REGIONÁLNÍ ANALÝZA 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti REGIONÁLNÍ ANALÝZA 1 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Osnova přednášky a cvičení 1. zdroje dat pro regionální analýzu 2. metody prostorového rozmístění objektů a jevů 3. metody a modely hodnocení regionálních procesů Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Zdroje dat pro regionální analýzu Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
BĚŽNÁ EVIDENCE OBYVATELSTVA ODVĚTVOVÉ STATISTIKY MAPY A ATLASY CENZUS MIKROCENZUS BĚŽNÁ EVIDENCE OBYVATELSTVA ODVĚTVOVÉ STATISTIKY MAPY A ATLASY DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ A GISY INTERNETOVÉ ZDROJE OSTATNÍ INFORMAČNÍ ZDROJE Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Zdroje informací - úkol Lexikon obcí Malá Skála (Jablonec nad Nisou): kde má sídlo obec s rozšířenou působností, sídlo pověřený obecní úřad, sídlo matriky, sídlo stavebního úřadu? Sčítání lidí, domů a bytů 2001 V jaké velikostní skupině obcí má Ústecký kraj nejvíce obcí, kolik? Atlas středního školství Jaká je úspěšnost studia na SŠ v okrese Jičín? Krajská ročenka školství Jak velké byly výdaje na žáka v roce 2006 v ČR? Statistická ročenka ČR Kolik bylo dokončeno bytů v nových budovách + druh výstavby v roce 2005? Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Metody hodnocení prostorového rozmístění objektů a jevů Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
prostorově diferenciační přístup cílem je vyjádřit, popsat a nejlépe i zobecnit prostorové rozložení jevu teoretické typy prostorového rozložení jevů kontinuální - spojité, plošné diskontinuální – bodové, nespojité Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Teoretické rozložení jevů rovnoměrné rozložení nerovnoměrné (disperzní) rozložení zonální rozložení ohniskové rozložení areálové rozložení amorfní, nezobecnitelné rozložení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Používané metody v prostorově diferenciačním přístupu kartografické kartogram, kartodiagram bodová metoda areálová metoda izoliniová metod centrografické – geografický průměr, střed a medián kvantitativní variační koeficient ukazatelé hustoty grafické Lorenzova křivka míra heterogenity Ginniho koeficient územní koncentrace Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
KARTOGRAFICKÉ METODY Zdroj: http://www.czso.cz/xs/edicniplan.nsf/t/40005F0F0A/$File/20136109m1.jpg Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Zakreslete jednotky NUTS 2 a NUTS 3 na slepé mapě Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Zdroj: http://www. czso. cz/csu/redakce Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
KARTOGRAM vynášet jen relativní data nemíchat rastry, nejsvětlejší rastr je vždy nejmenší zastoupení, dodržovat logiku vykresluje se 1 jev (příp.2,3), pak ztrácí přehlednost počet intervalů - Stürgesovo pravidlo hranice intervalu – otevřené, uzavřené Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Možnosti určování hranic intervalu kvantily variační rozpětí aritmetický průměr a směrodatná odchylka PC - Excel Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
zdroj: http://www. czso. cz/csu/redakce Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
KARTODIAGRAM kombinace s kartogramem nejčastěji kruhový diagram, příp.sloupcový vyjadřuje: velikost jevu, strukturu jevu, vývojové hodnocení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Kartodiagram strukturní kompletní Zdroj: http://gisak.vsb.cz/~pen63/atlasy/Atlas_PO/prezentaceHTML/obrazky/21.gif Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
BODOVÁ metoda body o stejné velikosti absolutní hodnoty lokalizovaná varianta nelokalizovaná (kartogramová) varianta kartodiagramová varianta Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
AREÁLOVÁ metoda IZOLINIOVÁ metoda vymezení většího územního celku na základě slučování menších katastrů dle určitého kritéria IZOLINIOVÁ metoda vyjadřuje prostorové rozložení jevu v prostoru pomocí izolinií izolinie = čáry spojující místa, body, lokality se stejnou hodnotou sledovaného jevu, místa se stejnou intenzitou jevu Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
CENTROGRAFICKÉ metody geografický průměr – bod, který představuje průměrnou polohu, čtverec vzdáleností od toho bodu je minimální ke všem ostatním bodům geografický střed – má vlastnosti těžiště území geografický medián – prostřední hodnota souboru (mediánová čára=rozděluje území na 2 části, v částech je stejná velikost jevu) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
KVANTITATIVNÍ METODY Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Variační koeficient =směrodatná odchylka/průměr * 100 do 20% velmi nízká proměnlivost jevu 20-50 % nízká územní variabilita 50-100 % střední územní v. 100-150 (200) % vysoká územní v. 150 (200) %+ extrémní územní v. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Hustota jevu průměrná koncentrace jevu v dané územní jednotce = D/S hustota zalidnění, hustota na zastavěnou plochu, průmyslová hustota, rekreační hustota kritická hustota jevu, přípustná (normativní) hustota jevu, maximální hustota jevu Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
rozptýlenost jevu v území kapacita území e = Dskutečná/Dkritická rozptýlenost jevu v území 1/D=S/N proximita (blízkost) odmocnina z rozptýlenosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
GRAFICKÉ METODY Zdroj: http://www.mpsv.cz/files/clanky/4764/graf6.gif Zdroj:http://gisova.ostrava.cz/images/grafy/graf-obvody-1-cast.gif Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Lorenzova křivka grafické zobrazení míry koncentrace čtverec o jednotkové straně osa x – kumulované % rozlohy osa y – kumulované % jevu úhlopříčka: – rovnoměrné rozložení jevů Zdroj: http://serendipityoucity.blogsome.com/wp-admin/images/gini.png Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Míra heterogenity hodnota, vyjadřující na jak velké ploše resp. na jak velkém podílu území (v %) se nachází 50% sledovaného jevu MH = 1.+ ((50 – 2.)/(3. – 2.)) x (4. – 1.) interval (50 – 100) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Ginniho koeficient vyjadřuje územní koncentraci vypočítá se z kumulovaných % pomocí křížového pravidla:(1.hodnota kum.%plochy * 2.hodnota kum.%jevu) – (1.hodnota kum.% jevu * 2.hodnota kum.% plochy) atd. - vše sečte Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
PŘÍKLAD č.1 - zadání Vypočtěte míru heterogenity a zkonstruujte Lorenzovu křivku Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
PŘÍKLAD č.1- řešení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
PŘÍKLAD č.1- řešení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Míra heterogenity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Lorenzova křivka Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Příklad č.2 – Vypočet míry heterogenity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Vypočtěte míru heterogenity Příklad č.2 – zadání Vypočtěte míru heterogenity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Děkuji za pozornost! Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102