/pletivo → orgán → org. soustava → organismus → společenstvo

Obecné vlastnosti organismů obecná biologie buňka: základní stavební a funkční jedn. ! viry ! nebuněčné organismy jen obal a NK aktivní pohyb dráždivost: reakce na vnější vlivy (+ i −) samoregulace

Obecné vlastnosti organismů metabolismus: látkový a energetický → autotrofní a heterotrofní organismy růst a vývoj: ontogeneze a evoluce rozmnožování NK jako nositelé genetické informace diferenciace: 1 buňka → celé tělo = 250 typů buněk

členění organismů nebuněčné a buněčné

členění organismů jednobuněčné, kolonie, mnohobuněčné

členění organismů prokaryota a eukaryota

členění organismů druh: soubor geneticky podobných jedinců, kteří mohou produkovat životaschopné a plodné potomstvo neživá příroda: asi 1000 nerostů živá příroda: miliony druhů

vztahy mezi organismy potravní symbiotické + − producenti konzumenti saprofytické organismy symbiotické + − mutualismus parazitismus komenzálismus kompetice amenzálismus „bez vztahu“

Vědní obory vědní disciplíny: mikrobiologie – mikroorganismy virologie – viry bakteriologie – bakterie mykologie – houby botanika – rostliny zoologie – živočichové antropologie – člověk

Vědní obory dílčí vědní disciplíny: algologie – řasy bryologie – mechy graminologie – trávy dendrologie – dřevo protozoologie – prvoci entomologie – hmyz ichtyologie – ryby malakozoologie – měkkýši herpetologie – obojživelníci a plazi ornitologie – ptáci mamologie – savci

Vědní obory systematické (taxonomické), morfologické, fyziologické, o vývoji, obecné, aplikované, hraniční: anatomie – stavba těla, orgánů morfologie – tvar a vznik orgánů molekulární biologie – procesy na makromol. úrovni cytologie – buňka histologie – tkáně organologie – orgány a orgánové soustavy fyziologie – funkce tělních orgánů genetika – dědičnost a proměnlivost embryologie – zárodečný vývoj ekologie – vztahy mezi organismy navzájem a jejich vztahy s prostředím

Vědní obory systematické (taxonomické), morfologické, fyziologické, o vývoji, obecné, aplikované, hraniční: etologie – chování živočichů biogeografie – rozšíření organismů paleontologie – fosílie biochemie – chemické děje v buňce (metab procesy) enzymologie – enzymy biofyzika – fyzikální vlastnosti organismů a vliv fyzikálních faktorů biokybernetika – informace matematická biologie, biologická matematika bionika – biologie a technika

nové poznatky: metody pozorování, měření, pokus → logické myšlenkové postupy: induktivně (konkrétní → obecné) deduktivní (obecné → konkrétní) m., srovnávací metody, analýza a syntéza, abstrakce a zobecňování, modelování (modelové organismy)

nové poznatky: postup empirická biologie (pozorování) → hypotézy (podstata a příčiny jevů) → experimentální biologie (pokusy) → teoretická biologie (ověřené hypotézy) → praktická biologie (ověření teoretické biologie)