REGIONÁLNÍ ANALÝZA 1 Evropský sociální fond

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Výpočet zásoby porostu na zkusných plochách při požadované přesnosti
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
ZRG - Cvičení 5 Jaro SE charakteristiky  Pro daný okres zpracujte referát o vybraných ukazatelích. K potřebným datům je možné se dostat přes tuto.
Použité statistické metody
Regionální ekonomická analýza Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Cvičení 1: Využití ploch. Zadání  Ve zvoleném území zhodnoťte změny vybraných typů využití ploch mezi lety 1896 a 2007  Ve zvoleném území zhodnoťte.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Regionální věda 3 případová studie 5RE904 Regionální věda Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Statistika I 2. cvičení.
INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ KARTOGRAFICKÉ VÝSTUPY VÝSLEDKŮ ZMAPOVÁNÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT 2000 – 2006 Koordinační schůzka k projektu – Poděbrady,
Charakteristiky variability
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Obsah statistiky Jana Zvárová
DATOVÉ SOUBORY PRO ANALYTICKÉ A PROGNOSTICKÉ PRÁCE NA ÚROVNI SPRÁVNÍCH OBVODŮ OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ Doc. RNDr. Alois Andrle, CSc. ÚRS PRAHA, a.s.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
KARTODIAGRAM A AREÁLOVÁ METODA
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
INTERPRETACE GRAFŮ a KARTODIAGRAMŮ
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
Regionální politika Problémové regiony ve vybraných členských zemí EU
Kartografie.
Charakteristické rysy a typy jednorozměrného rozdělení četností.
Techniky projektového řízení
Statistika Ukazatelé variability
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Charakteristiky variability
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 3 Evropský sociální fond
KARTODIAGRAM je mapa s dílčími územními celky, do kterých jsou diagramy znázorněna statistická data (absolutní hodnoty!), většinou geografického charakteru.
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Charakteristiky variability
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ OBYVATELSTVO ČR – STATISTICKÁ DATA.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 4 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA METODY
Na co ve výuce statistiky není čas
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA CESTOVNÍ RUCH
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 4. Periferní a jádrové oblasti Česka: statistické přístupy k jejich studiu.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 5 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Statistika - definice Statistika je vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter. Statistika je v určitém smyslu jazykem pro.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Charakteristiky variability Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
METODY HODNOCENÍ ROZMÍSTĚNÍ OBYVATELSTVA Existence řady metod:  hustota obyvatelstva / zalidnění  areály maximálního zalidnění  křivka koncentrace /
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Veřejná databáze Českého statistického úřadu
Popisná statistika I tabulky četností
Statistika 2.cvičení
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Prostorová analýza – Seminář 2 popisné statistiky, korelace
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
Geografické informační systémy
Základní zpracování dat Příklad
Analýza kardinálních proměnných
Autor: Honnerová Helena
Základy popisné statistiky
Transkript prezentace:

REGIONÁLNÍ ANALÝZA 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti REGIONÁLNÍ ANALÝZA 1 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Osnova přednášky a cvičení 1. zdroje dat pro regionální analýzu 2. metody prostorového rozmístění objektů a jevů 3. metody a modely hodnocení regionálních procesů Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Zdroje dat pro regionální analýzu Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

BĚŽNÁ EVIDENCE OBYVATELSTVA ODVĚTVOVÉ STATISTIKY MAPY A ATLASY CENZUS MIKROCENZUS BĚŽNÁ EVIDENCE OBYVATELSTVA ODVĚTVOVÉ STATISTIKY MAPY A ATLASY DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ A GISY INTERNETOVÉ ZDROJE OSTATNÍ INFORMAČNÍ ZDROJE Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Zdroje informací - úkol Lexikon obcí Malá Skála (Jablonec nad Nisou): kde má sídlo obec s rozšířenou působností, sídlo pověřený obecní úřad, sídlo matriky, sídlo stavebního úřadu? Sčítání lidí, domů a bytů 2001 V jaké velikostní skupině obcí má Ústecký kraj nejvíce obcí, kolik? Atlas středního školství Jaká je úspěšnost studia na SŠ v okrese Jičín? Krajská ročenka školství Jak velké byly výdaje na žáka v roce 2006 v ČR? Statistická ročenka ČR Kolik bylo dokončeno bytů v nových budovách + druh výstavby v roce 2005? Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Metody hodnocení prostorového rozmístění objektů a jevů Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

prostorově diferenciační přístup cílem je vyjádřit, popsat a nejlépe i zobecnit prostorové rozložení jevu teoretické typy prostorového rozložení jevů kontinuální - spojité, plošné diskontinuální – bodové, nespojité Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Teoretické rozložení jevů rovnoměrné rozložení nerovnoměrné (disperzní) rozložení zonální rozložení ohniskové rozložení areálové rozložení amorfní, nezobecnitelné rozložení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Používané metody v prostorově diferenciačním přístupu kartografické kartogram, kartodiagram bodová metoda areálová metoda izoliniová metod centrografické – geografický průměr, střed a medián kvantitativní variační koeficient ukazatelé hustoty grafické Lorenzova křivka míra heterogenity Ginniho koeficient územní koncentrace Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

