VEKTOROVÁ GRAFIKA - INKSCAPE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vektorová grafika Říjen Ing. J. Šanovec.
Advertisements

MS Malování I. VY_32_INOVACE_57_MS_Malovani_I.
MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Informační a komunikační technologie 5. – 7. ročník
Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
Styly, záhlaví a zápatí, oddíly
VY_32_INOVACE_59_Zoner_Callisto4_I. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
VY_32_INOVACE_E3-13 KRESLÍME RASTROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: ZÁŘÍ 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY RASTOVOU.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Zoner Callisto.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/2.
VYPRACOVALA: MGR. HANA TOFLOVÁ DNE: ICT2/1/3/13 WORD - tabulky.
Téma: CorelDRAW - Textové objekty - 7. díl
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Vysvětlení panelu nástrojů v „Malování“
Textový procesor Open Office, Writer OKRAJE STRÁNKY
Návod na složení jména z písmenkových log
Inovace bez legrace CZ / /01
TEXTOVÝ EDITOR.
INKSCAPE Vektorová grafika.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
TEXTOVÝ EDITOR (vkládání dalších objektů do textu a jejich vlastnosti, textové tabulky, šablony,) Lol.
Kreslíme rastrovou grafikou I. v programu MALOVÁNÍ
Téma: Vektorizace obrázků -10. díl
Vkládání kreslených útvarů
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
VEKTOROVÁ GRAFIKA ZONER CALLISTO.
Grafika 5 CorelDraw – plošné objekty VY_32_INOVACE_7B5.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
GRAFIKA úvod.
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Corel DRAW Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Corel DRAW Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Počítačová grafika Zoner Callisto – tabulky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Tvorba prezentace na iPadu Co se.
T EXTOVÝ EDITOR ( VKLÁDÁNÍ DALŠÍCH OBJEKTŮ DO TEXTU A JEJICH VLASTNOSTI, TEXTOVÉ TABULKY, ŠABLONY, JEJICH VYUŽITÍ A TVORBA )
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_10B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
 Program pro tvorbu tabulek.  Síť buněk, do kterých můžeme vkládat libovolné údaje  Podstatou jsou vzorce, pomocí kterých provádíme v buňce operace.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
Počítačová grafika Zoner Callisto Efekty
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Malování - uložení a otevření obrázku
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

VEKTOROVÁ GRAFIKA - INKSCAPE Vektorový grafický editor

Vektorová grafika Vektorové kreslení se liší od bitmapového (rastrového) hlavně odlišným pojetím záznamu objektu. U rastrového se jedná o zaznamenání objektu jako souboru různě zbarvených bodů (pixelů).

Vektorová grafika U vektorového objektu vycházíme z geometrie, z matematického popisu plošných útvarů. Program si pamatuje data základních objektů a při úpravě objektu vždy rovnici upraví. Objekt se pak skládá z různě upravených předdefinovaných objektů (čar, obdélníků, textů).

Vektorová grafika Díky tomu je jeho kvalita při zvětšování pořád stejná! – vektorový objekt.

Vektorová grafika Kdežto rastrový obrázek je uložen bod po bodu – odstín barvy. Zvětšíme-li obrázek, jsou body dobře vidět.

PAMATUJTE!!! Vektorová grafika je nejvhodnější pro kreslení klipartů, obrázků na webové stránky a podobně. Rastrová grafika je nezbytná hlavně pro fotografie.

Vektorová grafika Pro kreslení vektorovou grafikou lze využívat Corel Draw, Adobe Illustrator nebo Zoner Callisto, INKSCAPE…

INKSCAPE Vektorový editor

Inkscape Kvalitních vektorových grafických editorů není mnoho, natož těch, které by byly zadarmo. Ovšem najdou se i výjimky, například povedený open source (otevřený zdroj – free) program Inkscape. Chcete-li si vytvořit vizitky, nebo propagační grafiku, pak je pro Vás Inkscape jako stvořený.

Obecně Rozdíl mezi vektorovým a rastrovým grafickým editorem spočívá v práci s grafickou informací. Zatímco klasické rastrové editory (mezi které se řadí všechny programy pro úpravu fotografií), pracují s jednotlivými body v obrazu, vektorové grafické editory pracují s křivkami.

