Věty vedlejší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Věta jednoduchá, souvětí
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Grafické znázornění věty jednoduché
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Skladba souvětí.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Věty vedlejší

věta podle počtu sloves v určitém tvaru (verbum finitum) dělíme věty: A) věta jednoduchá B) souvětí

A) věta jednoduchá věta jednoduchá = 1 sloveso v určitém tvaru věta jednočlenná – subjekt „neexistuje“ Prší. Bolí mě v krku. věta dvojčlenná – subjekt známe, nebo pochopíme (subjekt nevyjádřený) z kontextu (existuje) Bolí mě hlava. Jsou ve škole.

B) souvětí souvětí = 2 a více sloves v určitém tvaru podle počtu vět hlavních rozlišujeme: souvětí souřadné – 2 a více vět hlavních souvětí podřadné – 1 věta hlavní věta hlavní – může stát samostatně věta vedlejší – nemůže stát samostatně, je závislá na větě hlavní (VH), nebo jiné větě vedlejší (VV)

věty vedlejší ptáme se na ně stejnými otázkami jako na jednotlivé větné členy věta řídící X věta závislá

VV podmětná ptáme se na ni otázkou nominativu často začíná zájmenem „kdo / co“ Kdo si počká, ten se dočká. 2VH ∕ 1VV Po

VV přísudková • vyjadřuje jmennou část přísudku jmenného se sponou • obsah této VV lze vyjádřit infinitivem nebo podst. jménem • Obloha byla, jako by ji namaloval. 1VH \ 2VV Přs

Zdroje: •http://dum.rvp.cz/materialy/vedlejsi-veta- podmetna-prisudkova-2.html • Příruční mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1995. 800 s. ISBN 80-7106-134-4.

VV předmětná ptáme se na ni pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu) Ptal se, kdo tam byl. 1VH \ 2VV Pt

VV přívlastková rozvíjí jméno ve větě řídící ptáme se na ni stejně jako na přívlastek: „jaký / který / čí...“ často začíná zájmenem „který“ - před ním se píše čárka a i na konci této VV je nutné napsat čárku!!! → často se jedná o větu vloženou Ten pán, který nám pomohl, bydlí ve vedlejším domě.

VV příslovečná časová ptáme se na ni otázkami na PUČ – kdy / od kdy / do kdy... Až přijdeš domů, ukliď svůj pokoj. 2VH ∕ 1VV PUČ

VV příslovečná místní ptáme se na ni otázkami na PUM – kde / odkud / kam … Kde nic není, ani smrt nebere. 2VH ∕ 1VV PUM

VV příslovečná způsobová ptáme se na ni otázkami jako na PUZ – jak / jakým způsobem... Odpověděl, jak nejlépe dovedl. 1VH \ 2VV PUZ

VV příslovečná podmínková ptáme se na ni: „za jakých podmínek se stane...“ Když uklidíš, upeču něco dobrého. 2VH ∕ 1VV PUpodm.

VV příslovečná měrová ptáme se na ni: jakou měrou / do jaké míry... Snažil se, seč mu síly stačily. 1VH \ 2VV PUměrová

VV doplňková po slovesech smyslového vnímání stává doplněk vyjádřený VV VV doplňkové často začínají spojkami jak / že... Spatřil ho, jak vystupuje z vlaku. tyto doplňkové VV lze však nahradit konstrukcí, jejímž základem je infinitiv nebo aktivní dějové adjektivum: Spatřil ho vystupovat z vlaku.