6.5 Psychologie vnímání barev

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
Města ČR – orientace na mapě
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Vliv barev na psychiku člověka
se tábořilo za první republiky 1 Jak se tábořilo „kdysi“  Staré kroniky  Historie  Album věnované ETS  Úryvky z Hlasatele.
MINISTRANTI NAPAJEDLA
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
6.5 Psychologie vnímání barev
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. – 9.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Digitální učební materiál
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Hmyz s proměnou nedokonalou + Brouci

Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Abeceda VY_32_INOVACE_122, 7. sada, ČJ2 Český jazyk, 2. ročník ANOTACE
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Teplé a studené barvy Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Psychologické působení barev
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Transkript prezentace:

6.5 Psychologie vnímání barev Člověk podvědomě spojuje některé barvy s určitými předměty nebo jevy, pro které jsou typické, a na základě této zkušenosti jim přisuzuje také jejich typické vlastnosti. Z tohoto hlediska je možné provést první rozdělení pestrých tónů na dvě skupiny, na „teplé“ a „studené“ barvy. 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Červená nejdůležitější představitel teplých tónů barva krve a ohně má zvláštní mobilizační účinek, zvyšuje aktivitu člověka je typickou barvou lásky sytě červená působí z hlediska psychologického vnímání energičtěji červená zředěná bílou, tedy vlastně růžová, působí něžně 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Žlutá představitel teplých tónů je nejsvětlejším tónem z celého spektra je spojena s představou slunce, které zahrnuje naši zemi životodárnými paprsky má v sobě cosi velkolepého a vznešeného žlutá je také barvou zlata je pravděpodobně nejchoulostivější ze všech barev pokud jde o příměsi nepatrný přídavek modré způsobí žlutozelený odstín při nepatrné dávce červené přechází výsledný tón do oranžové hrozí nebezpečí odrazu světla od jinak barevných ploch 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Oranžová představitel teplých tónů je směsí červené (od které si přináší sílu spolu s energií) a žluté (od které má jiskřivou zářivost) je velmi choulostivá na přimíšeniny, které ji posouvají dohněda pocit radosti 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Modrá nejvýraznější studená barva působí uklidňujícím dojmem, snižuje aktivitu může působit dojmem chladu, sklíčenosti až strachu chlad modré se podvědomě spojuje s barvou ledu a hlubokých vrstev čisté vody sníh, který naše oko vidí jako oslnivě bílý, se na snímcích zobrazuje se značným nádechem do modra je také tónem nedozírných dálek modrá se někdy stává symbolem nekonečnosti odstíny modré mohou na jedné straně nabývat nádech do zelena, na druhé straně do fialova významnou vlastností modré je, že se dobře snáší ve všech směsných poměrech s bílou 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Zelená je směsí modré se žlutou zpravidla studená barva (modrozelená barva mořské vody) někdy působí jako teplá (žlutozelené odstíny různých rostlin) podvědomě vyvolává představu svěží vegetace pokládá se za barvu optimistickou, která symbolizuje naději a důvěru oko při pozorování zelené odpočívá snímky z přírody umožňují využít značné bohatství odstínů zelené, které se ještě stupňuje působením osvětlení u mnoha druhů ovoce znamená zelená nezralost 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Fialová je směsí modré a červené působí celkem neutrálně modrofialová působí vážně až smutně, často také připomíná starobu červenofialová se projevuje spíše jako teplá barva dalším přidáním červené přechází až do purpurové, která vyzařuje jistou vznešenost a vážnost 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Hnědá je v podstatě smíšenou barvou druhého stupně obsahuje v různých poměrech všechny tři čisté základní barvy působí většinou teple má mnoho různých odstínů nepůsobí většinou nijak nápadně v našem podvědomí vyvolává představu země 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Bílá i nejmenší znečištění ploch této barvy je okamžitě vidět je svou svítivostí znakem čistoty symbol nevinnosti a mládí 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Černá pohlcuje všechny složky světla vyvolává jakýsi pocit prázdnoty navozuje smutek a depresi spojuje se se smrtí a pohřbem 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Šedá má v sobě něco z bílé i černé působí neutrálním a vyváženým dojmem je nenápadná svou neutrálností se stává výborným podkladem pro vyniknutí jiných, především pestrých barev 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev – blízké barvy 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev – doplňkové barvy 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev – jednobarevné schéma 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev působení jednotlivých odstínů není za všech okolností stejné jednotlivé barvy mohou mít u různých lidí odlišnou odezvu preferování určitých barev předurčuje u mnohých lidí přijímání barevných fotografií podle toho, jestli barevné ladění nebo převažující odstín patří mezi jejich oblíbené nebo neoblíbené tóny 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Oblíbenost barev oblíbenost barev závisí do určité míry také na věku a pohlaví muži ženy modrá modrá červená zelená oranžová fialová žlutá červená zelená žlutá fialová oranžová 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Vzájemné vztahy barev při vnímání barev se projevuje také vliv sousedních tónů je-li červená umístěna vedle žluté, zdá se, že má v sobě nádech modré; žlutá v této kombinaci naopak přechází nepatrně do zelené červená v sousedství modré se jeví, jako by měla nepatrnou příměs oranžové 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami pocit „váhy“ žlutá se zdá být lehčí než modrá nebo černá na snímku obvykle působí lépe, když jsou „lehčí“ barvy nahoře a „těžší“ dole barvy vyvolávají i chuťové asociace žlutá připomíná kyselost růžová připomíná nasládlost červená připomíná sladkost zelená až modrozelená vyvolává vzpomínky na slanou chuť tmavomodrá až fialová vyvolává vzpomínky na hořkost 21.12.2010

6.5 Psychologie vnímání barev Asociace spojené s barvami souvislost mezi barvami a zvuky zvýšený výskyt zelené tlumí při vnímání subjektivní pocit hluku hnědá a oranžová vyvolávají asociaci s hlubokými tóny modrá vyvolává asociaci se středními tóny zelená vyvolává asociaci s vysokými tóny 21.12.2010

6. Denní světlo 21.12.2010

6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 21.12.2010

6. Denní světlo – Slunce s jasnou oblohou 21.12.2010

6. Denní světlo – modrá obloha 21.12.2010

6. Denní světlo – zamračená obloha 21.12.2010

6. Denní světlo – zamračená obloha 21.12.2010

6. Denní světlo – barva světla 21.12.2010

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 21.12.2010

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 21.12.2010

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 21.12.2010

6. Denní světlo – východ a západ Slunce 21.12.2010

6. Denní světlo – na horách 21.12.2010

6. Denní světlo – sníh 21.12.2010

6. Denní světlo 21.12.2010

6. Umělé světlo – střední šedá 21.12.2010

6. Umělé světlo – střední šedá 21.12.2010

6. Umělé světlo – zářivky 21.12.2010

6. Umělé světlo – zářivky 21.12.2010