Obecně Díky tomu je možné obraz bez problémů zvětšovat i zmenšovat při zachování stále stejné kvality. S vektory se však dnes setkáte i v běžných rastrových (též bitmapových) editorech, kde slouží pro vkládání písma nebo jednoduchých geometrických obrazců.

K čemu vám bude Inkscape? Inkscape vám neposlouží jako program pro úpravu fotografií nebo podobných obrázků. Ovšem hledáte-li pomůcku pro přípravu grafiky na různé letáky, vizitky, obaly na DVD a dalších tiskoviny, pak se vám určitě zalíbí.  

K čemu vám bude Inkscape? Nabízí množství funkcí pro práci s obrazci, v zásobě má spoustu připravených tvarů, které lze dále upravovat. Samozřejmá je podpora textu, kaligrafického štětce (krasopisného), nebo barevných přechodů.

K čemu vám bude Inkscape? Budete-li chtít vložit bitmapový obrázek (fotografii), pak samozřejmě můžete. Inkscape vám pak nabídne několik nástrojů pro jeho úpravy, za které by se nemusel stydět ani běžných freewarový program pro úpravu fotografií.

Vložení objektů Spusťte si Inkscape a vyzkoušejte si vkládání jednotlivých obrazců na výkres. Základní plocha odpovídá papíru velikosti A4, ten také budete potřebovat, pokud byste se rozhodli výchozí plátno vytisknout.

Vložení objektů V nástrojové liště na levém okraji okna programu najdete tlačítka pro vkládání různých objektů i pro výběr různých nástrojů. Klepněte na tlačítko se symbolem čtverce, poté klepněte na výkres a obrazec tažením nakreslete. Vyzkoušejte vytváření čtverců, obdélníků, kružnic a oválů.

Vložení objektů

Vložení objektů Po vytvoření obrazce se vám v liště při horním okraji okna programu objeví vlastnosti objektu. Můžete zde nastavit jeho svislé a vodorovné umístění pomocí souřadnic jeho středu.

Vložení objektů Stejně tak zde upravíte šířku a výšku objektu, což využijete při kontrole, zda čtverec má stejné rozměry stran nebo zda je kruh opravdu kulatý.

Práce s barvami Každý objekt, který na výkres v Inkscape vložíte, má nějakou barvu. Tu ovlivníte před vytvořením objektu, i poté. Ve spodní liště programu je sada barev. Klepněte na některou z nich pravým tlačítkem myši. Pomocí nabídky pak určete, zda se má vybraná barva použít jako barva výplně nebo barva čáry.

Práce s barvami Poté obrazec nakreslete. Změnu barev již existujícího obrazce provedete stejným způsobem. Jen je potřeba jej dopředu označit pomocí nástroje, který vyberete klepnutím na první tlačítko v seznamu nástrojů se symbolem šipky.

Práce s barvami

Práce s barvami Nabídku barev si můžete pomocí táhla posouvat. Vedle barevných čtverců je tlačítko zobrazující nabídku různých barevných palet.

Deformace objektů Tvar vložených objektů je možné libovolně měnit. Nakreslete například hvězdu a v nástrojové liště zvětšete počet jejích cípů (v políčku rohy). Nyní v seznamu nástrojů klepněte na druhé tlačítko v řadě a označte vložený objekt. Zobrazí se vám body jednotlivých linek. Tažením za tyto body můžete upravit vzhled objektu.

Deformace objektů Například u zmíněné hvězdy můžete změnit vzdálenost okraje paprsků od těla hvězdy a upravit jejich natočení. V kombinaci s různou barvou výplně a čáry docílíte zajímavých efektů.

Tip – Deformace objektů Vyzkoušejte další nástroj pro deformace objektů. Ukrývá se pod třetím tlačítkem v nástrojové liště na levé straně. Klepněte na tlačítko se symbolem vlny a v horní liště si zvolte způsob deformace objektu. Nyní zkuste na plátně tímto nástrojem kreslit a pozorujte změny objektu.

Tužka, křivky, štětec Pod nástroji pro vkládání objektů najdete pomůcky pro vkládání čar a křivek. Základním nástrojem z této skupiny je tužka určená pro kreslení čar od ruky. Na nástroj klepněte a na výkresu zkuste nakreslit několik čar.

