1 Příroda je fascinující kniha příběhů … Jiří Štyrský září 2010 ©

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klub UNESCO Kroměříž byl založen dne 9. září 1991 představiteli společenského, kulturního a politického života Kroměříže s cílem naplňování programu UNESCO.
Advertisements

Chráněná území v Olomouckém kraji
Významná Chráněná území v čr
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Vodní plochy označené jako NP a CHKO
 Rozsáhlé pohoří na hranicích Česka, Rakouska a německého Bavorska.  Rozkládá se v nadmořské výšce mezi 600 m ( údolí Otavy u Rejštejna ) a 1378 m (
Národní parky Afriky.
KVARTA LISTOPAD 2004 VÍTEK URBAN
Chráněná území v ČR Autor: Bronislav Šenkeřík
Ochrana přírody v ČR Lukáš Kotlár.
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Ochrana přírody v ČR.
Středisko ekologické výchovy Český ráj
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
Co nového v Karpatské úmluvě? Mgr. Jana Vavřinová Ministerstvo životního prostředí Rožnov pod Radhoštěm, 9. – 10. června 2008.
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Biosférické rezervace Kvarta 2009/2010 Gymnázium Uničov.
CHRÁNĚNÁ ÚZEMÍ ČR 8. ročník
Zakládání chráněných území v praxi Petr Macek CHTP
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Návrh specializace MCR Manager ekoturismu (tříleté bakalářské studium) Jiří Štyrský prosinec 2010 Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Eviromentální výchova.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Chráněná území České republiky
VY_52_INOVACE_PŘ.9.36 –MINERÁLY A HORNINY– pracovní list
EVROPSKá UNIE.
Jiří Štyrský 11.června 2009 Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Současnost a budoucnost.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Národní parky v České republice
Ochrana přírody ČR.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
CESTOVNÍ RUCH Předpoklady cestovního ruchu Rozmístění cestovního ruchu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_66.
Ochrana přírody v ČR Autor: Bronislav Šenkeřík
STŘEDOČESKÝ KRAJ ZEMĚPIS STŘEDOČESKÝ KRAJ 9. ročník.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Ochrana životního prostředí a ochrana přírody v ČR Tematická oblast:Ekologie.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Ochrana přírody v České republice ochrana vod ochrana ovzduší ochrana rostlin.
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Putovní výstava Ochrana přírody a krajiny v České republice.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_309_ČR ochrana přírody Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Ochrana ŽP v ČR Ekologie – oikos a logos, nauka o místě kde přebýváme Systematická ochrana ŽP u nás začíná už kolem 12- století 1838 – první rezervace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_EKOLOGIE_17.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_06 TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
„Cesta k udržitelnému rozvoji Vsetínska“ Projekt CZ0109 Modul č. 5 EKOMAPA VALAŠSKA PŘÍRODA VALAŠSKA.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
VY_32_INOVACE_25_Chráněná území v ČR
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_43_Ochrana přírodního bohatství
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Ochrana krajiny a přírody ČR VY_32_Inovace_20KR-1
VY_32_INOVACE_Vac_III_06 Ochrana přírody a krajiny
Ochrana přírody a krajiny
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
TESTOVÉ OTÁZKY pro EKOLOGII A OCHRANU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Česká republika Ochrana přírody ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
VY_52_INOVACE_18_Ochrana rozmanitosti přírody - učební text
Transkript prezentace:

1 Příroda je fascinující kniha příběhů … Jiří Štyrský září 2010 ©

2 PŘÍRODNÍ TURISMUS Sice tradiční – ale v současnosti stále více žádoucí moderní forma cestovního ruchu AKTIVNÍ SETKÁVÁNÍ SE A ROZUMNÉ POZNÁVÁNÍ PŘEDEVŠÍM PŘÍRODNÍCH ATRAKTIVIT ROZMANITÉHO ŘÁDU OBECNOSTI (EKOSYSTÉM - PAMÁTNÝ STROM) Pramen říčky Sorgue – neznámé hloubky 1337 Petrarca – Fontaine de – Vaucluse – Provence - Francie

3

4

5 Biodiverzita BIODIVERZITA je rozmanitost života ve všech jeho formách… Zachování této rozmanitosti je smyslem environmentálních přístupů k přírodní krajině, která se stává stále více žádaným objektem PŘÍRODNÍ TURISTIKY Welwitschia mirabilis Jižní Afrika – Kuiseb -“třetihorní“ fosilie – stáří až 1000 let 1859

6 Walking safari prožitková příležitost Prožívání krásy a účelnosti a dokonalosti přírody Přirozenější prostředí, zpomalení a příležitost k pozorování Prožívání štěstí, náhody, očekávání, zklamání Ocenění kvalitních odborných informací Až outdoorové prožívání Sloni v NP Etoscha Namibie - Afrika

7 Geodiverzita dynamická morfologická rozmanitost neživé přírody Geodiverzita je podmínkou rozmanitosti života … Geodiverzita a biodiverzita tak tvoří komplementární celek … GEOLOGICKÉ, PETROGRAFICKÉ, GEOMORFOLOGICKÉ, PALEONTOLOGICKÉ, MINERALOGICKÉ zvláštnosti mohou být vyhledávanými objekty PŘÍRODNÍ TURISTIKY 1. Windhoek – Namibie – 33 úlomků meteoritu – 600 milionů let 2. Železitý pískovec ve Wadí Rum - Jordánsko 1 2