KARTOGRAFICKÉ METODY Zdroj: http://www.czso.cz/xs/edicniplan.nsf/t/40005F0F0A/$File/20136109m1.jpg Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Zakreslete jednotky NUTS 2 a NUTS 3 na slepé mapě Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Zdroj: http://www. czso. cz/csu/redakce Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

KARTOGRAM vynášet jen relativní data nemíchat rastry, nejsvětlejší rastr je vždy nejmenší zastoupení, dodržovat logiku vykresluje se 1 jev (příp.2,3), pak ztrácí přehlednost počet intervalů - Stürgesovo pravidlo hranice intervalu – otevřené, uzavřené Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Možnosti určování hranic intervalu kvantily variační rozpětí aritmetický průměr a směrodatná odchylka PC - Excel Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

zdroj: http://www. czso. cz/csu/redakce Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

KARTODIAGRAM kombinace s kartogramem nejčastěji kruhový diagram, příp.sloupcový vyjadřuje: velikost jevu, strukturu jevu, vývojové hodnocení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Kartodiagram strukturní kompletní Zdroj: http://gisak.vsb.cz/~pen63/atlasy/Atlas_PO/prezentaceHTML/obrazky/21.gif Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

BODOVÁ metoda body o stejné velikosti absolutní hodnoty lokalizovaná varianta nelokalizovaná (kartogramová) varianta kartodiagramová varianta Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

AREÁLOVÁ metoda IZOLINIOVÁ metoda vymezení většího územního celku na základě slučování menších katastrů dle určitého kritéria IZOLINIOVÁ metoda vyjadřuje prostorové rozložení jevu v prostoru pomocí izolinií izolinie = čáry spojující místa, body, lokality se stejnou hodnotou sledovaného jevu, místa se stejnou intenzitou jevu Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

CENTROGRAFICKÉ metody geografický průměr – bod, který představuje průměrnou polohu, čtverec vzdáleností od toho bodu je minimální ke všem ostatním bodům geografický střed – má vlastnosti těžiště území geografický medián – prostřední hodnota souboru (mediánová čára=rozděluje území na 2 části, v částech je stejná velikost jevu) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

KVANTITATIVNÍ METODY Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Variační koeficient =směrodatná odchylka/průměr * 100 do 20% velmi nízká proměnlivost jevu 20-50 % nízká územní variabilita 50-100 % střední územní v. 100-150 (200) % vysoká územní v. 150 (200) %+ extrémní územní v. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Hustota jevu průměrná koncentrace jevu v dané územní jednotce = D/S hustota zalidnění, hustota na zastavěnou plochu, průmyslová hustota, rekreační hustota kritická hustota jevu, přípustná (normativní) hustota jevu, maximální hustota jevu Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

rozptýlenost jevu v území kapacita území e = Dskutečná/Dkritická rozptýlenost jevu v území 1/D=S/N proximita (blízkost) odmocnina z rozptýlenosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

GRAFICKÉ METODY Zdroj: http://www.mpsv.cz/files/clanky/4764/graf6.gif Zdroj:http://gisova.ostrava.cz/images/grafy/graf-obvody-1-cast.gif Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Lorenzova křivka grafické zobrazení míry koncentrace čtverec o jednotkové straně osa x – kumulované % rozlohy osa y – kumulované % jevu úhlopříčka: – rovnoměrné rozložení jevů Zdroj: http://serendipityoucity.blogsome.com/wp-admin/images/gini.png Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Míra heterogenity hodnota, vyjadřující na jak velké ploše resp. na jak velkém podílu území (v %) se nachází 50% sledovaného jevu MH = 1.+ ((50 – 2.)/(3. – 2.)) x (4. – 1.) interval (50 – 100) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Ginniho koeficient vyjadřuje územní koncentraci vypočítá se z kumulovaných % pomocí křížového pravidla:(1.hodnota kum.%plochy * 2.hodnota kum.%jevu) – (1.hodnota kum.% jevu * 2.hodnota kum.% plochy) atd. - vše sečte Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

PŘÍKLAD č.1 - zadání Vypočtěte míru heterogenity a zkonstruujte Lorenzovu křivku Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

PŘÍKLAD č.1- řešení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

PŘÍKLAD č.1- řešení Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Míra heterogenity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Lorenzova křivka Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Příklad č.2 – Vypočet míry heterogenity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Vypočtěte míru heterogenity Příklad č.2 – zadání Vypočtěte míru heterogenity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Děkuji za pozornost!                    Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102