Tužka, křivky, štětec Dalším nástrojem jsou Bezierovy křivky. Kreslí se z bodu do bodu, nicméně pokud ponecháte tlačítko myši stisknuté a myší pohnete, vytvoříte mezi dvěma body různě zakřivené oblouky. Posledním nástrojem pro vkládání čar je kaligrafický štětec.

Tužka, křivky, štětec Kreslí se s ním stejně jako s tužkou, jeho výhody využijete zejména u různě zakřivených a překřížených čar.

Barevné výplně Každý objekt, který nakreslíte, je vyplněn zvolenou barvou. Ovšem v momentě, kdy vzájemným překrytím nebo po použití tužky či štětců vzniknou další uzavřené oblasti, budete potřebovat speciální nástroj pro barevné výplně. Najdete jej pod symbolem plechovky.

Barevné výplně Vyberte si výplňovou barvu a nástrojem klepněte do nějaké uzavřené oblasti. Barva by se v ní měla rozlít. Zkuste změnit nastavení hodnoty Práh v nástrojové liště. Ovlivníte tím, jak moc od vnitřního okraje oblasti bude barva rozlita.

Vkládání textu Bez textových nástrojů by žádný grafický editor nebyl kompletní. Klepněte na tlačítko s písmenem A (čtvrté od konce) a na výkres natáhneme plochu pro vložení textu. Poté můžete okamžitě začít psát.

Vkládání textu Ve vodorovné liště si zvolíme styl písma, jeho velikost, zarovnání vzhledem k natažení oblasti, tučné písmo či kurzivu. Posledními dvěma tlačítky v liště pro nastavení zvoleného nástroje určíme, zda text bude psán vodorovně nebo svisle.

Výběr šablony Pomocí nabídky Soubor|Nový si zvolíme nový typ kresby s připravenými rozměry papíru. V řadě různých tiskovin zde najdeme také dva různé formáty vizitek. Jakmile si šablonu zvolíme, spustí se nové okno Inkscape s prázdným papírem. 4

Výběr šablony Jeho velikost můžeme měnit i ručně, a to pomocí funkce Soubor|Vlastnosti Dokumentu. Zobrazí se nové okno, kde na záložce Strana ve skupině Vlastní velikost nastavíte přesnou výšku a šířku plátna. Nezapomeňte si v nabídce přepnout udávané jednotky na centimetry.

Vložení obrázku na pozadí Klasické obrázky se na vizitkách příliš často neobjevují, ale dejme tomu, že je na vizitce budeme chtít. Může to být například vaše vlastní fotografie, což není až tak neobvyklé. Obrázek vložíme pomocí funkce Soubor|Import, která zobrazí souborový dialog pro výběr souboru.

Vložení obrázku na pozadí Po jeho vložení budeme muset s největší pravděpodobností upravit rozměry obrázku, aby se nám do rozměrů vizitky vešel. K tomu využijeme zadání šířky a výšky ve vodorovné liště v horní části okna programu. Pokud obrázek po změně velikosti zmizí, zadejte mu nulové souřadnice!!! pro jeho umístění, měl by se objevit.

Úprava obrázku Vložený obrázek můžeme opatřit několika efekty. Inkscape v jejich aplikaci není příliš rychlý, takže bude lepší, pokud si obrázek předem připravíte v jiném programu. Nicméně pokud na úpravách přímo v Inkscape budeme trvat, pak vloženou fotografii označíme a vybereme některou z funkcí v nabídce Efekty|Raster.

Nakopírování vizitek na A4 Poté, co do vizitky doplníme všechny potřebné údaje, jako je textové pole se jménem, adresou a kontaktními údaji, budeme zřejmě chtít vizitku umístit na papír velikosti A4 kvůli snadnějšímu tisku a pozdějšímu nařezání. Stiskněme klávesovou kombinaci Ctrl+A, čímž označíme všechny objekty.

Nakopírování vizitek na A4 Seskupíme je pomocí funkce Objekt|Seskupit a poté je zkopírujeme do schránky Windows pomocí klávesové kombinace Ctrl+C. Z nabídky Soubor|Nový si vyberme papír velikosti A4 a do nového okna pak vizitku pomocí klávesové zkratky Ctrl+V vložíme.

Nakopírování vizitek na A4 Objekty tvořící vizitku přesuneme a opakováním tohoto postupu vizitku několikrát nakopírujeme na A4. Se správným umístěním může pomoci pravítko umístěné po vnitřních stranách okna programu.