E-LEARNING A STUDENTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Advertisements

Zvětšovací a předčítací programy pro slabozraké
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Olga Václavová, knihovna ETF
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Strukturované učení PROJEKT EU
SOFTWARE operační systémy
Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/
Ing. Jiří Veselý PowerPoint – nastavení a ladění VY_32_INOVACE_C1_20 PowerPoint nastavení, spouštění prezentace, rady a kontrola. Informační.
Výpočetní technika Akademický rok 2011/2012 Letní semestr Novák Petr
Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)
Microsoft Office PowerPoint
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
Seznam.gov.cz Seznam fyzických osob, podnikajících fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku.
Přístupnost jako jeden z aspektů kvalitního webu Autor: Mgr. Radek Pavlíček Metodické centrum informatiky SONS ČR
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Anotace Žák se seznámí s prostředím aplikace MS Word Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Orientuje se v prostředí aplikace MS Word Speciální.
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Anotace Žák se seznámí se základy psaní textu ve Wordu a pohyb po dokumentu. Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže napsat, opravit a smazat.
Počítače pro handicapované
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Bezbariérové mapy ZČU bezbariérově pomocí SVG?
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Informační a komunikační technologie Základní ovládání a nastavení počítače Klávesnice – psaní anglických znaků.
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Informační a komunikační technologie Základní ovládání a nastavení počítače Klávesnice – cizojazyčné rozložení.
INFORMATIKA 7 Jak má vypadat textový dokument III2 - I7- 16.
Handicapovaní lidé v informační společnosti
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Základní nastavení systému
Zásady tvorby prezentací Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Pavel Broža Datum: Cílové ročníky: 6. a 7.
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vzdělávání osob se zdravotním postižením na ZČU v Plzni - Ing. Petr Šika.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b.
Středisko handicapovaných studentů na VŠE V roce 2015.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Humanitární aplikace informatiky Jaromír Plhák. Organizace hodin Jedno vybrané téma. Obecné informace k danému tématu studenti představí vlastní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Textový editor Lada Juráňová.
Asistivní technologie pro mobilní zařízení PV072 Seminář z asistivních technologií Vít Vaněk
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Animace v aplikaci PowerPoint 2007
Základní úpravy jasu v Adobe Photoshop
Rybolov – poznej svou značku
Co bychom měli také o internetu vědět
Recyklace plastu PŘÍRODA.
Microsoft Excel Funkce Když. Microsoft Excel Funkce Když.
HLEDEJ VÝROBKY K RŮZNÝM PROFESÍM.
POČÍTAČ A LIDÉ S HANDICAPEM Adéla Beránková, 3. A.
Informační a komunikační technologie
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Človíček a jeho tělo zdraví.
Strom pro zvířata Vnímání, jazyk a řeč.
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

E-LEARNING A STUDENTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Doc. ing. Jaroslav Hrubý, CSc. Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky Pedagogická fakulta Technické univerzity v Liberci

PEDAGOGICKÁ VÝZVA Výchova a vzdělávání jsou moc důležité, ale velmi složité disciplíny. Výchova a vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením je ještě složitější (a ještě důležitější). Všechno, co může pomoci, je vítáno. E-learning zde najde vřelé přijetí, protože má tyto výhody: umožňuje studovat i na dálku z bezbariérového prostředí; student může sám zvolit tempo svého studia. E-learningové programy však musí být přístupné i pro jedince s postižením.

1985 Laboratoř elektronických smyslových náhrad ÚFR ČSAV – Praha NAŠE ZKUŠENOST První počítačové programy pro výuku neslyšících. 1985 Laboratoř elektronických smyslových náhrad ÚFR ČSAV – Praha Sinclair ZX Spectrum

NAŠE ZKUŠENOST Ověřovány ve škole pro neslyšící děti s přidruženým mentálním postižením v Českých Budějovicích. Veliký úspěch. Matematika, artikulace, dějepis, zeměpis. Pokračovat znemožnil nedostatek počítačů z dovozu.

