Jirka, Marek, Vašek, Honza Stirlingův motor Jirka, Marek, Vašek, Honza
Konstrukce
Konstrukce Hlavní válec - z jedné strany ohříván, z druhé chlazen, naplněn vzduchem, heliem nebo vodíkem Přeháněč - volně se pohybuje v hlavním válci, přehání plyn z teplé části do chladné Pracovní válec - je potrubím spojen s hlavním válcem obsahuje píst, který pohání setrvačník Setrvačník - přes kliky spojen s pístem a přeháněčem
Funkce - ohřev
Funkce - ohřev Díky tomu, že přeháněč se nachází v chladné části, plyn je v teplé, ohřívá se. Zvětšuje se jeho tlak a posouvá píst v pracovním válci směren dolů. Tento pohyb je přes setrvačník přenášen na přeháněč, který se přesune do teplé části → plyn je přehnán do chladné
Funkce - chlazení
Funkce - chlazení Nyní se většina vzduchu nachází v chladné části, ochladí se, vytvoří se podtlak, píst je nasát do původní polohy, přičemž opět roztáčí setrvačník Pohyb se přenese přes kliku na přeháněč, ten přežene plyn do chladné části a celý děj se opakuje Setrvačník musí mít dostatečnou hmotnost, aby se v průběhu funkce nezačal otáčet na opačnou stranu
Funkce
Typy
Typy
Historie 1816 Skot Stirling vynalezl nový tepelný stroj s nevídanou účinností 1846 1. technické využití nového vynálezu (po půl roce neúspěch)→postupný zánik 1935 firma Philips vyvíjí malé generátory pro radiostanice poháněné Stirlingovým motorem 1945 devastace závodů Philips
Historie 1949 Philips přechází na výrobu elektroniky 1950 Stirlingův motor poprvé využit jako chladicí zařízení (teplota 12 K) 1950 přechod ze vzduchu na helium později vodík jako náplně 2000 SM úspěšně testován jako pohonná jednotka autobusů DAF a MAN
Využití Menší pohonná jednotka (do 100 kW) Pohon automobilů, autobusů (ale už ne lokomotiv a elektráren) Chladicí zařízení pro extrémně nízké teploty Ekologická možnost využití zbytkového tepla elektráren Výroba generátorů pro rozvojové země
Děkujeme, že jste se alespoň tvářili, že dáváte pozor!