Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Vymezení a funkce volného času
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Zdravá škola.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Průřezová témata.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Příprava schůzky zájmového útvaru Seminární práce z předmětu Metodiky zájmových činností I.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Název projektu: Ve škole po škole
Vymezení a funkce volného času
Síť Mateřských center o.s.
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Sociální pedagogika Práce s neorganizovanou mládeží
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Metody pedagogiky.
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Transkript prezentace:

Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)

Východiska dnešní PVČ 2 tradice současné PVČ (Kaplánek): A. MIMOŠKOLNÍ VÝCHOVA postkomunistické země zaměření na děti a mládež neformální vzdělávání (výchova) organizovaná činnost z původní vazby na školu rozvoj samostatné sítě VČ zařízení neřeší sociální problémy

Východiska dnešní PVČ B. PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU Německo (Freizeitpädagogik – Opaschowski, Nahrstedt) – i další země (Francie) sociálně-pedagogické zaměření neformální a informální vzdělávání otevřenost výchovného prostředí vychází ze společenských věd široce orientovaný výzkumný obor

Východiska rozvoje PVČ (Kaplánek) 1. VĚDA REFLEKTUJÍCÍ VČ Z HLEDISKA OSOBNOSTNÍHO ROZVOJE JEDINCE východisko: filozofie/teologie, sociologie, psychologie, kinantropologie, ... předmět zkoumání: fenomén „volný čas“ a jeho místo v životě člověka praktický výsledek: stanovení etických, politických a pedagogických principů pro utváření VČ

Východiska rozvoje PVČ (Kaplánek) 2. SPECIÁLNÍ OBOR PEDAGOGIKY ZAMĚŘENÝ NA VÝCHOVU VE VČ východisko: mimoškolní pedagogika (zájmová činnost, organizace dětí a mládeže, práce v nízkoprahových zařízeních, ...) zaměření výzkumu: vliv volnočasových aktivit na děti a mládež, formy a metody práce s dětmi a mládeží ve VČ praktický výsledek: rozvoj organizací a metodik volnočasových aktivit

Vymezení pedagogiky VČ Pedagogika volného času = samostatná disciplína mezi vědou (výzkumem) o volném čase a pedagogikou = interdisciplinární věda = integrální věda – vztah k sociologii, psychologii, ekonomice, … + vědy zkoumající obsahové oblasti VČ aktivit – kulturologie, kinantropologie, informatika, ... = společenská věda (výzkum a kritická reflexe) = věda o lidském jednání – tvoří praktické strategie = pedagogická věda zaměřená na edukační prostředky napomáhající autonomnímu a smysluplnému využívání volného času

PVČ v systému věd (Kaplánek) Sociální pedagogika Rekreologie Sociální práce Věda o VČ

Prvky edukace ve volném čase cíl edukace (určuje obsah) pedagog volného času účastník VČ aktivit podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace ve VČ

(Pedagogické) požadavky na VČ aktivity potřeba zotavení, osvěžení, zdraví a dobrého pocitu – REKREACE potřeba vyrovnání, rozptýlení a potěšení – KOMPENZACE potřeba poznání a učebního podněcování a dalšího učení – EDUKACE potřeba klidu, pohody, rozjímání a sebevědomí – KONTEMPLACE

(Pedagogické) požadavky na VČ aktivity potřeba sdělení, kontaktu a družnosti – KOMUNIKACE (rozhovor, zábava – touha nebýt sám, hledání kontaktu, přání rozmanitých sociálních vztahů, intenzifikace zážitků společně tráveným časem s ostatními – typické pro mládež, ale i seniory) potřeba společnosti, kolektivního vztahu a tvoření skupin – INTEGRACE potřeba účastenství, anagažovanosti a sociálního sebepojetí – PARTICIPACE potřeba kreativního rozvoje, produktivního uplatnění a účasti na kulturním životě – ENKULTURACE

Pedagogické principy VČ aktivit základní požadavky usilující o efektivnost edukačního procesu Pro VČ aktivity: „klasické“ pedagogické (didaktické) principy + specifické principy pro VČ

Pedagogické principy VČ aktivit „Klasické“ pedagogické principy: jejich přehled a charakteristika? které jsou významné pro VČ aktivity? jaká jsou jejich případná omezení pro VČ aktivity?

Pedagogické principy VČ aktivit „Klasické“ pedagogické principy: cílevědomost soustavnost aktivnost názornost trvalost přiměřenost ...

Pedagogické principy VČ aktivit Specifické principy pro VČ aktivity: Dosažitelnost Otevřenost Charakter výzvy Svobodné rozdělení času Dobrovolnost Nenucenost Možnost volby Možnost rozhodnutí Možnost iniciativy

Specifické principy VČ aktivit Dosažitelnost – prostorová, časová, informační, motivační (vytvoření vztahu) Otevřenost – vstřícnost, ochota, laskavost, zdar, úspěch, přímost, upřímnost, ... Charakter výzvy – bohaté a přitažlivé prostředí, zařízení, nabídky, média i osoby Svobodné rozdělení času = mít volný čas a používat jej libovolně (pouze ohraničeno vnějšími rámcovými okolnostmi, např. přesně stanovené doby akcí) – utváření programů ve vlastní režii, možnosti „časového ústupu“

Specifické principy VČ aktivit Dobrovolnost = vůdčí princip VČ aktivit Nenucenost = možnost být přirozený (bez nutnosti úspěchu a konkurenčního boje – příležitost k jednání zbaveného povinnosti) Možnost volby – selekce mezi alternativami (svoboda vyzkoušet si z nabídky různých možností) Možnost rozhodnutí = šance vlastního nezávislého rozhodování Možnost iniciativy = příležitost být podnikavý sám nebo společně s ostatními

Specifické principy VČ aktivit Další specifické principy pro VČ: učení všemi smysly – příklady? vlastní tvůrčí činnost – oblasti? participace – v čem? emocionálnost zážitkovost …

Pedagog volného času Pedagog volného času je pedagogický pracovník, který pomáhá dětem, mládeži i dospělým k tomu, aby mohli využít potenciál svého volného času k rozvoji své osobnosti, k vytváření a prohlubování sociálních vazeb i k dobru celé společnosti (Kaplánek).