OMEZENÍ PŘÍSTUPNOSTI Různé typy vad přinášejí různá omezení v přístupu k hardware a software. Zcela různá omezení však přinášejí i různé stupně vady: nedoslýchaví  neslyšící; slabozrací  nevidomí; amputace prstu  úplné ochrnutí.

ZÁKON A PŘÍSTUPNOST INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

ZÁKON A PŘÍSTUPNOST Počítače jsou univerzální kompenzační pomůckou Legislativní ošetření přístupnosti hardware a software. Legislativními opatřeními na úrovni zákonů je dostupnost software, hardware, e-learningu a internetu pro občany se ZP garantována v těchto zemích: Austrálie; Kanada; Itálie; Německo; Španělsko; USA a Velká Británie.

USA Nejvíce ovlivňují vývoj v této oblasti. Zákon o Američanech se zdravotním postižením (1990); sekce 204 Zákona o telekomunikacích (1996); novelizace z roku 1998 sekce 508 Zákona o rehabilitaci (přijat již v roce 1973).

SEKCE 508 Federální agentury, které vyvíjejí, opatřují si, udržují nebo využívají elektronické a informační technologie, musí zajistit, že jsou přístupné lidem se zdravotním postižením...

SEKCE 508 Reagovali všichni významní tvůrci software i hardware. Microsoft, Adobe, IBM, Hewlet Packard, Sun, E-Bay, Yahoo, Dell, GE atd. V důsledku této legislativy jsou již Windows 2000 a další báječně přístupná (bohužel jen v anglické verzi). Přístupný je i Adobe Reader.

PŘÍSTUPNOST INTERNETU A E-LEARNINGU

VŠECHNY TYPY VAD Iniciativa pro přístupnost webu www.w3.org

VŠECHNY TYPY VAD 12 velmi rozumných doporučení

MOŽNOSTI USNADNĚNÍ PRO JEDNOTLIVÉ TYPY VAD

VADY ZRAKU

VADY ZRAKU Postižení, které vyvolává největší soucit veřejnosti. Velké množství univerzitně vzdělaných nevidomých = dostatek silných osobností. Důsledek: „šlechta“ mezi zdravotně postiženými. Otázka přístupnosti High-Tech je nejlépe zpracována právě pro jedince se zrakovým postižením.

SLABOZRACÍ Nastavení velikosti (a typu) písma; nastavení jasu a kontrastu; barva písma a podkladu. Tento snímek je ilustrací, jak to pro slabozraké nemá vypadat (vzorek v podkladu, malý kontrast).

SLABOZRACÍ Nastavení velikosti písma Nastavení jasu a kontrastu Obrázek: Symbol zrakové vady Nastavení velikosti písma Nastavení jasu a kontrastu Barva písma a podkladu Takhle je to lepší!

USNADNĚNÍ VE WINDOWS

SLABOZRACÍ Lupa (je i ve Windows počínaje 2000):

SLABOZRACÍ Lupa (je i ve Windows počínaje 2000):

NEVIDOMÍ Hlasový syntezátor (je i v anglických Windows XP) Vypravěč

NEVIDOMÍ Další možnosti zajištění přístupnosti Braillský řádek

VADY ZRAKU Iniciativa české Sjednocené organiza-ce nevidomých a slabozrakých www.blindfriendly.cz

TĚLESNÉ VADY

TĚLESNÉ VADY Vady jemné motoriky Ochrnutí různého stupně Amputace Hardwarové nebo softwarové úpravy klávesnice Náhrada myši klávesnicí Ovládání počítače hlasem Ovládání počítače pohybem očí

TĚLESNÉ VADY Hardwarové úpravy klávesnice

TĚLESNÉ VADY Dvorakova klávesnice USA 1965

TĚLESNÉ VADY Klávesnice na obrazovce

TĚLESNÉ VADY Klávesnice na obrazovce

TĚLESNÉ VADY Softwarové úpravy klávesnice

TĚLESNÉ VADY Náhrada myši numerickými klávesami

TĚLESNÉ VADY Alternativní způsoby ovládání počítače Speciálně upravené joysticky Snímání pohybu očí Ovládání počítače hlasem

