Fyziologie oka aneb co ještě nevíme o oční čočce?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Digitální učební materiál
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Optické klamy a teorie barevného vidění
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vliv osvětlení a jasu na člověka
STAVBA OKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
Jak nás oko klame a proč vidíme barevně RNDr. Jitka Prokšová,Ph.D. KOF FPE ZČU Plzeň přednáška pro FPV 2010/11.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lidské oko Optické čočky Název školy
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Zrak a optické klamy.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Lidské oko
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fyziologie oka aneb co ještě nevíme o oční čočce? RNDr. Jitka Prokšová, Ph. D. KOF ZČU Plzeň

Obsah Gullstrandův model oka Stavba oka, Purkyňův jev, Mariottův pokus Oko v číslech Akomodace oka Absorpční schopnost různých částí oka Transmisní vlastnosti oka podle věku UV, IR: možnosti poškození částí oka Kontrast a rozlišovací schopnost Doznívání zrakového vjemu Vady oka Co ještě nevíme o oční čočce? Vývoj oční čočky Závěrem…

Části oka Průchod světla: Rohovka, komora, čočka, sklivec, sítnice

Gullstrandův model oka Allvar Gullstrand (1862-1930) (NC 1911) Newton, Helmholtz, Young

sítnice (11 vrstev) tyčinky čípky žlutá skvrna (čípků 50x více než tyčinek) slepá skvrna (Mariottův pokus)

Oko v číslech (u dospělého člověka) Předozadní délka oka: 24,3 mm Hmotnost oka: 6,3 až 7,8 g Objem oka: 6,5 ml Poloměr zakřivení celé oční koule: 10,8 mm Obsah vody v rohovce: 73 % Obsah vody ve sklivci: 98 % Optická mohutnost rohovky: 43 dpt Optická mohutnost čočky: 19 dpt (33 dpt)

Akomodace oka změna vypuklosti - ciliární svaly uvolnění cil. svalů -zaostření na nekonečno (čočka má nejmenší tloušťku – „volné“ oko) blízký bod – nejmenší vzdálenost, na kterou ještě ostře vidíme daleký bod – nekonečno stařecké oko

Absorpční schopnost různých částí oka Rohovka : filtr UV ( pod 300 nm) Komorová voda a čočka: filtr IR

Transmisní vlastnosti oka podle věku Nutnost ochrany oka před UV-A v nízkém věku S věkem klesá propustnost čočkového jádra

UV, IR: možnosti poškození částí oka Pravděpodobnost poškození – různé faktory (intenzita světla, doba osvitu oka, vlnová délka) Mechanismus poškození oka: fotochemické účinky, termické účinky …(extrémní dehydratace, mechanické poškození atd.) Sněžná slepota Katarakta z povolání (skláři, svářeči) Silné osvětlení – „přebytek“ světla: fotoblesky, světlomety („otupení“ zornicového reflexu)

Kontrast a rozlišovací schopnost 1) růzností intenzity při jednobarevném osvětlení 2) různobarevným osvětlením (S velikostí rozdílu jasu 2 ploch vzrůstá jeho vnímatelnost.)

A B

Test rozlišovací schopnosti oka, astigmatismu

Doba doznívání zrakového vjemu max. zvýšení citlivosti oka – 0,5 hod ve tmě oslnění - jistou dobu citlivost vůči jisté barvě snížena doba trvání vjemu - roste s intenzitou a s vln. délkou

Vady oka Co známe a co umíme: 1) Dalekozrakost a krátkozrakost 2) Astigmatismus 3) Otvorová vada 4) Barevná vada 5) Barvoslepost Co známe a co umíme: Parametry a složení oka, celkový optický systém oka Odstraňování zakalených čoček (1800 př.n.l.) Odstranění nebo korekce vad oka

Vývoj oční čočky Oční čočka – vývoj nastává v raném stádiu embrya Oční čočka – jediná průhledná tkáň v lidském těle (čočka = biologický krystal) Buňky oční čočky samovolně neopravitelné (až 90% buněk v těle v neustálé obnově) Jedinečná schopnost oční čočky aktivovat ve svých buňkách samozničující program Rozpuštění jader buněk čočky Vznik krystalinů (hustý roztok speciálních bílkovin)

??? Proces buněčného ničení (apoptóza): NC 2002 Brenner, Horvitz, Sulton (hlístice) Brzdící mechanismus – využití blokátorů, které zastavují destrukci? Aplikace v praktickém lékařství? Existují souvislosti v přírodě (danio pruhované)?

Kde hledat víc informací? SCIENTIFIC AMERICAN (Dahm: Umírají, abychom mohli vidět), leden 2005 JOURNAL OF CELL SCIENCE (Bassnett: Development of a macromolecular diffusion pathway in the lens), díl 15, 2003 EXPERIMENTAL EYE RESEARCH 74, (Bassnett: Lens Organelle Degradation), č.1, str. 1-6 Internetové odkazy: www.allaboutvision.com www.zeiss.cz