8 Geodiverzita - geomorfologie Italské Dolomity – Rosengarten Kulový rozpad žuly – NP Matopos Zimbabwe

9 Biosférické rezervace 2010 Aktivní ochrana bio a geologické rozmanitosti – vědecký výzkum,monitoring a ekologická výchova – trvale udržitelný rozvoj území slaďující nároky místního obyvatelstva s potřebami intenzivní ochrany přírodního prostředí

10 Ekoturistika, bioturismus, geoturismus Jistá nedotčenost přírodní krajiny (obohacená o nezbytné informace) může být důvodem k hlubokému dojmu – prožitku Prožitková turistika je UDRŽITELNÁ, ŠETRNÁ forma cestovního ruchu Pestřenka rudunosá – Rejvíz – Jeseníky – mimikry – zvuk lesa – užitečné larvy

11 NP a GEOPARK Viktoriiny vodopády – Zimbabwe - Zambie Výhodou těchto p „objektů turismu“ je jejich „stálá“ přítomnost…. Předchozí a průběžné odborně-populární poučení je však nezbytné… Monumentalita, přirozená krása – vědomí nutnosti ochrany, to vše je také KULTIVACÍ…estetické prožívání… EKOLOGICKÁ ETIKA Erozní jizva vzniklá v čediči a melafyru vznikla před 150 miliony lety - ROZŠIŘUJE SE ROČNĚ O 7,5 CM!- VÝŠKA AŽ 98 M

12 Přírodní turismus a chráněná území CHÚ jsou jedinečné územní celky, které jsou typické přítomností UNIKÁTNÍCH fenoménů živé i neživé přírody. Přírodní zvláštnosti, mají vědeckou a kulturní hodnotu. Jejich součástí jsou i lidské kulturní výtvory…. V roce 2010 jsou u nás 4 nár.parky,2 národní geoparky, 24 CHKO, 6 biosférických rezervací a 1971 maloplošných chráněných území a objektů. JE TO 15,8% CELKOVÉ ROZLOHY STÁTU A ČR JE NA SEDMÉM MÍSTĚ V EVROPĚ

13 Mineralogie: Chiastolit Chiastolit je odrůdou ANDALUSITU (Křemičitan hlinitý Al² O SiO4) – vzniká kontaktem jílovité břidlice s vyvřelinou. Na příčných řezech je vidět tmavý kříž od grafitické substance.Je to důsledek nerovnoměrně rozloženého pigmentu. Název je odvozen od řeckého písmene chí (Χ). Nalézá se také u španělského Santiaga de Compostela jako „křížový kámen“…. V ČR na Říčansku,Humpolecku-Lisenz- Rakousko,Srí Lanka – Brazílie, Ural, Austrálie…..

14 Petrografie: Votrubcův lom – Kozákov – MELAFYROVÝ MANDLOVEC Petrografie: Votrubcův lom – Kozákov – MELAFYROVÝ MANDLOVEC Známé naleziště polodrahokamů (opál,ametyst,…..)Národní Geopark Český ráj

15 Paleontologie: Trilobit – Paradoxides gracilis Střední kambrium – starší prvohory- Jince Česká Republika-450 milionů let

16 Zoogeografie:Mandelia mirocorna Mořský plž bez ulity – Indický oceán

17 Přírodní krajina má vlastní kulturní a etický rozměr..“Saháme po hvězdách, ale opomíjíme květy u vlastních nohou“…(G.Schaller..1995)..“bez krajiny není kultury“..(S.Schama Krajina a paměť..1995) „Pro zmechanizovaný svět se příroda stala útočištěm, místem rozjímání s úžasnou přetvářející silou“..(L.Warennová..2010) Existuje souvislost mezi naším vnitřním světem a okolní krajinou…Místa jsou zrcadly nás samých, jsou to nitky vedoucí k příběhům a tajemstvím..“ (V.Cílek..2004) „Ekologická etika je vlastně soustavou zásad, které člověku naznačují, jak by se měl chovat k mimolidskému světu..“(E.Kohák..1998) Mák alpský – Papaver aurantiacum na suťovisku v Dolomitech – Rozengarten- Itálie

18 Prameny: A) Fotografie: Petra Čermáková,Jiří Štyrský Mapy: B) Literatura: Cílek,V.(2005): Krajiny vnitřní a vnější.Dokořán. Praha Cílek,V.(2004): Makom kniha míst. Dokořán. Praha Havel,J-Štursa,J.(2003): Přírodní ráje světa.Ottovo nakladatelství.Praha – edice Cesty Kohák,E. (1998): Zelená svatozář. Sociologické nakladatelství. Praha Pásková,M. (2009): Udržitelnost cestovního ruchu. Gaudeamus. Hradec Králové Pásková,M.(2010): V geoparku nejde jen o to, že skála stojí na svém místě. In zpravodaj Ministerstva životního prostředí,roč. XX. Červen 2010,č.6, str Schama,S. (2008): Krajina a paměť.Academia.Praha Šípek,J.-Štyrský,J.: (2007): Kapitoly z geopsychologie. Gaudeamus. Hradec Králové. Štyrský,J.( v tisku): Průvodce horské turistiky (Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu – Šumperk)