Prof. Stephen William Hawking Narodil se 8. ledna 1942 v Anglii. Ve dvaceti mu lékaři diagnostikovali amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) – nevyléčitelné onemocnění motorických nervů. V roce 1966 udělal doktorát. V roce 1975 učinil svůj zatím největší objev – kvantové vypařování černých děr. Stephen W. Hawking

Stephen William Hawking V roce 1974 byl zvolen za člena Královské společnosti. V roce 1979 získal v Cambridgi prestižní lucasianskou profesuru matematiky, kterou 310 let před ním obdržel sir Isaac Newton. V roce 1985 dostal zápal plic a museli mu vyjmout hrtan. V důsledku toho ztratil ještě hlas. Dnes je zcela nehybný, pohybuje se na elektrickém vozíku. Mluví za něho počítačový syntezátor.

Hawkingův syntezátor

Hawkingův syntezátor

VADY SLUCHU

NESLYŠÍCÍ Zdánlivě by mohlo stačit málo: Převod na text (titulky). Akustické signály zobrazovat na obrazovce. Řada neslyšících však nečte s porozuměním a spadá tak do další kategorie.

VADY POROZUMĚNÍ PSANÉMU TEXTU

VADY POROZUMĚNÍ PSANÉMU TEXTU Dyslektici (5 až 10 % populace). Náhrada psaného textu hlasem. Mentálně retardovaní. Ale též neslyšící i nedoslýchaví. Výklad ve znakové řeči.

Czech Sign Language Český znakový jazyk

VADY POROZUMĚNÍ PSANÉMU TEXTU Úplně univerzální metoda pro zvýšení přístupnosti, a to i pro nepostižené studenty: jasný, logický a názorný výklad; jednoduché věty; dodržování zásad „dobré pedagogické praxe“. Kolik českých učitelů opravdu dokáže naučit kohokoliv cokoliv???

SNAŽTE SE DODRŽOVAT Studenty je třeba motivovat. Proč byste se právě vy nemohli stát v tomto oboru mistry? Studenti musí mít pocit, že se učí užitečné a praktické věci. I když učíme třeba teorii relativity, musíme v úvodu studenty přesvědčit, že se to právě jim bude k něčemu hodit. Výklad musí být zajímavý.

SNAŽTE SE DODRŽOVAT Nebojte se do výkladu občas zařadit vtip. Musíte ale vědět, jak na určitý druh humoru reagují studenti s různými typy postižení. Tak např. neslyšící vtipy přímo milují. Jsou ale „černobílí“ a vůbec nechápou ironii (ironie se totiž nedá odezírat...).

SNAHA O PROSAZENÍ ZÁKONA O ZNAKOVÉ ŘEČI

SNAŽTE SE DODRŽOVAT Text musí být uspořádán jasně a logicky. Jasně a konzistentně musí být uspořádány také stránky (snímky). Na začátku kapitoly (tématu) uveďte, co se bude učit. Na konci každé kapitoly zařaďte shrnutí. Je vhodné připojit anotace nových pojmů. Lze je spojit i s několikajazyčným slovníkem.

SNAŽTE SE DODRŽOVAT Vyhýbejte se složeným, dlouhým větám. Výklad musí být názorný. Všechno, co se dá nakreslit, musí být nakresleno. Pro nevidomé „reliéfně“ zobrazeno a hlasově popsáno. Opakování a nestresující testování jsou „matkou moudrosti“.

SNAŽTE SE DODRŽOVAT Nenechte se unést technickými možnostmi, které vám programy poskytují! Animace a multimédia musí vést k lepší srozumitelnosti výkladu a k hlubšímu soustředění frekventantů. Když to přeženete, studenti se přestanou zajímat o předmět, ale budou čekat s napětím, jaký další efekt teď přijde...

Děkuji Vám za Vaši milou pozornost... SNAŽTE SE DODRŽOVAT Z učitele musí přímo vyzařovat jeho zápal pro věc! Kdo chce zapalovat, musí sám hořet... Děkuji Vám za Vaši milou pozornost...